Verplicht werken voor bijstand vanaf 1 Juli 2014

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Nikki88, 13 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Vanaf 1 juli verplicht werken voor bijstand

Van onze parlementaire redactie
    AMSTERDAM -
    Mensen met een bijstandsuitkering zullen de handen uit de mouwen moeten steken. Per 1 juli volgend jaar moeten zij verplicht een tegenprestatie leveren voor hun toelage.

Uitkeringstrekkers mogen zelf aangeven welk werk zij in ruil willen doen. Dit kan variƫren van sneeuwruimen, klaarover zijn of 'maatje' zijn in de ouderenzorg. Het moet wel gaan om maatschappelijk relevant werk.
    Ook krijgen bijstandsgerechtigden die met meerdere mensen een woning delen, straks een lagere uitkering. Zij delen hun kosten, waardoor die per persoon lager zijn.

Heftig hoor! :$

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Heftig ... maar ik kan me er ergens wel in vinden. Maar er zal ook wel een waslijst aan uitzonderingen zijn, vermoed ik.

Zeker het verhaal van meerdere uitkeringen op 1 adres. Ik dacht eigenlijk dat dat al lang was ingevoerd ...

3. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    je kunt toch maar 1 uitkering ontvangen op 1 adres, als je man werkt heb je geen recht op bijstand die zin snap ik niet helemaal.

De rest vind ik wel een beetje terecht

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.505
    113
    Vrouw
    Het gaat hier niet om de normale gevallen. Dus gezinssituaties. Het gaat om personen die geen relatie met elkaar hebben maar toch in 1 huis wonen.
    Voorbeeldje: jij die samen met een vriendin een huisje huurt. Je deelt dan de woonlasten dus vinden ze dat je dan ook minder uitkering nodig hebt..

5. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Ik vind het eigenlijk wel terecht. Er zullen inderdaad best uitzonderingen zijn, maar ik denk dat er ook heel veel best de handen uit de mouwen kunnen steken.

6. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Maar dat is toch ook zo? Dan deel je de kosten van bijv. huur, g/w/l, tv etc. Ik vind het eigenlijk niet meer als logisch... En er iets voor terug doen? Why not?? Ik ken genoeg meiden van mijn leeftijd die in bijstand zitten en om 4 uur een keer hun nest uitkomen. Te belachelijk voor woorden. Geen verplichtingen, maar wel elke maand een bedrag op hun rekening waar ze niks voor hoeven te doen.

7. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Ik zie er geen probleem in. Als je niet af bent gekeurd kun je toch iets doen voor je inkomen?

8. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.672
    1.432
    113
    Vind er weinig heftig aan :), lijkt me een goede maatregel op deze manier. Als je meerdere uitkeringen (bijstand) op 1 adres heb is ook natuurlijk vreemd terwijl een ander die wel als gezin staat ingeschreven of als parner het dan met veel minder moeten doen omdat die wel maar 1x bijstand krijgen ;).
    En dat ze moeten gaan werken voor hun geld lijkt me een goede zaak (degene die dat kunnen!!!! Want ook de bijstand kent arbeidsongeschikte mensen ;)) denk dat er op deze manier heel wat "rotte appels" ineens betaald werk gaan zoeken die nu lekker makkelijk bijstand krijgen en dara zelf zo over denken en nu straks zoiets hebben van ja dag voor dat bedrag ga ik niet werken dan maar een gewone baan. Denk wel dat overheid en gemeente er op toe moeten zien dat dit geen betaalde banen gaat kosten!!!

9. emma84

emma84 Bekend lid

3 dec 2012
    603
    0
    0
    Twente
    het werk dat ze moeten gaan doen mag geen betaalde banen verdringen. Het mogen dus geen goedkope arbeidskrachten worden.

In de praktijk betekent dat dat bijna alleen sneeuwruimen en klaarover een mogelijkheid is omdat ander werk al gauw lijkt op een betaalde baan. Als dat namelijk zou gebeuren dan betekent het dat die mensen werk doen onder minimumloon.

Koffiejuffrouw zijn in een verzorgingshuis dat mag dus al niet omdat dit gewoon een betaalde baan hoort te zijn.

Helaas zie ik in mijn werk vaak dat deze regels gewoon worden overtreden en dat mensen allerlei werk moeten verrichten in ruil voor hun uitkering.

Soms zo erg dat een bedrijf bijvoorbeeld een paar schoonmakers ontslaat en ze vervolgens een paar bijstandsgerechtigden nemen om precies hetzelfde werk te gaan doen. :$

Opzich vind ik het niet zo verkeerd om wat te mogen vragen van mensen in ruil voor bijstand, maar het moet niet zo zijn dat deze mensen werken onder het minimumloon en goedkope arbeidskrachten zijn voor werkgevers.

Je krijgt ook gekke situaties: meerdere mensen die precies hetzelfde werk in een fabriek doen voor evenveel uur. de ene krijgt een uitkering op bijstandsniveau en is daar verplicht aan het werk gezet, de ander heeft gewoon een contract bij die fabriek en verdient minimumloon.

10. Storm

Storm Niet meer actief

Ik vind het ookwel een goed iets, mits het dus op een goede manier gebeurt zoals Emma84 zegt.

11. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Dat eerste vind ik terecht. Vrijwilligers werk is er meer dan genoeg. Opvang hoeft geen punt te zijn. Bij heel veel mag je gewoon je kind meenemen.
    Vrijwilligsters werk bijv overblijfmoedet, bij bejaarde op de koffie en boodschap doen voor ze, helpen in buurthuizen of bij instanties zoals kringloopwinkels, asiel etc

12. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    2e regel ben ik benieuwt hoe ze dat gaan invoeren. Toch ben ik wel mee eens dat ze gekort moeten worden als dingen als gas water en huur etc gedeeld word met meer bewoners je ook minder moet krijgen als bijv buurvrouw die wel alles alleen moet betalen. Verder meer steekproef controles op wel of niet samen wonen .

13. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat, aangezien het met die proef al een beetje raar liep. Was op tv, in den haag geloof ik, een man die als baan de stad schoonmaakte (afval opruimen), hij werd ontslagen, en in die proef moest hij hetzelfde werk gaan doen. Maar dan dus zonder iets op te bouwen.

14. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.027
    551
    113
    vind het niet meer dan normaal. idd klaarover, vrijwilliger bij bejaarden, etc.

15. Zijzei

Zijzei Actief lid

4 nov 2011
    455
    0
    0
    Ik vind er niks heftigs aan om eerlijk te zijn. Het is eerder te zot voor woorden dat er nog steeds zo veel mensen een uitkering hebben en erg weinig moeite doen om er uit komen. Vrijwilligers werk vind ik een goed begin.

16. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Zou een alleenstaande moeder dan bijv wel kot krijgen, als ze in de bijstand zit en vrijwilligers werk gaat doen?

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    peuterspeelzaal kost vanuit de bijstand bijv maar 2,50 per maand. wellicht is dit een optie vanuit de gemeente voor goedkope opvang en de ouder kan dan in deze uren werken. zullen ze vast wel aan gedacht hebben

18. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Denk t niet, maar op bezoek gaan bij een bejaarde kan prima met kind hoor. Moeten ze dan ook dadelijk reiskostenvergoeding krijgen? Kom op ze krijgen al geld zonder dat er iets tegenover staat!

19. Gism0w

Gism0w Bekend lid

15 nov 2012
    836
    1
    0
    Fryslan boppe
    Goeie zaak! Aanpakken die handel! Ken genoeg van die 'trekkers' die alleen maar hun handje op hoeven te houden en zich nog 3x per week verslapen zodat de kids 3x per week te laat bij de school bus komen en dus weer thuis zitten omdat ze de bus hebben gemist.

Het moet natuurlijk wel een eerlijke vrijwilligers baan zijn.

Hier zullen de bejaarde mensen misschien ook blij zijn. Zij zitten vaak eenzaam in een tehuis zonder bezoek. Zo'n 'trekker' zou mooi met deze mensen een lekker stukje kunnen wandelen of gezelschap kunnen bieden. Maken zij zich ook nog eens nuttig.

*Het staat er harder dan ik bedoel:) Natuurlijk zijn er uitzonderingen.

20. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Dit idee kan ik alleen maar toejuichen. Het zorgt ervoor dat bijstandsgerechtigden een dagroutine blijven houden en dat ze in het arbeidsproces blijven. Mijn vader heeft een re-integratie bedrijf waarmee hij zich juist bezighoudt om deze groep en ex-gedetineerden aan het werk te helpen, compleet met sollicitatietrainingen, en dat werpt zijn vruchten af.

Deel Deze Pagina