Overal om me heen wordt er gevraagd of ik met zwangerschapscursus ga, zwangerschapsgym, zwangerschapszwemmen of zwangerschapsyoga.. En ik lees ook veel om me heen dat dit wel gebruikelijk is. Maar persoonlijk heb ik helemaal niet de behoefte om in groepsverband dat soort dingen te doen. Natuurlijk probeer ik te blijven sporten om fit te blijven maar zijn de overige cursussen echt nodig vraag ik me af? Of is het puur alleen voor de leuk en gezelligheid? Ik vind onder de mensen zijn heel leuk hoor, maar ik weet dat bijvoorbeeld sporten in groepsverband niets voor mij is. Ik voel me alleen maar opgelaten ben constant bezig met wat andere wel niet over me zullen denken en ga uiteindelijk weg met een rot gevoel. Zo heb ik dit althans ervaren bij Body & Fit en Zumba. Ook heb eens een keer Body Balance geprobeerd (soort van yoga) maar ik merkte dat ik hier niet tot rust kwam en niet tot mezelf kwam (terwijl ik zelf in mn up prima kan mediteren ed) Ben ik hier nu een vreemde eend in de bijt of zijn er mensen die denken.. nee bedankt
Ik heb het tijdens mijn eerste zwangerschap niet gedaan, vond het ook niet zo nodig, bevallen ging ook prima zonder van te voren geleerd te hebben hoe te puffen.. Nu tijdens mijn tweede zwangerschap doe ik de cursus 'Fit rondom de zwangerschap' (verwacht er niet teveel van hoor, het is vooral ervaringen uitwisselen en een kwartiertje oefeningen doen...denk aan Nederland in beweging ) De reden is vooral dat ik het fijn vind om ervaringen uit te wisselen (in mijn vriendenkring zijn we de eerste die aan kindjes begonnen zijn) en ik wil niet constant iedereen belasten met m'n 'gezeur' over de zwangerschap en wellicht hou ik er leuke sociale contacten aan over. Ik doe het dus vooral voor de leuk, al vind ik het wel fijn als ik ná de bevalling sneller in shape ben...maar of het echt noodzakelijk is? Ik vind van niet. Je moet dus doen waar je jezelf het fijnst bij voelt. Je hebt tegenwoordig zoveel keus...
ik heb zw.yoga gedaan. heb er vooral tijdens het persen veel aan gehad, omdat je leert geen druk te zetten op je hoofd. daardoor heb je geen last van hoofdpijn/kapotte aders/bloed uit je lippen geperst. daarnaast vond de gyn me heel rustig, ook toen ik een weenstorm had. kon alles heel goed opvangen dankzij die technieken. maar iedereen moet het zelf weten, als je niet wil dan waarom zou je het doen?
ik heb het voor de eerste wel gedaan, maar zou het voor een 2e niet meer doen. je leert bepaalde technieken om kramp te verlichten en technieken om weeen op te vangen maar het is maar net of je ze op jou van toepassing zijn. je lichaam geeft zelf aan hoe je je weeen op moet vangen dus er is een kans dat die "geleerde" oefeningen misschien niet eens zullen werken. ik zeg niet dat het helemaal nutteloos is, dat kan ik alleen voor mezelf bepalen. als jij het gevoel hebt dat je er iets van opsteekt, moet je het gewoon doen! Als je alleen voor de gezelligheid gaat vind ik het een beetje zonde van je geld 8)
Ik heb ook heel erg getwijfeld of ik het wilde gaan doen, maar toch blij dat ik het gedaan heb! Je leert vanalles over je houding tijdens de zwangerschap en na de bevalling (kindje uit bed halen, met voeden, enz), controleren van je ademhaling, leren ontspannen (moeilijker dan ik dacht!) voor tijdens de bevalling, manieren om met de pijn om te gaan, persen, oefeningen voor tijdens de zwangerschap, enz. Natuurlijk kan het ook zonder, maar heb het idee dat ik er toch echt wel wat aan heb Bij ons legde ze heel erg de nadruk op het belang van het weten wat er in je lichaam gebeurt, waardoor je makkelijker de pijn kan verdragen en zelf herkent hoe het ervoor staat. Wij kregen dan ook 3 kwartier theorie en 3 kwartier praktijk. Was erg interessant en gezellig!
Ik heb bij de eerste ook aan zwangerschapsgym gedaan. Het was elke week even heerlijk rustgevend, kwam er gewoon van bij. We konden altijd samen klagen en zeuren haha heerlijk!Heb er 5 hele leuke kennissen aan over gehouden die ik 1 x in de 3 maanden zie. Maar tijdens de bevalling heb ik er helemaal niets aan gehad! Dus als het jou helemaal niets lijkt waarom zou je het dan doen? Nodig is het niet, gezellig/ontspannend wel. (voor mij dan)
Ik heb wel een zwangerschapscursus gedaan, maar ik heb er niks aan gehad Ik vond het wel gezellig om elke week even een uurtje bewust met de zwangerschap bezig te zijn, maar tijdens de bevalling kwam ik een een weeenstorm terecht en heb totaal niet nagedacht over de verschillende technieken in ademhaling. Het enige wat ik op dat moment kon bedenken is 'ik moet ademhalen'
Beide keren een cursus gedaan, niet echt om er wat aan te hebben, meer voor de contacten en om even helemaal met je zwangerschap bezig te zijn op dat moment.
Ik ben wel van plan om een cursus te gaan doen. Normaal doe ik ook elke week aan yoga, dus het lijkt mij heerlijk om straks naar zwangerschapsyoga over te schakelen...Voor mij is het toch een manier van ontspannen, maar ook een beetje weten wat je te wachten staat. Het is natuurlijk waar dat op het moment zelf je er misschien niets meer aan hebt, maar ik denk dat ik het wel prettig vind. Ben benieuwd! liefs Buddha
Ik ben er bij de 1e mee begonnen, maar niet afgemaakt doordat ik een longontsteking kreeg en later bleek ook dat de kleine meid niet meer uit de stuit kwam. Dus geplande KS. Nu doe ik het niet, vertrouw op mn eigen lichaam dat die het wel aan kan.
Ik heb zwangerschapsyoga gedaan en heb hier veel aan gehad. Vond het ook wel leuk om even echt met mijn buik bezig te zijn en voorbereid te worden op de bevalling. Maar goed, je moet het wel voor jezelf doen natuurlijk anders is er niks aan denk ik Of ik bij deze weer iets ga doen weet ik nog niet.
Aah fijn die reacties! ben blij dat ik toch niet de enige ben met dit gevoel dit sterkt me wel. Natuurlijk doe ik wat mij zelf fijn lijkt maar als je in eerste instantie overal leest dat t normaal is om dat te gaan doen sla je toch aan het twijfelen
Ik ga het wel doen en wel de cursus ' samen bevallen ' . Mijn man vindt het vooral intressant omdat hij dat wel eens in films ziet. Kijken of hij het na de 1e keer nog zo leuk vindt. Daarnaast lijkt het me wel leuk om bepaalde houdingen te oefenen, ademhalen e.d. Of ik er wat aan ga hebben weet ik nog niet
Ik vond het beide keren niet nodig, en heb het beide keren niet gemist. Wat ik wel nodig/nuttig vond: - blijven bewegen, met name bij de eerste is dit me erg goed gelukt (gewone fitness tot 7 maanden - uiteraard wel met aangepast programma maar geen speciaal zwangerenklasje of zo) - informatie vergaren over zwangerschap en bevalling; dit heb ik gedaan door alles te lezen wat los en vast zit en een voorlichtingsavond (2 uurtjes) van de vk-praktijk bij te wonen. o ja, en een BV-voorlichting van een paar uur in het zkh. Ik vind het geen onzin, en wie er baat bij denkt te hebben moet het vooral doen, maar ik had andere manieren om aan beweging en informatie te komen.
ik heb het niet gedaan... was ook niet nodig, mijn dochtertje was er in 26 minuten uit zonder echt moeite te doen haha maar ik kan me wel voorstellen dat vrouwen dit doen... maar dan meer om de contacten die je ermee legt met andere vrouwen
Wij hebben een cursus samen bevallen gedaan en ik was er erg blij mee. Ik vond het leuk om op deze manier samen naar de bevalling toe te leven en we hebben er beiden ook wat aan gehad. Manlief raakt normaal nogal snel in paniek en met dank aan de cursus voelde hij zich meer zeker, maar ook minder hopeloos. Ondanks de weeenstorm ben ik erg rustig gebleven en wist ik precies wat ik moest doen. We hadden op het laatste stukje na (man viel bijna flauw bij de aanblik van wat bloed ) het prima met zijn 2-en kunnen doen.
Bij de eerste heb ik yoga gedaan en ik vond het heerlijk! Even verplicht een uur in de week ontspannen en ademhaling oefenen en met mijn lichaam en de baby bezig zijn. Voor de gezelligheid deed ik het niet, en ik zie ook niemand meer, het groepje veranderde ook elke zoveel weken als er weer iemand was bevallen of iemand bijkwam. Lekker vrijblijvend dus. Deze keer heb ik het niet gedaan, eigenlijk uit tijdgebrek . Beetje dom want ik had het wel kunnen gebruiken eigenlijk, werd er altijd zo rustig van. Maar het leven is toch anders als er al een kleine rondwandelt he? Ik denk dat ik de ademtechnieken nog wel weet en de perstechnieken ook. We zullen zien binnenkort!