Onze meid is nu druk bezig met 'kruipen' (meer vooruit schuiven). Maar sinds ze dit kan, komt ze dus overal met dr handjes aan. Zo ook wel 10 x per dag aan de drinkbak van onze katten. Nu wil ik dus niet dat ze daar met de handjes aan gaat zitten (of bijv aan de knopjes van onze sterio), maar hoe 'straf' ik haar? Ik verhef nu mijn stem en zeg dan jeuj jeuj, dat mag niet. Kan ik haar dan ook beter wegpakken dan, want veel effect heeft het niet, want ze doet het rustig meteen weer. Begrijpt een baby van 8 maanden dat wel? Of vanaf wanneer gaan ze het begrijpen? Kortom: hoe doen jullie dit?
Hier ook steeds herhalen.... Merk ondertussen na heeeeeeeeeel veel herhalen dat ze nu vaak alleen 'aanstalten' maakt om bv haar spiegel/lamp van de commode te donderen... overigens wel met een dikke grijns op haar gezicht en na een "Nee, dat mag niet!" meteen weer har handje uitsteken en mij strak aankijken... Dus het 'expres' doen komt er ook al aan... aiai.. Ik lees dus ook mee.. ben benieuwd hoe anderen dit doen..
Consequent 'nee' zeggen terwijl je haar oppakt en bij leuk speelgoed legt. Dat is t enige wat je kan doen, op een gegeven moment gaat ze t wel leren.
inderdaad - nee zeggen en uit de situatie weghalen , afleiden. Ze snappen het verder nog niet. Als jij reageert door nee te zeggen of wat dan ook, dan krijgen ze reactie door hetgeen ze doen, als ze dan in de situatie blijven, dan kan ik me voorstellen dat ze denken 'he, dát is leuk, mama reageert op wat ik doe, ik doe het nóg een keer' en natuurlijk met een lach naar mama! Dus ook even weghalen
Ik zeg tegen haar van dat mag niet straks maak je het stuk of is gevaarlijk en zet haar bij haar eigen speelgoed neer en geef haar iets waar ze wel mee mag spelen.
hier is alles of nee bah of nee auw of het geluid euh euh maak ik er maak bij... hij kijtk altijd en begrijpt het ook...kijk hij begrijpt niet dat er een gevolg als mama wordt boos ana vast zit, maar associeert wel dat ik hem nadat ik dat zeg...hem dara weg haal... soms moet het wel 3x...maar ik zeg altijd...bijv nee bah, kom maar hier...en vervolgens leidt ik hem af...en dan zeg ik deze is voor jou... Dus pak hem op en zet hem weer bij zn eigen speelgoed dit werkt wel goed vind ik..wnat de dingen die hij niet mag zit ie ook zelden meer aan
Oppakken en afleiden met speelgoed. En dit herhalenherhalenherhalenherhalen. Tot in den treuren. Nee zeggen of iets in die trant doe ik niet, want dan voel ik me net een politieagent die de hele dag nee zegt. Dus meer iets van ' Dat kan toch niet Noah?'
Wat hier altijd heel goed werkte. is idd nee oppakken en wegzetten. al vrij snel merk je dat het werkt. net op t punt dat je zoiets hebt van PPFFFFFFFFF blijf bezig luisteren ze ook naar Nee mag niet.
Oke, ik heb zelf nog geen ervaring met eigen kindje. Maar mij lijkt het overbodig om een uitleg te geven op die leeftijd (nee, niet aanzitten anders maak je het stuk, oid). Hoeveel van die boodschap blijft er hangen bij zo'n jong kindje? Nee zeggen, uit de situatie halen/ alternatief aanbieden en herhalen lijkt mij inderdaad vrij logisch.
Hier ook een beetje hetzelfde. Ik he op de grond een plaat met kaarsen liggen, verschillende kleurtjes.. dat vind ze dus geweldig. Ze kruipt er naar toe en pakt er een. Ik zeg dan Nee liefje, dat mag niet. Kijk ze me aan.. haalt der handje weg, wacht tot ik niet kijk en doet het weer ( ze begrijpt dus dat het niet mag). Dan zeg ik weer Nee, dat mag niet! kijkt ze me aan.. al kijkend rijkt ze haar handen naar de kaarsen.. zeg ik weer Nee, mag niet (die niet zeg ik ietsie pietsie harder). haalt ze haar handjes weg, kruipt ze weer verder naar een andere plek. Als ik haar weg zet, kruipt ze er gewoon weer naar toe en denkt ze dat het een spelletje is. Wel doe ik als ze ene kaars vast heeft, uit haar handen halen en zeggen dat het niet mag.. ik leg de kaars weer terug op de zelfde plek. ( de kaars is niet het enige wat ze pakt of aanraakt hoor.. maar onder andere)
Ik heb belangijke zaken of gevaarlijke dingen gewoon weggelegd. Waterbakjes van de kat kunnen ook omhoog. Met kaarsen wordt niet gespeeld, ook niet als ze uit zijn, die gingen dus ook omhoog. Eerste wat ik echt niet wou hebben, is spelen met de wasmachinedeur.
Haar even vasthouden en zeggen dat het niet mag en daarna haar van het plaats delict verwijderen. Dit zul je een x aantal keer moeten blijven doen... daarna zal ze er niet zo snel meer aankomen behalve op de momenten dat ze weer probeert om te kijken of het nu wel weer mag. (bij ons was het niet de drinkbak van de kat, maar de wijnflessen)
hier zijn een aantal dingen die gewoonweg niet mogen...kachels, draden, vuilsnisbak en oven(open keuken) ik roep ook niet de hele dag Nee, maar wel met uitleg..dus nee dat is gevaarlijk,doet pijn, auw...of nee dat mag niet vies, bah en gevolgd door jaa dmaar dit is mooi..kijk es M kom maar hier...
Inderdaad zeggen dat het niet mag, en optillen en ergens anders neer zetten met speelgoed en zeggen dat ze daar wel mee mag spelen.
Nee, het verplaatsen van de spullen ga ik echt niet aan beginnen. Dan krijg je weer een gedoe als je op bezoek gaat. Ze mogen wel weten wat niet mag en wel mag hoor, vind ik!
Nee dit kunnen ze helemaal nog niet begrijpen . Nu voorkom ik het door alles uit de ruimte weg te halen of zo neer te zetten dat hij er niet bij kan. Wat je ook kunt doen is haar wegpakken en ergens anders neerzetten. Als ze dan protesteert, benoem het, dat vind je niet leuk he, maar dat mag niet van mama, en laat haar dan. Ziet ze snel genoeg weer iets anders leuks . Ik vind zelf voorkomen nu de beste methode. Als hij echt ouder is (peuter) dan ga ik wel dingen uitleggen denk ik.
Owhhh nee!! niks weg zetten of leeg halen en kastjes dicht plakken of wat dan ook! Hoe vaak je het moet herhalen en hoe vervelend het ook is dat zou ik nooit doen. Je kan dat ook niet bij een ander verwachten als je daar op visite komt en je kind kan nergens vanaf blijven! Hier was de favo de dvd speler. Die gaf van die mooie lichtjes als tie aan ging. Heeft echt maanden geduurd voordat onze oudste boef er afbleef. Volhouden, herhalen, uitleggen, weg halen, afleiden en weer opnieuw. Je hebt er zo het meeste op lange termijn aan en ook als je ergens anders bent! ze begrijpen veeeel meer dan je denkt