Gaat je bevallingsuitkering van recht opziektewet af?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Nourtje, 17 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nourtje

Nourtje Nieuw lid

17 feb 2016
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik vroeg me of mijn bevallings of Zwangerschapsuitkering van je recht op ziektewet wordt afgetrokken? Ik ben nu 2 jaar ziek, waarvan tussentijds 2 keer bevallen. ik heb een eerstejaars ziektewet beoordeling achter de rug. Ik heb volgens de medewerker geen recht meer op ziektewet uitkering omdat ik in totaal 2 jaar ziek ben. Ik snap er niks meer van. Ook ben ik niet geinformeerd over een eventuele WIA uitkering, ik ben namelijk nog steeds niet hersteld.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 18 feb 2016
    Laatst bewerkt: 18 feb 2016
    Beste Nourtje,

Je vraagt of de periode van je bevallings- of zwangerschapsuitkering van het recht op Ziektewet wordt afgetrokken.
    Dat is niet het geval.

Maar er zijn wel wat regels met betrekking tot de duur van de ziekteperiode vóór en ná de zwangerschaps-/bevallingsuitkering:

Ben je ziek na de laatste dag van je zwangerschaps- en bevallingsverlof, maar niet door je zwangerschap of bevalling? En is de ziekteoorzaak dezelfde als die vóór je zwangerschap? Dan tellen de ziekteperiodes vóór en na het verlof als 1 ononderbroken periode. Je Ziektewetuitkering loopt gewoon door. Je moet je wel opnieuw ziek melden.

Ben je na de laatste dag van je zwangerschaps- en bevallingsverlof ziek, maar niet door je zwangerschap of bevalling? En gaat het om een andere ziekteoorzaak dan vóór je zwangerschap? Dan telt dit als een nieuwe ziekteperiode. Je hebt dan recht op een nieuwe Ziektewetuitkering.

Ben je vóór en na je zwangerschaps- en bevallingsverlof ziek door je zwangerschap of bevalling, bijvoorbeeld door bekkeninstabiliteit? Dan tellen de ziekteperiodes vóór en na het verlof als 2 aparte ziekteperiodes. Je hebt dan recht op een nieuwe Ziektewetuitkering.

Actuele informatie over de duur van een ziektewetuitkering vóór en ná de zwangerschaps-/bevallingsuitkering vind je hier.

Ik wens je een spoedig herstel.

Met vriendelijke groet,

Peter
    UWV Webcare Team

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Dag Nourtje,

Hierbij nog even een antwoord op je vraag over de WIA.

Voor de termijn van de WIA worden beide ziekmeldingen altijd samengeteld. De WIA termijn is altijd 104 weken.
    Indien je recht hebt op WIA na 104 weken ziekte EN je hebt nog recht op ziektewetuitkering (looptijd 104 weken vanaf de ziekmelding na het zwangerschaps- en bevallingsverlof) dan wordt de WIA uitkering gekort met de hoogte van de ZW uitkering.
    Als je geen recht hebt op WIA na 104 weken ziekte dan heb je nog wel steeds recht op ZW ziektewetuitkering tot de maximale looptijd van de Ziektewet of de datum van het herstel wanneer dat eerder valt dan het einde van de Ziektewet.

Voor de precieze berekening van de periodes voor WIA en Ziektewet kun je bellen met UWV Werknemerstelefoon: 0900- 9294.

Met vriendelijke groet,

Peter
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina