met lepel eten

Discussie in 'Voeding' gestart door kwebbel17, 24 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Wij zijn al vanaf dat onze dochter 15 maanden is bezig om haar met een lepel te leren eten. Ze draait de lepel echt met elke gelegenheid om. Het is iedere avond een bende onder tafel!
    We hebben de Beaba lepel (360○) om mee te oefenen. Maar zelfs hier maakt ze een bende van! Ze weet m om te draaien met haar tong zodat het wederom een bende wordt. Ze zeggen zodra ze de pengreep kan, ze ook met een lepel kan eten. De pengreep heeft ze door (meestal) maar een lepel?
    Gebaksvorkje prima, handjes ook. Maar zoals bij nasi vanavond, ik heb een halve bak bij elkaar geschept. En dat vind ik toch best jammer.

Ik ben nu best onzeker want ik lees overal dat kindjes zo rond de 20 maanden toch echt met een lepel eten, sommige beginnen er met 11 maanden mee en kunnen met 14 maanden met een lepel eten!
    Ik heb gecombineerd geprakt en rapley gegeven. Ik weet niet wat ik anders had moeten doen. Ik denk ergens dat ze het wel kan, dat ze mij in de maling neemt. Maar ze wil gewoon gevoerd worden. Een tijdje geleden verzette ze zich er tegen maar kon ook toen niet eens een vork vasthouden.

Wanneer kan een dreumes/peuter zelfstandig eten met een lepel?

2. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.979
    136
    63
    Niet druk om maken joh. Zolang ze zich laat voeren prima. En ook met de handjes/vork is toch prima.
    Het komt echt vanzelf. Ons meisje is nu bijna 18 maanden en het gaat steeds beter. Ze kan het wel. Maar eten met de handen heeft toch echt de voorkeur bij haar.

3. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Dochter is 17 maand maar probeert niet eens met de lepel te eten. Stukjes eten, brood, vlees ed eet ze prima met handjes of aangeprikt aan de vork, een enkele keer prikt ze zelf iets aan maar verder niet. Ze laat zich prima 'voeren' dus ik maak me er nog niet erg druk om. Komt vanzelf denk ik.

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn dochter van ruim 2,5 maakt er een grotere bende van dan onze jongste van 16 maanden. Die kan al behoorlijk goed zelfstandig eten.
    Niet druk om maken. Voor ze naar de middelbare school gaan komt het goed!

5. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik vraag me af wie zoiets zegt...? Of staat dat in een boek?

Hier eetz ze alles met vork of handen. Soep, pap en rijst voer ik met een lepel. Ik vind t prima

6. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Gewoon zo doorgaan, ze gaat echt wel een keer helemaal zelf en netjes eten. Zoontje van 2.5 hier eet op zich netjes, hoor ik ook van anderen, maar dat betekent niet dat ie niet knoeit.... als ie zegt 'klaar eten' komen er ook gelijk twee honden heel enthousiast aanrennen :D

7. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    hier precies hetzelfde

8. kwebbel17

Ik lees hier en op andere fora dat er kinderen zo netjes eten dat ik er somber van wordt :(

9. tuc

tuc Niet meer actief

Wij hebben ook rapley gegeven...rond een jaar een lepel aangeboden en na 2 maanden at hij netjes met een lepel..maar heeft nu liever een vork.

10. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0

houd er rekening mee dat ouders ook graag (onbewust) nogal opscheppen over hun kinderen.
    Tuurlijk zullen er kinderen zijn hoor die netjes met mes en vork of lepel eten, maar volgens mij is dit gedrag ook heel normaal.

11. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Mijn zoontje heeft net rijst gegeten met een lepel. Helaas heb ik de bende net opgeruimd, anders had ik er even een foto van kunnen maken ;)

Sommige happen gaan goed, daarna gaat het weer mis. Komt vast vanzelf goed!

12. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Onze dochter is net 3 en die kan inmiddels netjes eten met een lepel, ook yoghurt en soep.
    Ons zoontje van 14 maanden kan ook met een lepel eten, vindt ie zelf tenminste :D Maar als we hem voeren zit het niet slleen op hem en zn stoel en kleren maar ook tegen de muur. Dus we laten hem zelf maar klooien en stoppen er af en toe een hap in.

Geloof dat het bij dochter langzaamaan beter ging. Maar wanneer precies, dat weet ik niet meer. Met 18 maanden ging het al veel beter in ieder geval.
    Voor nu, slabber om en krant onder de stoel. Echt, het komt goed!

Oja, hier een overduidelijke relatie tussen hoe lekker het gevonden wordt en wat er op de grond valt :D:D

13. adi

adi Niet meer actief

Houdt zij de lepel al met de pengreep?

Want dreumesen en peuters kunnen de lepel makkelijker sturen als ze die vasthouden zoals wij de vork/mes vasthouden. Misschien dat proberen?

En ik zou die 360graden lepel niet geven. Wandarmatuur moet ze alsnog leren om met een echte lepel te eten, want die draait niet 360graden ;).
    Volgens mij is dat alleen verwarrend

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ach joh maak je geen zorgen. Ik weet het niet meer precies, maar mijn oudste heb ik ook nog heel lang moeten helpen met dingen als bami en rijst. De jongste red zich wat beter maar als ik weet dat ze gaat knoeien voer ik haar gewoon eventjes. Heb me daar echt nooit druk om gemaakt. Ze gaan vanzelf steeds meer zelf eten. Mijn oudste kan nu eigenlijk alles wel netjes eten zelf maar zelfs zij vind het soms wel fijn als ik even help met de laatste hapjes.

15. kwebbel17

Nee ze houdt de lepel niet met de pengreep vast. Ze heeft m in dr knuistje met haar hand helemaal om het grijpgedeelte.
    De 360 graden lepel zou moeten voorkomen dat ze m omdraait en zo dus leert eten. Maar zelfs dat doet ze met dr tong.

16. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Mijn dochter van bijna 3 maakt er soms ook nog een zooi van met eten. Een vork gaat beter dan dingen die ze moet lepelen. We hebben juist gister een beloningskalender gemaakt voor netjes eten om het te stimuleren.
    De een is er gewoon sneller mee dan een ander, ik maak me er verder niet druk om. Zij heeft weer andere dingen waar ze enorm in voorloopt.

17. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'voeding'.

18. vogel

vogel Actief lid

23 okt 2009
    276
    0
    0
    Gelderland
    Ik zou me er niet te druk over maken. De ene baby loopt bij 1 jaar, de andere bij 2 jaar, de ene is zindelijk bij 2 jaar, de andere bij 5, de ene eet met een lepel bij 12 maanden, de andere bij 2,5 jaar.
    Ik denk dat als haar interesse er is om te eten met een lepel, het ook direct goed gaat. Tot die tijd blijft het een kliederboel, en hoe meer het een moeten wordt, hoe langer het zal duren.
    Probeer het zo nu en dan, en als ze niet wil dan maar zoals het wel gaat.

Deel Deze Pagina