12 wkn geen opvang, omdat school niet wil laten instromen einde schooljaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door iMama, 11 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Nou, volgens mij doen ze in die 6 weken niet heel veel nieuws meer op school. En beginnen alle nieuwe kindjes in september /eind augustus allemaal tegelijk, dus ik denk dat dat met die achterstand niet zo'n vaart zal lopen;)

2. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Achterstand op de kleuterschool?! Welnee.
    Ik denk eerder dat ze een klein trauma kunnen oplopen door in het diepe gegooid te worden in een klas van meer dan 30 kinderen die elkaar al kennen met 1 juf ;)
    Overigens zou ik er zelf ook wel van balen hoor, mijn dochter is al van voor dr 3e verjaardag aan het roepen om de kleuterschool! Gelukkig is zij van februari :)

3. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Ze mogen je kindje idd niet weigeren .Maar neem nu onze school , de kleuterklassen zitten aan het eind van het jaar overvol door de instromers , de laatste weken zijn er zoveel extra dingen de structuur en de regelmaat is echt gedeeltelijk weg ..Wat heeft een kindje eraan om daar nog tussen gezet te worden ..( hier 2 klassen van 36 en 38 kinderen ) en nee hoor ze lopen straks echt niet achter want ze kunnen na de vakantie gewoon 2 jaar kleuteren ..

Dus ik zou niet doorzeuren en nog ff lekker genieten van het niet moeten !!!

Echt niet zoo zwaar aan tillen ze kunnen en moeten nog lang zat naar school !! Geniet nog van je ventje thuis !!

4. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Daarbij je hebt nog een jaar om te zoeken naar een oplossing om die 12 weken te overbruggen. Idd, misschien is BSO een optie voor jullie? Of misschien een opa/oma/kennis/vrienden inschakelen?

PSZ zou ik niet doen. Daar moet ie ook eerst wennen en is ie gewend dan is het vakantie.

5. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    je zou kunnen overwegen , om 1 dag peuterspeelzaal te doen ipv kinderopvang en dan het hele jaar door , maar zal er natuurlijk wel aan liggen wat een peuterspeelzaal kan bieden ..Hier is het psz en opvang ineen .

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Nee joh! Ze gaan echt niet achterlopen op de rest... ;) Ze gaan toch gewoon 2 jaar naar de kleuterschool? Hooguit dat ze wat stof dubbel krijgen als ze al voor de grote vakantie gaan, maar iets missen? Dan zouden ze hun hele schoolcarriere achterlopen.

@TS: Hier is het ook afhankelijk van wanneer de grote vakantie begint. Afgelopen jaar hadden wij vroeg vakantie en mochten de kindjes vanaf 1 mei niet meer naar school dat jaar. Maar daar houden ze hier bij de PSZ en het KDv al rekening mee in de planning. Jelle is dus gewoon tot het einde van het schooljaar naar de PSZ geweest, en hij had tot het einde van de grote vakantie naar het KDV gekund, ware het niet dat we zelf de laatste 3 weken op vakantie waren.

Je zou kunnen vragen naar de BSO, al weet ik niet of ik daar zelf in de vakantie al voor zou kiezen. Het is nieuw, het zijn veelal grotere kinderen dan hij gewend is en misschien kent hij ze niet. Vaak is het allemaal toch wat rommeliger in de vakanties is mijn ervaring, al was het maar omdat ze hier 2 groepen samenvoegen omdat er ook een aantal kinderen niet zijn in de vakanties. (was je kind nou een hij of een zij?)

Conclusie: Informeer even bij de opvang die je nu hebt wat de mogelijkheden zijn, misschien maak je je druk om niks... ;)

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    @marjon 2: Ik werk in het onderwijs, weet hoe die laatste weken zijn, maar ik wil wel dat mijn dochter gewoon vanaf haar verjaardag naar school gaat. Ze wilde dit jaar al, dus volgend jaar gaat ze daar echt aan toe zijn... Vakantie begint dat jaar voor ons half juli, dus dan kan ze nog twee maanden (en dit jaar had ze anderhalve maand gekund), dat vind ik lang genoeg. Twee weken oid vind ik inderdaad wat anders, maar vanaf 1 mei geen kinderen meer aannemen tot na de vakantie vind ik onzin.

8. tulip

tulip Niet meer actief

achterlopen??? Omdat hij niet met 4 jaar naar de kleuterschool gaat, maar met 4 jaar en 6 weken, wat een onzin.

Sommigen opperen langer kdv, maar ze trappen hem er niet af, je hebt gewoon een contract tot je kindje 4 is. Een enkel kdv zal een uitzondering maken, maar in principe heb je daar niks meer te zoeken als je 4+ bent. Die 6 weken van verjaardag tot zomervakantie zul je echt zelf moeten oplossen.

Als je kindje wel naar de bso gaat straks zou ik hem wel opgeven voor de vakantiebso. Hij dan dan 6 weken wennen voor hij naar school gaat, anders alle veranderingen in 1 keer. Dat adviseerden wij ouders met dit probleem ook.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Achterlopen lijkt me ook niet erg waarschijnlijk.

Maar ik snap wel dat je een kind dat op 1 mei 4 wordt, niet nog 2 maanden thuis wilt/kunt houden. Die van mij leefde al een half jaar toe naar z'n eerste schooldag. Die had ik niet hoeven vertellen dat hij nóg twee maanden moest wachten.

Meestal hebben kdv's in de zomer nog wel ruimte om een kind langer te laten blijven als het nog niet naar school kan, het kdv hier wel in elk geval. Maar voor sommige kinderen is dat gewoon echt geen oplossing, die zijn zó ontzettend toe aan de volgende stap.

10. senna1979

senna1979 Fanatiek lid

3 feb 2006
    1.496
    0
    0
    verpleegkundige op een woongroep voor mensen met e
    Zuid Holland
    Ik heb verlening gekregen bij het kinderdagverblijf, een kleine twee maanden. Ook voor de belastingdienst was dit geen probleem (ik heb er even over gebeld).
    Succes met het zoeken naar de goede oplossing.

Groetjes Senna

11. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    , das per jaar verschillend heb toenstraks ook gezegd , dat mijn dochtertje ook gegaan is en zij is ook van mei , maar dat was omdat de vakantie eind juli was ..Maar als een school mij een advies zou geven , zou ik daar voor gaan en niet op mijn strepen staan ...

12. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Bij Thijs is het ook zo, hij is ook van juni 2009. Ik heb het KDV nog niet gesproken, maar verwacht eigenlijk niet dat het een probleem zou zijn als hij tot eind zomervakantie zou blijven. Dit hebben we bij Rick ook gedaan (die is van 3 juli) en Rick is dus na de zomervakantie gestart.

Maar eigenlijk zou ik Thijs voor de vakantie willen laten starten. Volgend jaar start de vakantie hier pas 20 juli dus hij kan zeker 4 weken meedraaien op school en hier wennen ze nog voor hun 4e verjaardag. Ik denk dat Thijs er echt heel erg aan toe is dan, hij zegt nu als steeds dat als hij jarig is hij naar school mag... ehm wacht nog maar een jaartje.. :) En hij blijft bij het wegbrengen van Rick ook al vaak op een stoeltje zitten in de klas.

Bij de BSO zou hij ook terecht kunnen. Op deze school hebben ze geen regel over laatste instroomdatum. Ik heb nu overlegd dat ik halverwege het schooljaar nog even contact opneem of er dan ruimte is voor Thijs of niet. zo niet, dan gaat hij toch naar het kdv.

13. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Mijn dochter is ook 5wkn langer op t kdv gebleven, ze werd 22 november 4 maar is tot 31 dec op kdv gebleven. En dan na de kerstvakantie naar school. Je bent er nu al mee bezig, dus tijd genoeg om dit te overleggen op het kdv. Dan heb je in elk geval de eerste 6 weken overbrugd.

14. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier doen ze het wel maar het is niet leuk voor zo'n kleine uk in een grote klas, dan vakantie en daarna een nieuwe klas. Mijn dochtertje vond het niet leuk in ieder geval.

Maar in principe maakt het voor het kdv niet uit. Ze worden betaald en dat is waar het hen om draait. Daarnaast valt het met de nieuwe regels wel mee met de wachtlijsten. Het gaat ook maar om 6 weken. Mij. Zoontje is aan het begin van de zomervakantie jarig, toen hij 4 werd is hij tot het einde van dd vakantie op het kdv gebleven. Dit terwijl er toen erg lange wachtlijsten waren

15. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Hier is t ook standaard hoor om kk die in juni jarig zijn niet meer toe te laten voor de vakantie. Is ook niet voor niks denk ik dan.
    Wij kunnen hier dus bij t Kdv in dat geval verlenging aanvragen, dus opvang in de zomervakantie. Het is gewoon een verlenging van t contract dus dat weigeren ze niet.

16. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    en vooral niet in deze tijd denk ik , nu de kdv alleen maar aan het leeglopen zijn ...

17. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    ik vind het wel normaal
    het toch zielig voor je kindje
    om zo in het diepe gegooid te worden !

hier start mijn dochter na de zomervakantie wel omdat ze dan pas 4 wordt
    overigens hebben ze hier op school een 0 groep voor de instromers na 1 oktober tot einde schooljaar

18. tulip

tulip Niet meer actief

je kunt het altijd proberen op het kdv, maar houd er rekening mee dat de kans bestaat dat ze het niet doen.
    Ik lees hier al: dat weigeren ze niet...dat weet je niet.

19. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    mijn nichtje is van 17 juni en toen ze 4 werd wou de school dat ook niet
    mijn schoonzus had hetzelfde probleem met opvang...
    zei is op haar strepen gaan staan en toen mocht het uiteindelijk
    wel.

ik heb straks ook een rotsituatie na de zomer half sept gaat het kdv van mijn dochter verhuizen naar een andere plek.
    en dan moet ze op een nieuwe plek wennen
    en is ze eenmaal gewend word ze 4 moet ze weer ergens anders heen.

20. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    bij ons op kdv blijft ook een meisje tot na de schoolvakantie
    zei word volgende week 4 jaar
    en hun zaten dus ook met dit probleem

1 leidster was het er NIET mee eens