Hoi allemaal, Mijn dochtertje (5 maanden) gaat 3 halve dagen naar mijn schoonouders, die passen dan op. Sinds de geboorte volg ik helemaal het ritme van m'n dochtertje, als ze honger heeft krijgt ze een fles, is ze moe, naar bed. Ze heeft daar zelf een keurig schema van gemaakt. Om de 4 uur een fles, en hooguit 2 uur wakker. Ik heb een oppasboekje waar ik exáct in schrijf hoe, wat, waar en wanneer..maar.. Het lijkt wel alsof ze het totáál niet volgen. Ze spelen met der als ze moe is. Dan begint ze namelijk te jengelen, en dan 'vrolijken' ze haar op door te zingen, op 10cm. afstand van der gezicht..ja..erg leuk opa.. Of tegen haar praten als ze in wakker in der bed ligt, en moet gaan slapen. 'kan je niet slapen dan?..flauw he van je papa en mama' AAAARRGGHHH:x Ook heb ik gezegd, dat ze uiterlijk elke 4 uur een fles moet hebben, en eerder als ze erom vráágt. Maar dan zie ik als haar ophaal, in het boekje (schoonmoeder schrijft alles op), dat er helemaal geen regelmaat in zit. Ze geeft soms een klein beetje drinken, en na een uur weer bijv. Ook houden ze haar regelmatig 3 tot 3,5 uur wakker. Ze zijn veel te druk met der. Als ze een uur geslapen heeft en ze beweegt, gaan ze meteen kijken, en daar word ze wakker van. Dus slaapt ze niet meer verder. Ze handelen soms verkeerd zeg maar, bij bepaalde dingen. Als ze haar fles niet wil, is het hoogstwaarschijnlijk omdat iedereen der afleidt. Daardoor is ze te lang wakker, omdat ze na de fles pas naar bed gaat. Als ik het hoor, denk ik, leg haar in bed, en geef haar dáár het flesje. (ook wel s gezegd trouwens) Laat ik even voorop stellen, dat ze niets expres fout doen, maar ze zien gewoon niet wat ze wil. Dus handelen ze naar, wat ze dénken dat ze wil. Ze weten dus eigenlijk gewoon niet zo goed, 'hoe ze werkt' Misschien moet ik maar een 'handboek' van laten we zeggen 300 pagina's moet gaan maken ofzo.. Daarnaast moeten ze ook altijd even zeggen, hoe hun vinden dat het moet. 'Ze moet echt al bijvoeding krijgen hoor, jij bent der ook mee groot geworden' (tijden veranderen, maar dat is niet zo volgens hun) En..'waarom gebruik je niet gewoon vaseline?' (gebruiken sudocreme) en dan tóch in der huidplooien vaseline zitten smeren! Het kan geen kwaad, maar het gaat derom dat we néé zeggen. Nou ja, ik kan nog wel fftjes doorgaan. Maargoed ik word er niet goed van, want als ze dan een paar dagen thuis is, is ze helemaal van slag. Heel vervelend, voor mij, maar zeker ook voor haar. We worden het gewoon zat! Ik ben nu gewoon in staat om andere diensten te draaien, zodat ze niet hoeven op te passen, maarja het is zo onnodig als ze gewoon luisteren. Zijn er meerdere die dat hebben, en zoja hoe hebben jullie dat aanpakt? Alle tips zijn welkom, want ik ben de kluts kwijt Groetjes! p.s. je kan lullen als brugman, maar het dringt gewoon niet door. maar ik wil dus ook niet boos worden, want ze bedoelen alles goed..
Tja, de nadelen van familie als oppas... Ik denk dat iedereen die familie laat oppassen in meer of mindere mate hier last van heeft. Er zit maar één ding op: duidelijk aangeven wat de gevolgen zijn als opa en oma niet jouw regels volgen... En dus niet meer oppassen! Jij bent de ouder, jij bent verantwoordelijk en dus stel jij de grenzen. Succes ermee!
Daarom doe ik mijn dochter lekker naar de opvang, want ik zag de bui al hangen.. Ik zou het gewoon nog een keer duidelijk zeggen, en vooral ook, dat jij er nu helemaal geen fijn gevoel bij hebt. En desnoods haar een dagje met jou mee laten lopen, zodat ze ziet hoe jij het doet, en hoe je kindje daarop reageert? Veel sterkte hoor!
Ja dat heb ik inderdaad een keer voorgesteld..haar een dagje laten meelopen. Krijg ik de reactie..ach joh..is niet nodig, we leren haar wel kennen *Zucht* Maar ik denk dat ik dat toch echt maar eens een keer moet doen!
Heel duidelijk zijn denk ik en ms wel een keer boos worden. Het is niet altijd een probleem dat familie oppast; mijn moeder past altijd op en dit is van t begin af prima gegaan en was best pittig; Iris had een strak ritme nodig met inbakeren ed. Is altijd goed gegaan. Wij hebben met oma de afspraak dat als 1 van beide partijen niet tevreden is dat Iris die dag extra naar t kdv gaat..
Pfff! Jouw verhaal is precies waarom ik mijn schoonmoeder nog geeneens een avondje wil laten oppassen Die vindt het dan veel te gezellig, dus gaat de hele tijd met de kleine zitten tutten, terwijl hij hartstikke moe is enzo. Als ze gewoon op visite zijn en hij krijst de hele boel bij elkaar als hij op schoot zit blijft ze ook gewoon zitten alsof er niks aan de hand is Zo bizar! (ik pak 'm dan natuurlijk wel bij me en leg 'm op bed, maar ik snap niet dat ze niet zelf merkt dat krijsen niet bepaald een teken is dat ie 't naar z'n zin heeft) Ik zou toch idd zorgen dat ze een dagje zien hoe jij het doet. Zeker als je goed uitlegt dat ze er ook echt last van heeft als haar ritme niet gevolgd wordt; misschien dat dan aankomt dat het echt belangrijk is. Sterkte!
hier ook gestopt met familie oppas, ook om dit soort ergenissen. elke keer stond ik op ontploffen, en wordt je wazig aangekeken, zeggen ja, doen nee. advies? duidelijk zijn, eens onverwachts binnenvallen doet het ook altijd erg goed, en anders ermee stoppen, het moet voor beiden leuk zijn! En wat die bijvoeding betreft: jij bent de baas!!! Hier wast helaas te laat, bleek uk al te krijgen van hun, ondanks voedselallergie!!! dat was dus ookd e druppel...
Al met bijvoeding begonnen zónder toestemming?? Dan begrijp ik helemaal dat dat een doorslag is geweest. Ergens ben ik ook wel een beetje bang dat ze dat gaan doen. Ze passen namelijk ook op hun kleinzoon (zoontje van m'n zwager). Die is bijna 2 en krijgt dus gewoon groente en fruit. En ja..dan is het heel verleidelijk om haar ook een hapje te te geven..maargoed als ik erachter zou komen, is het diréct afgelopen. Die eerste hapjes is óns moment! Maar ik begin nu wel te twijfelen of we haar dus niet gewoon naar het kdv moeten brengen. Ik werk alleen onregelmatig (wel oproep, dus kan alles zelf bepalen), maar moeten dan wel fftjes kijken hoe we dat gaan doen. M'n vriend is wel om 3 uur weer thuis. Ik ga het toch s subtiel voorleggen..haha Bedankt voor jullie tips!
Wilde jullie nog even updaten.. We zijn net even met m'n schoonouders wezen praten. Hebben alles duidelijk uitgelegd. En ik heb het idee dat het toch echt doorgedrongen is! Ze zeiden dat ze haar wel op tijd in bed leggen, maar dat ze ligt te stuiteren van drukte..dus we hebben ze uitgelegd dat ze een half uurtje á 3 kwartier voor het slapengaan met rust gelaten moet worden. Dan een flesje..en het laatste beetje in bed geven. (heeft dan de functie van een speen fopspeen wil ze niet) En gaat dan slapen als een roos. Morgen gaat ze een middagje..wonder how it will go..
Hee, wat goed! Blijven praten werkt idd altijd het beste. Hopen dat ze inderdaad gaan zien hoe je kindje in elkaar zit. Komt vast helemaal goed!
Hai hai. Pfff, dit is dus precies waar ik bang voor ben bij mn schoonouders........ Ik ken ze een beetje en kan dus echt wel verwachten dat ze net zo zullen doen als jou schoonouders...Merk het al als ze hier zijn. Vooral mn schoonmoeder. Ben ik even in de keuken en kom ik terug zegt ze: 'Ik heb m even uit zn box gehaald hoor'. GRRRRRRR. Of als hij even een beetje jammert dan springt ze op en gaat naar zn kamer 'oma's zijn eigenwijs'. Ja leuk, maar dan hoef je nog niet te zorgen dat ONS kind straks niet meer weet hoe of wat... Welk oppasboek heb jij? Ik had er een bij kruidvat gekocht, maar die heeft veeeeeeeeeeeel te weinig ruimte voor tekst haha. Helaas kan ik je nog geen tips geven, maar wilde het toch even kwijt en ik lees in ieder geval even mee Succes
Ohja, ik wilde dus eigenlijk ook niet meer dat mn schoonouders op gaan passen, maar ze hebben een hele kamer aangeschaft voor hem!!! Dan voel ik me weer schuldig...HELP.
Tja, dat hadden mijn ouders ook gedaan. Wel met ons oude bedje enzo, maar de kamer was helemaal opnieuw geschilderd, een tafel omgebouwd tot verschoontafel, nieuwe lakentjes in het bedje etc. En het was nog eerder klaar dan de babykamer bij ons thuis. Maar goed, ik heb er niet om gevraagd, ik heb ook altijd duidelijk aangegeven dat ze daar niet constant komt te logeren etc., dus dat is dan hun keus. Ik ga me er niet schuldig over voelen. TS, ik hoop dat het nu goed gaat, ik ben benieuwd.
ik ben misschien een harde maar als je niet luisteren wil dan moet je maar voelen. Ga om de tafel, zeg dat je wil dat ze precies doen wat jij aangeeft zo niet, dan passen ze ook niet meer op punt. Gewoon binnen stappen als ze er weer heen gaat en zeggen dat het vanaf nu anders gaat. Hele lijst met do's en dont's maken en het ritme. Mijn moeder had er ook een handje van vooral als ze 2 seconde in bed lag te jammeren. Heb haar heel duidelijk gezegd dat ze altijd jengeld en na 10 minuten in slaap valt.
Pfff schoonmoeders!!! Het kon de mijne wel zijn. Die snapt er ook niks van. Die is heel druk met Nils..gilt tegen hem in plaats van praten. En als ze bij ons zijn en hij huilt omdat hij moe is zegt ze ook..nu alweer op bed??? Ja een baby heeft nou eenmaal veel slaap nodig. Dat moet ze toch snappen? Ik vraag me wel eens af hoe zij dat vroeger bij haar eigen kinderen deed. Die hield ze toch ook niet de hele dag wakker? Naja...ik wil liever niet dat mijn schoonmoeder oppast. Ze snapt er niks van en bemoeit zich overal mee. Wel fijn voor je dat je met ze hebt kunnen praten. Heeft het al geholpen?