Goedemiddag, Mijn man moet voor minimaal een jaar on site werken. Als compensatie krijgt hij hiervoor een netto toelage op zijn loon. Ook is het heel erg goed voor zijn carrière, maar het is geen officiële promotie. We moeten dus verhuizen voor deze opdracht en hierdoor is het voor mij niet te doen om heen en weer te reizen, zeker niet als de kleine er straks is. Ik las ergens dat het mogelijk is om voor deze verhuizing mijn baan op te zeggen en toch ww te krijgen. De voorwaarden hiervoor zijn mij niet geheel duidelijk. Ik las bijvoorbeeld dat de reistijd minimaal 3 uur (heen en weer) moet zijn. Is dit in of buiten de spits? En geldt het per auto of OV? (ik heb wel een rijbewijs maar we hebben maar 1 auto en die heeft mijn man nodig. Ik zal dus met het OV moeten. Ook is het niet zo dat mijn man officieel promotie krijgt en het gaat ook niet om een nieuwe baan.
Beste Woohoo, Je wilt weten of je een WW-uitkering kunt krijgen wanneer je zelf ontslag neemt om mee te verhuizen met je partner. Als je zelf ontslag neemt, krijg je in de meeste gevallen geen WW-uitkering. Een uitzondering hierin is wanneer je ontslag neemt omdat je partner verhuist. Dit kan als je aan de volgende voorwaarden voldoet: -Je partner krijgt te maken met reorganisatie of promotie -Het bedrijf waar je partner werkt, gaat verhuizen en heen en terug reizen kost te veel tijd -Je partner was werkloos en verhuist vanwege een nieuwe baan -Het bedrijf waar je partner werkt, verhuist Je partner heeft duidelijke sociale redenen, zoals de zorg voor familie Je bent minderjarig en je vader en/of moeder verhuist Het is belangrijk dat je doorwerkt tot zo kort mogelijk voor de verhuizing. Daarnaast moet de reistijd (heen en terug) tenminste drie uur zijn. Hierbij wordt de reistijd aangehouden die jij maakt met de werktijden die je hebt, dus dat kan ook tijdens de spits zijn. Je geeft aan dat het geen promotie is voor je partner. Daarom zou het goed kunnen dat je geen WW krijgt als je zelf ontslag neemt. Ik kan dit niet met 100% zekerheid zeggen omdat dit aan de hand van jouw persoonlijke situatie beoordeeld wordt wanneer je een WW-uitkering aanvraagt. Als je kiest voor ontslag dan raad ik je in elk geval aan de WW-uitkering aan te vragen. Ik wens je een goede zwangerschap! Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team
Beste Ellen, Dankjewel voor je antwoord. Ik heb naar aanleiding hiervan nog een paar vragen: - Maakt het bij verhuizen met partner uit of ik ontslag neem of wegga met een vaststellingsovk, met initiatief vanuit wg? - ik ben rond de vertrekdatum uitgerekend en het is ons eerste kindje. Daarom vinden wij het van groot belang dat we als gezin bij elkaar blijven. Ik kan dus eigenlijk niets anders dan met hem meegaan. Valt dit onder "je partner heeft duidelijke sociale redenen, zoals de zorg voor familie"?
Beste Woohoo, Als je wordt ontslagen met wederzijds goedvinden dan kan je voor een WW-uitkering in aanmerking komen. Voorwaarde is dan wel dat: - Het initiatief van de werkgever uit gaat. - Jij en je werkgever het eens zijn over je ontslag - Jullie het samen eens zijn over de financiële afhandeling van het ontslag (bijvoorbeeld de hoogte van de ontslagvergoeding) - Je niet ziek bent Waar je wel rekening mee moet houden is dat je werkgever een opzegverbod heeft tijdens de zwangerschap en het zwangerschaps- en bevallingsverlof en tijdens de eerste 6 weken nadat je weer bent begonnen met werken. Gedurende deze periode mag de werkgever je niet ontslaan. Dit geldt ook voor een vaststellingsovereenkomst. Ik kan me heel goed voorstellen dat je in ieder geval met je partner mee wilt gaan in jullie situatie. Maar of dit een reden is om de uitkering toe te kennen wordt aan de hand van jouw persoonlijke situatie beoordeeld als je de WW aanvraagt. Je geeft aan dat je omstreeks de vertrekdatum bent uitgerekend. Dit houdt in dat je dan recht hebt op een zwangerschapsuitkering. De werkgever kan deze uitkering voor je aanvragen. Actuele informatie over een WW-uitkering bij ontslag met wederzijds goedvinden vind je hier en over het opzegverbod hier . Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team
Hmm, dat is gek. Ik had namelijk begrepen (en op diverse juridische websites gelezen) dat bij een vaststellingsovereenkomst met initiatief werkgever tijdens zwangerschap gewoon ww kan worden gekregen. Hoe zit dit nou? Heeft u anders een verwijzing naar een wetsartikel waar uit zou blijken dat je geen ww krijgt in die situatie? Ik vroeg mij nog af of ook in de situatie van een vaststellingsovk met initiatief werkgever wordt gekeken naar de verhuissituatie. Of is dat een andere tak van de beslisboom? De informatie over verhuizen met partner die ik op internet lees gaat namelijk vooral over de situatie dat je zelf opzegt.
Beste Woohoo, Of er sprake van verwijtbare werkloosheid is, onderzoeken we alleen als je zelf ontslag neemt. Bij ontslag met wederzijds goedvinden, mits op initiatief van je werkgever, kijken we inderdaad niet naar verwijtbaarheid. Je kunt in dat geval inderdaad een beroep doen op de WW. Overigens heb je pas recht op WW nadat je verlof is afgelopen. In jouw situatie heb je namelijk recht op zestien weken Zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Deze vraagt je werkgever voor je aan, zoals hierboven al door Yvonne werd aangegeven. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team