Hoi allemaal, Ons zoontje is vandaag 5 weken geworden. Bij zijn geboorte was hij 4370 gram. Ondertussen is hij 5200 gram. Sinds 1,5 week heeft hij reuze honger. Het begon met een aantal flessen op een dag waar hij niet genoeg aan had. Resultaat op een gegeven moment had hij op een dag een paar flessen van 200cc. Na en paar dagen had hij geen genoeg meer aan 200cc en zijn we op aanraden van het CB overgestapt op Forte voeding i.p.v. standaard. Het resultaat was even zichtbaar. Hij was weer tevreden. Maar waar ik al bang voor was, gebeurde. Ook aan de forte heeft hij niet meer voldoende. Na 200cc heeft hij nog steeds honger. Dit is vooral 's avonds en 's nachts. Overdag heeft hij voldoende tussen de 100 en 165cc. Ik heb werkelijk alles geprobeerd. Hij doet 20 tot 30 minuten over zijn flesje, speen met kleiner gaatje zodat hij harder moet werken voor zijn voeding, fopspeen. Maar helaas... hij is ontroosbaar en wordt pas stil als hij zijn voeding krijg. Maar ik mag niets meer geven anders gaat hij over de 1 liter voeding per dag heen! Ik begin er onderhand aan te denken om ee theelepeltje rijstebloem door zijn voeding te doen om hem tevreden te stellen. Maar dat kan en mag helemaal niet bij een baby van 5 weken. Wie heeft hier ervaring mee en kan tips geven?
Heeft hij een speen? Is het geen zuigbehoefte? Rijstebloem zou ik echt niet aan beginnen trouwens. 5 weken is écht veelste jong daarvoor.
Kan het geen verborgen reflux zijn? Dan willen ze ook heel vaak drinken omdat ze geen pijn hebben tijdens het drinken.
Hoe weet je dit zo zeker? Niet aanvallend bedoel hoor, maar vraag het me gewoon af. Ikzelf vind dat namelijk niet altijd even duidelijk.
weet je zeker dat het geen krampjes of reflux is... warme melk helpt goed tegen de pijn...maar veroorzaakt ook steeds weer de krampjes of het maagzuur(of vaak de combi)...vicieuze cirkel.. door het huilen ontstaan er ook weer krampjes...dit is ook weer te verzachten met melk.. een maag van zo'n jonge baby is echt piepklein
Ik vroeg me ook af hoe een baby van 5 weken 200cc in 1x wegkrijgt. Het komt inderdaad vaak voor dat een baby last heeft van de maag (darmen/ reflux) en maar blijft drinken om die pijn te stillen. Maar daarnaast, rond 5-6 weken hebben babys ook regeldagen. Dan willen ze heel vaak en veel drinken om de toevoer van melk te verhogen (bij borstvoeding). Wellicht zit jouw zoontje nu in zijn regeldagen. Ik zou hem kleinere flessen aanbieden en dan vaker laten komen, dat is meer natuurlijk. Als de fles op is, dan even een speentje geven voor de zuigbehoefte. En als ie volgende keer komt, ook een klein flesje geven enz. Dat is een paar dagen heel intensief, maar de regeldagen zijn vaak snel over.
Ja, lastig. Ik zou ook oppassen met zoveel voeding. Zonde als zijn maagje zo groot wordt daardoor. Misschien de avondflessen wel wat groter houden en verder overdag minder aanbieden? En anders ook zeker even laten onderzoeken of er niets medisch aan de hand is. Ook kan het een sprongetje zijn (is rond 5 weken). Maar dan zou het binnenkort weer over moeten zijn. Succes ermee.