12w nekplooi/nipt?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Rainbow88, 25 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Heb mijn 12w echo gehad en denk er bij na dat mijn gynae niks van de nekplooi heeft gezegd..

Heb wel de nipt test laten doen.

Ik hoorde dat de nekplooi dan niet meer gemeten word klopt dat? Dat het of de nekplooi of de nipt test is maar niet beiden?

2. Lisalisalisa

Lisalisalisa Bekend lid

21 feb 2016
    703
    426
    63
    Vrouw
    Opvoeder
    Aalst, België
    Nu als ze een termijnecho doen en de nekplooi is afwijkend (duidelijk) dan hoeven ze dat niet te meten. Dus je kan nu wachten op de nipt maar niet te ongerust zijn. Komt wel goed :D

3. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Je kunt kiezen tussen nipt en combinatietest/nekplooimeting.
    Ik heb zelf voor nipt gekozen omdat hij in mijn ogen iets betrouwbaarder is en je kan kiezen voor nevenbevindingen. Komende week de uitslag, spannend!

4. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Ik ben ook aan het wachten. Ik heb wel gevraagd om het te meten. Dat heeft ze gedaan maar gaf wel aan dat dat eigenlijk niet de bedoeling was. Ik vind het ook een beetje raar dat ze dat niet standaard doen samen met het vinden van het neusbotje. Volgens onderzoek geeft dat meer dan 90% zekerheid dat er iets mis is. In de VS doen ze dat wel standaard.

5. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Tja we zitten hier niet in vs he.
    Het is hier normaal dat je betaald voor een nekplooimeting. Zou wat zijn als de ene er wel voor moet betalen en de ander niet omdat je een meewerkende vk hebt.

Mocht het heel afwijkend zijn dan is dat zo op het oog ook te zien en zal de vk dat echt wel zeggen.

6. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    @Rainbow88 je doet een nekplooimeting (echo+bloedprikken) of een nipt (alleen bloedprikken.
    Beide kan natuurlijk ook wel maar is wel erg duur ;) het is een keuze die je zelf maakt.

Nipt is betrouwbaarder dan de nekplooimeting.
    Hopelijk heb je daar een goede uitslag van.

7. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Nee, dat meen je niet...echt?? Sorry, een beetje flauwe commentaar, maar die van jouw was dat ook.
    Over het vragen, ik denk dat als je het vraagt dat de meeste het wel doen. Ik moet wel zeggen, dat er in meerdere landen dit wel wordt gedaan. Het kost overigens niet zo veel moeite dus ik snap niet waarom er moeilijk over wordt gedaan.
    Maar dat geldt met meerdere dingen dat hier in Nederland niet worden gedaan. Net zoals de CVM bacterie. In Belgie heel normaal, hier heeft bijna niemand er iets over gehoord terwijl het vrij simpel is om het te vermijden en het grote gevolgen kan hebben op de ongeboren baby
    Je hebt wel gelijk dat als ze een hele dikke nekplooi zien, dat vertellen ze je dat wel. Dat moet zelfs (zo vertelde mijn vk).

8. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Ben van België dus hier is het ietsje anders.. De nekplooi word normaal standaard gedaan tijdens de termijnecho, kost niks extra (Bloedprikken kan je dan nog als optie nemen, dan is het de combinatietest, is wel betalend veronderstel ik).

De NIPT is hier sinds kort terugbetaald, kost nog een 8 euro.

Het is blijkbaar inderdaad dat je de keuze moet maken, maar heb er veel (Belgen) gesproken die de NIPT hebben laten doen en waar de gynaecoloog evenzeer de nekplooi (Via echo) heeft gemeten.

9. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Dat is een wereld van verschil ja.
    En wat fijn dat je maar 8,- kwijt was voor de nipt.
    Wij rond de 170,- geloof ik.

10. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Was niks flauw aan. Het is nou eenmaal zo dat ze in de vs heel anders denken dan hier.
    Er zit hier ook heel veel verschil tussen de praktijken en vk’s die er werken.
    Bij ons meten ze echt niet.
    Zoals gezegd, als het heel afwijkend is dan is dat zo ook wel te zien. En dan zullen ze het echt wel zeggen. Wil je precieze meting dan betaal je flink bedrag.

Het meten op zich kost inderdaad niet veel maar alleen die meting zegt helemaal niks.
    Met een goede nekplooi kan je kindje ook iets mankeren.

11. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    De nipt is heel betrouwbaar.
    En alleen een nekplooi meting heb je niks aan.
    Een combinatietest nekplooi+ bepaalde bloedresultaten geven een Kansberekening.

Nipt uitslagen zijn gewoon duidelijk en betrouwbaar.
    Mijn vk zei dat niemand meer kiest voor de combinatietest.

Ik had een afwijkende nekplooi bij de termijnecho omdat het gewoon opviel.
    Nipt test gedaan en niks aan de hand

Rainbow88 vindt dit leuk.
  12. Jingle

Jingle Fanatiek lid

14 nov 2008
    1.200
    235
    63
    11-05-12 mirena laten verwijderen
    Bedoel je niet CMV? (cytomegalovirus)

13. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Ja, dat bedoel ik, dank je!

Jingle vindt dit leuk.
  14. debby25

debby25 Fanatiek lid

17 okt 2010
    1.773
    324
    83
    Verkoopster Juwelier
    Tilburg
    @Rainbow88 als jij in België woont krijg je ook het geslacht te horen bij de NIPT....wij hier nieto_O Hahaha had het stiekem graag ook graag geweten:roflmao:

Rainbow88 vindt dit leuk.
  15. Lisalisalisa

Lisalisalisa Bekend lid

21 feb 2016
    703
    426
    63
    Vrouw
    Opvoeder
    Aalst, België
    Ik wil nog even zeggen dat je bij een duidelijke verdikte nekplooi en een goede nipt ook nog andere afwijkingen kan hebben. Tenzij het snel weer verdwijnt. Maar Nipt spoort totaal niet alle afwijkingen op. Alleen de chromosomale,/courante afwijkingen.

Ik wist dit ook niet op voorhand. Nu als je gyn/VK verder onderzoek niet nodig vindt dan mag je wel gerust zijn en genieten maar :)

16. beebj

beebj Niet meer actief

Ik ben als Nederlander in België onder controle en daar is de combinatie test (bloedafname en echo) een standaard procedure, kost je niets! Als je de nipt test wilt, doen ze deze óók (dus dan doen ze beide testen). Alleen met een Nederlandse zorgverzekering moet ne de nipt test dus in NL laten doen en zijn er dus idd kosten aan verbonden. Wij doen de nipt niet, de combinatie test al achter de rug; kans van 1 op 10.000, dus heb er wel vertrouwen in. Mocht deze uitlag slecht geweest zijn, had ik een medische indicatie gekregen voor de nipt test en dan had deze me niets gekost in NL. Geslacht weten wij overigens ook al vanaf 13+6, vanwege onwijs goede apparatuur van m’n gyn!

17. Elizia

Elizia Bekend lid

6 jul 2017
    992
    352
    63
    Vrouw
    Waar concludeer je dat uit? Mijn gyn was blij dat bij mijn kindje de nekplooimeting zo snel lukte, want soms duurt het wel een halfuur totdat het kindje er goed voor ligt. Dus zo makkelijk en snel gedaan is het blijkbaar niet altijd.

18. mimi1988

mimi1988 VIP lid

7 apr 2015
    6.946
    4.154
    113
    Hier een kindje in 2014 verloren dat een chromosoomafwijking had.
    In 2016 opnieuw zwanger. Kwam niet in aanmerking voor de nipt, omdat haar syndroom niet met de nipt opgespoord wordt. Wel kwamen we in aanmerking voor de combinatietest. Deze ook laten doen met het idee: slechte uitslag, als nog nipt. Gelukkig was de uitslag goed en met 14w wisten we het geslacht al. Syndroom komt alleen bij meisjes voor.

19. Libra89

Libra89 Bekend lid

10 aug 2017
    798
    472
    63
    Vrouw
    Op een andere website heb ik gelezen dat de NIPT in 2018 vergoed gaat worden in NL. Heeft iemand van jullie dit toevallig ook gelezen of iets over gehoord? Wij hebben er 175 euro voor betaald. Wel een beetje balen als het over twee maanden wel vergoed gaat worden.

20. debby25

debby25 Fanatiek lid

17 okt 2010
    1.773
    324
    83
    Verkoopster Juwelier
    Tilburg
    Wij hebben de Nipt gekregen op medische indicatie...helaas kan dat duurder uitvallen als die 175,- koppels betalen die het op eigen initiatief laten doen. Waarom...omdat ze eerst je eigen risico pakken. En die 380,-staat bij mij nog geheel openo_O Een nipt kost meer dan 175,- dus ben benieuwd wat we zullen moeten betalen.

Deel Deze Pagina