Hallo, onze zoon is 13 maanden, kan ik hem nu ook gebakken eten (in de olie) geven en bijvoorbeeld saus uuit een pot, dus in principe wat wij ook eten of is hij daar nog te jong voor? tot op heden heb ik zijn eten altijd gekookt.
ja, hoor dat kan best! Wij geven ons zoontje weleens gebakken aardappeltjes, al eet hij dat wel minder makkelijk op (want harde korst), maar hij vind het wel lekker. Gebakken vlees geven we nog niet, simpelweg omdat hij dat nog niet weg krijgt. Saus uit pot mogen ze wel, maar er zitten vaak toegevoegde suikers en zout in, dus het is niet heel gezond (ook voor jezelf niet). Ik mak tegenwoordig steeds vaker zelf (pasta) saus met gezeefde tomaten en zelf kruiden met italiaanse kruiden en knoflook.
Let alleen wel op verzadigd vet en zout, dus bakken in zo min mogelijk vet (snel roerbakken in olijfolie) of beetje roomboter en liever geen kant-en-klare saus uit pot, daar zit ongelooflijk veel zout in. Beter is een blik tomatenblokjes of zelf maken.
in principe mogen ze vanaf hun 1e verjaardag met de pot mee-eten. Sommigen dingen zou je misschien alleen wat rustiger kunnen introduceren als je kindje dat nog niet op heeft -bepaalde kruiden ofzo. Maar dat geld eigenlijk voor iedere leeftijd. Verder letten wij nog wel wat op zout, maar ze eet alles eigenlijk .
Hier eet ze ook bijna alles. Ook gebakken vlees. Gisteren nog schnitzel: gewoon hele kleine stukjes gesneden. Mevrouw wil namelijk sinds deze week gewoon stukken eten ipv geprakt en dan gaat vlees er prima in.
Hier eet ons jochie vanaf een jaar ook bijna met de pot mee. Sommige dingen zijn eerst nog onhandig (pizza, snert). Maar in principe mogen ze alles wel hebben. Bakken hadden wij al eerder gedaan, geloof met 9 maand, en dan even snel in wat olijfolie. Hoeft echt niet veel te zijn. Saus uit pot mag ook gewoon. Liever niet dagelijks, vanwege het zout, maar dat is voor jezelf ook niet zo gezond.
Met zout moet je gewoon opletten omdat de nieren van kleine kinderen nog niet uitontwikkeld zijn en zout een enorme belasting voor die nieren is. Met de pot mee laten eten is daarom al niet verstandig. Voor kinderen tot 1 jaar is 1 gram de max (staat gelijk aan 2 boterhammen met zoutarm beleg, dus geen vleeswaar of (smeer)kaas). Voor kinderen van 1 tot 3 jaar is 2 gram de max en voor volwassenen 6 gram, terwijl de meeste volwassenen 10 gram binnenkrijgen. Soep, pizza, pakjes en potjes barsten van het zout. Als je zelf kookt gewoon even vlees en groente/saus apart houden.
Ons dochtertje krijgt ook wel eens opgebakken aardappeltjes en klein gehaktballetje. Die bak en braad ik dan in een vloeibaar, plantaardig bak & braadproduct. Saus uit pot af en toe een hapje van ons om te proeven, verder pas ik haar eten nog wel vaak aan.
Dat had je al veel eerder mogen doen hoor! Vanaf 6 maanden kun je gewoon bakboter gaan gebruiken (een beetje). Geef dus gerust gebakken voedingsmiddelen maar wissel het lekker af met koken, wokken, stomen etc. Vanaf 1 jaar kan eigenlijk alles (behalve rauw) en blijf altijd opletten met zout (maar dat geldt ook voor volwassenen)