Gisteren te horen gekregen dat er een echodense focus/softmarker te zien was in het hartje, een wit vlekje. Echoscopiste meldde me dat het dus een vergroot spiertje is dat het als het ware wordt uitgelicht, maar kon me er verder niet zo heel veel over vertellen omdat het een lang verhaal is, volgens haar. In elk geval zei ze dat het geen probleem was op zichzelf staand. Kan iemand me hier meer over vertellen? Als het "niets" is, waarom is dit vlekje dan bij mijn kindje wel zichtbaar? Als de gezondheid van het kind dus hetzelfde is als ieder ander gezond kind? Bij de meeste echo's is het dus niet zichtbaar, vandaar dat ik niet helemaal begreep wat het precies is en waarom het wordt uitgelicht.
Had mijn dochter ook. Schijnt heel veel voor te komen, wel tot 20%. De echo-apparatuur wordt steeds beter, waardoor het tegenwoordig steeds vaker gezien wordt. Ze moeten het melden, omdat gecombineerd met andere softmerkers het een aanwijzing kan zijn voor bv down syndroom. Een op zichzelfstaande echodense focus heeft echter amper een correlatie met genetische afwijkingen. Vandaar dat me toen echt op het hart (haha) is gedrukt me geen zorgen te maken. Natuurlijk wel gedaan en totaal overbodig: dochter is kerngezond. Ps. Het is trouwens geen vergrootte hartspier, maar een verkalkinkje in een hartspier. Deze kan verderop in de zwangerschap zelfs ook weer verdwijnen.
Bedankt! Maar dit verkalkinkje kan dus geen kwaad? Het is geen abnormaliteit? Er waren verder geen andere softmarkers te zien...