Niet alleen Rotterdam, maar ook Amsterdam wil de straatintimidatie strafbaar stellen. Ik vroeg mij af of jullie ook met ongewenste (seksueel-getinte) opmerkingen op straat te maken hebben gehad. En waarom wordt er gesist? Nog nooit gehoord op straat. Is toch compleet onaantrekkelijk wanneer iemand naar je loopt te sissen. Verder ben ik ook wel benieuwd wat jullie van de maatregel vinden. https://www.rtlnieuws.nl/nederland/he-psst-meisje-wordt-volgend-jaar-strafbaar-in-rotterdam
In sommigen steden of delen daarvan is het echt heel erg! Waar ik nu woon komt het nooit voor maar in de stad waar ik hiervoor woonde, en dan vooral bepaalde wijken, was het niet normaal soms. Je moet als vrouw toch gewoon normaal over straat kunnen zonder om de 100meter nageroepen, gesist en uitgescholden voor hoer te worden? Want dat gebeurt echt in sommige steden.
Ik heb er in mijn omgeving gelukkig ook geen ervaring mee dat dit op intimiderende wijze gebeurt. Volgens mij is zo'n maatregel vooral symboolpolitiek. Hoe gaan ze handhaven?
@tupp Ik lees net dat er lokboa's worden ingezet. http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenland/lokboa’s-gaan-sissers-op-de-bon-slingeren/ar-BBCl1lh Maar ik snap dat sissen nog steeds niet. Wat is het nut van het sissen?
Sissen is net zoiets als 'psst'. Ligt in hetzelfde straatje. Daarmee proberen ze je aandacht te trekken of aan te duiden dat je aantrekkelijk bent.
Sissen is niet zozeer bedoeld om te laten merken dat ze vrouwen aantrekkelijk vinden. Het wordt gedaan om vrouwen als minderwaardig weg te zetten en te intimideren.
Klopt, al dan niet aangevuld met "HOERRRRRR". Dit is van een heel andere orde dan vroeger een bouwvakker die incidenteel floot naar een jonge vrouw in een jurkje. Dat kon nog opgevat worden als compliment, dit is ronduit intimiderend/vernederend. Heel goed dat hier actie op ondernomen wordt!
Doet een bepaalde groep jongens of mannen dat? Of is het gemeengoed onder de randstedelijke jongeren? Hier nog nooit gehoord bij jongens waar een paar leuke meiden bij langslopen. Woon in het noorden en we schijnen wat achter te lopen. Maar in dit geval niet zo heel erg dus.
Ik woon in de stad waar het om gaat. Ik heb echt nog nooit zoiets meegemaakt en ik heb ook van niemand die ken gehoord dat ze zoiets hebben gehad. En ik ben geen lelijke vrouw vind ik. Ik voel me ook nooit onveilig. Ik vraag me wel af hoe ze zoiets willen gaan handhaven en wat de grens is.
Met name, hoe noemt men dit tegenwoordig..., Nederlandse jongens en jonge mannen met een migratie achtergrond.
Als het strafbaar gesteld word dan moet het strafbaar gesteld worden voor iedereen, vind ik. Ook van gefluit van bouwvakkers is niet iedereen gediend. Ik vind het heel fijn dat hier iets aan gedaan wordt, maar van de andere kant vind ik het dubbel. Veel bedekte moslima's worden namelijk dagelijks uitgescholden. En praktiserende christelijke vrouwen idem! Waarom zou het erg zijn om uitgescholden te worden vanwege korte/strakke kleding en niet vanwege bedekte/bepaalde religieuze kleding? En ja, dat zijn ook een "bepaald groep mannen" die dan schelden (lees autochtone Nederlanders die vaak in volkswijken wonen), soms ook vrouwen overigens, alleen vraag me af of dat dan ook zo wordt benoemd omdat het geen etnische minderheid betreft. Dus ik hoop eerlijk gezegd dat elke vorm van bedreigen/schelden op basis van uiterlijk strafbaar wordt gesteld en niet alleen als het om een blonde vrouw in een kort rokje gaat.
Ik vind het goed! Maar wel lastig qua uitvoering denk ik. Ik liep een keer in het bos met de oudste die toen een paar maanden was. Kwam een oude vent tegen die vroeg of ik nog een kindje met hem wilde maken. Vond dat zo naar, vooral omdat het in het bos was en er dus verder niemand in de buurt was. Echt een griezel.
ik vind het goed maar vraag me af of het niet te lastig is om er echt iets aan te doen. ik kom veel in de stad waar het over gaat en heb er ook gewoond. ik word daar (maar ook nu in de stad waar ik woon) altijd lastig gevallen (sissen niet), zelfs als ik met mijn kinderen ben. vind het behoorlijk respectloos.
Het gaat ook niet om sissen en schelden naar vrouwen in een kort rokje maar naar 'vrouwen' in het algemeen. Dat gebeurt ook gewoon als je een spijkerbroek aan hebt.
Je woont in Rotterdam en hebt het nog nooit meegemaakt . Ik heb ook jaren in Rotterdam gewoond en werk er nog steeds en het gebeurd toch regelmatig dat er gesist wordt, of een opmerking, bepaalde geluiden.... en dat staat compleet los van het dragen van een kort rokje. Ik ben wel hoogblond, misschien dat dat er mee te maken heeft. Ik voel me overigens ook niet onveilig verder in de stad.
Het is bloedirritant en neerbuigend. Ik heb het vroeger vaak meegemaakt en nu met kinderen erbij minder gelukkig. Ik vind het statement vanuit de gemeente heel goed, of het nou nageleefd kan worden of niet. Ze nemen het neerbuigende gedrag naar vrouwen serieus en dat op zich verdient een pluim.
Volgens mij valt het niet onder seksuele intimidatie als je wordt uitgescholden vanwege bedekkende kleding, maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
Het gaat toch ook niet over seksuele intimidatie? Het gaat over straatintimidatie. Het naroepen en sissen naar vrouwen op een denigrerende manier. Wat ze aanhebben doet er niet toe.
Ik lees in de titel 'seksuele intimidatie'. Het lijkt mij overigens dat dat niet enkel op straat plaatsvindt.