12 weken zwanger en nu al hoge bloeddruk :(

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Noah04, 28 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kacheltje

Kacheltje Bekend lid

8 mrt 2013
    929
    92
    28
    Bij mij zakte die met een hogere dosering altijd richting de 150/95 en dan klom ie langzaam weer naar 180/120 en dan kreeg ik weer een hogere dosering. Bij mij keken ze vooral naar de onderdruk en was alles onder de 105 goed. Maar dat verschilt ook per persoon

2. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Nee, er was geen verband. Het was een missed abortion met 10 weken. Met mijn eerste zwangerschap kwam het aan het licht dat mijn bloeddruk te hoog was. Waarschijnlijk was het daarvoor ook al, maar dat is natuurlijk niet meer te herleiden. Na de mk was mijn bloeddruk een maand aan de hoge kant, maar met de nieuwe zwangerschap plots 120/80 tot week 35.

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Dat onderdruk is niet zo erg. Bovendruk is belangrijk. En combinatie van en plus het verschil met voor/tijdens 1e en 2e trimesters.
    Nu zoiezo niet erg is pas in 3e trimester en pas icm eiwit urine en sterretjes zien etc.

Ik had 1e zwangerschap bloeddruk 110/60 en na 32 weken eiwit urine en werd 135/85 en vlak voor weeën 145/93. Pre-eclapsie.
    Nu word ik deze 2e zwangerschap extra begeleid ermee maar is niets ernstigs want later controleren ze echt alles en vaak en laten je nooit zwaar onder lijden

4. Noah04

Noah04 Actief lid

9 mei 2014
    354
    0
    0
    Ah ok Ikapika :)
    Wat heerlijk dat je nu een gezonde dochter hebt.

Picolina, zowel verloskundige als in het ziekenhuis is me verteld dat het om de ONDERdruk gaat. Bovendruk is ook niet verhoogd.

5. Kacheltje

Kacheltje Bekend lid

8 mrt 2013
    929
    92
    28
    Bij mij was beide verhoogd maar hier lette de gynaecoloog vooral op de onderdruk.

6. Hier geven ze ook altijd aan dat het om de combinatie gaat, ik dacht zelf ook altijd dat de onderdruk belangrijker was. Ik heb sinds week 10 een (veel) te hoge bloeddruk. Zat toen op 165/117 :( Slik nu Aldomet (bloeddrukverlager) en Ascal (bloedverdunner). Moet beide tot de 36e week blijven slikken. In eerste instantie ging het met de medicatie goed, toen zat ik op 120/80 (perfect!), maar anderhalve week terug zat ik weer op 138/106. Dat was echt een uitschieter, een paar dagen later was het gelukkig weer een stuk beter (129/92). Medicatie is ook nog niet opgehoogd.

Mij maakt het vooral bang.. Als dit nu al zo is, hoe is dat dan met week 25 of 32? Ik heb ook, nu al, verhoogde leverwaarden en ik heb steeds het idee dat die zwangerschapsvergiftiging me echt boven het hoofd hangt. Word gelukkig goed in de gaten gehouden, de medicatie kan natuurlijk nog omhoog, maar toch.. Leuk is het niet!

7. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.158
    33
    48
    Sjee shaddix, das idd wel erg hoor steeds! Zeker voor jouw termijn natuurlijk dus kan me je zorgen goed voorstellen!

Hier is me idd verteld dat het voornamelijk om de onderdruk gaat maar t moet qua bovendruk ook niet te gek worden..

8. Nee, waardeloos inderdaad..

Gek he, dat ze overal iets anders zeggen? Ik heb in andere ziekenhuizen dus ook altijd gehoord dat vooral de onderdruk telt, maar nu hoor ik dus weer dat het de combinatie is (en dan zijn er ook nog een paar in dit topic waartegen gezegd is dat de bovendruk juist belangrijker is). Zo stom vind ik dat altijd, artsen die elkaar tegenspreken :)

9. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Oh wat naar shaddixxx :(

Hier was het ook altijd dat ze vooral letten op de onderdruk. Bovenstuk kan namelijk best wel wat fluctueren, ook door gespannenheid.
    In week 38 klom die steeds boven de 90/95 en dat was reden om in te leiden. Overigens nooit last van iets gehad. Alleen mijn zwangerschapskilo's bestonden voornamelijk uit vocht.

10. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

26 apr 2012
    2.598
    0
    0
    Heel erg herkenbaar met 12 weken had ik ook al een bloeddruk van 130/90 kon dus door naar de gyn. Daar met 13 weken 130/94 gestart met methyldopa 3x250 dat werkte helaas niet bloeddruk bleef schommelen tussen 130-140/90-95 dus werd de methyldopa omhoog gedaan naar 3x500. Helaas werkte dit ook allemaal niet met 25 weken opgenomen in het ziekenhuis met giga veel eiwitten in mij urine. Volgens het streekziekenhuis waar ik bij liep kon het niet van de zwangerschap zijn was nog maar immers 25 weken. Doorgestuurd naar het wkz die kwamen er achter dat het dus echt wel zwangerschapsvergiftiging was. Kwam binnen met een bloeddruk van 180/110. Daar kreeg ik er ook nog aldomet bij zat tot op 3x 500 methyldopa 3x200 aldomet en 1x 100 aldomet. En heb de laatste weken aldomet via infuus gehad.

Maar ik hoop zo dat het voor jullie niet zo ver komt. Laten we hopen dat het zonder medicijnen kan en anders dat de medicijnen hun werk doen.

Deel Deze Pagina