Hallo allemaal! Onze kleine Noa is inmiddels bijna 8 maanden oud en een erg drukke dame. Het liefst wil ze de hele dag staan, maar aangezien ze dat zelf nog niet kan en mama haar niet steeds overeind wil houden, ben ik blij dat ze sinds een week of twee ook kan zitten. Ze kan echtr zelf nog niet in de zitstand komen, ik moet haar echt op haar billen neerzetten en dan blijft ze netjes zitten en gaat ze aan de slag met haar speelgoed. Hoe leert een baby nu zelf te gaan zitten? Liggen vindt ze helemaal niks, dan is het al snel mopperen. Zitten vind ze dus wel prima, maar het lijkt me niet goed dat ik haar steeds in die positie zet. Ze moet toch leren dat ze dat zelf ook kan?! Ze weet al wel dat ze zich kan optrekken op haar beentjes als ze zit. Ze trekt zich op aan de box en ook aan mij als ik naast haar zit. Komt dit allemaal vanzelf wel of kan ik haar op een bepaalde manier leren/stimuleren te gaan zitten?
Ik kijk gelijk mee met de tips ! Emma is nu 10 maanden en kan nog niet zitten. Wanneer we haar op haar billen neerzetten rolt ze zo weer om. Op het cb zeggen ze dat, wanneer ze in augustus nog niet zit, ze naar fysiotherapie moet. Nu moest ik van het cb beginnen om te oefenen in de kinderstoel. Daar ben ik nu zo'n 2 weken mee begonnen, maar daar zakt ze ook steeds onderuit (ook met stoelverkleiner). Ik weet het ook niet, ik kan je geen raad geven, maar ik kijk wel gelijk mee . Misschien zit de GOUDEN tip er voor mij ook wel tussen!
Nou laten we samen hopen dat de gouden tip erbij zit ! Noa kan overigens al wel goed zitten. In de kinderstoel en op de vloer zit ze netjes rechtop, maar zelf overeind komen lijkt ze nog niet te snappen
C is 11,5 maand en kan nog niet zelf gaan zitten Hij heeft er ook weinig interesse voor trouwens.. kruipen is veel stoerder.. Maar ik heb die dingen altijd laten gaan. Dus ook niet neerzetten, maar gewoon even laten modderen. Dan leren ze het het snelst.. Soms wel een beetje hulp, zoals handen achter zijn beentjes bij het buikschuiven, maar niet helemaal helpen.. Dat kost wat dagen herrie, maar het gaat wel het snelst..
Amy gaat alleen uit zichzelf zitten als ze in kruipstand staat zeg maar. Wel kan ze zelf gaan zitten als ik haar benen tegen hou. En als ze zich ergens aan optrekt gaat ze als ze zin heeft ook weer zelf zitten op of haar knieen zitten. Maar heb haar dat niet aangeleerd, heeft ze zelf ontdekt/gaan doen. Denk dat vanzelf moet komen, waarschijnlijk vind ze andere dingen leuker. Hier was het ook opeens dat we gelijk alles deden, kruipen/optrekken/stapjes zetten. Terwijl daarvoor ze niet eens wilde omrollen, dat deed ze dan 1x omdat ik haar neerlegde en dan keek ze me aan van zo ik heb het 1x gedaan nu is het weer klaar haha. Succes en wie weet doet ze het ook ineens.
Kaylee ging ook pas met 11 maanden zelf zitten, terwijl ze met 6 maanden wel al bleef zitten als ik haar neerzette. Opeens deed ze het, ze zag haar treintje, wilde ermee spelen, tijgerde erheen en ging gewoon zitten alsof ze nooit wat anders had gedaan
Wat bijzonder trouwens! Dat jullie kindjes wel staan, maar nog niet kunnen zitten. Ik wist niet dat er ook tussen waren die een stap wilde overslaan, haha. Mijn dochter is van liggen op de rug, naar liggen op de buik, kruipen, zelf zitten en nu staan gegaan! Vond dat eigenlijk wel een logsiche volgorde, maar wellicht kiest elk kindje een eigen volgorde? En het enige wat ik kan zeggen is inderdaad dat ze het uit zichzelf wel doen, tenzij er wat mis is? maar dat lijkt me toch wel stug hoor! Wel staan, maar niet zitten? Kan me er dan helemaal niets bij voorstellen wat een fysiotherapeut dan zou kunnen / moeten doen om dat te verbeteren. ik denk dat jullie even moeten afwachten.
@ cam: Grappig! wij hebben idd ook een andere volgorde: hier ging ze van liggen op rug - omrollen - liggen op buik - zitten (neerzetten)- zelf gaan zitten vanuit lig - en nu kruipen - daarnaast probeert ze zich op te trekken aan allerlei dingen. Ze kon vanaf 8 maanden goed los zitten en vanaf 9 maanden ong. zelf in zitstand komen en nu begint ze vanuit zitstand te kruipen (ze heeft nooit getijgert oid alleen zittend of op de buik liggend gespeeld). Even voor wat betreft het zelf leren zitten. Dat heb ik eigenlijk niet bewust gestimuleerd. Ze was al vanaf 3 maanden aan het proberen vanuit plat op de rug liggen omhoog te komen en ineens kwam ze omhoog. Ik legde ze wel regelmatig op de rug. Je bent snel geneigd om ze steeds te laten zitten omdat ze dat prettig vinden, maar ik probeerde wel af te wisselen met zitten en liggen. Ze deed het voor het eerst op het aankleedkussen (zacht + schuine rand om vast te houden), daarna kon ze het op ons bed, en daarna op een gladde rechte vloer.
Ik ben ook wel benieuwd, veel mensen zeggen dat ze het zelf moeten doorkrijgen, maar bij Eva heeft het toch al een paar keer gewerkt om haar even te helpen en dat ze het daarna zelf deed! Eva heeft ook een rare volgorde. Met 4 maanden omrollen van rug naar buik, een maandje later geloof ik achteruit schuiven op de grond, met 6,5 maand goed stevig zelf kunnen zitten en zich optrekken tot staan aan de spijlen van de box! Ze wil constant staan, is dan supertrots en blij en zet zelfs al stapjes aan onze handen. Soms denk ik dat ze het zelf zitten gaat overslaan . Kruipen begint nu een beetje te komen, als ik haar uit bed ga halen tref ik haar regelmatig hupsend op armen en knieen aan . Meerkat, jouw dochtertje ging vanuit op de rug liggen zitten? Ik dacht dat kindjes dat nooit zo deden? Eva komt met haar hoofd en haar bovenlichaam vaak een stukje omhoog, maar ik heb nooit bedacht dat ze dan straks zo zou gaan zitten...
@snoopy, Tja ik had idd ook niet verwacht dat ze het zo zou leren zitten. Wat ze toen deed is dat ze met haar buikspieren een stukje omhoog wipt, haar hoofdje komt los en dan draaide ze een stukje op haar zij waardoor ze op een arm kon steunen en zich met de andere ergens aan omhoog trok. Op het aankleedkussen ging dat heel makkelijk (met die opstaande randjes en hoes). Maar het kostte best veel moeite vooral op hele platte oppervlakken dus vanuit die 'techniek' heeft ze geleerd op haar buik te rollen en met haar armen tot zitstand te komen. Nu is het in een fractie van een seconde gebeurd. Ze is razend snel en superwendbaar op haar billen.
Hier ook, ineens deed hij het. Net voordat hij 9 maanden werd. En je kan het natuurlijk stimuleren, maar zolang ze er nog niet klaar voor is doet ze het echt niet. Nathan deed binnen 1 week tijd ineens van alles. Zelf zitten, optrekken tot staan, kruipen etc. Elke dag veranderde er wel wat, zo mooi om te zien!
Meerkat, wat apart! Wel heel leuk, je verwacht het niet . Amiek, we hebben Eva met omrollen geholpen, door haar onze hand te laten pakken en zo net dat laatste stukje naar haar buik te trekken. En heel veel aanmoedigen en soms behoorlijk laten jengelen omdat als ze boos is, ze een enorme wilskracht heeft . Mijn vriend heeft haar geholpen met optrekken aan de box, had haar erin neergezet bij de spijlen en haar handjes om de spijlen gedaan en omhoog geholpen. Toen ik de woonkamer inkwam trok ze zichzelf helemaal alleen op . Nu helpen we haar met kruipen door haar voetjes tegen te houden en soms haar heupjes te pakken en haar op haar knietjes te zetten. We weten namelijk dat ze het kan, in bed kruipt ze wel op handen en knieen .