Jippie! Bijna vier maanden, wat mag zoonlief allemaal eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door pina123, 18 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pina123

pina123 Bekend lid

30 jun 2008
    598
    0
    0
    Hoi dames!
    Mijn manneke wordt binnenkort vier maanden! Jippie! Dan mogen we bijvoeden. Hij krijgt nu vaak vijf voedingen per dag, maar trekt vier ook makkelijk. Hij krijgt aardig veel in zijn fles; 210 /7 en s avonds krijgt ie een 250 fles met 7 scheppies en nutrix.

Het is niet zo dat ie elke keer z'n fles leegdrinkt hoor. Dat valt mee! hihi

Maar ik zat even naar de site van nutricia te kijken; dit staat erbij voor een kindje van vier maanden:

Ontbijt:
    papfles met nutrix rijstebloem 200 ml

Tussendoor:
    fruithapje

Lunch:
    Fles/borstvoeding van 200 ml

's Middags:
    Fles/borstvoeding van 200 ml

's Avonds:
    Olvarit eerst hapje sperzieboontjes

Voor het slapen:
    Papfles met Nutrix rijstebloem 200 ml fles/borstvoeding

Dit vind ik best veel bijvoeding al. Staat bij 4-5 maanden!
    Dus je mag er met 4 maanden al mee beginnen!
    Tsja, wat raden jullie aan? En hoe doen jullie het!
    Misschien dat we elkaar wat tips etc kunnen geven!

2. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Wij doen het zo

3. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Ik mocht van het cb voorzichtig met groente of fruithapje beginnen. Liever met groente zeiden ze hier maar dat is verschillend met cb.
    Ze drinkt hier 4 flessen en probeer nou een half potje groente erbij als ze wil. Succes met proberen! ;)

4. Ienieminie

Ienieminie Bekend lid

8 apr 2007
    727
    0
    0
    Leerkracht Basisonderwijs
    Ik doe 't hetzelfde als Blablabla, alleen om 18.00 geen fruit meer.
    Ben wel heel rustig aan begonnen. Dus eerst paar lepeltjes. Nu krijgt ze inmiddels 'n half potje op.

5. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik ben pas begonnen met 6 maanden met bijvoeding.. het mag idd met 4 maar wordt niet aangeraden. Ja door de fabrikanten natuurlijk wel want des te meer verkopen ze ;) De darmen zijn dan pas uitgerijpt en dan heb je (over het algemeen) minder kans op het ontwikkelen van een allergie.

Met 6 maanden dus eerst begonnen met groente, 1 soort en dat 3 dagen achter elkaar een paar hapjes per dag. Dan een dag niks (dus alleen melk) en dan weer 3 dagen een ander smaakje. Toen ze 3 groentes goed at zijn we er fruit bij gaan geven en dan op dezelfde manier. Met 7,5 maand begonnen met brood en langzaam steeds wat andere dingen geintroduceerd zoals soepstengels, roosvicee, toetjes etc.

Veel succes!

6. Sellie13

Sellie13 Actief lid

9 jul 2007
    210
    0
    0
    Wij zijn eigenlijk ook pas met zes maanden begonnen met bijvoeden...... Dat is volgens mij wel beter voor de darmpjes. Dus als je het geduld nog even op kan brengen (wij vonden het ook zo leuk dat we nauwelijks konden wachten!), dan zou ik het nog even uitstellen.

Daarna zijn wij ook eerst met groente begonnen, gewoon een paar kleine hapjes. O ja, en hou je camera bij de hand want ze trekken altijd hele gekke bekken als ze voor het eerst iets anders proeven dan melk :) .

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Die bedrijven zeggen dat het vanaf 4 maanden mag. Omdat ze van de overheid het pas vanaf die leeftijd mogen promoten. Als de overheid het los liet, dan zouden ze nog jongere kindjes ook bijvoeding geven.

Als je echt wil beginnen, kun je wat rijstebloem in de eerste/laatste fles doen. Of 's ochtends na de 2e fles wat hapjes fruit/groente. Maar tot 6 maanden is bijvoeden een optie, en niet echt nodig (uitzonderingen zijn er altijd)

8. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik ben begonnen met een beetje Nutrix in de laatste fles.
    Met 5,5 maanden ben ik begonnen met een paar hapjes groenten.
    Daarna fruit.

Zoals de site van Nutricia het beschrijft is het wel erg veel, ik zou dit zeker heel erg voorzichtig opbouwen.

9. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Hier werd het door het CB aangegeven dat we mochten beginnen, dus niet alleen fabrikanten ;)

10. pina123

pina123 Bekend lid

30 jun 2008
    598
    0
    0
    Nou ik zit er wel aan te denken om straks te beginnen met een fruithapje s ochtends.
    Hij is namelijk wel erg gortig met de flessen..
    Om 6 uur een fles van 250cc gekregen en om 10 uur weer één van 210 cc.
    Vind het toch wel erg veel!
    En dan krijgt ie nog 5 voedingen..
    Dus zit er wel steeds meer aan te denken idd.

11. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    Hier zo ongeveer hetzelfde als bij blablabla en wbt dat eeuwige gezever over die fabrikanten omdat ze dan meer verkopen en dat minder kans hebt op allergieen dat zijn andere discussies die hier niet toe doen. jij wilt beginnen met bijvoeden, jij kent je kindje het beste dus dan kun je volgens mij het beste aan het begin van de dag beginnen zodat mocht je kindje er krampjes van krijgen het geen slapeloze nacht heeft van de krampjes wat overigens helemaal niet vreemd zou zijn ook niet als ze 6 mnd zouden zijn want overal moeten ze aan wennen zo ook aan ander voedsel.

zijn jullie bekend in de familie met allergieen ofzo dan zou ik wel wachten tot die 6 maanden zo ongeveer want dan heb je alleen je kindje er mee, maar zijn er verder geen redenen (allergieen oid) om met bijvoeding te wachten kun je gewoon met 4 mnd voorzichtig beginnen hoor.

12. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.269
    4.508
    113
    Wij zijn ook begonnen met bijvoeden met 4 maanden.
    Het is echt niet zo dat ze dan al meteen hele potten leegeten hoor.

Ik heb het zo gedaan.

Een potje naar keuze gekocht.

dag 1 - 1 tot 2 theelepeltjes laten proeven
    dag 2 - idem dito
    dag 3 - idem dito

En de rest van het potje kun je weggooien :)

Pas toen ik een paar verschillende smaken had geprobeert wist ik wat Kylian lekker vond en wat niet.

Banaan lust Kylian dus niet en van bruine bonen kreeg hij krampen.

Voordat je een paar smaken hebt geprobeert ben je al snel 2 tot 3 weken verder.

Pas toen ben ik ook meer beginnen te geven en tegen de tijd dat hij 5.5 maand was at hij een heel potje leeg ( van de groente hij bleek niet zo'n fruit eter).

Toen ben ik ook over gegaan op het zelf maken van maaltijden en sinds dien krijgt hij gewoon aardappelen/ groente/ vlees.

Groetjes Anita

13. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    hihi nou, hier gaat het niet theelepeltjes gewijz. Mevrouw eet makkelijk 3 eetlepels en dan nog soms gillen als t op is :D

en ze zeggen dat je pas na 10 keer iets proberen kunt zeggen of een kindje iets echt vies vind.

Maargoed Dana eet tot nu toe peer, appel en wortel en komend weekend komt daar brocolli bij.

14. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    TJa het cb geeft wel vaker verkeerde adviezen... niet allemaal hebben ze de richtlijnen van de WHO overgenomen.

Ach jij noemt het gezever... wat je wil maar het is toch echt zo. Bovendien kun jij wil vinden dat dat het een discussie is die er niet toe doet, maar ten eerste is het geen discussie en ten tweede vraagt ts advies en dat geef ik vanuit mijn persoonlijke mening/ervaring.

15. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Nou dat zal dan idd wel zo zijn dat ze vaker verkeerde adviezen geven. Maar aangezien het toch een buro is dat ouders adviseerd in de opvoeding van hun kinderen zullen ze toch niet totale bullshit verkopen. En ze zullen me ook geen dingen adviseren die absoluut slecht zijn voor een kindje.

Er worden een hele hoop tegenstrijdige dingen geroepen door een hele hoop verschillende partijen. CB, WHO, kinderarts en dan met stip op nr 1 moeders die denken dat hetgeen zij gelezen hebben heilig is.

dus bespaar me de wijzende vingertjes en laat in godsnaam iedereen de adviezen volgen die ze het beste lijkt voor hun kindje

16. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Jezus wat een korte lontjes hier zeg.... ik heb helemaal niet met een vinger gewezen en laat iedereen ook doen wat hen het beste lijkt. Zoals ik al zei ik geef ook advies en wat de ts (of een ander) daarmee doet, moet iedereen voor zich weten. Ik heb alleen maar gezegd dat het niet wordt aangeraden en met de redenen erbij. Over gezever gesproken pfff...

17. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    En jij weet zo dit zo zeker omdat jij bij de fabrikant werkt? Of je partner? Of werk je bij de overheid en heb je het verzoek van de fabrikant , waarin hij vraagt om kindjes jonger dan 4 maand bij te voeden, onder ogen gehad?

Zo ja, dan heb je gelijk. Maar ik denk dat het nee is, dus doe niet alsof je weet hoe de vork in de steel zit. Dit is gewoon iets wat je zelf hebt bedacht omdat je het er niet mee eens bent dat kinderen vanaf 4 maanden bijgevoed mogen worden.

18. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Nou val niet allemaal over me heen, of wel als jullie zin hebben maakt ook niks uit MAAR;

de enige plek waar ik ooit hoor dat je zo allemachtig voorzichtig moet zijn met de darmpjes is op dit forum. Geen kv bijvoeden als je bv geeft want dan maak je het beschermende laagje in darmen kapot, geen bijvoeding voor 6 maanden want de darmen zijn er niet aan toe.....

Ik heb het aan verschillende kinderartsen gevraagd, op het CB gevraagd maar iedereen zegt hetzelfde. Je mag vanaf 4 maanden gaan introduceren. Uitzonderingen daargelaten. Maar als je kindje het tot dan toe prima doet op melk en er weinig/geen sprake is van allergieen kun je rustig aan beginnen.

@TS; het is een advies wat jij gevonden hebt op de site van nutricia. Ze zullen niet verwachten dat je kindje dat meteen allemaal opeet. Gewoon van alles eens proeven en zo werk je stilaan naar dat schema toe en op een dag zal alles zo goed als opgaan. Het ligt ook aan je kindje zelf.

veel plezier,

19. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    @manuela 79
    Ik noem het inderdaad gezever, en waarom omdat in welk topic er ook adviezen worden gevraagd omtrent bijvoeden waaarme je begonnen bent en op welke leeftijd men het tot nog toe nog steeds niet kan laten om te pas en onpas te zeveren over dat fabrikanten alleen maar zoveel mogelijk potjes willen verkopen. Heb je er wel eens bij stil gestaan dat diezelfde fabrikanten bijvoorbeeld van Nutrilon ook medicinale voeding enzo maakt en verkoopt? nee jullie zien het woordje Nutrilon,Friso,Kruitvatvoeding what so ever, en zij zijn er op uit om zoveel mogelijk potjes te verkopen terwijl kinderen dat eigenlijk totaal niet zouden mogen, tenminste zo doen jullie het vaak overkomen.

wat betreft discussie, het is wel degelijk een discussie die elke keer weer terug komt zoals ik je net al uitlegden, en jij geeft je advies aan de hand van je eigen persoonlijke mening/ervaring, zo doe ik, en andere dat ook, maar ik ga daarentegen geen onzin verkopen over fabrikanten die maar zoveel mogelijk potjes willen verkopen en daarbij de gezondheid van het kind voorbij zouden lopen, dat is gewoon de grootste kolder, maar goed, jij jouw mening, ik en andere de onze.

@Brenda77
    Amen :)

20. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Ja je geeft advies, maar zegt daarbij ook dat de adviezen die andere mensen en instanties geven niet juist zijn. En van dat gehamer word mijn lontje idd wel erg kort :rolleyes:

Deel Deze Pagina