Hoi, ik heb een vraag.. Ik heb nog niet eerder een 13 weken echo gehad ( 5 kindjes) Maar ik vroeg me af, als je al een 13 weken echo hebt gehad krijg je dan ook nog een 20 weken echo? Of heb je daar dan geen recht meer op? Want ik zou ook graag het geslacht willen weten en dat in mijn 5 zwangerschappen altijd ( gratis) bij de 20 weken echo. Ik ben medisch ivm mijn voorgeschiedenis. Heb een kindje mijn 3de met een hartafwijking dat met de 20 weken echo ontdekt werd. En toen was een hartafwijking ook moeilijk te zien omdat hij nog zo klein was . Dus weet en ervaar zo'n echo echt niet als pretecho hoor. Maar als ik moet kiezen tussen een van de 2 zou ik alleen de 20 doen. Vandaar.. Was het vergeten te vragen laatst.
Je hoeft niet te kiezen. Zie Google https://www.pns.nl/documenten/folder-de_13_wekenecho_en_de_20_wekenecho Fijne zwangerschap!
De 13 weken echo is extra, daar kunnen ze nog niet alles zien (maar veel wel en er is daardoor meer tijd voor vervolgonderzoek enz). 20 weken echo krijg je dus ook gewoon. Hou er wel rekening mee dat sommige echoscopisten wel moeilijk kunnen doen het geslacht te laten zien ‘want daar is de echo niet voor’.
Nee, daar is de echo namelijk niet voor bedoeld, het is een medische echo. Als ze het zien, zullen de meeste het zeggen, maar ze gaan er niet naar opzoek voor je.
Hier is het vooraf bij alle keren gevraagd of we het al wisten of wilde weten. Denk dat dat dus per echoscopist verschillend is, maar daar is geen regel voor. Bij de 13-weken mogen ze het echt niet zeggen.
Nee hoor. Ze vragen het zodat ze het uit beeld kunnen houden of kunnen zeggen dat je even weg moet kijken wanneer het geslacht toevallig in beeld komt wanneer ze andere dingen meten/checken. Ligt de baby er niet goed voor dan heb je pech, tenzij de echoscopist de moeite neemt later tijdens de echo nog eens te checken.
Volgens mij gaan echoscopisten wel op zoek naar het geslacht bij de 20-weken echo, niet voor de leuk, maar wel om in kaart te brengen gezien de groeipercentielen voor jongens en meisjes verschillen. Of je het dan wil weten/zien is een ander verhaal.