speen afleren?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ikdus, 16 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Hallo,

Ik heb deze avond zonder pardon mijn dochter in bed gelegd zonder haar speentjes.
    Ze heeft een uur gehuild(met mij erbij hoor!!). En als het vanavond weer huilen wordt pak ik de speen gewoon weer.
    Maar nu vraag ik me af heb ik het wel "goed" aangepakt. Ik vond het enorm zielig, speentje hoort gewoon bij haar naar bedritueel. Maar in de nacht pakt ze hem bijna nooit zelf. Dus naast een paar keer dat ze gewoon huilend wakker wordt, moet ik ook meerdere keren haar speentjes pakken/zoeken, ik ben dus echt heel moe.

Maar ik vraag me nu echt af doe ik er goed aan ? Had ik niet beter kunnen wachten tot ze er aan toe was/is of het beter begrijpt ? Hoe pakken jullie het gehuil om de speen aan ?

2. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Ik kan je niet echt tips geven, want hier beginnen we er nog niet aan. Hij hangt enorm aan zijn speen en op dagen dat hij last heeft van zijn tandjes, wil hij bijna de hele dag de speen. Nou prima. Afleren komt vanzelf. Ik ben een lange spener geweest, tot aan de kleuterschool. Niet zaligmakend natuurlijk, maar mijn gebit is perfect, dus heeft er niets aan geleden.

3. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn dochter heeft nog steeds een speen. Ik ben van plan deze weg te doen als ze 3 wordt. Dan snapt ze het, kan de speen met de spenen fee mee en krijgt ze iets moois ervoor terug (kadootje). Ze heeft de speen alleen in bed. Ik vind dat niet erg. Ik moet er heeeeeel af en toe nog uit om de speen terug te geven, ze vind hem zelf ook niet altijd. Op de leeftijd van jou kindje moest ik er ook nog wel eens uit. Dat werd echt steeds minder. NU echt heel af en toe nog. Maar als ze 3 is vind ik het mooi geweest en snapt ze het ook. Ik vond het nooit een probleem dat ze een speen had 's nachts, het gaf haar zoveel troost, rust dus ik vond het wel best.

Toen ze 2 was vond het Cb het overigens tijd dat ze van de speen af ging. Mijn 2e was toen echter op komst dus hebben wij er nog even mee gewacht. Er zou zoveel voor dr veranderen dus mocht ze lekker dr speentje houden. Maar over een paar maanden moet ze er aan geloven

4. hopenopwonder

hopenopwonder Actief lid

20 jul 2010
    323
    0
    0
    Ach.... Als zij haar speentje nog wilt, waarom niet?
    Mijn zoontje krijgt 's nachts ook nog de speen en als hij heel moe en huilerig is.

5. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    #5 AnkeM, 16 aug 2013
    Laatst bewerkt: 16 aug 2013
    Ik snap je aanpak wel, dan maar even verdrietig maar het is naar mijn idee geen zuigbehoefte meer maar een gewoonte, die je toch een keer af moet leren. Een fitte vrolijke mama is ook wel prettig ;)

Hier ging dat vanzelf. Nou moet ik wel zeggen dat ik het heel eng vond om mijn dochter met speen te laten slapen dus wij haalden em weg als ze sliep en 's avonds na de laatste fles ook geen speen meer, was ook niet nodig. Met een half jaar ongeveer was de behoefte aan een speen overdag steeds minder en toen was het klaar. Wel voor het slapen een knuffel geïntroduceerd en daar slaapt ze nog mee.
    Zoontje heeft voor de nacht ook geen speen en gaat prima. Heeft em eigenlijk vooral bij krampjes of als tie aan het jengelen is, maar dat is niet zo vaak.

6. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ja hier papa en mama allebei overbeet gehad(minimaal) en ik was al vroeg van de speen af.

Mn dochter heeft bijna al haar tandjes 8 tanden - 4 kiezen - net 1 hoektand en de andere hoektand is net een stukje door. Maar ze vraagt helemaal niet extra om haar speen. Ze liggen normaal ook in bed maar als er toevallig 1 in de woonkamer is pakt ze het niet. Dus last heeft ze gelukkig niet ervan. En in tandjes periode was het al huilen geblazen zodra de speen uit haar mond viel en nu ook niet. Dus qua tandjes maak ik me dit keer ff geen zorgen. Maar haar zuigbehoefte in de nacht daar maak ik me wel zorgen over. En dat ze er echt ontspannen mee in slaap valt. Pfff lastig hoor.

@ hopenopeenwonder, ik zie al dat haar tandjes beetje omhoog gaan staan. Alhoewel het al minder is weer. Ze had namelijk een periode dat ze overdag haar speen pakte (ziek). Toen werd dat spleetje tussen haar tanden ook nog groter haha. Nu weer normaal. Maar wel dus nog steeds omhoog. Maar als ze vanacht echt vedrietig is krijgt ze het weer hoor. Wil haar niet vedrietig hebben. Wilde hetvgewoon proberen en nu achteraf zit ik met dubbele gevoelens.
    Ook al ben ik kapot van t 5x minimaal zoeken naar haar speen, vind im het niet zoheel erg hoor.

7. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    ik heb het afgeleerd met 8 mnd en de jongste met 9 mnd...gewoon 3 avonden wennen en troosten met mij erbij...ff 3 nachtjes dat je gebroken nachten hebt...maar daarna zoveel profijt, weg metd at rot ding

8. marike

marike Bekend lid

21 mei 2011
    631
    0
    0
    interieurbouw
    Mijn zoontje heeft ook nog een speen en ik vind het niet zo'n probleem. Hij heeft hem alleen in bed. Ik vind het niet nodig dat hij hem overdag heeft en dat is ook al niet meer vanaf 9 maanden al.
    Ik ben van plan om de speen weg te doen als of er een 2e komt. Speen is voor babies en hij word nu een grote broer.
    Of als hij oud genoeg is om er inderdaad een verhaaltje omheen te verzinnen en hem zo weg te doen.
    Sommige kinderen vinden gewoon heel veel geborgenheid en troost in een speen. Het is natuurlijk ook een gewenning, maar ook een veiligheid. Net zoiets als een doekje of knuffeltje. Succes met je beslissing.

9. mientjuh2

mientjuh2 Actief lid

19 dec 2010
    282
    44
    28
    NULL
    Overal en nergens
    Ik zou het gewoon blijven geven totdat je kindje er aan toe is.
    Mee laten geven met sinterklaas... Enig voor kind en makkelijker voor jezelf

10. hopenopwonder

hopenopwonder Actief lid

20 jul 2010
    323
    0
    0
    Mijn zoontje wilde eerst helemaal geen speen en nu juist wel met slapen haha.
    Ik denk dat ze er nog niet klaar voor is. Dat komt wel....rustig afbouwen tzt.
    En mijn kereltje ligt met 3 spenen in bed haha... Zo vindt hij er altijd 1. 2 Zijn er fluoriderend. Speciaal voor de nacht.

11. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hier was ik met 9 mnd ook doodmoe door steeds een speen in de nacht moeten geven. Dit had me man meer door dan ik. Toen ik een weekend moest werken en hij alleen was heeft hij ze weg gegooid. Me jochie heeft twee avonden veel gehuild maar sliep daarna door. Heerlijk voor ons gezin.
    Dus misschien even doorzetten? Hoe zielig ook

12. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Volgens de tandarts is het geen probleem als je kindje tot een jaar of 4 op de speen sabbelt. Daarvoor hoef je hem nu niet af te bouwen. En wat wij doen is voordat ik ga slapen dan leg ik extra spenen in bed die hij in de nacht wel vind als hij zijn speen kwijt is. Sinds dat wij dat doen ben ik er nooit meer uit geweest voor een speen. En doe dat denk ik zo vanaf een maand of 9. Soms word hij wakker met geen spenen meer en soms heeft hij er nog 3. Ik laat hem lekker gaan want hij heeft hem alleen in bed nog. Straks als hij ouder is en ik het hem uit kan leggen gaan we er een keer mee stoppen maar voor nu vind ik het nog prima zo.

13. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Hier ook 3 spenen in bed inderdaad glow in the dark ook. Maar ze vindt het niet hoor. Ze werd net al een beetje wakker heeft zich 2x gedraaid en slaapt weer. Hier slaapt ze trouwens ook met een pop. Dus die veiligheid heeft ze wel hoor. Popje is ook voor in bed maar echt haar alles. Die pakt ze meteen, overdag als ze popje ziet kan ze wel huilen maar om haar speen nog nooit!(behalve nu:p).

Ik zie wel hoe de nacht loopt. Ze ligt toch bij ons op de kamer, spenen liggen al in de kamer uit haar zicht. Als mn hand niet helpt krijgt ze dat rotding weer en proberen we het later nog eens. Gelukkig is speen alleen voor slapen en niet overdag.

14. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    wij hebben bij de oudste de speen overdag weg gedaan met 2 jaar en met 3 jaar helemaal.
    ze kreeg ook een overbeet die nu overigens na 4 maanden zonder speen nagenoeg weg is gelukkig.

de jongste is nu 20 maanden en die heeft de speen alleen nog met slapen, heb hem met deze week overdag weg gedaan en ik weet nog niet wanneer we hem voor de nacht weg doen misschien wel al rond de 2 jaar maar misschien ook wel net als bij de oudste met 3 jaar.

ik vind het lastig omdat ze zo gehecht zijn aan die speen echt een troost middel en slaapmiddel.

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hah ik was me vanmorgen hetzelfde aan het afvragen. Dochter is bijna 11 maand en de laatste week zijn we er telkens een keer of 5 uit gemoeten om haar tut terug te geven. Doodvermoeiend. Hiervoor sliep ze met haar tut in haar handje, dus kon ze hem zelf rerugsteken. Maar opeens slaapt ze veel onrustiger en kruipt ze het hele bed door. Gevolg: tutje steeds kwijt. Ik weet echt niet hoe we dit kunnen oplossen.

Tut gewoon wegdoen durf ik niet, omdat ze al zo'n slechte slaper is. Hebben maanden 's nachts rondgelopen met een krijsend kind, en dan was de tut het enige dat een beetje hielp... En hoe slopend het ook is om er steeds uit te moeten voor die tut, het id nog steeds veel beter dan uren wakker zijn.

16. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Wat sneu zo jong nog :(
    Mijn oudste was lang aan de speen maar alleen in de nacht.
    Je merkt zelf wel als ze er klaar mee zijn, ik zou het nooit zo afpakken heel zielig dit...

17. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Speenkoordje aan de romper vastklikken? Werkte hier prima.

18. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ze heeft 3 u denk ik zonder speen geslapdn. Daarna begon ze ontroostbaar te huilen. Zelfs toen ze bij mij lag, dus toch maar weer gegeven. Dan maar vaak opstaan. Maar mn vriend moet morgen weer 4:30 opstaan en de rest van de week om 01:15 kan moeilijk de hele avond en nacht een krijsend kind bij hem op de kamer laten liggen.

19. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    Wij hebben de speen vorig jaar meegegeven aan Sinterklaas. Er is een boekje van. De speen in de schoen gedaan en de volgende ochtend was de speen weg en lag er een cadeautje in. Werkte goed. Hij was toen 2 en 3 maanden.

20. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Lijkt me zo onveilig? Of overdrijf ik?

Deel Deze Pagina