Hoe kan ik hier op reageren?

Discussie in 'Voeding' gestart door rijtjes, 25 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Hallo dames,

Mijn meisje is 10,5 maand en heeft altijd alles gegeten via rapley. Inmiddels eet ze heerlijk mee met ons, we passen onze pot dus aan op haar. Ze wil steeds vaker met een vorkje eten, want dat ziet ze ons doen. Helemaal prima, dat gaat ook best goed. Maar steeds vaker kiepert ze alles op de grond. Daar hebben we nooit echt een probleem van gemaakt, daar is immers de stofzuiger en dweil voor, maar ze heeft nog wel honger dan. Straffen ofzo daar geloof ik niet in, snapt ze toch nog niet. Maar hoe dan wel mee om gaan? Ik zet nu wel eens haar bordje weg en leg dan uit dat we het eten niet op de grond gooien. Daarna krijgt ze hem uiteraard wel weer. Als ze echt klaar is met eten dan is het overigens wel duidelijk hoor, dan gaat ze zitten smeren en spelen met alles.

En dan had ik nog een vraag, wat geven jullie als ontbijt? Pap wil mijn meisje echt niet, vind ze heel erg vies. Een boterham vind ze best lekker, maar niet te snel op haar ochtend fles. Snap ik ook wel, dan zit ze daar nog vol van. Maar is het ontbijt wel nodig? Rond 10 uur gaat ze meestal weer naar bed en voor die tijd eet ze ook nog fruit. Zou dat fruit voldoende zijn dan? Ik probeer eigenlijk haar te volgen, eet je niet dan eet je niet, dan heb je blijkbaar geen honger, maar ja, binnenkort zal ze geen fv meer hebben om van te groeien en heeft ze dat eten toch echt wel nodig.

Heel verhaal geworden, sorry!

2. Mama Roos

Mama Roos Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.061
    1
    0
    Werk als Verzorgende IG in een gesloten pg afdelin
    Twente
    Hallo,
    mijn dochter is even uit als die van jou,
    hier bied ik het avondeten 1 voor 1 aan, anders gooit ze inderdaad alles op de grond. Dus bord staat op tafel, ik leg dan bv een stukje broccoli op haar blad vervolgens een stuk aard en vis/vlees. Als ze dit op heeft opnieuw en zo tot haar bord leeg is. Dit gaat hier tot nu toe goed wel gaat ze steeds meer het eten fijn knijpen voordat het in de mond gaat. Mijn dochter taalt nog niet naar een vork, wel wil ze persee haar toetje zelf eten, de laatste hap mag ze dan zelf...

Pap wil ze hier ook niet eten, ze vraagt vaak een fles tussen half7 en half 8 s'ochtends, daarna krijgt ze wat broodkorsten, want een hele krijgt ze inderdaad niet op.
    Hier is het fruit en wat thee of diksap wel voldoende, volgens mij word het ontbijt pas echt belangrijk als de fles er helemaal af is sowieso niet voor 1 jaar toch?
    Als de fles wegvalt zal ze wel zin hebben in een boterham met een bekertje gewone melk of thee denk ik nu voed de fles nog voldoende

3. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Straffen lijkt me inderdaad geen goed idee, maar je kan wel met je stem laten horen dat het niet de bedoeling is.

Naam..... je mag je eten niet op de grond gooien.

Hier doe ik dit ik in verband met bijten tijdens de bv :(.... eerst ging hij altijd lachen maar tegenwoordig kijkt hij heel serieus terug en hij bijt echt veel minder vaak!

4. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#4 MMarianne, 25 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jan 2013
    Rond die tijd wilde Stijn de ochtendfles niet meer en pap heeft ie nooit gelust dus zijn toen overgestapt op een broodje 's morgens met een beetje gewone melk. Weet niet hoe laat je dag begint maar brood én fles én fruit lijkt me voor 10 uur een beetje teveel van het goeie ja, zou als ontbijt dan of een fles óf een broodje doen en dan een fruitje voor het slapen gaan.

Ik zet geen bord voor z'n neus want hij propt alles achter elkaar z'n mond in dus geef meestal stukje voor stukje maar hij is ook wel van het gooi- en smijtwerk, eten helemaal weghalen heeft geen zin want dan eet meneer toch niet...doet 'm niks. Blijf zo rustig mogelijk herhalen dat ie niet mag gooien en dan gaat het weer een paar hapjes goed...ooit dringt het helemaal wel door, hoop ik :D ;)

5. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Wij hebben altijd het bordje dan weg gezet met de mededeling dat ze niet met eten mag gooien/spelen. Daarna kreeg ze het bord wel terug natuurlijk, maar dan was het duidelijk (althans na een tijdje..). Het duurt wel even voordat je kindje door heeft wat de bedoeling is!

Wat betreft ontbijt: hier wilde ze wel graag een fles pap, dus die hebben we gegeven tot ongeveer 1 jaar. Daarna kreeg ze afwisselend een broodje of pap.
    Als je inderdaad al zo snel weer fruit geeft dan kan ik me voorstellen dat het wat veel is in zo'n korte tijd.
    Weet niet of je het fruit ook nog naar de middag of zo kan verplaatsen?
    En anders zou ik het gewoon nog zo laten...
    Op een gegeven moment kun je bijv wel eerst een boterham geven en daarna pas de fles?

6. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Een paar stukjes tegelijk geven ipv een heel bord?

En je kan ook ipv een fles sochtends gewoon een boterham geven als ontbijt

7. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik heb altijd het idee dat zo en fles veeeeeel meer is dan een boterhammetje....

Wanneer geef je ipv een fles een boterham alleen? En dan gewone melk erbij?

8. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Daar zijn we hier dus met 10/11 maanden gaan doen, toen wilde hij de ochtendfles niet meer...dronk ie alleen 's avonds nog een fles 180/6.
    Hij gaf het dus zelf aan.

9. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Bedankt voor de reacties lady's! Het klopt, het is best veel wat ze op een ochtend krijgt. De fles is meestal om 7 uur. Daarna het broodje rond half 9, dit is zo gekomen omdat ik dan ontbijt en zij ook wilde, maar ik kan haar inderdaad ook prima alleen wat korstjes of een crackertje ofzo geven, dat is best en goede. Het fruit, naar de middag verplaatsen gaat niet, dan eet ze ook al fruit namelijk :D. En ik merk dat ze dat wel echt graag dan eet, ze slaapt echt duidelijk minder goed wanneer ze niet fruit en drinken heeft gehad rond half 10/kwart voor 10.

De eerste fles vervangen door alleen brood. Tja, het is zo'n heerlijk moment. Samen in bed en dan die fles. Ze drinkt hem ook nog gewoon helemaal op. Ik denk dus maar dat ik echt dat broodje niet meer doe en dan wel fruit, zodra de fles dan komt te vervallen komt daar ook wel weer verandering in.

Ik had dit trouwens echt eerder moeten schrijven. Ik was er zo klaar mee vandaag, weer alles op de grond gesmeten. Ik heb het totaal genegeerd, ook niets opgeraapt. En de grap was, bij het avond eten deed ze het weer, maar dan alleen op de tafel gooien. Weer genegeerd en toen ging ze het ineens terug leggen op haar bordje. Het stukje voor stukje geven vind ik niet echt wat. Dan heb ik alsnog het gevoel dat ik de leiding bij haar weg haal terwijl ik het zo belangrijk vind dat ze die leiding heeft over haar eten, maar zou het zo fijn vinden als ze dat niet gebruikt om te smijten :)

10. adi

adi Niet meer actief

Als jij 4 stukjes voor haar neerzet heeft zij nog steeds de leiding. Het blijft een baby van 10mnd, die overziet een hoeveelheid helemaal niet. Of er nou 15 of 5 stukken voor haar liggen, dat maakt haar niet zoveel uit.
    Op die leeftijd gaf ik nog geen bordje, dat was een uitnodiging om te kieperen. Ik legde het eten gewoon op de schone tafel(blad).

Met 10 mond kregen ze hier om 7 uur een fles, daarna een korstje en rond 9 uur fruit. Hier waren ze echt verslaafd aan ochtend fles, deze vroegen ze tot bijna 2,5 jaar. Na ong 12mnd kregen ze een boterham na de fles.
    Maar ik heb nog steeds geen ontbijtkinderen, pas rond 9.30 willen ze hier daadwerkelijk iets eten.

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Ik zou de fles echt niet vervangen door alleen een boterham!
    Zou er zelf ook niet aan moeten denken alleen een droge boterham weg te werken als ontbijt.
    Als ik zo lees hoe je het beschrijft zou ik gewoon zo doorgaan.
    7u fles
    9u korstjes/boterham
    10u fruit

Prima toch?
    En wat betreft die stukjes moet ik Adi gelijk geven.
    Het scheelt jou een stuk ergernis en voor je kindje maakt het het eigenlijk alleen maar overzichtelijker... Hier ging ze ook gooien als er teveel op haar bordje lag!
    Zou het gewoon eens proberen, 3 stukjes of zo, als die op zijn weer opnieuw 3 stukjes neerleggen.

12. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Nee, ik ga die fles inderdaad niet vervangen. En inderdaad, zo had ik het niet bedacht, ik dacht aan iedere keer 1 stukje geven, maar een paar tegelijk kan zeker ook. Vanmorgen en vanmiddag gelijk gedaan! Vanmorgen gewoon wat hapjes met ons mee ontbeten en fruit ging gewoon weer prima. En tussen de middag elke keer 4 stukjes gegeven. Ze heeft anderhalve boterham op, zonder te gooien! Scheelt inderdaad super veel frustratie zo! Fijn inzicht ook dat misschien juist wat minder aanbieden, het overzichtelijker maakt voor haar! Heel erg bedankt!

13. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    ik gaf eerst boterhammen en daarna als aanvullign nog melk...aantal cc is op die leeftijd toch nog maar iets van 400 ofzo...dus btj afbouwen.

Gooien "straf" ik wel af...in de zin van, ik corrigeer al vanaf dat mn kinderne zich voort begwegen, maar natuurlijk aangepast op de leeftijd. (tenzij het natuurlijk soort spastische beweging is, maar bij bewust gooien)
    Ik zeg geowon op een serieuze toon nee dat mag niet, wordt vies..bah...
    haal het weg, ga zelf door met eten...en daarna weer aanbieden, gewoon aangeven wat hij dan in 1 x kan eten, dus hapklaar stukje ( of dus in jullie geval een hapje aangeprikt)

Daarna weer proberen of het anders kan, maar kan ook zo'n fase zijn, dan zou ik het gewoon ff tijdelijk aafgeven, dat gaat weer over...dat ze ales gaan gooien

Deel Deze Pagina