Gaat slapen vanzelf beter?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door yossie, 10 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Ons zoontje is niet een geweldige slaper. Ik wordt er letterlijk gek van omdat het met een week of 6-8 beter leek te gaan, maar nu gaat het weer slechter. Hij heeft zelfs al een aantal x wel doorgeslapen, maar das al weer even geleden.

De dagen zien er ook heel wisselend uit, maar iig als volgt:

- Na ochtend fles kan ik hem niet terugleggen (of het nu voor 5u is of later)
    - Na krap 1,5 wakker breng ik hem bij de 1e vermoeidheidssignalen naar bed (ik moet zeggen dat hij nauwelijks vermoeidheidssignalen laat zien, enkel mopperen of jengelen)
    - Ik moet altijd nog 1x een speen brengen, soms meer, hij slaapt zelden direct in
    - Hij wordt vaak vooral bij het ochtend slaapje en late middagslaapje na 45 min. wakker dan moet ik nog een aantal x een speen brengen, in de late middag lukt het vaak niet hem nog in slaap te krijgen. In de middag slaapt hij over het algemeen het langst en zonder speen te brengen (maar niet altijd).
    - Meestal dus: Ochtend slaapje dus 1,5 uur, in de middag 2u en in de late middag 45 min
    - In de avond is onze uk door het korte slapen dus vaak langer wakker dan 1,5 uur, wat resulteert in dat we hem echt tevreden moeten houden
    - Bedtijd altijd tussen 19.30/20.00
    - In de nacht wordt hij als ik om 23u een fles geef wakker om 1-2u voor een speen welke we min. 3x moeten brengen
    - Vervolgens tussen 3-4 weer wakker
    - Vervolgens tussen 6-7 ook weer wakker.
    - De laatste dagen ook tussen 22u en 23u wakker

Wat ik al doe is
    - Ik volg het boek `baby in een droomritme` maar dat lijkt dus weinig effect te hebben, tevens ontstaat er geen echt vast ritme en langer slapen dan 45 min.
    - Ik volg Rust en Regelmaat, hoewel ik niet direct voed na wakker worden, omdat hij amper drinkt (laat 30/50cc staan) als er minder dan 4 uur tussen zit.
    - Vast slaap ritueeltje (inbakeren, muziekje en speentje bij ieder slaapje)

Ik wordt er toch wel een beetje moedeloos van, omdat er dus geen voortgang maar terug uitgang in lijkt te zitten. Ik moet morgen ook weer starten met werken, dus een beetje meer slapen in de nacht is wel wenselijk.

De oudste was ook geen geweldige slaper, bij hem zijn we met een week of 10/11 pas gestart met inbakeren en rust er regelmaat. En bij hem heb ik hem dus wel laten huilen (en lang ook), binnen 1 week ging het een stuk beter, waarin hij dus overdag langere slaapjes deed, en gewoon doorsliep in de nacht (soms nog wel voeding hoor, maar dan werd hij ook echt alleen daar voor wakker). Hoewel dat laten huilen niet echt bij me paste heeft het het patroon bij hem dusdanig doorbroken dat het ons allemaal veel goed heeft gedaan. Je zag hem ook veranderen van een altijd moe kindje in een tevreden kindje. Ik kon hem overigens ook wel lang nog terugleggen na de ochtendfles.

Nu is onze uk ook vaak gewoon moe en niet tevreden, maar slapen ho maar. Tevens slaapt hij ook niet in de kinderwagen of auto e.d.

Gaat het vanzelf beter, of kan ik nog iets veranderen? Zit het `probleem` in het speentje? Ik wil hem namelijk niet laten huilen, maar het doorbrak wel het patroon bij de 1e. Ik vind het namelijk ook heel erg vervelend voor de oudste omdat ik vaak moet zeggen dat ik weer even naar boven moet voor de speen.

2. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.215
    515
    113
    Vervelend he als het niet wil. Onze meid is ook veel te alert, heeft ze echt van mij denk ik. Ik heb haar in een vrij strak ritme, lijkt wel te helpen. Eerst gaf ik ook eerst de fles, daarna spelen en daarna slapen. Maar dat werkt hier niet. Nu ga ik eerst even spelen, daarna de fles, even boeren en knuffelen en dan op bed. Dat lijkt hier wel aan te slaan. Ook laat ik haar even huilen, zonet 10 minuten, dan troost ik haar (laat haar wel liggen) en valt ze in slaap. Vind het zelf nog wel lastig dat ik haar moet laten huilen, maar als ik te snel ga troosten wordt ze echt hysterisch. Mijn moeder deed het ook zo bij mij en ik ben prima terecht gekomen al zeg ik het zelf :p
    Ik baker mijn dochter niet in, vind het zelf heel onnatuurlijk. Ze heeft nu haar handje ontdekt dus de speen is hier eigenlijk alleen nog nodig na een huilbui. Dat kun je ook nog proberen. Sterkte, het is aardig vermoeiend kan ik me voorstellen. En succes met je eerste werkdag morgen!

3. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Mijn zoontje was in het begin ook een hele slechte slaper.
    Totdat ik hem inderdaad heb laten huilen.
    Voorheen rende ik gelijk naar zijn kamer als hij 2 min aan het huilen was en dan troostte ik hem gelijk.
    Daarna heb ik de 10min regel toegepast maar de 10 minuten heeft hij eigenlijk niet eens volgehouden.
    Het deed me wel heel veel pijn om hem te horen huilen en voor mijn gevoel duurde het altijd eeuwen maar ik heb er nu wel profijt van.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn zoontje nooit een speentje wilde, dus ik had niet het probleem dat hij zijn speentje kwijt was.

4. Flynnie11

Flynnie11 Bekend lid

8 aug 2013
    939
    81
    28
    Vrouw
    Zit je nu niet net toevallig in een sprong? Kan de achteruitgang verklaren. Mijn zoontje was elke twee uur wakker tot 9 weken. Toen sliep hij opeens door. Behalve tijdens sprongen. Die van 12 weken, 6 maand en 9 maand waren een week lang drama maar tussendoor sliep hij geweldig. Nu gelukkig ook nog steeds een goede slaper

5. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Je schrijft dat het in de late namiddag niet goed meer lukt om hem in slaap te krijgen en dat hij tussen 19.30 en 20.00 uur de nacht in gaat. Mijn idee is dat hij dan veel te moe de nacht ingaat, waardoor hij onrustig slaapt en vaak wakker wordt. Ik zou hem veel vroeger de nacht in laten gaan, bv. om 18.30 uur maximaal. Dat wordt dan vanzelf weer later als hij uit zijn oververmoeidheid is.

Succes en sterkte!

6. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    @Flynnie, sprong dacht ik eerst ook, maar dit duurt nu al 1,5 week, das best lang voor de 12 weken sprong...

@Caro, hij slaapt in de late namiddag ook wel eens wel goed, gister werd hij bijvoorbeeld 18.15 wakker, om 19.30 weer naar bed. Dus duidelijk niet te moe. Maar het slapen ging daarna extreem moeizaam, iig slechter dan normaal. En de nacht was wederom slecht. Maar goed, nog steeds gaat hij dan moe de nacht in omdat hij zijn slaap niet kan pakken.

7. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.036
    6.151
    113
    Happyland
    #7 Zara75, 10 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2014
    Ik ben geen voorstander van laten huilen, maar als dit bij je oudste zo werkte zou ik het inmiddels wel proberen...mits het geen hysterisch huilen wordt natuurlijk. En ik zou iedere 10 minuten of zo eventjes kijken..
    Lastig he, ik heb het nu soms nog hoor, dan wil ze bv lastig in slaap komen en dan blijf ik maar twijfelen, wel of niet gaan. Maar ben er achter dat ze hier heel snel in slaap valt, vaak komen er dan tussenpozen en dan wacht ik eventjes en valt ze in slaap.
    Hier werkt het in lastige periodes ook goed om als ze huilend wakker wordt hAr uit bed te halen en dan eventjes in de schommelstoel te zitten, na een minuut of 10 is ze vaak weer half in slaap en kan ik haar zo weg leggen.
    Maar ieder kind is anders en het blijft gewoon zoeken naar DE oplossing helaas..
    Zit net te denken, is het een optie om hem eens 's nacht bij je in bed te nemen? Misschien slaapt hij dan vaster en kan hij uitrusten. Een uitgeruste baby slaapt vaak beter. Hier doe ik dat ook soms en steeds ben ik wel bang voor gewenning, maar dit is bij mijn dochter niet het geval.
    Want de nachten erop slaapt ze probleemloos in haar eigen bedje..en
    zij is natuurlijk ouder dan jouw zoontje, dus pienterder! :)

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn ervaring is dat slapen inderdaad verbeterd. Mijn dochter sliep een periode overdag ook bijna niet, vaak hazeslaapjes. 's Nachts ging het vrijwel altijd goed. Wat ik deed als ze moe was (in oogjes wrijven, gapen):

-de borst geven (ook al had ze die net gehad, maakte niet uit), meestal viel ze dan al in slaap en dan legde ik haar over
    -haar in de woonkamer laten slapen in de kinderwagenbak. Als ze onze geluiden hoorde sliep ze veel beter en langer.

Verder heeft ze hier pas een vast ritme met slapen overdag sinds 8 maanden. Ze heeft dat zelf aangegeven, voor mij was dat wel zo rustgevend en relaxed. Ik heb haar nooit laten huilen omdat ik dat met zo'n kleintje gewoon niet nodig vond. Huilen is een signaal, een teken dat er iets mist, en je kan daar alleen maar aan toegeven. Manipuleren of huilen om iets gedaan te krijgen kent hij echt nog niet. Of het moet een moeheidsjengel zijn die hij gebruikt om in slaap te komen, dat moet je zelf uitmaken.

Laat het los. Probeer niet te focussen op tijden, vaste ritmes of regels als "in zijn eigen bedje slapen". Hij is nog zo klein, een ritme komt echt wel.

9. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Bij ons in bed of cosleeping is geen optie. 1 wil mijn man dit absoluut niet. 2 snurkt mijn man echt ontzettend hard. 3 hij heeft vorig weekend bij ons geslapen in de kinderwagenbak maar sliep er niet beter op, het probleem is toen juist ontstaan...

Tja, het maakt mij ook niet uit of hij een vast ritme heeft en slaapt op vaste tijden, als hij maar voldoende slaapt en uitgerust wakker wordt, maar dat is nu dus helaas niet het geval. En uiteraard wil ik wel wat betere nachten dan tot op heden het geval is.

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Als je man geen andere dingen wil uitproberen moet je het toch even uitzitten ben ik bang. Er zijn genoeg moeders die ook werken en nog meerdere keren per nacht op moeten voor een hele voeding, dus een paar keer een speen brengen lijkt me nou ook niet het einde van de wereld. Misschien is dit niet wat je wil horen, maar het lijkt mij heel normaal babygedrag en je moet daar gewoon even doorheen. Verwacht geen droomnachten de eerste 3 jaar, dan valt het altijd mee! ;)

O, over die speen, heeft hij dan niet gewoon honger? Het kan zijn dat hij gewoon behoefte heeft aan een nachtvoeding, met die speen worden zijn hongersignalen natuurlijk onderdrukt... misschien het proberen waard?

11. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Haha tja onze 1 was ook geen geweldige slaper. Maar ik begin nu te denken dat we toch geluk gehad hebben met hem! Maar 3 jaar, pfffff. Af en toe n x eruit prima, maar iedere nacht meerdere keren. Ben benieuwd of ik me voldoende kan cocenteren op mijn werk!

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ja het kan slopend zijn, zo'n kleintje! Maar je lichaam went er op een gegeven moment ook aan, en je moet natuurlijk zorgen dat je je rust pakt op de momenten dat het kan.

13. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Ja rust pakken met n peuter die niet meer in de middag slaapt is ongeveer onmogelijk ;)...

Deel Deze Pagina