Morgen heb ik een afspraak bij een internist, omdat ik het idee heb dat mijn schildklier te traag werkt. Ik heb bij de ha assistent mijn waarden opgevraagd en dan met name TSH en die waren 3,30 en 3,10. Naar mijn weten best hoog ook al valt het binnen de normen (tot 4.0). Mijn man en ik zijn al een hele tijd bezig met zwanger worden en ik las dat een te trage schildklier het zwanger worden bemoeilijkt en dat de risico op een miskraam groter is. Hebben jullie tips voor mij over wat ik bijvoorbeeld kan vragen morgen? Hoe ik mij het beste niet kan laten afschepen als de internist zegt: binnen de normen dus we gaan niets doen? Ik heb veel klachten die gerelateerd zijn aan een trage schildklier dus ik vind het heel erg de moeite waard om hier onderzoek naar te doen. Iemand tips?
Als je TSH binnen de normen is, dan zou je daar in principe geen klachten van mogen hebben. Al heb ik wel nog gehoord dat de optimale TSH waarde voor iedereen anders is. Zijn je andere schildklierwaarden wel goed? Vrij T4 enz.? Je zou kunnen vragen om een lichte dosis medicatie? Ze kunnen evt. een foto maken van je schildklier om te kijken hoe die eruit ziet. Veel meer kunnen ze volgens mij niet doen. Veel van de klachten gerelateerd aan een trage schildklier kunnen ook een andere oorzaak hebben, misschien is ook dat de moeite waard om te onderzoeken?
De rest van de waarde waren eerder nog niet onderzocht maar daar ben ik recentelijk voor geprikt, dus die uitslagen hoor ik morgen (TPO antistoffen, FT4, vit D tekort). Ja de verschijnselen kunnen idd ook van iets anders komen, maar als ze morgen verder onderzoek doen, ben ik al heel blij! Bedankt voor je nuttige info!
Idd eerst even de andere uitslagen afwachten. Alleen de TSH zegt nu niet zoveel. In principe is 3 geen slechte waarde, als de andere waarden goed zijn. Fijn dat het iig verder onderzocht gaat worden! Ik heb zelf hashimoto (trage schildklier) en heb me erg ellendig gevoeld hierdoor. Nu gelukkig ruim een jaar stabiele waarden én zwanger geworden
Sorry maat met tsh 3 wordt je bij ons als je zwanger wil worden naar de internist gestuurd. Volgens de laatste richtingslijnen moet je tsh waarde als je zwanger wil worden onder de 2,5 of 2 zijn. Nu wil het niet zeggen dat je met de waarde van 3 niet zwanger kan worden, maar het kan het wel lastiger maken. Hier moest ik voordat ik begon met mm eerst mijn waarde onder de 2 krijgen al voor we begonnen. Nu was mijn waarde wel hoger met 6. Ik liep ook al een jaar bij de huisarts ipv vage klachten. Bij mij heeft het trouwens even geduurd voordat deze goed was en bleef. Ik heb er meer dan een jaar over gedaan
Hoi Kuukske, Ik heb Hashimoto, dus anti-stoffen. Als ze die anti-tpo bij je in het bloed vinden, moet je wel medicatie krijgen, ondanks TSH waardes die binnen de normaalwaardes vallen. Daar is wel onderzoek naar gedaan en medicatie maakt de kans op miskramen kleiner. Kijk maar eens op de website van schildklierstichting, daar kun je een folder downloaden over schildklier en zwangerschap. Je TSH waarde valt binnen de normaalwaarden. Maar misschien dat je FT4 wel aan de lage kant is. Als je echter een 'bestaande schildklier patiënt' bent dan wordt geadviseerd een TSH rond de 1 te hebben. Ik moet dus rond de 1 zitten. Maar voor gewone gezonde mensen geldt dat het ergens tussen de 0,5 en 4,5 normaal is. Mocht je wel anti-stoffen hebben, is het ook beter rond de 1 te zitten. Succes morgen en hopelijk ben je snel weer zwanger en mag het blijven zitten!!
@Hyper: ik bedoelde het precies zoals Pien uitlegt Bij schildklierpatiënten moet de waarde inderdaad onder de 2,5 liggen en het liefst rond de 1. Maar als je dus nog geen 'bewezen' patiënt bent, dan ligt het allemaal weer wat anders. Daarom is het dus belangrijk om verder onderzoek te doen.
Bedankt meiden voor de nuttige info! Nu voel ik me ook minder een zeur dat ik met goede waardes toch doorverwezen wilde worden. Fijn Flora dat het gelukt is en dat je zwanger bent! Op zo'n succesverhaal hoop ik ook en dat geldt ook de andere meiden die nog met lege handen staan. Dikke knuf voor jullie!
Hoi! Ook ik heb zogenaamde subklinische hypothyroidie. Ik ben zelf onder controle in VUMC bij een hele fijne internist die mij nu heel streng controleerd en haar eigen (veel strictere) afkapwaardes aanhoudt. Bij mijn vorige zwangerschap was ik al bekend met schildklierproblemen, maar toch wilde mijn toenmalige verloskundige niet mijn bloed onderzoeken op TSH. Zelf durfde ik toen geen hogere dosering levothyroxine te nemen, maar had ik wel moeten doen...het is niet zeker of mijn MA door mijn schildklier kwam, maar het is wel een vermoeden. Nu bij mijn tweede zwangerschap is mijn TSH < 1. Ik zou inderdaad vragen of ze op antistoffen kunnen testen en lees ook de informatiefolder op www.schildklier.nl waar ze aangeven dat nieuw onderzoek heeft aangetoond dat de ideale waarde om zwanger te geraken een TSH < 2.5 is. veel succes!
Hoi Ettol, Ik kom net van de internist en alle waarden waren volkomen normaal.. Ik ben ook op TPO antistoffen en FT4 getest en TPO was negatief en de rest dus normaal. De vage klachten zouden ook kunnen duiden op glutenintolerantie wat mijn vader ook heeft. Dus daar ben ik weer op geprikt en dat dus weer afwachten. Voor haar was er dus geen enkele reden om nader onderzoek te doen (ze heeft nog wel mijn schildklier gevoeld en verder lichamelijk onderzoek gedaan), dus dit stukje houdt voor mij ook weer op. Verder heeft het dieet goed geholpen om mijn cyclus een stuk te verkorten waardoor mijn kansen zijn vergroot op een zwangerschap. We zullen nooit weten of de schildklier de reden is voor de miskramen ben ik bang. Maar wat fijn voor je in ieder geval dat je nu wel een goede zwangerschap hebt!