Onze dochter van 20 maanden is na een keer haar wassen (wat ze al sinds enige maanden heel vervelend vindt) bang geworden voor de douche. Ze gaat elke avond in bad. Dan was de gewoonte dat we haar ook even lekker afdouchen. Dat vond ze altijd superleuk. Zo'n 2 weken geleden heb ik haar haren voor het laatst gewassen en nu mag ik sinds die dag niet meer haar buikje of rugje douchen. Ik mag ook niet met een bekertje water over haar buikje gieten. Dan begint ze gelijk UIT UIT UIT te roepen (dat ze eruit wil dus). Ik heb dit ook zoveel mogelijk niet gedaan. Ik was haar bovenlijfje nu met een washandjes. Maar haar haren zijn erg vies dus ik wil morgen wel haar haren gaan wassen. Iemand tips? Ik vind het ook erg jammer dat ze geen plezier meer heeft in het lekker douchen, wat ze altijd erg leuk vond.
Misschien ben ik hard, maar sommige dingen moeten gewoon gebeuren. Dan maar even huilen. Als het klaar is, troosten en zeggen dat het zo knap is dat ze het toch gedaan heeft. Helaas zijn sommige dingen in het leven niet zo leuk. Hoe vindt je dochtertje het om samen met jullie te douchen? Ook een idee misschien?
Ik lees even mij. Onze dochter van 13 mnd is sinds een maand ook bang voor douchen, terwijl ze daarvoor er geen enkel probleem mee had. Ook hier worden haar haren hierdoor veel te weinig gewassen . Ik vind het zo zielig als ze helemaal in paniek is, maar ik weet niet hoe ik haar angst weg kan nemen. We hebben al van alles geprobeerd, van een hele zachte (spetterloze) straal, zodat er niets in haar oogjes komt, tot ons eigen hoofd in de straal houden en laten zien dat dit helemaal niet erg is . Om dat laatste moet ze wel altijd hard lachen, alleen helpt het helaas niet tegen haar angst.
Hier is het ook een heel drama, heel vervelend Ik moet hem echt in bedwang houden en dat valt niet mee! Het moet toch gebeuren maar het is echt snel wassen, haren wassen, afspoelen en klaar!
Wij hebben sinds een week of 2 ook drama met in bad doen. Ik kan er maar niet achter komen waarom en probeer het zo leuk mogelijk te maken maar ik stop haar toch gewoon om de dag in bad. Ook als ze aan het huilen is was ik haar van top tot teen, het moet toch gebeuren...
Ik zou ook denken, hoe rot ook: het moet. Misschien zelf een washandje laten vasthouden tegen haar ogen aan als jij haren wast en uitspoelt? Veel kinderen krijgen zo'n fase. Ik zou er niet te veel aandacht aan schenken denk ik.
die van ons vond dat een tijdje ook niks maar nu is het weer goed ze loopt er nu zelf onder dus speelgewijs wordt het haar wel uit gespoeld,
Uitspoelen met een bekertje water. Wat bij mijn kids goed werkte was een gietertje. Ik liet mijn dochter in bad met de gieter spelen en de rest van het badspeelgoed nat maken met de gieter. Op die manier spelerderwijs over haar armen, benen, rug en buikje. En uiteindelijk deed ze hetzelf ook over haar hoofd en kon ik op die manier haar haar uitspoelen. Toen ze wat groter werden hielden ze meestal een washand voor de ogen.
Hier sloeg mijn zoontje ook opeens om, van een waterrat die maar al te graag in bad en onder de douche ging tot bang mannetje die absoluut niet in de buurt wilde komen van het water. In bad gaat het nu stukken beter (douche zit in bad) Wel wilt hij er heel snel uit. Douchen gaat heel langzaam beter. Haren wassen is nog altijd een ramp, maar moet gebeuren, dus geef er zo min mogelijk aandacht aan. Hij durft nu eindelijk zijn handen en armen vrijwillig onder de straal te stoppen, maar meer dan dat wilt hij niet. Dus vaak nog veel strijd met douchen. Hebben al van alles geprobeerd. Het is iets wat moet gebeuren, dus ga het niet vermijden.
Bij onze dochter (nu bijna 28 mnd) begon het ook op ongeveer die leeftijd. Het slechte nieuws is dat het niet meer overgegaan is. Nou ja, in zoverre dat ze inmiddels weer groot plezier heeft onder de douche, maar haren wassen is een absolute no-go. Ze is geen driftkop maar als ze ook maar denkt dat haar haren gewassen gaan worden, wordt ze volledig hysterisch, tot overgevens toe. En dat is het me niet waard. Ze is verbaal heel sterk, maar op de een of andere manier krijg ik het er niet in dat het geen pijn gaat doen (oid). Nu scheelt het dat ze vrij dun haar heeft, maar inmiddels is mijn ervaring dat ik voor haar helemaal geen shampoo nodig heb. Met water krijg ik alles schoon. Ze gaat dan met mij of mijn man mee onder de douche, zit lekker samen met haar broer uitgebreid te spelen op de vloer terwijl ik sta te douchen, wordt intussen wel gewoon zeiknat omdat ze al spelend echt heel veel water meepakt, ook volop op haar hoofdje. Maar ik vermijd inmiddels dus de strijd en mijn dochtertje heeft met alleen water heerlijk zacht en fris haar. (Terwijl het een enorme smeerpoets is, zeker met haar eten). Ohja en het wassen van haar lijf is inmiddels helemaal geen probleem meer doordat ze het een tijdlang zelf met een washandje deed, dat vond ze reuzestoer. Inmiddels mag ik dat dus ook weer gewoon doen, maar destijds deed ik haar billen extra vaak met billendoekjes en de rest gebeurde dus alleen door haarzelf. Zo vies worden buik en rug toch niet...
Bedankt voor alle reacties, dames! Ik ben het ermee eens dat haar wassen gewoon moet gebeuren. En ik vond het ook nooit zo'n ramp dat ze dan ging huilen. Het doet me vooral pijn dat ze de rest van de week, als haar haren niet gewassen hoeven worden, ook geen lol meer heeft in het douchen. Ik vindt het gietertje het proberen waard. Met een bekertje speelt ze al vaak en daarmee uitspoelen heb ik vroeger toen ze een baby was altijd gedaan. Nu gaat ze daarvan ook huilen en het duurt alleen maar langer. Kind laten spelen in de douche terwijl je zelf doucht is ook een idee. Met mama of papa in bad wil ze ook niet meer. Eén keer op vakantie hadden we geen thermostaatkraan en had mijn man het bad te heet gemaakt. Ze zouden toen samen gaan. Sindsdien gaat ze gillen als één van ons ook in bad zit. Ik moet zeggen dat we dit (bijna) alleen op vakantie deden, samen in bad, dus ze had er ook maar weinig positieve ervaring mee. Ik heb ook al een paar keer laten zien hoe mijn man zijn haren wast onder de douche. En washandje vasthouden, dat lukt haar niet. Heb ik ook geprobeerd.
Hier was het ook continu drama bij alle 2. Ben het gewoon elke week 2x blijven doen, en het heeft wel een maand of 3 geduurd maar ineens sinds vandeweek vinden ze het niet erg meer. Lijkt mij dus een kwestie van volhouden en doorzetten.
Ja, het gaat me ook niet om het haarwassen zelf, maar om het verlies van het plezier van in bad gaan. Vandaag haar haren gewassen met een bekertje. Het geschreeuw was niet erger of minder erg dan vorige keer. Wel was ze toch nog wat van slag tijdens het afdrogen op de commode. En nu maar hopen dat ze morgen nog in bad wil