Suikertestdilemma...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nescio, 4 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hoi medemama's,

Ik wil toch wel weten wat jullie zouden doen. Standaard in het protocol hier zit de suikertest. Ook vrouwen die eigenlijk niet tot een risicogroep behoren ondergaan zo'n suikertest in week 26-28 meestal.

Bij de vorige zwangerschap moest ik nuchter zijn voor de test en was ik in totaal 3 uur bezig in het ziekenhuis. Ik ben twee keer van mijn stokje gegaan, echt niet fijn en zelfs wat beangstigend. Lag ik daar op de vloer van de cafetaria.

Uiteraard kwam er niks uit die test, want zoals gezegd zit ik van geen kant in een risicogroep (niet erfelijk, niet w.b. gewicht of zwangerschapsverloop). Nu ik opnieuw zwanger ben heb ik mijn weinig goede ervaring met de suikertest kenbaar gemaakt aan mijn nieuwe gyn. Hij gaf aan dat het heel vervelend was, maar dat het nu eenmaal bij het protocol hoort. Wel zou deze test korter duren en mag ik tussendoor zelfs wat drinken. Het flauwvallen zou ik in theorie kunnen vermijden.

Maar nu het punt, sinds week 20 heb ik continu last van migraineaanvallen. Ze komen heel onverwacht en ik ben dan een goede 3 uur onder zeil. Ook slaap ik heel onrustig en ben ik gewoon slapper dan de vorige zwangerschap. Ik voel me dus eigenlijk niet goed genoeg die suikertest te gaan doen.

Zouden jullie het zo laten, of toch die test nog doen? Ik ben ook al bijna te laat, ben 29 weken en die test is idealiter voor 26-28 weken (in die periode voelde ik me echt niet goed). Aan de andere kant wil ik de gyn ook niet het gevoel geven dat ik zo'n bijdehante moeder ben die alles beter weet, en zo'n stempel heb je wel snel. Ik moet ook nog met hem bevallen...
    Kom er even niet uit.

2. LaDebs

LaDebs Actief lid

6 jan 2014
    443
    2
    18
    Amersfoort
    Ik heb vorige week de suikertest gehad en pas gisteren was ik weer helemaal de oude. Mijn suikerspiegel heeft een enorme klap gehad en ook ik ben onderuit gegaan (na een uurtje).

Je mag de suikertest weigeren en hebben nog een andere optie om te kijken of je dit hebt. Door 4 maal per dag je waarde te checken dmv een prikje in je vinger. Dit zou je eventueel nog zelf kunnen doen ook.

Bij mijn volgende zwangerschap kunnen ze de suikertest vergeten bij mij, ik doe het niet meer.

3. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Je weet de gevolgen van suiker??? En vooral als je suiker hebt en geen insuline gebruikt??? Ik zou het toch zeker wel doen... Gaat ook om je kindje he?

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou ook kijken naar het prikken van de suikerwaarde in je bloed. Als daar iets afwijkends uit komt, kun je altijd nog die andere test doen.

5. angel229

angel229 Niet meer actief

Laat alleen een nuchtere suiker en hba1c bepalen.
    Ik zou het niet doen. Was ook geen risicopatient, en alleen nuchter bepaald. Als jou nuchtere goed is, lijkt het me verder geen probleem. Hba1c zegt wat over de lange termijn.

6. Sarah82x

Sarah82x Actief lid

2 mrt 2014
    310
    0
    16
    Kun je niet gewoon even bij je huisarts door de assistente je suiker laten prikken en die uitslag meenemen?

7. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Hier ben ik het niet mee eens. Nuchter was bij mij altijd netjes 4.5 ongeveer. Zodra ik ontbijt op had steeg hij tot boven de 10!!!

8. babylove26

babylove26 Fanatiek lid

Bij mij hebben ze ook nog een keer tussendoor de suiker gewoon zo laten prikken. Wel nuchter maar zonder drankje en lang wachten.

9. angel229

angel229 Niet meer actief

Dat hebben echt extreem veel mensen! Ik werk met suikerpatienten dus ik weet wel waar ik over praat. Daarom adviseer ik ook om het hba1c te prikken of een 7 punts curve te prikken. Dat geeft een prima beeld en dan kun je gewoon normaal eten.

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dan zou je ipv een suikertest ook een curve kunnen doen. Dan meet je een aantal keer op een dag.

11. Hoek

Hoek Actief lid

11 dec 2013
    442
    0
    0
    Hier komen ze 30 juli bij mij thuis prikken en na 2 uur komen ze terug.

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bedankt voor de tips. De vorige keer was de test echt prima en ik heb ook buiten de zwangerschap nooit rare waardes gehad. Ik vind het in mijn geval dus een beetje onnodig, maar ik ga niet doen alsof ik het beter weet dan een arts. In Nederland zit het volgens mij niet zo standaard in het protocol he?

13. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    nee nederland is niet standaard alleen als je tot de "risicogroep" behoort.

Ik behoor deze zwangerschap tot de risicogroep (leeftijd, geboortegewicht beide kindjes en gewicht) maar ik ga de test niet doen. Ik hou thuis netjes elke week 1 dag een curve bij en zolang die prima is, doe ik de test niet. Heb ik een uitschieter ga ik op mn eten letten. Helpt dat niet dan ga ik naar diabetesverpleegkundige. Dit is zo afgesproken met de vk en dat is prima.
    Beide zwangerschappen nergens last van gehad en nu ook tot nu toe alles prima.

14. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    je mag ook gewoon een curve laten prikken hoor! ik word ziek van dat drankje, en spuug alles onder. als het nodig is (mijn suiker is nu 1 malig geprikt. heb afgesproken dat als de waardes niet kloppen ik een curve laat prikken) laat ik met alle liefde prikken, omdat ik weet wat de gevaren zijn.
    hier zit het niet standaard in het protocol, je moet dus alleen als je in het risicogebied komt.

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

En waar kan ik zo'n curve laten prikken? Bij mijn eigen huisarts, en deze uitslag dan meenemen naar mijn volgende consult? Of kan het ook in het ziekenhuis in het labo?

16. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Sinds een paar weken is de glucose test wel standaard volgens mijn vk... Hun zijn het er niet mee eens (hier krijg je 2x een bloedsuikerdagcurve) maar nu dus niet meer en moet je naar het ziekenhuis voor een nuchtere waarde te prikken en dan drankje drinken en 2 uur wachten.
    Vond het vies tegen vallen maar wel goed dat ze het doen.

Ik vind het goed dat ze dit in de gaten houden familielid van mij is door suiker haar kindje verloren aantal jaar geleden doordat dit toen niet getest is dit had niet hoeven gebeuren (komt niet in de familie voor en zei was ook geen risicopatiënt)

Zou het ZEKER doen

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Dit is me vierde zwangerschap en loop bij de gyn en heb nooit de glucose hoeven doen. Altijd een dagcurve en zit in de risicogroep (grote baby vorige en deze zwangerschap). En dan dus nuchter prikken, 2 uur aan ontbijt en 2 uur na de lunch.

18. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Hier standaard niet in het protocol. Ik heb dus ook geen test gehad. Tot vorige week de vervangende gyn het toch nog eventjes wilde testen :S. Met zo'n drankje. Dat heb ik dus wel geweigerd, ze gaan nl nu niet meer ingrijpen nu alles gepland is. Mocht de baby echt groot zijn, doen ze sowieso een hielprikje. Als me dit gevraagd was tijdens 26-29 weken had ik het ws dmv een curve laten testen. Ook hier een glucosedrankjes trauma van de vorige zwangerschap ;)

19. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik heb dat idd bij de huisarts gedaan toen. Kreeg zo'n apparaatje met wat teststripjes mee, kon gewoon thuis. In het lab kan ook, maar dan moet je dus steeds terugkomen.

20. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    curve kan hier in nederland gewoon bij de huisarts, neem aan dat dat in belgie niet anders is.
    Wil je t zelf goed in de gaten houden kun je een glucosemeter enz zelf aanschaffen, dat is nog geen 30euro.
    Tis maar net wat je wil.

Vk zijn t sowieso niet eens met al die strengere regels. T lijkt er meer op dat elke zwangerschap een risico wordt als overal op getest wordt.
    Het is absoluut goed dat de testen er zijn.
    Maar ik snap niet waarom t gelijk met een glucosetest moet. Curve is stuk goedkoper en als t dan afwijkt, dan een glucosetest, lijkt me veel effectiever.

Als je tijdens de curve prikken op waardes zit van 8 en 9 dan weet je dat zo'n test geen overbodig iets is.
    Maar zit je rond de 5,6 en als piek 7 na een zware maaltijd en hij daarna keurig zakt weet je dat t oke is.

Als ik naar mezelf kijk, bmi 31 (voor zwangerschap), 33jaar, 2 kids boven de 4kilo (zonder suiker of dippen) en prik nu wekelijks. Nuchter 5 en na de maaltijden als hoogste gemeten 6.9. Dus die glucosetest ga ik niet doen.

Deel Deze Pagina