Hoi allemaal, Ik zou graag jullie mening willen weten over het volgende. Ik heb een zoontje van 1.5 jaar en hij lust vrijwel alles. Een paar dingen eerst wel maar hij begint wat moeilijker te doen. Hoe doen jullie dit? Doen jullie hier moeilijk over of laten jullie het juist gaan? Dwingen of juist heel gelaten het bord weghalen en klaar met eten? Ik hoor het gaag. Groetjes Emma
Hier nooit gedwongen. Als hij echt honger heeft eet hij vanzelf wel. Het hoort ook echt bij de leeftijd en ook hebben ze nu gewoon minder nodig. Wel kreeg hij altijd een toetje na het eten ongeacht hoe hij had gegeten ik bood alleen niks anders aan als hij niet at. Dus geen boterham als hij niet warm wilde eten. Nu moet hij van mij altijd in ieder geval 1 hapje eten om het te proeven maar hij is ook een jaartje ouder dan jou kindje. Zolang hij nog goed groeit en verder vrolijk is zou ik me er niet te druk om maken. Makkelijker gezegd dan gedaan weet ik uit ervaring maar je hebt alleen jezelf er maar mee.
Topic hoort bij voeding! Van eten maken wij nooit een strijd... dat geeft alleen maar negatieve associaties bij eten en het kost een berg energie. Ik bepaal wat er gegeten wordt, mijn kindjes hoeveel. En wil je niet? Dan niet. Gelukkig wordt hier altijd veel gedronken dus ik maak me nooit zorgen. Voor je eigen geruststelling is het vaak handig om een paar dagen bij te houden hoeveel er wel gegeten wordt. Je zal verbaast staan over hoeveel er toch nog in zo'n kleintje verdwijnt. Lekker laten gaan dus.. hij gaat vanzelf weer meer eten!
Geen drama van maken (zei de wijsneus die zichzelf ook wel eens zit te verbijten ). We hebben natuurlijk wel wat trucjes en afleidingmanoevres om hem te bewegn om toch wat te eten. We benaderen het vooral positief... Hij lekker kliederen met een lepel en zijn eten en ondertussen probeer ik er af en toe een hap in te schuiven. Maar als hij echt weigert, dan eet ie maar niet. Hij krijgt dan na het eten nog wel gewoon zijn toetje aangeboden. Dat is voor ons geen beloning, maar gewoon onderdeel van de maaltijd. Na het eten gaat hij in bad enzo. Als dat ritueel is afgewerkt gaan we altijd nog even naar beneden om tanden te poetsen. Als ik het idee heb dat hij echt te weinig in zijn maagje heeft, dan krijgt hij op dat moment nog wel eens een stukje fruit of een vokorencracker. Zoals al gezegd, als je na gaat wat ze meestal al op een dag allemaal hebben gegeten, dan hoef je je dus niet echt zorgen te maken over gebrek aan voeding.
Ook hier geldt: makkelijker gezegd dan gedaan, weet ik uit ervaring!! Maar, gewoon los laten, eten aanbieden, evt zelf beginnen, dan kindje zelf laten eten en wil hij dan niet meer, dan is het klaar. Wij geven ook altijd wel gewoon een toetje. De ene dag eet ze meer dan de andere dag (warm eten dan, brood gaat erg goed, ze moet dr energie ergens vandaan halen hè ), maar, zoals eerder geschreven, houd maar eens bij wat er zoal op een dag ingaat, vaak komen ze niks te kort! Succes!
hier heeft de kinderarts tegen mij gezegt babys eten per dag(melkflessen) peuters eten per weken dus als ze dagen slecht eten maak je geen problemen ze verdelen hun voeding over weken. en een toetje geef ik ook altijd ook alheeft ze slecht of niet gegeten dan ga ik geen ijsje geven maar wel yoghurt of een danoontje
Mijn kinderarts wist me met de controle van 12 maanden al te vertellen dat ze rond 18 maanden bijna niet eten. Je moet vooral niet dwingen. Wel heel frustrerend. Het maakt je ook onzeker. Krijgt hij wel genoeg, doe ik hier wel goed aan etc... Het is een fase. Mijn dochter is dan nog wel geen 1.5 maar al meerdere periodes van slecht eten meegemaakt (mede hierdoor de controle bij de ka). Ik haal het bordje weg en maak er geen probleem van. Het eten moet leuk blijven. Als ze haar toetje wel wilt, prima. Ene keer ben ik er makkelijker in dan de andere keer. En de eetlust is tot nu toe altijd terug gekomen. Sterkte en succes
Als mijn dochter niet wil eten dan eet ze maar niet. Ik maak mij er nooit zo druk om eigenlijk. Ik heb ook wel eens een dag dat ik minder honger heb en dus niet zoveel eet. En als ze echt honger heeft dan eet ze wel.