harde buiken

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door meedje, 4 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meedje

meedje Niet meer actief

Hallo
    Als eerste de beste wensen voor 2011.
    Een week geleden had ik hier een vraag gepost over harde buiken. Dit bleek achteraf geen urineweg infectie te zijn. Ik heb nu 6 dagen vrij gehad en de harde buiken zijn wel minder, maar nog niet niet weg
    ongeveer 4 tot 6x per dag. Naast de harde buiken is mijn baarmoeder gevoelig als ik bv buk of aan mijn buik voel. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Aan de ene kant valt het wel mee, aan de andere kant wil ik ook geen risico's nemen.
    Ik heb wel wat last van gevoelige darmen, kun je van darmproblemen(veel gas, obsipatie etc) ook harde buiken krijgen?
    En als het aan 1 kant van mijn buik hard wordt, is dat dan de kleine? of bestaat er zoiets als een halve harde buik?
    En als laatste vraag, bij hoeveel harde buiken adviseren jullie om het rustiger aan te doen? en klopt het dat het ook gewoon bij de termijn kan horen?
    Een heleboel vragen, bedankt voor de moeite om ze te beantwoorden.
    Groetjes Marieke

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi marieke,

vervelend dat je last hebt van je buik. Het is inderdaad wel de termijn voor het hebben van meer harde buiken. Rond 20-22 en 30 weken maakt je kindje een groeispurt en dus ook je baarmoeder. Die moet ineens wat harder groeien en daar kan ie wel eens tegen protesteren door geprikkeld te reageren op beweging. Van jou of van je kindje. Je kindje wordt natuurlijk ook steeds sterker en ook zijn/haar beweging kan een harde buik opleveren. Ook aan een kant. Meestal zit die kleine dan daar. Harde buiken zijn desalniettemin wel een reden om te kijken of het niet ligt aan je eigen bezigheden. Goed dat je het rustiger aan hebt gedaan, want je ziet dat het in jouw geval wel scheelt. Je mag een aantal harde buiken hebben op een dag inderdaad. De hoeveelheid kan ik je niet precies zeggen, maar er mag in ieder geval geen regelmaat in komen en ze mogen ook niet steeds pijnlijker worden. Ook als er bloedverlies bij komt, moet je even aan de bel trekken. Maar 4 tot 6 keer per dag is in principe niet erg.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina