Hoi allemaal, De titel zegt het al: mijn dochter is nu 14 maanden en vertikt het nog steeds om stukjes fruit te eten. Ik ben al maandenlang aan het proberen om van gepureerd fruit naar stukjes fruit over te stappen. Maar zodra mevrouw een stukje in haar mond krijgt spuugt ze het terug uit. Ook als ik stukjes tussen het gepureerde fruit heb zitten (omdat het niet goed kapot is gegaan) spuugt ze dat uit. Vandaag stukjes peer aangeboden en er wat vruchten hagelslag op gestrooid. Misschien dat ze dan wel at. Maar nee... ook dat hielp niet. Rijsttafel, brood en koek eet ze wel gewoon op. Avondeten ook nog steeds niet super geweldig. Dat spuugt ze ook vaak uit. Wie heeft er een goede tip?
Gewoon wachten, I say. Hier heeft het ook tot 15 maand geduurd voor ze iets anders dan banaan uit het vuistje at. En dan opeens geen probleem meer. Dat kwam wel omdat ze op de opvang naast een kindje gezet werd dat wel stukjes at. Zien is doen. Dus misschien zo proberen?
Stukje ergens onder doen werkt hier gelukkig wel, gaat niet van harte maar het gaat. Meestal ik samen met haar fruit dan ziet ze dat ik eet en gaat het wel goed, behalve banaan om de een of andere reden wilt ze die absoluut niet eten, ok prima ik lust ook niet alles.
Ik eet inderdaad ook vaak stukjes fruit samen met haar. Ze wil dan net als ik een stukje uit het vuistje, maar protesteert dan toch. Ook op de opvang ziet ze andere kinderen stukjes eten, maar zelf....ho maar!
Een stuk in het handje geven werkt hier goed. Als ik hem bijv. stukjes pannenkoek in zijn mond doe spuugt hij ze uit....rol ik er een op en geef het hem dan bijt hij zo stukken af.....
Ik zou het ook in de hand geven voor zover mogelijk. Zo kunnen ze het zelf eerst onderzoeken, voordat het in hun mondje gaat.
Het is erg wennen he, ik zou het tijd geven en gewoon blijven aanbieden. Gaat het er niet in, dan niet, er zijn genoeg eetmomenten waarbij ze wel iets binnen krijgt. Doe de stukjes eens in de vorm van frietjes snijden, misschien helpt dat bij het gevoel van controle over wat ze binnen krijgt.