wil liever potjes ipv vers

Discussie in 'Voeding' gestart door juffie roos, 15 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    Ik geef mijn kleine man nu sinds een week of 3 groente en sinds een weekje of wat fruit.
    Nu kreeg hij steeds potjes.
    Ik wilde vandaag zelf wat gaan maken, dus maakte ik een fruithapje van banaan, mango en een paar liga-kruimels. (gepureerd)
    Nou, je had zijn gezicht moeten doen (wat ik hem wel niet voorschotelde:$)
    Hij vond het dus niet lekker en stikte er bijna in (zaten misschien toch wat stukjes in of door de liga-kruimels?)
    Heb hem toch maar weer een potje gegeven.
    Moet ik het hem gewoon blijven aanbieden? Dus steeds opnieuw maken?
    Heb het restje zelf maar opgegeten...heerlijk hoor:D

Kan ik het ook invriezen? En hoe dan en waarin? Ijsblokjes-houders lijkt me zo klein....
    En hoe ontdooi je het dan? via de magnetron?

Ik vond het ook eng dat hij er bijna in stikte...is dat een kwestie van wennen voor hem? durfde het bijna niet meer te geven...

2. sherly182

sherly182 Bekend lid

13 jul 2009
    944
    0
    0
    brabant
    hoi
    ik ben ook begonnen met potje groente en fruit.
    en de overgang naar vers fruit heb ik gedaan door haar een stuk te geven zo wende ze aan de smaak en kom ze het voelen en er mee spelen. daarna ben ik het gaan pureren en nu hak ik het alleen nog maar, en krijgt ze ook zo stukken in haar hand. Ik doe het ook in de vriezer in bakjes die ik bij de blokker heb gehaald. daar kan net zo veel in als in een groot potje. ik maak altijd in een keer voor een week of zo. als het bijna op is dan maak ik weer.

de groente potjes daar kom ik niet van af, onze dochter wil echt geen verse groente eten dus daar ben ik nu mee aan het over gaan. hopelijk gaat dit ook goed lukken. maar heb er nu nog een hard hoofd in :p
    ben al blij dat ze vers fruit eet hahaha

succes

3. tulip

tulip Niet meer actief

het verslikken kan idd zijn omdat hij aan wat structuur moet wennen, omdat de potjes gladgepureerd zijn. Maar dat komt wel goed hoor.

Mijn eerlijke advies???? Ik zou alleen nog vers geven. Ik zal ook even uitleggen waarom, nu is het nog niet zo erg dat hij maar een paar hapjes eet, omdat hij nog voldoende melkvoeding krijgt. Hij gaat anders steeds meer aan de potjesvoeding wennen, omdat het ook totaal anders van smaak is. Op een gegeven moment wil je toch dat hij overgaat op vers neem ik aan, dan is hij ouder en dan vind je het misschien nog moeilijker, omdat hij dan te weinig eten binnenkrijgt. Ik zou die switch dus nu maken, nu het niet zo uitmaakt.

4. tulip

tulip Niet meer actief

o invriezen deed ik in avent potjes, met die blauwe deksels, maar kan ik elk plastic bakje hoor, dan doe je er gewoon minder in.

5. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18

En hoe ontdooi je het dan? in de magnetron? of avond van tevoren uit vriezer halen??

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Waarom meng je 2 verschillende fruitsoorten door elkaar? Ik zou gewoon per stuk aanbieden (gepureerd), zo leert hij tenslotte de smaak beter kennen. Wij nemen toch ook niet eerst een hap van een appel, direct daarna van een banaan om het vervolgens in 1 keer weg te kauwen? ;)

De fruitpotjes vind ik zelf vreselijk zoet. Om die reden heb ik ze nooit gegeven, omdat ik het echt geen goede weergave vind voor hoe vers fruit zou moeten smaken. De potjes voor het avondeten begon ik pas na een paar maanden te gebruiken, toen hij van ons ook voedsel gemengd kreeg (pasta etc.). Die gebruik ik nu alleen voor het gemak, als we geen tijd hebben om te koken.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Om die reden hebben wij nooit potjes gegeven en heb ze eigenlijk ook nooit gemist.
    Ik ben het eens met tulip. Het is misschien even een kwestie van wennen. Ik zou het in elk geval zonder liga doen en eerst de pure smaken.
    Misschien kun je 'm ook wat grote stukken in het handje geven waar hij op kan sabbelen. Hier wilde ze ook niets waar stukjes in zaten (yoghurt met stukjes fruit is voor jezelf ook raar eten toch?). Grove dingen is geen probleem en met 6 maanden kon ze zelf de sperziebonen en bloemkool stronkjes naar binnen werken.
    Baby kauwen of ze slikken alles in 1x door. Maar vloeibare dingen met stukjes is raar.

8. tulip

tulip Niet meer actief

juffie roos, ik haal het gewoon even eerder uit de vriezer, met die kleine hoeveelheden is s ochtends tijd genoeg, en vergeet je het toevallig, dan kun je het ook ontdooien, in de magnetron of au bain marie.

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik zou gewoon die liga weglaten en morgen nog eens proberen. Anders iets met rijpe peer maken, die is lekker nat.

En vers maken is natuurlijk zo gepiept en kost niet meer tijd dan au bain marie verwarmen ofzo. Behoud je wel alle vitamines.

En straks als hij een boterham kan eten gewoon overgaan op stukjes fruit en niet blijven hangen in de gladgepureerde massa.

Oh, en kokken is niet erg hoor; het klinkt eng maar is een natuurlijke reflex die ervoor zorgt dat ze zich niet verslikken.;)

10. Kiki33

Kiki33 Bekend lid

30 sep 2009
    705
    9
    18
    Onze dochter is net begonnen met een groentehap. Wij maken het zelf, en vorige week gestart met wortels. Het is logisch dat je kindje moet wennen aan de structuur/smaak en dus de eerste keer of keren een vies gezichtje trekt. Het duurt gemiddeld zelfs 5 keer voordat je kindje gewend is aan een nieuwe smaak. Deze week overgestapt naar bloemkool. Vandaag at ze het voor de tweede keer en het ging al veel beter.

Ik maak een wat grotere hoeveelheid en vries het in. Ik gebruik hiervoor wel ijsklontjeshouder en het bevalt me heel goed. De vormpjes volstoppen, laten invriezen en vervolgens overpakken in zakjes. Je kunt dan heel makkelijk wat klontjes eruit halen. Via de magnetron is het zo ontdooid!

Ik verheug me nu al op het maken van fruithapjes volgende week!

Succes!

11. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Mijn oudst(bijna 5) ben ik begonnen met potjes.Halverwege,langzaam aan toch met zelfgemaakt fruit en maaltijd hapjes gemaakt.Dat pakte ze goed op.

Toen ze 1 jaar oud was,at ze met de pot mee en dat hebben we geweten.Toen ze 1.5 jaar was,waren we op vacantie in frankrijk.We wilde uit eten gaan,maarja wij Nederlanders zijn gewend om tussen 5 en 6 te eten.fransen daarintegen pas vanaf 7 uur.dus 3 van die maaltijd bordjes van Olvarit gekocht.
    Aan alle 3 rook ze en ze belanden alle 3 op de grond.Dus heeft ze meegegeten van papa en mama's bord.

Dus als ik jou was,zou ik het proberen aan te bieden..

Deel Deze Pagina