Overdag weigeren, snachts eten

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Laust, 28 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Laust

Laust Niet meer actief

Ik heb even jullie advies nodig. Zoontje is nu bijna 4 maanden en is altijd een moeizame eter geweest. Inmiddels zit er wat ritme in, maar niet echt wat ik graag zou willen. Dit at hij bijvoorbeeld gisteren (ik bied in elke fles 150+5 aan):
    8.00 uur: 90 cc
    10.15 uur: 0 cc (ik dacht even dat hij honger had)
    11.30 uur: 60 cc
    14.00 uur: 150 cc
    17.00 uur: 40 cc
    19.00 uur: 120 cc
    23.00 uur: 165 cc (flesje 150+5 leeg)
    3.30 uur: 165 cc

Ofterwel veel voedingen, weinig drinken overdag en snachts in alle rust het flesje leegdrinken.

Hij is verder wel super tevreden en alert, groeit en ontwikkeld zich gewoon prima.

Hebben jullie ideeën hoe ik hem overdag aan het eten kan krijgen? Op zich geef ik de nachtvoedingen met liefde maar ik merk dat het me begint op te breken. Ik hoop dat als hij overdag wat meer gaat eten dat hij in ieder geval 1 van de 2 late voedingen laat vallen (dan kan ik vroeg naar bed of doorslapen)

Wat ik al geprobeerd heb:
    Allerlei flesjes. Van 'snellere' flesjes wordt hij heel boos en verdrietig
    JBPM wordt hij heel verdrietig van en eet hij nog minder
    Op de slaapkamer voeden (meer rust)
    Na een half uur meer proberen
    Meer water, minder water

2. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Ik zou het schema op de volgende manier maken:
    8.00 120/4
    12.00 120/4
    16.00 150/5
    20.00 150/5
    0.00 150/5
    Als hij overdag wat meer drinken krijgt zal hij op den duur `s nachts minder/niet meer drinken. Als je dit schema even volhoudt en daar echt even strak aan houdt, dan zul je merken dat het zijn vruchten afwerpt. Stel dat hij om 8.00 zijn fles niet leegdrinkt, dan denk ik dat je even vol moet houden om het te rekken tot 12.00. Als ik je schema nu zie dan drinkt hij zijn fles om 8.00 niet leeg en vervolgens hoeft hij om 11.30 zijn fles ook niet. In je schema nu heeft hij in 6 uur tijd (8.00-14.00) 150cc op, maak die flesjes dus sowieso maar wat kleiner klaar want waarschijnlijk zal hij ze toch niet beide leegdrinken. Doet hij dat wel dan is dat mooi meegenomen, maar ga het er niet in willen proppen. Dat levert frustratie bij jouw op en vervolgens ook bij hem en dat is totaal niet nodig. Wat je ook nog kunt proberen is de flessen te geven in het bijna donker. Misschien trapt hij erin dat je hem een fopt ;).
    Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk.

3. Laust

Laust Niet meer actief

Bedankt voor je reactie!

Jij denkt dus wat minder op verzoek en wat meer op schema? Ik ga het eens een paar dagen proberen!

In het donker voeden wordt een lastig verhaal aangezien er nog een dreumesje rondhuppelt ;)

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Tja, zon schema klinkt leuk maar ik vind 4 uur tussen de voedingen erg lang. Ik zou er niet langer dan 3, 3,5 uur tussen laten en als hij eerder komt gewoon die voeding geven. Het is voor een baby heel verwarrend geen eten te krijgen als hij honger heeft en andersom.

Wel kan je een ritme inbouwen door de dag altijd op hetzelfde uur te laten beginnen, dus niet langer dan 3 a 3,5 uur tussen de voedingen te laten en s avonds op hetzelfde tijdstip de dag te eindigen. Daarna maak je hem niet meer wakker voor een voeding, komt hij zelf laat op de avond of s nachts geef je een voeding, anders lekker laten slapen.

Nachtvoedingen zijn heel normaal en je kan ze ook hebben tot hij een jaar is. Niet alle kinderen slapen meteen door, of slapen sneller door op kunstvoeding, wat soms onterecht wordt gedacht.

5. Laust

Laust Niet meer actief

Bedankt voor je advies Nescio!

'S avonds op dezelfde tijd eindigen doen we inderdaad. Om half 7 gaan ze samen in bad en daarna krijgt hij nog een voeding. Dat ritme zit er inmiddels zo in dat hij ook goed drinkt als hij om 5 uur nog gehad heeft.

Op hetzelfde tijdstip beginnen is nog lastig door de nachtvoedingen die echt op verzoek komen inderdaad. Dat zal trouwens wel rap beter gaan als ik weer ga werken (volgende week). Dan moet hij wel op tijd opstaan en ontbijten.

Ik probeer nu wat meer regelmaat in de voedingen te krijgen. 3 a 4 uur tussen de voedingen en alle voedingen 150+5. Ook als hij ze op drinkt krijgt hij niet meer.

Van het CB kreeg ik het advies om rijstebloem in de laatste fles te doen. Ik twijfel een beetje omdat het behoorlijk tegen mijn gevoel in gaat maar misschien is dat ook nog een idee.

6. adi

adi Niet meer actief

Ten eerste heeft hij maar 1 nachtvoeding, die van 23uur is een avondvoeding. Waarom verdeel je deze twee voedingen niet met je man, zodat jullie om en om kunnen doorslapen van 23.30 tot 7-8 uur?

Ik zou niet onnodig gaan rekken. Eerlijk gezegd heeft je baby een prima natuurlijk ritme. Wellicht gaat hij vanzelf een ritme ontwikkelen als jij gaat werken.
    Ik zou de nachtfles wel verkleinen en elke ochtend vast beginnen om 7 uur en om deze tijdstip altijd een fles aanbieden. Zo leer je hem een vast ontbijtmoment aan, is ook makkelijker voor straks.

7. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Volgens mij heeft niemand gelezen dat het al een moeilijke eter is en dat ze dus blij mag zijn dat er een volledige fles in gaat.

Laust: hoe gaat het met het schema? Met nog een dreumes rond hebben lopen snap ik dat in het donker voeden moeilijk wordt :)

8. Laust

Laust Niet meer actief

De ellende is inderdaad dat hij overdag erg slecht drinkt. Als het nodig is geef ik met liefde 3 jaar nachtvoedingen maar ik heb het idee dat zijn dag-nacht ritme is omgedraaid. Hij eet dus 's avonds / snachts heel goed en overdag heel slecht.

Ik probeer nu naast de 19.00 en 23.00 uur voeding 4 voedingen te geven en dan laat ik hem zelf de tijd wat bepalen (3-4 uur ertussen) Ik bied dan steeds 150+5 aan en niet meer, ook niet als hij een keer wel goed drinkt. Dat lijkt nu wel iets beter te gaan. Hij drinkt nu gemiddeld rond de 100 cc per flesje wat voor zijn doen gewoon prima is. De nachtvoeding is ook al een paar nachten wat later (zelf al een keer 5.30 uur!)

Snachts minder geven (90+3/120+4) heb ik al een poosje geprobeerd maar daar wordt het niet beter van. Hij is dan niet tevreden en komt uiteindelijk na 1,5 uur weer. Overdag eet hij dan ook niet beter.

Nogmaals, die nachtvoeding laat hij vanzelf vallen als hij overdag voldoende eet, daar ben ik van overtuigd. De vraag is dus vooral hoe ik hem overdag aan het eten krijg.

9. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Klinkt mij goed in de oren hoe je het nu aanpakt. Even een week of 2 aankijken, hij moet ook er aan wennen namelijk. Probeer echt het ritme wat je nu volgt aan te houden, ben er van overtuigd dat het dan goed komt! Succes!

10. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

29 dec 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb hier ook zo'n lastige drinker! De eerste twee flessen zijn altijd dramatisch en hoe verder de dag vordert hoe beter hij drinkt. Precies wat jij ook schrijft. Wij voeden ook zoveel mogelijk op verzoek. We kwamen steeds uit op 4 uur - 7 uur- 10 uur - 14 uur - 17 uur - 20.00 uur Hij begon de nacht steeds heel vroeg en de ochtend dus ook. We hebben hem nu een paar dagen om 23 uur een fles gegeven zonder hem wakker te maken en gisteren werd hij voor het eerst om 6.15 wakker.

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wat gebeurd er als je in de nacht minder aanbied? Misschien dat hij met een 120/4 fles of zelfs 90/3 in de nacht wel meer gaat eten om 8 uur. En van die fles voller zit, en dus later komt overdag en meer gaat eten..

Wat je ook kunt doen is overdag proberen om de 3 uur 120/4 flessen aanbieden? Dan evt over 2 weken naar 150/5 om de 3,5-4 uur?

Maar rond deze leeftijd is overdag drinken vaak toch al lastiger omdat ze meer van de omgeving meekrijgen. Probeer het dus overdag zo rustig mogelijk te maken, voor zover dat lukt..

Deel Deze Pagina