Macaroni....mag mijn kindje dit?

Discussie in 'Voeding' gestart door Mama26, 19 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Hoi,

Ik vind het nog steeds moeilijk, mijn dochter laat ik zoveel mogelijk mee eten, ik prak het wel omdat ze nog maar 4 tandjes heeft.

Maar vanavond wou ik macaroni maken, eerst maakte ik het voor haar apart met tomatenpurree (zonder zout). Maar mag ik voor haar ook onze macaroni maken? Gewoon met een pot van Bertolli saus? Of is dit hartstikke ongezond? Ik doe er verder een groentepakket onder, gehakt en natuurlijk macaroni.

Help......

2. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    Iedereen zal hier anders op reageren. Volgens het CB mag je kind vanaf een jaar gewoon met de pot mee-eten.
    Op zich is er niks mis met kant en klare macaronisauzen, ze zijn alleen erg zout. Ik geef mijn dochter (16 maanden) sinds een aantal maanden wel gewoon deze sauzen, omdat ik denk dat het met mate geen kwaad kan; ik eet dit soort kant-en-klaar dingen namelijk niet dagelijks en ik voeg zelf niet of nauwelijks zout toe aan het eten. Als je bijna elke dag uit pakjes eet, zou ik iets voorzichtiger zijn. Maar maak je er vooral niet te druk om...

3. Cis

Cis Actief lid

12 jun 2006
    274
    0
    0
    Ik maak de saus zelf anders, maar zou het wel rustig geven. Alleen dan zou ik proberen zo min mogelijk saus op te scheppen en zoveel mogelijk de groente eruit te vissen.. en misschien relatief iets meer macaroni.

4. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Je kan ook heel makkelijk zelf een saus maken van of verse tomaten (alleen heb je dan wel veel nodig voor een heel gezin) of van gepelde tomaten/tomatenstukjes uit blik/pak. Uitje en knoflook fruiten (of niet als je daar niet van houdt), blik/pak gepelde tomaten/tomatenstukjes erdoor. Italiaanse/provencaalse (of wat je maar wilt) kruiden erdoor. Je kan er zo veel zout/peper of een kippenboullionblokje erdoor doen als je zelf wilt. En dan de groenten erdoor opwarmen (ik doe altijd vers maar een groentenpakket kan natuurlijk ook!) klaar!

Zo kan je dus zelf bepalen hoe zout je t maakt. Het is heel gezond en zo klaar!

5. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Maar in die pakken tomatensaus/gepelde tomaten staat ook op dat er zout in zit, zit er dan minder in ofzo?

Ik kan voor haar ook wel de saus apart maken, van zo'n gepelde tomatenpakje......

6. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Oh.....wacht....ik heb dit uit het ah kookboek voor kinderen gehaald:

italiaanse roerbakmix, ui, rundergehakt, gezeefde tomaten (pak), macaroni.

Dat is dus wel gezond toch?

7. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Ja hoor hartstikke gezond! En waarschijnlijk zit er idd wel wat zout in ja maar ik denk laaaaang zo veel niet als in zo'n pot bertolli (al kan dat volgens mij ook geen kwaad hoor, zout zit toch bijna overal wel in je kan t ze niet geheel ontnemen)
    Maar als je t echt zoutloos zou willen dan kan je gewoon verse tomaten gebruiken!

Bij de blokker enzo kan je ook hele kleine pannetjes kopen, ideaal om naast je eigen pannen te zetten en daar een sausje/gerecht apart voor je kindje in te bereiden!

8. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    gewoon lekker met de pot mee laten eten meid.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.246
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ze kan op zich best mee eten als je pasta uit zo'n pot maakt, alleen zou ik het niet te vaak doen. Maar 1 keer per week ofzo is niet zo erg.

Teveel zout voor die kleintjes is niet goed voor de nieren en het risico bestaat dat als ze als ze jong zijn teveel zout krijgen, ze later een verhoogde bloeddruk krijgen. En teveel zout is voor jezelf ook niet goed, dus als je er rekening mee houdt dat je niet teveel zout in je eten doet kan ze best met de pot mee eten, ook al is dat soms een potje pastasaus. Wij koken de groente bijvoorbeeld nooit met zout en dat scheelt al heel veel. Verder is zo veel mogelijk vers maken het beste als je zeker wil weten dat er niet teveel zout in zit.

En prakken hoeft echt niet hoor, kauwen doen ze met de kaken en daar hebben ze echt geen tanden voor nodig. Ik heb Eva's eten nooit geprakt (en we zijn begonnen met bijvoeden met 6 maanden en toen had ze nog maar 2 tanden).

10. Babs1977

Babs1977 Bekend lid

14 mei 2007
    646
    0
    0
    Heerlen
    Sofie heeft ook maar 4 tandjes maar die eet alles op. Ook grote stukken. Net was snoopy zegt, ze kauwen met hun kaken.
    Sofie eet al een tijdje met de pot mee en ik geef haar echt alles. Ze vind gekruid eten ook veel lekkerder. En ik doe altijd wel een klein beetje zout over de aardappelen maar niet over de groente. Paar drupjes jus erbij. En ook eet ze gewoon onze pasta mee. En de saus maken we vaak uit een pakje van knor. Vind ze heerlijk. Zolang je het niet dagelijks eet kan het volgens mij geen kwaad hoor.

11. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Nou, ik heb macaroni gemaakt met gezeefde tomaten en wat kruiden erdoor. Wel geprakt want anders eet ze het niet. Dat komt vanzelf wel.....(hoop ik).

Ik vond er voor ons zelf wat te weinig smaak nog aan zitten, maar met wat ketjap erdoor was dat ook opgelost!

Het was heel lekker, maar zo'n potje lijkt me ook geen kwaad kunnen eigenlijk. Maar dit is ook meteen gezonder voor ons.

Ik kook normaal trouwens nooit met zout.

12. verena87

verena87 Bekend lid

9 dec 2006
    605
    0
    0
    Ik zou haar een klein beetje van jou eiege nsaus erbij geven, dat de macaronie maar een heel klein beetje verkleurt. doe ik hier ook en dat gaat heel goed

13. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Sharon eet altijd gewoon met ons mee, ik gebruik die saus van Heinz 'saus voor over de pasta' ;) en dan de normale saus. Verder doe ik er vaak verse tomaten door en gehakt en ze vind het heerlijk, haar mondje blijft open gaan!

Ik moet wel eerlijk zeggen dat wij ca. 1 keer in de twee weken macaroni eten, dus niet al te vaak en ik kook sowieso ook zoutloos.

Anders probeer je het een keertje? Je hebt ook de potjes macaroni die je dan eventueel kunt gebruiken voor 'achter de hand' als ze jouw sausje niet wilt eten?

Succes!

Liefs,

Fem

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.096
    3.879
    113
    Eerst maakte ik voor haar gewoon een apart tomatenprutje van verse tomaat in kleine stukjes gehakt, beetje kaas erover of nog wat gehakt en dat gaat er goed in. Meestal even we wel vers, maar zo af en toe krijgt ze ook gewoon saus uit een pot. Zolang het niet te vaak is, maakt dat niet zoveel uit.

15. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Onze zoon eet gewoon onze macaroni mee en dan eet hij alsof hij in dagen niks heeft gehad, haha.
    Ik maak altijd macaroni met zo'n pakje macaronimix van Honig.

16. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Hier eet ze gewoon de macaroni mee hoor. Met een zakje honig saus. Het eerste hapje was even wennen maar nu vind ze het heerlijk !

Deel Deze Pagina