6 maanden vocht achter de trommelvliezen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door miekie82, 1 sep 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    MIjn dochtertje heeft veel moeite met slapen, altijd al. Nu krabt ze ook al vanaf een maand of 2 aan haar oren en ze schud ook steeds met haar hoofd. Ik roep al minstens 3 maanden dat ze wat aan haar oortjes mankeerd, maar steeds werd er gezecht, nee niet ontstoken, hooguit een beetje geirriteerd.
    Nu heeft mijn dochtertje Reflux en lopen we bij een kinderarts. Gister moest ik terug voor controle en heb ik mijn zorgen over haar oren uitgesproken (had snachts weer zo liggen krabben dat haar oorschelp weer onder de korstjes zaten!, ja echt tot bloedens toe krabben!) De ka heeft me doorgestuurt naar de KNO arts.

Vandaag daar dus geweest en ze heeft dus achter beide trommelvliezen wat vocht zitten. Dit geeft volgens de KNO arts ind pijnklachten.
    Maar..en nu komt het..ik ben gewoon zo weg gestuurt! Over 6 weken weer terug komen en blijven sprayen met zout. Oorklachten schijnen vaak voor te komen bij kindje smet reflux en ik moest haar oortje maar insmeren met vaseline zodat ze die niet open kan krabben.
    Ze is te klein voor buisje mompelde hij nog...

Kan mijzelf achteraf wel voor mijn kop slaan dat ik me zo weg heb laten sturen, want ik vraag me toch echt af wat nu???
    Ik moet er elke nacht minstens 1 keer uit omdat ze aan het krijzen is, dus echt van de pijn!

Wie kent dit bij 6 maanden oud? En wat deden ze bij jullie????

Mijn dochtertje is verder echt heel vrolijk, ontwikkeld zich sneller dan gemiddeld en groeit goed! Ze huilt dus alleen vaak in bed en krabt echt haar oortje stuk!

kus miek

2. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Hoi Miekie,

Hier hetzelfde verhaal. We zijn met Ymke al vanaf april aan het klungelen. Ze heeft in 3 maanden tijd 5x een oorontsteking gehad en 3x antibiotica hiervoor. En natuurlijk de nodige paracetamol.
    De KNO-arts zegt heel leuk: "Je moet snel groter groeien". Maar tja, ons meisje is nu bijna 10 maanden en nog maar 68 cm en 7,5 kilo. Dat groeien gaat niet zo goed als ze weinig drinkt en eet.

Met het warme weer leek het wat beter te gaan, maar nu is ze weer snipverkouden en gisteren bij de huisarts bleek dat haar oortjes weer geïrriteerd zijn en er vocht achter zit. Ook wij zijn aan het sprayen en met xylo in de weer. Heb er echter geen vertrouwen in en zie de volgende oorontsteking alweer aankomen.

Wel leuk om te lezen dat je kindje ook zo vlot ontwikkeld. Ymke doet dat ook, is supersnel in alles.

Kan je eigenlijk dus geen tips geven maar voel met je mee tijdens de slapeloze nachten.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je kan wel wanhopig zijn, dat begrijp ik, maar een arts zet geen buisjes bij een baby van 6 maanden en dat is maar goed ook! Ze moeten er nl. voor onder narcose. Voor de jeuk in/aan het oor had hij wel een zalfje voor kunnen schrijven, vraag dat dan maar even aan de huisarts.

4. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Inderdaad, wij kregen hydrocortison zure oordruppels, dat hielp wel even.
    Ook de chamodent druppels van vsm werken soms bij oorpijn (wel gewoon in de mond druppelen). Een drupje olie schijnt ook te kunnen, maar zou even overleggen met je huisarts of de kno arts.

Je kunt gewoon bellen naar de kno poli, dat je nog een vraag hebt en of de arts je even terug kan bellen.

5. momentje

momentje Bekend lid

5 feb 2008
    587
    0
    0
    België
    Mijn zoon had toen hij 5 maand was een oorontsteking aan de ene kant en de andere kant net niet. Omdat hij geen koorts had, heeft de kinderarts geen antibiotica voorgeschreven, maar wel oordruppeltjes (ciloxan) en neusdruppels (neobactarine) en dat heeft geholpen. Nu wonen wij wel in Belgie, en gaat dat hier wel allemaal wat makkelijker...

Mijn 2 zonen zijn allebei heel gevoelig aan de oren. Van mijn huisarts kreeg ik de raad om af en toe wat olie (kan ook gewoon met maisolie bv maar je hebt ook speciale (duurdere)) in de oren te druppelen. Dit is dan vooral tegen overvloedig oorsmeer (jeuk). En vooral de neus geod spoelen met fysiologsich water. Want oorontstekingen komen meestal voort van verstopte neuzen.

6. zogelukkig

Olie druppelen in gevoelige oren waar vocht achter zit is ten eerste echt pijnlijk en ten tweede is het nergens goed voor. Vuil losweken is helemaal niet nodig; de kno-arts heeft een zuigertje en daarmee komt alles los. Maar ik begrijp van ts dat er helemaal geen overtollig oorsmeer/vuil in de oren zit, maar dat het gaat om vocht, dus geen olie druppelen!

Fysiologisch zout bedoel je wsl. Dat is prima om te sprayen. Dat is gewoon water met zout.

7. momentje

momentje Bekend lid

5 feb 2008
    587
    0
    0
    België
    Fysiologisch water heet het hier. Idd zoutwater,zoutoplossing... Ofwel spray, ofwel van die kleine buisjes om in de neus te spuiten...

En van die olie, pikte ik op uit de vorige reactie... en is een goed alternatief om nie elke maand bij kno arts te moeten staan om oorsmeer uit te zuigen.

8. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    jamie heeft er ook wel eens last van. hij krijgt dan een antibiotica kuurtje en id spray voor in zijn neusje zodat het vocht weg kan. dat vocht achter zijn trommelvliesjes komt vooral omdat zijn neusje verstopt is ofzo en daardoor er dus niet voldoende vocht langs wegkan...
    een collega van mij heeft een zoon, hij had constant oorontstekingen en hem hebben ze rond de 6 maanden buisjes geplaatst!

9. Hester

Hester Niet meer actief

Mijn zoon kreeg buisjes toen hij 9 maanden was en dat was al best jong (was voor een andere reden).

Misschien nog even aankijken met sprayen en oordruppels?
    Sterkte!

10. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Hier hetzelfde onze (reflux) dochter heeft vanaf 6 maanden af en aan oorontsteking gehad al dan niet met en zonder koorts. Heel goed blijven sprayen met zoutoplossing en gewoon 3x per dag paracetamol. Hier heeft ze wel eens 2 weken achter elkaar paracetamol gehad, kon ze prima mee slapen en had ze te minste niet zo'n pijn meer. Verschillende ab kuren gehad en met 13 maanden heeft ze dan eindelijk buisjes gehad en daarna nog maar 1x oorontsteking gehad (helaas is de reflux nog steeds niet over) en is nu 20 maanden.
    Als het lang aanblijft en er koorts bij komt langs de ha gaan voor ab kuur en anders blijven sprayen en paracetamol gebruiken. Na oorontsteking kan er zo nog een week of 3 vocht achter de oren blijven zitten, wat niet prettig is, maar geen kwaad kan.

11. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

TS k begrijp je wel... het is super rot! Echter is hij nog écht veel te klein om nu al aan buisjes te beginnen en wie weet is het na een week goed sprayen ook wel voorbij?

Een narcose etc. is voor een kleintje écht niet geweldig te noemen.. niet wat je voor je kleintje zou moeten willen. Ze moeten eerst echt een aantal keer ontstekingen etc. hebben gehad willen zeo vergaan tot het plaatsen van buisjes.

Hier ook een manneke wat het 1e jaar van zijn leven ontelbare oorontstekingen gehad heeft, elk uur snachts en overdag wakker werd van de pijn etc.
    Toen hij 14 maanden is (is al best jong) zijn er bij hem buisjes in zijn oren geplaatst en hebben ze zijn neusamandel geknipt.

12. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Bedankt voor jullie reacties!

Ik wil ook helemaal niet dat ze geopereerd wordt, heb ik ook niet gescheven. De KNO arts zei alleen dat ze daar nog veel te klein voor was.
    We sprayen al zoutoplossing vanaf dat ze 2 maanden is, bijna elke dag, helpt dus gewoon niks!

Ik begrijp dus dat het gewoon uitzitten is tot het vanzelf over gaat of dat ze oud genoeg is om er iets aan te doen.

Ik heb alleen een recept voor neusspray mee gekregen van de kinderarts, dat was zout en iets anders door elkaar, dus iets sterker dan alleen maar zout.
    Heb het nog niet gehaald, moet eerlijk zeggen dat ik niet zo achter andere neusspray dan zout sta, ze is nog zo klein!

Iemand nog verdere tips om het te verzachten? Vanacht heb ik purol op haar oortje gesmeerd en ze heeft niks kapot gekrabt vanacht. gelukkig maar want het is gewoon heel sneu om je dochtetje sochtends uit haar bedje te halen met bloedkorstjes in haar oor!

Paracetamol wil ik alleen gebruiken als ze het echt uit scheeuwt en ontroostbaar is, niet standaard.

bedankt, kus miek

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Tja, als je alles geprobeerd hebt, zou ik toch de zetpilletjes willen tippen: wij kregen van de HAP toen het advies om dat dan om de 8 uur te geven, (de heoveelheid die ze mogen hebben), zodat je een spiegel opbouwt in het bloed.

Verder doe je er weinig aan... helaas. Ook hier taferelen zoals DK die beschrijft en hier met 19 maanden buisjes gekregen.
    Je zou nog wel kunnen kijken of je iets kunt gebruiken om de weerstand op te peppen...?

14. momentje

momentje Bekend lid

5 feb 2008
    587
    0
    0
    België
    Hebben jullie het hoofdeinde van het bed al verhoogd? Dit helpt goed tegen reflux...maar misschien dat het oorpijn kan verlichten? Ik heb geen idee hoor, maar het lijkt mij dat je dan minder druk op je oren krijgt.

Zoutoplossing mag je ook meerdere keren per dag gebruiken. Misschien dat je een ander soort moet zoeken dat wel werkt? Probeer daarna ook met een peertje of een snotzuiger de snottebellen (als die er zijn) eruit te halen. Mijn vroedvrouw deed altijd een make-up pad onder water en oprollen, om dan zo in de neus te draaien om alle snot eruit te halen. Wel effectief, maar lijkt mij wel niet het meest fijne gevoel voor het kindje.

15. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Idd, bed omhoog zou ook de pijn verlichten (was ik vergeten omdat i hier standaard omhoog staat).

Ja en als jij geen paracetamol wil gebruiken dan kun je wel elke week bij de ha zitten, maar wordt de pijn er niet minder door.
    Zoals rozemarijke al zegt moet je bij paracetamol een spiegel opbouwen wil het echt goed helpen, en ook hier zei hap/ka/kno allemaal hetzelfde, heb nog een keer gebeld toen ik al bijna 2 weken paracetamol gaf, maar ze gaven allemaal aan dat dat echt geen kwaad kon (vlak daarna is ze geopereerd).
    Denk dat het voor je kindje alleen maar fijn is als je haar paracetamol geeft! En misschien dat het over een dag of 3 al minder erg wordt, dan heb je haar toch mooi 3 dagen pijn bespaard.

16. raspberry

Paracetamol gebruiken is natuurlijk niet ideaal en het zijn wel extra stoffen die door het lijf afgebroken moeten worden, maar 't is ook een beetje kiezen tussen twee kwaden he?
    Als je kindje veel pijn heeft, slaapt het slechter en dat is voor elk herstelproces niet goed... En bovendien heeft je kindje da een boel te lijden, wat verholpen kan zijn met paracetamol...

17. zogelukkig

Ik ben tegen het gebruik van pcm voor ieder wissewasje, maar oorpijn is zo erg naar (weet ik helaas uit eigen ervaring) dat ik mijn kind dat echt wel zou geven bij oorpijn!

18. raspberry

Ja, daar wil ik idd nog even bij aansluiten: heb toen zelf ook een oorontsteking gehad, (beetje aangestoken door Thirza ofzo, met een of ander virusje), en my goodness, dat deed pijn!!!!!!
    Nou, en als je als volwassene al zo kapot gaat van die pijn, laat staan zo'n klein babietje! :(

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb als kind veel oorontstekingen gehad en 1 keer toen ik volwassen was en de laatste keer deed het echt véél meer pijn. Het schijnt dat het bij volwassenen veel meer pijn doet. Maar goed, het blijft voor kindjes natuurlijk ook heel vervelend en ze snappen er natuurlijk helemaal niets van.

20. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Bedje staat hier al vanaf dat ze 1 maand oud was omhoog, ivm reflux. thx voor de tip.

Ik zeg niet dat ik geen paracetamol wil gebruiken, ik zeg alleen dat ik dit alleen wil gebruiken als het echt nodig is. Ik sta er gewoon niet achter mijn kindjes preventief langere tijd paracetamol te geven.
    Verder zit ik al helemaal niet elke week bij de HA en ik vind de zin dat ik mijn dochtertje 3 dagen pijn bespaar ook een beetje een vreemde uitspraak. ALs ik haar nu pijn laat lijden...

Je zal het vast niet zo bedoelen maar je post komt een beetje aanvallend en kleinerend over. Alsof ik het niet goed doe...

kus miek

Deel Deze Pagina