Ik ben bij de huisarts geweest omdat ik sterk het idee heb dat mijn zoontje reflux heeft. Ik wilde niet aan andere voeding omdat ik hypoallergeen geef. Dat johannes nog wat wil ik niet geven omdat hij nu al rood aanloopt als hij moet poepen. Dus kreeg ik van de huisarts het advies om zantac te proberen. Roan was erg onrustig sliep erg slecht en spuugde veel. Maar tijdens het gebruik van de zantac ben ik hem ook op zijn buik gaan leggen en kwam er achter dat hij zo veel beter sliep. Dus het ging de goeie kant op. Nu ben ik na 2 weken zantac te hebben gebruikt gestopt met de zantac en (2dagen) en merk geen verschil ik wil het een week aankijken hoe hij het doet en dan maar weer een afspraak maken bij de huis arts. Wil hem geen medicatie geven die hij misschien niet eens nodig heeft. Maar misschien toch dat johannespitmeelbrood of ziets geven, hoe reageerde jullie kindje hierop.
Julia heeft johannesbroodpitmeel (jbpm) gekregen vanaf dat ze 3 maanden was. Het is in principe puur verdikkingsmiddel, dus het is niet echt een medicijn. Je kunt het in de winkel kopen als Nutriton (met een T), in een oranje pakje bij de kunstvoeding in de Etos/Kruidvat/DA etc. In de supermarkt verkopen ze het vaak niet. Je doet gewoon 1 of meerdere schepjes bij de fles in, en kijkt of het helpt. Wij doen nu 1,5 schepje op 150 cc flesvoeding, en dat is aardig weinig. Op het hoogtepunt deden we 3 schepjes per voeding (was nog BV, dus wel 15 schepjes op een dag denk ik). Je kunt het ongeveer eindeloos gebruiken, zolang de fles drinkbaar blijft. Vaak moet je wel een speen groter gebruiken, maar dat moet je even uitproberen hoe snel het gaat. Ik vind het ideaal spul, en het helpt echt goed! Wij bouwen het ook heel langzaam af, en hoeven nu dus al minder te geven als eerst. Ik vind het ook prettig dat je geen medicijnen hoeft te geven, maar gewoon de voeding iets indikt. Van obstipatie heb ik echt nooit iets gemerkt. Zelfs gewoon spuitluiers gehad in die tijd, dus ik zou het daar niet om laten!
Ik zit op 5 schepjes op 160cc. Hier heeft ze 2 weken de tijd nodig voordat haar darmen eraan gewend waren. Geen krampjes of verstoppingen, maar spuit luiers. Haar ontlasting was water zo dun. Nu gewoon normale ontlasting.
Jamie spuugde de eerste mndn heel veel, en werd knalrood als hij ging poepen toen nadat ik johannesbroodpitmeel door zijn fles deed, gaf hij bijna niet meer terug..en zijn ontlasting werd ook een stuk soepeler. ik vond t een wondermiddel. ik deed op 180 cc/3-4 schepjes
Finn krijgt nutriton door zn fles voor zijn (verborgen) reflux. Dat is ook gewoon een verdikkingsmiddel. Ik vind het gek dat je HA alleen zantac geeft zonder ook iets aan de oorzaak te doen! Zantac is namelijk meer een middel dat de pijn verlicht maar niet iets wat er voor zorgt dat het spugen stopt. Wij kregen dus nutriton en zantac...en toen alles onder controle was zijn we gestopt met de zantac. De KA legde uit dat dat kon omdat de slokdarm geirriteerd is door het spugen (in Finn zn geval het maagzuur) en de zantac verlicht dat en zorgt dat de slokdarm weer in orde komt. Als jij dus alleen zantac geeft maar verder niets aan de oorzaak doet is het niet zo gek dat het spugen niet stopt. Of begrijp ik het nu verkeerd? Ik zou ook wat nutriton door de fles doen hoor! Finn heeft echt geen last van zn ontlasting gehad daardoor (wel door zijn KMA...maar toen hij daar dieetvoeding voor kreeg poepte hij al een gek ) Finn krijgt nu nog 5 schepjes op 210+8. In het begin zijn dat wel 8 schepjes geweest.
L. kreeg ook Nutriton vanwege een lichte reflux. Hielp geweldig! Gewoon zelf uitvissen hoeveel er nodig is, en gebruik de hoeveelheden op de verpakking alleen maar als richtlijn. Ze heeft nooit last gehad van obstipatie hierdoor trouwens, ik heb altijd het idee dat het minder heftig is dan bv. rijstebloem.
Hier ook een kindje dat overmatig veel spuugde (er is geen reflux vastgesteld, maar het kwam er wel in bogen uit dus ik vermoed dat ie het wel had) en nutriton was hier echt de uitkomst. Het spugen verdween grotendeels en hij had geen last van verstoppingen of iets dergelijks. Ik ben het dus blijven gebruiken totdat ie bijna een jaar oud was. Toen was het spugen namelijk eindelijk over.
hier ook god zegen de JBPM. nu 6 mnd later gebruiken we het nog elke fles en in de limonade. werkt perfect.
Hier ook JBPM (johannesbroodpitmeel/NutriTon), alleen niet tegen reflux, maar tegen de honger (toevallige bijwerking).. Maar doorsnee wordt de ontlasting er eerder dunner van. Dus misschien zelfs een oplossing voor de stevige ontlasting die er nu is? Het is verder ook prima geschikt voor door de hypallergene voeding, het is niet allergeen verder. (rijstebloem wel weer, dat is ook bijvoeding, JBPM niet)..
Mijn jochie krijgt ook JBPM door zn voeding. Dit omdat hij erg snel drinkt en zo dus wat langer over zn fles doet (we hebben tevens ook de kleinste speen van avent) en omdat hij ontzettend veel spuugt. Jammergenoeg helpt het bij hem niet tegen het spugen (ook al doen we er 10 schepjes door dan komt het er nog weer uit). Nu doen we 3 schepjes door zn voeding zodat hij wat rustiger drinkt. Z'n ontlasting is juist vaak erg dun door nutriton aangezien dit bij de meeste kindjes juist een laxerende werking heeft. (heel soms krijgen kindjes er verstopping van maar meestal is dit andersom).
Als je geen jbpm wil gebruiken omdat het poepen nu al lastig genoeg is.. kun je ook rijstemeel halen dat staat gewoon in hetzelfde vak als de babyvoeding... werkt hetzelfde maar dan zonder het verstoppende bijeffect zegmaar
Rijstebloem/meel is niet zo geschikt onder de 4 maanden, het is toch bijvoeding, en te heftig voor de darmpjes. Daarnaast zit je met de hypoallergene voeding. Dan is nutriton toch een eerdere keuze, omdat dat zelf ook hypoallergeen is. En zoals vaker gezegd, dat verstoppen komt veel minder vaak voor dan juist veel dunnere ontlasting. Maar het blijft een kwestie van proberen wat voor jou kindje werkt.
Het grootste deel van de kinderen krijgt heel dunne luiers van johannesbroodpitmeel, dus laat dat je vooral niet weerhouden, kans is groot dat hij straks makkelijker gaat poepen ermee! Daarnaast: reflux is HEEL pijnlijk voor een baby. Medicijnen geven kan wel geen leuk idee zijn, maar ze voorkomen een hoop pijn en ongemak bij je kind. Zantac is maar een van de middelen natuurlijk. Maar, aangezien je met medicatie weinig verschil merkt tot nog toe en je kind zo moeilijk poept: het zou ook kunnen zijn dat de voeding niet HA genoeg is en dat het spugen en moeilijk poepen te maken heeft met een KEA. Je zou je arts kunnen vragen voor een verwijzing voor sterker gehydroliseerde voeding, zoals pepti of nutramigen.
Nee, dat werkt niet hetzelfde hoor! Johannesbroodpitmeel is hypoallergeen en kan daarom al vanaf de geboorte aan voeding toegevoegd worden. Het voedt verder niet, het is ook geen voeding, maar een toevoeging Het blijft ook in de maag dik, waardoor een baby de melk niet kan opspugen. Rijstmeel is niet hypoallergeen, het voedt en het is gewoon bijvoeding, het heeft om die reden ook invloed op de darmen. Daarom mag het niet voor 6 maanden (in uitzonderingsgevallen vanaf 4 maanden). Rijstebloem wordt in de mond al dun o.i.v. de enzymen in speeksel en in de slokdarm is het al vloeibaar. Daarom helpt het ook niet tegen spugen, omdat het in de maag net zo dun is als melk.
Ik heb het vandaag gebruikt maar het is wel ff wennen heb een een speen maat M geprobeerd maar dan is de fles binnen 5 min leeg en de S duurt heel lang en dan wordt hij te moe om de fles leeg te drinken. Ik doe 1,5schepje op 150ml water en 5 schepjes voeding. Op het bureau zeiden ze dat het met heet water vermengt moest worden anders deed het zijn werking niet. Maar ik heb zijn bed vandaag toch nog 2x moeten verschonen omdat hij gespuugd had.. Hij ligt wel op zijn buik dus misschien dat hij daardoor spuugd. Ach het is nog ff zoeken. Welke speen en of flessen gebruiken jullie ik de difrax s/fles met een s speen de m speen gaat te hard..
Hmm dikke voeding met de difrax speen was hier geen voltreffer de papspeen van de etos daarentegen wel zijn wel snel stuk.. moet je even op letten maar ze zijn ook heel veel goedkoper dus wij kochten gewoon vaker een nieuwe speen (wel op een S-fles dus)
ONze dochter reageerde prima op de JBPM. We hebben weinig tot niets gemerkt aan d'r ontlasting. ZE wer er wel rustiger door omdat ze natuurlijk geen last meer had van opkomend maagzuur. Wij zijn voorzichtig begonnen met 1 schepje in de fles en hebben dit opgebouwd tot (ik dacht) 3 schepjes per fles maximaal. Met 11 maanden ben ik weer gaan afbouwen en binnen 1 maand kon ze zonder de JBPM. Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens. Als het hiermee onder controle te houden is is dat fijner dan al die medicijnen die ze voorschrijven. Wij gebruikte gewoon difrax s-speen en later (denk zo tussen 4 en 6 maanden) een difrax m-speen.