Hallo Zijn er hier dames met een actieve bacterie streptokken b of hebben gehad? Ik heb namelijk eergisteren gehoord dat ik dit heb. En ik wil graag weten hoe de bevalling bij jullie verlopen is of wat jullie met de vk afgesproken hebben. Ik moet bij de eerste wee meteen naar t zh en aan het infuus. Maar ben toch bang dat ik weer start met spontaan gebroken vliezen. Zoals mn eerste twee bevallingen. De derde was ingeleid. En vanaf dat moment is er kans op besmetting. Ik denk dus na over de optie inleiden.. Hoop dat iemand haar ervaring wil delen!
Hi, bij beide kinderen gbs en nu weer. Bij alle kinderen ben ik ingeleid (niet om gbs, maar om omstandigheden buiten de zwangerschap). Wel heel handig dat ze de ab kuur hebben kunnen geven. Ik vond het prima. Bij de eerste ging het heel langzaam en toen hebben ze de vliezen gebroken en is zoontje geboren via vacuümpomp. Bij dochter ging het echt super snel. Alleen een pilletje en geen extra hormonen. Nu zal ik ook weer ingeleid worden met 38 nog wat weken. Afhankelijk hoe hij groeit natuurlijk. Ik vind het best!
@Patri1982 dank voor je reactie. Uhm ik wil dus ook ingeleid worden omdat ik dan de volledige kuur kan krijgen. Maar de arts assistent wilde er niet aan. Uiteindelijk wel overtuigd dat ik de optie open wil houden. Ik vind het raar dat ze niet inleiden want daardoor beperk je de kans op een ziek kind aanzienlijk want de hele kuur krijg je er dan met zekerheid in. Nu is het zo twijfelachtig. Was jij niet bang voor gebroken vliezen of dat de baby in de buik al besmet raakt?
Nee, dat komt maar echt heel weinig voor. De vliezen beschermen hem en probeer niet te denken dat er een mogelijkheid bestaat voor een infectie. En bij mij waren de vliezen gewoon intact voordat ik werd ingeleid. Wat raar dat ze moeilijk deden bij jouw aangezien jouw vliezen we twee keer spontaan zijn gebroken. Ik zou het echt met je verloskunde hier over praten. Bij mij twee zwangerschappen hebben zij aan de gyn gevraagd om mij in te leiden met de verschillende redenen. Misschien kan dat helpen. En, het is nu protocol dat ze de kleine gelijk al een kuur geven na de geboorte. Best wel heftig voor zo’n kleine. En daarna zal hij 12 uur worden geobserveerd terwijl ze gaan kijken of hij positief test voor gbs.
Wat zeg je me nu! Ik vroeg het net over die ab kuur aan de baby rn ze zeiden dat ze dat niet gaan doen! En me sowieso na 24 uur naar huis sturen. Ik ga zeker even met mn vk overleggen want heb het gesprek echt als heel naar ervaren.
Ik heb het ook. Zodra de bevalling start met weeen of gebroken vliezen, ga ik naar het ziekenhuis zodat ik direct een kuur kan krijgen. En dan duimen dan ik pas minstens 4 uur later beval! Vind het erg fijn alsnog onder leiding van een verloskundige te kunnen bevallen en dat het niet meteen medisch is. Als de baby er is, moeten we 12 uur blijven ter observatie. Afhankelijk van hoe de bevalling gegaan is, of ik de kuur af heb kunnen ronden en welke symptomen de baby eventueel vertoont, krijgt hij wel of geen antibiotica. Ik hoop natuurlijk dat dat niet nodig is. Bij mijn eerste ben ik ingeleid (toen geen idee van gbs bacterie, was 41+3) en ik zou daar niet weer vrijwillig voor kiezen. Heftige bevalling met uiteindelijk knip en vacuum. Ik wacht dit keer liever tot het kindje er echt klaar voor is en als dat met 42 wk niet is, dan is een inleiding natuurlijk prima. In het begin maakte ik me echt wel druk om de bacterie, maar inmiddels heb ik er vertrouwen in en vooral rust. Kijk uit naar de bevalling. Het is fijn het te weten, zodat iedereen er rekening mee kan houden.
@Mammie87 dank voor je reactie. Hoe lang weet jij het nu en hoe ben je er achter gekomen? Klopt vind het ook fijn mn eigen vk erbij te hebben. Ik heb toch nog wel wat zorgen. Maar dat komt doordat ik me niet gehoord voelde. En dat ik twee keer met gebroken vliezen ben gestart. Volgens mij is het per zh verschillend wat ze hanteren. Hier zei ze sowieso geen abkuur wat ik vervelend vind want ik vind dat zo iets per situatie bekeken moet worden. Morgen gaat mn vk een ander ziekenhuis bellen.
Ik weet het sinds ongeveer 24 wk zwangerschap, kwam uit een urinekweek naar voren. In het begin was er nog veel onduidelijkheid over het protocol en daar werd ik ook erg onrustig van. Zeker omdat ik ook verschillende verhalen hoorde. Belangrijkste is dat jij er vertrouwen in hebt en als dat niet zo is moet je er inderdaad nog een gesprek over aangaan. Ik begreep dat die 12 uur observatie ook nog per kinderarts kan verschillen en kan oplopen tot wel 48 uur. Voor nu is het plan van aanpak helder en probeer ik me te focussen op een rustige, natuurlijke bevalling. Meer kan nu ook helaas niet. Wel vervelend voor je dat je het nu pas weet, ik heb wat langer de tijd gehad om me erin te verdiepen en het een plekje te geven!
Als er iets onduidelijk is dan is het wel het protocol omtrend gbs! #frustratiepunt Mijn eerste zoon is heel erg ziek geboren met gbs, wist niet eens dat ik t had. De hoeveelheid muren waar ik deze zwangerschap al tegenaan gelopen ben niemand weet iets of iedereen weet iets anders. Adem in adem uit. Ik hoop dat ze je kunnen voorlichten!
@sweetL pff wat vervelend. Heeft hij het gekregen in de buik of tijdens de bevalling? Want las ook dat het tijdens de zwangerschap in zeldzame gevallen al overgedragen kan worden. Ben je nu getest? Want zie dat je weer zwanger bent. @Mammie87 ja fijn dat jij het al eerder wist. Ik heb net besproken met mn vk dat ik de opties wil weten van een ander zh in de buurt. En evt een gdsprek met een gyn in t andere zh. Waarbij mn vk zei dat ze wel met me mee wilt naar het gesprek. Wil gewoon mn best doen dat mn kleine man er gezond uit komt! Vind gewoon dat er zoveel onduidelijk is over deze bacterie. En ook bizar dat nl bijna t enige land is waar vrouwen er niet op getest worden. Ze bagatelliseren het naar mijn mening een beetje. Oké kleine kansen maar er is een kans!
Het is onduidelijk of hij het heeft gekregen in de buik of erna. Hij is wel direct ziek geboren. Ik ben nu nog niet getest. Wordt ook pas met 36w overgedragen naar de gyn Wel wordt ik ingeleid als het goed is (wil ik, want wil zeker weten de ab gehad hebben) en moeten wij sowieso 48u blijven, omdat ik een bewezen ziek kindje met gbs heb gehad. Maar hoe of wat verder exact is nog 1 groot vraagteken, en dat knaagt! Ben het helemaal eens dat het bizar is dat er hier in nl niets gedaan wordt en er zo weinig over bekend is! Ik had echt totaal geen idee tijdens mijn eerste zwangerschap!
Hoe zijn jullie er bij je zoontje achter gekomen dat hij dit had? Welke symptomen? En hoe is het nu met hem? Fijn dat je wordt ingeleid. Ik vind het weer gek dat ze een moeder met gbs niet de keus geven om ingeleid te worden. Ik neig naar inleiden precies met de reden die jullie opgeven, dat de gehele ab kuur erin zit! Het is ook nog eens mn vierde bevalling dus wie zegt dat ik die 4 uur haal! Blijf me boos maken over het feit dat ze het onderwerp inleiden direct van de baan wilde gooien. Vandaag maar afwachten wat t andere zh zegt.
Slechte apgar, grauwe huid, reutelende ademhaling. Ademhaling die steeds weg viel. Hij is direct op de ic beland. Daar zijn longfotos gemaakt en bloed geprikt ( en beademingsmachine en hartbewaking ) ze zijn direct een grote kuur aan diverse antibiotica gestart voor de zekerheid. na 2 dagen kwam daar de uitslag van gbs uit het bloedonderzoek. Wij hebben de eerste paar weken in het zh gelegen, hij kreeg iedere 3 uur weer ab via infuus..
Ik heb het ook gehad en moest bij de eerste wee inderdaad ook naar het ziekenhuis zodat ik aan het infuus kon. Toen mijn zoontje eenmaal geboren was zijn we 2 dagen moeten blijven zodat hij in de gaten gehouden kon worden wbt die gbs bacterie maar ook omdat hij geprikt moest worden op suiker omdat hij zo groot. Nu word ik met 28 weken ofzo weer gecheckt of ik de gbs bacterie bij me heb. Maar weet verder de gang van zaken nog niet.
@sweetL wat ontettend heftig. Ik ben daar gwoon echt zo bang voor. Ik heb 2 kleintjes en daar moet eerst oppas voor komen als de bevalling begint. Dan ook nog iemand die me naar het ziekenhuis kan brengen. Ik denk toch dat mn voorkeur uitgaat naar inleiden.. Ik heb inleiden ook niet als vervelend ervaren dus dat scheelt. @ShallY dank voor je reactie. Hoe snel kon jij in het ziekenhuis zijn en heb je beide kuren gekregen?
Ik had ook gbs. Na veel (te veel) opgezocht te hebben op internet, was ik een beetje in paniek en ook onzeker over de procedure. Van mij begonnen de weeën, zonder dat mijn vliezen gebroken waren. Ik heb er een hele dag mee rondgelopen en pas 's avonds naar het ziekenhuis geweest. Daar kreeg ik de eerste AB-kuur. Ze vertelden me dat de eerste de belangrijkste is. Ik heb de eerste kuur om middernacht gekregen, toen 4u later nog eens en nog eens 4u later nog een keer, het was een lange bevalling... De kans dat er iets fout loopt, is echt heel klein. Ze geven niet automatisch AB aan een baby als er op het eerste zicht niets aan de hand is. En maar best ook, want onze baby heeft voor een andere reden 7 dagen AB gekregen na zijn geboorte, en hij heeft veel afgezien door de krampen. Zijn darmflora was volledig kapot en het heeft maanden geduurd vooraleer de krampen minderden. GBS komt relatief veel voor, de artsen/verpleegsters weten hoe ze er mee moeten omgaan, dus ik zou me niet te veel zorgen maken. Als je vliezen breken, gewoon niet te lang wachten om naar het ziekenhuis te gaan, maar je moet er niet binnen de 5 minuten staan hoor
Heel raar dat ze allemaal andere procedure volgen. Ik ook inderdaad even kijken bij een andere ziekenhuis. Wat zo frappant is dat ik helemaal geen ziek kind heb gehad en dat mijn vliezen niet zijn gebroken en toch zijn ze heel voorzichtig. Succes en sta echt op je strepen!
Vorig jaar zijn de protocollen veranderd/vernieuwd/verbeterd, want er werd aan heel veel zwangeren en baby's antibiotica gegeven, terwijl het aantal kinderen die ziek worden door GBS heel klein is. En zwangeren en baby's antibiotica geven, betekent ook verplicht in het ziekenhuis bevallen, niet gelijk naar huis mogen enz. Hier kun je de nieuwe richtlijn lezen http://www.nvk.nl/DeNVK/Documenten.aspx?Command=Core_Download&EntryId=15158 Het is dus niet alleen of je GBS positief bent, hangt ook af van andere factoren, zoals hoe lang je al zwanger bent, of evt eerdere kinderen ziek waren, of je baby het straks goed doet, enz. Geen dokter zal GBS infectie van je baby willen, maar preventief inleiden om antibiotica te kunnen krijgen gaat wel wat ver. Want de kans op complicaties bij inleiden is groter dan kans op GBS ziekte bij jouw baby als je maar 1,5 gift antibiotica hebt gehad ipv 2.
Ik ben nu aan het wachten op de uitslag, heb blaasontsteking en daarom moeten ze dit controleren. Had er nog nooit van gehoord....maar hoop dat er niks uitkomt