nekplooi meting met 12 weken

Discussion in 'Zwangerschap' started by snoepje84, Mar 26, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. snoepje84

snoepje84 Niet meer actief

Beste dames

Afgelopen maandag me eerste echo achter de rug en VK vond t erg goed uit zien. Ik werd meteen wek geïnformeerd over de echo waarin ze kunnen zien of het kindje down heeft. Nu ben ik enorm aan het twijfelen. Het komt bij ons niet voor en voor de rest zijn we gezond komt ook niet in de familie voor.. is het dan nodig om het uit te laten voeren??

2. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

Mar 2, 2013
    3,295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je het graag wat zekerder wil weten dan kan het. Wij hebben ervoor gekozen om het niet te doen, dan maken ze met 12 weken gewoon een echo om te kijken en te meten of je kindje goed groeit enzo.

3. Karin76

Karin76 Actief lid

Aug 9, 2011
    246
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je niet zozeer moet kijken of het nodig is maar meer naar wat je ideeën en gevoelens zijn bij het krijgen van een kindje met Down. De een heeft er meer moeite mee als de ander.

Wij hebben wel een combinatie test gedaan, ook omdat ik 37 ben. Nav die uitslag (1:80) hebben wij de NIPT test laten doen in Belgie. Mochten wij voor een tweede gaan, dan doe ik meteen een NIPT test en sla de combinatie test over.

4. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Wat Karin76 zegt.
    Wij hebben de test wel gedaan omdat ik nu denk dat wij niet voor een kindje met down willen zorgen, het past niet in ons leven zeg maar. Wij hebben in de familie down, een tante, en daarmee is de kans ietsje hoger dat ons kindje dat ook kan hebben. Ik wilde het graag zeker weten en daarom de test wel gedaan. Test was overigens 100% goed dus niets aan de hand.
    Keuze moet je helemaal zelf maken, maar bekijk vooral wat je met de uitslag zal doen. Is de test negatief ga je dan verder onderzoeken en als die onderzoeken ook negatief zijn wil je het dan nog wel houden? Denk je, net als wij, dat een down kindje niet bij je past, dan zal ik de test doen.

Welke keus je ook maakt, niets is goed of fout. Is ieder zijn keus natuurlijk. (al heb ik gemerkt dat men niet achter onze beslissing stond)

5. Joyce2013

Joyce2013 Fanatiek lid

Oct 28, 2013
    4,339
    2,818
    113
    Female
    Medior secretaresse
    Noord-Holland
    @ Maagd dat merk ik ook zeker! Maar het is onze keuze en ons leven, niemand anders kan voor ons beslissen wat goed is of niet. Wij delen de zelfde mening als jullie en daarom hebben wij morgen ook de combinatietest echo. Spannend maar ook erg leuk om weer naar die kleine te kijken!

6. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

Mar 2, 2013
    3,295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even nog een aanvulling, niet elke vorm van het syndroom van Down is erfelijk. Wat dus kan betekenen dat iemand in de familie wel down heeft maar anderen geen hogere kans hebben.
    Het nichtje van mn vriend heeft het syndroom van Down, maar niet erfelijk dus verder was er voor ons geen grotere kans.

7. AnElisa

AnElisa Actief lid

Nov 5, 2013
    198
    0
    16
    Female
    Verkoopmedewerker
    Utrecht
    Wij hebben van dichtbij meegemaakt dat een moeder moest bevallen van haar kindje van 24 weken oud omdat het totaal geen kans van leven had. Zij hadden de test niet gedaan! Bij latere complicaties bleek het niet goed te zijn en heeft ze nu haar kindje verloren.

Mede hierdoor doen wij wel de combinatietest. Wij zitten niet in risicogroep maar ik weet het liever eerder dan dat ik er later in de zwangerschap achter zou komen en door dezelfde hel als onze kennis moet gaan.

En net zoals boven genoemd, down past ook niet in ons leven. Het klinkt misschien heel naar maar wij kiezen er dan liever voor om het nog een keer te proberen. Ook maak ik me ernstig zorgen over de toekomstige jeugdhulpverlening en de zorg in zijn algemeen. Kans is in mijn ogen groot dat er dadelijk door bezuinigingen en hervormingen van het stelsel geen opvangplekken meer zijn voor kinds met beperkingen en zal je tot aan je dood moeten zorgen voor je kindje.

Overigens testen ze niet alleen op Down! Ook op twee andere afwijkingen waarbij het kindje direct of binnen een jaar na de geboorte komt te overlijden.

Maar eerlijk gezegd, als wij het in niet in dichte kring hadden meegemaakt dan hadden ook wij de test waarschijnlijk niet gedaan.

8. snoepje84

Jeetje ik zit er wel tussenin als ik de reacties zo lees.. aan de andere kant wil ik het heel graag doen en aan de andere kant denk ik van we zijn gezond ( wel aantal familie leden met trombose en diabetes ) dus waarom zou ik het doen? En daarbij komt kijken me man wil het niet..

9. Karin76

Karin76 Actief lid

Aug 9, 2011
    246
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn ook allebei gezond, zwangerschap zag/ziet er prima uit, nekplooi meting was netjes...en toch een kans van 1:80...

Als het niet is om de keus te maken of je het kindje wel of niet wilt houden, denk ik dat het ook goed is dat je weet wat je te wachten staat. En idd, wat AnElisa zegt, ze testen op nog 2 "afwijkingen" die drastischer zijn. Daarbij zijn de kindjes niet of bijna niet levensvatbaar.

10. Nancy81

Nancy81 Actief lid

Aug 31, 2011
    151
    0
    0
    Ik denk dat je vooral goed moet nadenken wat jullie met de uitslag gaan doen. Als deze aangeeft dat er grotere kans is op een kindje met down, wat ga je dan doen? Doortesten? En wat als blijkt dat het kindje idd down heeft? Wat doe je dan?

11. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben wel gekozen voor de combinatietest, niet omdat een kindje met Down niet welkom zou zijn, maar juist omdat we ons willen kunnen voorbereiden voor zover mogelijk. Niet alleen psychisch, maar simpelweg ook praktisch; een kindje met Down heeft hogere gezondheidsrisico's, dus ik zou dan niet thuis willen bevallen maar in het ziekenhuis bij een gynaecoloog en met kinderartsen die meteen kunnen ingrijpen.
    Syndroom van Edwards en Patau zijn ook dusdanig ernstig dat we graag enige voorbereiding daarop zouden willen.

Dit gezegd hebbende; dit is onze afweging geweest, het kan altijd mis gaan, je kan je nooit op alles voorbereiden. Dus kies ook met je gevoel, als het niet goed voelt om die test te doen, of als het onnodig voelt, dan ben je niks verplicht natuurlijk.

12. Leen82

Leen82 Fanatiek lid

Nov 8, 2012
    1,961
    4
    38
    Female
    Wij gaan het niet doen. Reden oa is omdat ik vervolg onderzoeken niet zie zitten vanwege mogelijke risico's.
    En wat als de uitslag zegt dat je een kindje krijgt met het syndroom van down? Ze kunnen niet zeggen in welke mate dat is. Wordt het een kasplantje of wordt het een kind dat zich toch nog behoorlijk kan ontwikkelen en een leuk leven kan hebben.

Ieder z'n mening, maar de opmerking dat zo'n kind 'niet in je leven past' kan ik persoonlijk totaal niet plaatsen en roept vragen bij me op.

Een kindje is welkom, mits het gezond is? Stel, in een dramatisch geval dat het kindje bijvoorbeeld zuurstof tekort krijgt bij een bevalling, en daar een beperking aan over houdt, wat doe je dan? Het kinds past dan immers ook niet (meer) in je leven. Hoe denk je daar dan mee om te gaan??

Ik heb zelf geen ervaring met kinderen met het syndroom van down, sommigen van jullie wel. Ik kan me er dus alleen maar een voorstelling van maken. Misschien verklaart dat zo'n opmerking. Maar toch...

13. snoepje84

Leen82, gefeliciteerd met je zwangerschap ik zie dat wij qua zwangeren niet veel schelen 2 dagen maar :)

Ik heb goed nagedacht en sluit me wel aan bij jou reactie... ik ga dus niet voor zo een onderzoek. Stel je voor dat een kindje down heeft dan kan hij of zij toch alsnog een leuke leven hebben? Waarom zou ik dat het kindje niet gunnen? Heb er echt de hele dag over nagedacht en ga er niet voor. Ieder zijn eigen mening uiteraard :)

14. JFelice

JFelice Actief lid

Jan 9, 2014
    292
    4
    18
    ZH
    Ik ga de test wel doen. Afspraak staat voor 12 wk en 4 dagen. Bij ons komt ook geen down in de familie voor, maar ik ben een piekeraar, dus vraag me anders maanden af wat zou m'n kans zijn? Mocht er een verhoogde kans uitkomen, dan zouden wij wel vervolgonderzoek doen. Ik weet niet wat ik zou doen als t kindje down blijkt te hebben. Denk dat je dat pas weet als t zover is. Vind t wel heel spannend, maar dat vind ik de volgende echo ook!

15. Ilse88

Ilse88 Actief lid

May 14, 2013
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij doen ook de combinatietest. Ik heb al reeds bloed moeten laten trekken en dan maandag de nekplooi. In België doen ze dit sowieso standaard momenteel. Ik werk ook als opvoedster bij volwassen personen met een mentale beperking, waaronder ook enkelen met het syndroom van down. Vooraf sowieso beslist dat ik dit in mijn eigen gezin niet zou aankunnen/willen. Het staat natuurlijk iedereen vrij om dit te doen ;).
    Doe waar jullie je beiden goed bij voelen!
    Succes!

Share This Page