advies gevraagd mbt slapen dreumes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door maxert, 18 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maxert

maxert Lid

28 mrt 2014
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik zou graag advies willen met betrekking tot de nachtrust en dutjes van mijn zoontje, die bijna 16 maanden oud is.

Hij wordt elke ochtend om 5/5.30 wakker en wil dan uit bed (gaat demonstratief rechtop zitten en roepen). Wat ik ook doe, ik krijg het niet voor elkaar om hem langer door te laten slapen (overigens wordt hij 's nachts meestal 2x wakker maar dan is zijn speentje genoeg). Ik probeer hem pas rond half 7 uit bed te halen, soms valt hij weer even in slaap maar meestal niet.

Overdag is het juist een ander verhaal...vaak wordt hij om 8/8.30 alweer moe en chagrijnig. Ik leg hem meestal rond 10u op bed en om 15u weer. Hij kan dan vaak totaal 4 uur slapen. Het lukt moeilijk om hem later één langer dutje te laten doen omdat hij in de ochtend al weer zo snel moe is. Hij slaapt in de middag meestal van 15.00 tot 16.30/17.00 en gaat dan rond 19u weer naar bed terwijl hij om 18u alweer moe lijkt te worden...

Ik krijg vaak te horen dat hij overdag teveel slaapt, maar is dit zo en hoe doorbreek ik dit? Heeft iemand tips?

2. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Ik zou het lekker laten gaan zo. Verandert vanzelf.
    En als kind waren wij ook altijd om half 6 het bed uit. Niet heel ongebruikelijk.

3. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Onze zoon wordt ook al geruime tijd rond half 5 / 5 uur wakker. Overdag slaapt hij twee keer 1 uur. Wij hebben de regel, vanaf half 5 mag hij tussen ons in, en dat doen we dan ook. Hij slaapt dan altijd nog minimaal een uurtje door. Voor ons lekker en voor hem ook;)
    Overigens is het volgens mij voor die kleintjes heel normaal om rond 5 uur / half 6 wakker te worden. Vervelend, maar tis denk ik niet anders.

4. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ik denk inderdaad dat hij 's morgens niet langer slaapt, omdat hij gewoon niet moe meer is na zoveel slaap overdag. Hier laat ik dl na 15.00 niet meer slapen, zodat ze moe genoeg is om de nacht door te slapen tot 7.00. Ik zou dus het dutje van 's morgens proberen of weg te laten, of steeds inkorten. Dus even op bed maar na 15 min er weer uit. Een soort power nap, en dan van 13.00 tot 15.00 of iets nog een dutje. Hier is het een max van 2.5 uur slaap overdag om 's nachts ook goed te slapen. Wie weet kun je het op die manier proberen?

Voor de duidelijkheid: ik zou dus een dutje van 15 - 30 min max doen 's ochtends en dan 's middags een lang dutje.

5. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Je kunt misschien proberen om het bij 1 slaapje te houden overdag. Mijn dochter wordt ook vaak wakker rond half 6. Maar we halen haar om 7 uur uit bed, onder het motto, slaap je niet, dan rust je toch. Meestal valt ze namelijk toch wel weer even in slaap. Dan ontbijten en spelen tot 10 uur, dan fruit eten en daarna even lekker naar buiten. Vaak is ze dan al wel moe, maar juist door even naar buiten te gaan, kan ze wat later in de ochtend slapen. Tegen 11/11.30 op bed en dan slaapt ze vaak 2 uur. Dan hoeft ze daarna niet meer te slapen. Heeft ze een dag waarop ze toch net zo lang slaapt overdag, dan leg ik haar nog wel even in bed tegen 17 uur voor een powernap. En ze gaat dan tegen 18.45-19.15 op bed. Tja, even uitproberen denk ik wat het beste bij hem past. Succes

6. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier ook soms, vooral nu de vogels heel vroeg (en heel hard) gaan fluiten. DL wordt trouwens als we haar overdag ophouden, of later naar bed brengen 's avonds meestal NOG vroeger wakker.

7. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Ik denk ook dat hij teveel slaapt overdag. Mijn zoontje, even oud, doet nog 1 slaapje van ongeveer van 12.00/14.00 uur. Dan rond 19.00 uur weer naar bed, slaapt meestal door tot, tussen 7.00/8.00 uur. Vanochtend was het 8.15 uur.
    Bij ons geldt de regel, ja ook voor de jongste, voor 7 uur absoluut niet naar beneden, dan is het nog "nacht". Zijn ze wel rond die tijd wakker, blijven ze gewoon liggen tot een uur of 8. Dit vinden ze ook niet erg ,en liggen lekker te kletsen of spelen.
    Om 5.00/5.30 is het bij ons nog nacht, en nacht is om te slapen.
    Ik zou dus de slaapjes overdag inkorten zodat hij snachts, hopelijk, beter en langer slaapt. ;)

8. Roxane1986

Roxane1986 Actief lid

10 okt 2013
    149
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik begrijp je onzekerheid. Mijn dochter is 13 maanden en slaapt niet veel, nooit veel gedaan. Haar nichtje van 16 maanden daarentegen slaapt en sliep heel veel. Net als jouw kindje als ik dat zo lees. Ik heb me heel lang druk gemaakt dat ik iets niet goed deed mbt slapen omdat mijn dochter niet zo veel en lang sliep, maar ik ben er nu achter dat kindjes gewoon heel verschillend zijn! Als jouw kindje het nodig heeft om veel te slapen, dan laat je het toch lekker zo? Als je het ten minste geen probleem vindt om zo vroeg wakker te zijn...en anders misschien ff bij je In bed nemen?
    Ze gaan vanzelf de slaapjes verschuiven naar de middag en dan zal je zien dat hij ook later wakker wordt dan nu...
    Succes!!

9. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.033
    6.135
    113
    Happyland
    Oef, ja ik snap dat je verandering wil, 5u is heel vroeg. En 4 uur slaap overdag is best veel, logisch dat hij dan vroeg wakker wordt. (Al zijn er ook kinderen die gewoon weinig slaap nodig hebben)
    Wie weet helpt het als je van 2 naar 1 slaapje gaat, hij zou er in theorie toch oud genoeg voor zijn. ( mijn dochter was met 11 maanden uit haarzelf over op 1 slaapje)
    Proberen om hem wakker te houden tot na de lunch, zodat hij alleen een middagdut doet.
    Mijn dochter sliep/slaapt gemiddeld 2 uur overdag en gaat 's avonds tussen 19:00/19:30 slapen.
    Toen zij jouw zoons leeftijd had sliep ze tot 7:30/7.45u.
    Wie weet, als je dit een paar dagen probeert gaat hij er misschien aan wennen?

10. Juf1985

Juf1985 Niet meer actief

Heb dit verhaal laatst van iemand anders ook gehoord. Kindje toen ruim anderhalf jaar. Zij hebben toen besloten om een bekertje met water mee te laten nemen in bed. Kindje nam dan wat slokken als het wakker werd en ging uiteindelijk weer slapen. Wie weet helpt het voor jullie ook.

11. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Hier hoefde ik hem echt overdag niet minder slaap te geven, dan raakte hij alleen maar oververmoeid met als resultaat een heel slechte nacht.

12. Muusje20

Muusje20 Actief lid

13 nov 2014
    264
    0
    0
    Geen ervaring met een kindje van die leeftijd. Maar ik zou het denk ik zo laten, waarschijnlijk veranderd het zo een keer en word hij ineens smorgens om 08.00 wakker ;)

13. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.051
    178
    63
    Gelderland
    Onze dochter is nu ook elke ochtend om 7.15 jaar wakker. Opzich niet vroeg, naar het was altijd tussen 8.30 en 9.00 soms moest ik haar dan zelfs wakker maken! Was wel lekker na een late dienst werken :D
    Ik ga er vanuit dat het een fase is. Hier word tussen de middag zo'n 2 uur geslapen. (Al vanaf 7 maanden maar 1 slaapje)

Hoop dat het een fase is.

14. maxert

maxert Lid

28 mrt 2014
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wil het graag veranderen omdat ik zelf niets waard ben als ik om
    half 6 uit bed ben. Ik kan daar niet aan wennen. Maar goed ik ben zelf iemand die best veel slaap nodig heeft. Ik ga nu om 21u slapen, wat niet erg gezellig is voor mijn vriend.

Ik ben als een gek gaan wandelen de afgelopen dagen als hij moe werd en hem pas ergens tussen 11 en 12 op bed gelegd. Hopelijk dat het zo uiteindelijk verandert.
    Tot nu werd hij net zo vroeg wakker maar goed het heeft tijd nodig :)

Deel Deze Pagina