Medicatie tegen misselijkheid

Discussion in 'Gezondheid' started by ConflictDiamond, Dec 20, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ConflictDiamond

ConflictDiamond Bekend lid

Aug 31, 2016
    516
    671
    93
    Ik heb even een vraagje, hopelijk heeft iemand ervaring of advies.

Tijdens mijn vorige zwangerschap was ik behoorlijk misselijk, vanaf 8 weken tot ongeveer 14 weken. Ik heb toen eerst Emesafene gekregen, maar dat deed eigenlijk niets, daarna kreeg ik Primperan/metoclopramide, dat deed iets meer. De misselijkheid was niet weg, maar te behappen zeg maar. Ik heb dat toen een tijdlang geslikt, tot het niet meer nodig was.

Nou ben ik op dit moment weer behoorlijk misselijk en heb dus Primperan gekregen. Dat deed in eerste instantie helemaal niets (waarschijnlijk omdat de misselijkheid toen ook grotendeels veroorzaakt werd door een een vrij heftige voorhoofdsholteontsteking) en toen heb ik van het ziekenhuis Zofran gekregen. De gyn zei er toen bij 'bij de meeste studies is gebleken dat het veilig is, maar er zijn 3 studies waaruit een iets verhoogde kans blijkt op een gespleten verhemelte of een hartafwijking, alleen is niet duidelijk of dat echt komt door de Zofran'. Toen ik het echter ophaalde stond in de bijsluiter 'er is onvoldoende bekend over gebruik tijdens de zwangerschap, niet gebruiken tenzij de arts het voorschrijft.'

Dat maakt mij erg onzeker. Ik heb het nog niet durven gebruiken en ben dus toch maar weer Primperan gaan gebruiken en nu lijkt dat toch wel weer iets te doen. Maar: er staat in de bijsluiter dat je het maar 5 dagen mag gebruiken, en dan moet je een week stoppen. Het gekke is dat daar tijdens de vorige zwangerschap dus nooit iets over gezegd is, ik heb het toen weken gebruikt. Ik heb net de huisarts even gebeld voor overleg en die adviseert me toch echt om na vijf dagen te stoppen. Tijdens mijn vorige zwangerschap had ik een andere huisarts trouwens.

Ik voel me een beetje tussen twee vuren staan. Zeker met de kerstdagen voor de deur, ik zie er zo tegenop om nu te stoppen en dan potentieel dus de hele kerstdagen spugend en misselijk door te brengen terwijl de rest van de familie gezellig aan het kerstdiner zit. Maar wil natuurlijk niet zomaar tegen doktersadvies in gaan. Maar het enige alternatief is dan dus om de Zofran te gaan proberen.

Wat zouden jullie doen? Zijn er hier dames die ervaring hebben met Zofran?

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,545
    3,057
    113
    Ik heb bij 2 zwangerschappen langdurig zofran gebruikt (hele zwangerschap)
    Beide zijn ze gezond.
    Jongste heeft wel een bultje op zijn gehemelte, maar niet gespleten o.i.d.
    Er is een fb groep voor mensen die extreem misselijk zijn tijdens de zwangerschap ( https://www.facebook.com/groups/516260578435716/ )
    Daar zou je het ook eens kunnen vragen, maar meerdere mensen daar gebruikte zofran of gebruiken het nu.

Succes!

ConflictDiamond likes this.
  3. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Beide zwangerschappen zofran geslikt. 2 gezonde jongens gekregen.primperan is ook niet geheel zonder risico he ;)

Ik heb bij mijn tweede van week 6 tot week 20+ 32mg per dag geslikt

4. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,335
    8,338
    113
    Amsterdam
    Dan heeft jou huisarts er helaas nu weinig verstand van. Je mag en kan idd primperan veilig doorslikken tijdens de zwangerschap daar is uit gebleken dat dit veilig is voor het kind. Zofran is er minder onderzoek naar gedaan waardoor ze dit met minder zekerheid kunnen zeggen. Beide mag je gewoon voor langere periode door gebruiken.

5. ConflictDiamond

ConflictDiamond Bekend lid

Aug 31, 2016
    516
    671
    93
    Tnx voor jullie reacties! Ik ga nog even opnieuw met mijn huisarts in overleg :)

6. Oilell

Oilell Fanatiek lid

Oct 8, 2018
    3,225
    4,457
    113
    Female
    Je kan meer informatie over medicatie vinden op de website van ZEHG, stichting die zich inzet voor vrouwen met ernstige zwangerschaps misselijkheid. Zij hebben onlangs het onderstaande artikel gepubliceerd over het gebruik van Zofran tijdens de zwangerschap. Er staat op de website ook informatie voor zorgprofessionals op, dus misschien handig voor je huisarts. En er is een grote lijst met tips beschikbaar waar je misschien wat aan hebt.

Ik gebruik een combinatie vab 2-3 emesafene en 3-6 Zofran per dag.

https://www.zehg.nl/behandeling-en-tips/medicijnen/special-ondansetron/

Share This Page