Baby 11 maanden en nog altijd iedere avond niet slapen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Regenboog01, Feb 26, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Regenboog01

Regenboog01 Bekend lid

Jan 23, 2017
    792
    478
    63
    Hoi allemaal,

Ik heb al zoveel tips gezocht en ik dacht dat ik het ondertussen wel geaccepteerd had, maar blijkbaar toch niet.. Ik wil zo graag weten wat er nu is en wat ik kan doen.

Hier mijn verhaal. Ik hoop op herkenning / tips / te horen wanneer het over gaat / wat normaal is?

Onze dochter is ruim 11 maanden en vanaf 3 maanden is het drama in de avond en de nacht. Voor ons gevoel hebben we alles geprobeerd.

Ze slaapt vanaf haar geboorte al kleine hazetukjes. Nu slaapt ze nog 2 keer op een dag. In de ochtend 3 kwartier en in de middag heel wisselend. Ene keer half uur, dan weer 3 kwartier, soms ook een uur. We doen altijd alles precies hetzelfde, rust-ritme-regelmaat.

Nu gaat ze rond 19.30 / 20.00 uur naar bed, slaapt +/- een half uurtje en standaard wordt ze wakker. Huilen!! Ze is écht moe, maar ze gaat niet slapen. Laten huilen doe ik niet aan (hebben we wel geprobeerd, werkt averechts. Helemaal overstuur tot overgeven aan toe). Ik ga iedere 5/10 min naar haar toe en doe altijd hetzelfde.

Wat we tot nu toe allemaal hebben geprobeerd:
    -Meer slapen / minder slapen overdag
    -Zelf ritme laten bepalen
    -Continu standaard vaste tijden, dus rust-ritme-regelmaat
    -Altijd hetzelfde ritueeltje
    -Bed in een ander deel van de kamer zetten
    -Standaard badje / wassen voor het slapen gaan
    -Lichtje aan / lichtje uit
    -Muziekje als ze gaat slapen / juist geen muziekje
    -Even naar beneden / juist niet naar beneden en alleen maar op haar kamer blijven (dit doen we nu echt al 4 maanden zeker weten)
    -Nog eten / drinken aanbieden, wil ze absoluut niet
    -Kijken of ze te warm / te koud gekleed is
    -Ritueeltje weer herhalen elke keer als ze wakker is geworden
    -Juist niet heen gaan
    -Osteopaat zijn we geweest
    -Kinderarts heeft alles medisch uitgesloten. Ze is bekend met KMA en verborgen reflux waarvoor medicatie. Dit kan ook naar mijn idee niet de reden zijn, want overdag slaapt ze we, ook al is het maar kort.
    -Ze is overdag super vrolijk, het lijkt alsof ze echt genoeg heeft aan die korte slaapjes. En ook als het niet zo is, we krijgen haar niet in slaap
    -Baby in een droomritme alle adviezen opgevolgd

Al het bovenstaande, hebben we 1 ding per keer geprobeerd en ook voor zeker minimaal 3/4 weken.
    Nu is het echt al zeker weten 4 maanden dat we steeds continu hetzelfde doen dus herkenning bieden we haar echt.

Zodra ik of mijn man haar oppakt, is ze meteen stil en is alles goed. DIt is al 8 maanden lang zo. Ze wil het liefst naar beneden, maar dat doen we niet meer. Is het écht de geborgenheid al 8 maanden lang?

De nachten zijn soms dramatisch tot wel 8 keer eruit, maar vaak ongeveer 2 keer. Aai over de bo en weer weggaan. Ze slaapt dan zo weer verder. Nachten die ze doorgeslapen heeft, zijn op 2 handen te tellen.

Ik dacht eerst gewenning, maar als we niet heen gaan, loopt ze gewoon 2 uur te huilen. Ook dit hebben we 4 weken lang geprobeerd en het wordt alleen maar erger. Ik wil haar ook niet laten huilen, want zij huilt alleen als er iets is.
    Overdag is ze vrolijk en gezellig. Ze zit nu wel in de mama fase, maar dat is een fase.

Wie heeft er een briljante tip? Ik ben zo moe!!!

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Is al het medische uitgesloten? Ik denk meteen aan de oortjes. Een kinderarts kan zoiets niet zien.

Daarbij is niet doorslapen wel normaal. Goede nachten is 2 x eruit en met een aai over haar bol slaapt ze? Prima toch. Hoe vaak komt dit voor en hoe vaak zo'n onrustige nacht?

3. Mevrouw Pinguin

Mevrouw Pinguin Fanatiek lid

Mar 22, 2015
    1,042
    8
    38
    Female
    dit ken ik van mijn oudste... vreselijk. oplossing heb ik niet. Bij haar stopte dit bij 2,5 jaar vanzelf. afschuwelijk is het. En doodvermoeiend..

4. Regenboog01

Regenboog01 Bekend lid

Jan 23, 2017
    792
    478
    63
    Ja, al het medische is uitgesloten. We komen 1 x per 2 maanden bij de kinarta voor controle. Ze heeft 1 keer oorontsteking gehad en toen een ABkuur, is ongeveer een maand terug. Dat verschil merkte ik ook.
    Dankje voor het meedenken.
    Ik denk helft om helft qua nachten..

5. Regenboog01

Regenboog01 Bekend lid

Jan 23, 2017
    792
    478
    63
    Echt hè? Ik snap er niets van. Ik wil het zo graag begrijpen en een oorzaak vinden, want dan kan ik er ook iets aan doen. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor haar. Als ze ergens last van heeft, dan Wilnis haar helpen. Ik weet alleen niet hoe.
    Ooit gaat het over... zie het voorlopig alleen niet gebeuren. Wat was bij jou de oorzaak?

6. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Is de medicatie wel hoog genoeg voor de verborgen reflux?
    Ongelooflijk pittig, sterkte!

Hier slaapt dochter sinds kort langer overdag en na weken koorts en ziek zijn nu eindelijk even beter. Maar ik verwacht dat dit van korte duur id. Ze slaapt ook slecht en soms ineens een of 2 nachten redelijk goed.

Hier verdenk ik de oortjes. Heeft de kno vocht in de oortjes uitgesloten?
    Kinderarts en huisarts kunnen dat minder goed zien.

7. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Aanvulling
    Dochter is nu 9 maanden trouwens, een slechte nacht is elk uur eruit. Een goede nacht is dat ik er 1 a 2 keer heen moet om haar te troosten.

Aai iver de bol lijkt me zalig als dat zou helpen maar hier is het evht krijsen.

8. Shiela88

Shiela88 Actief lid

Oct 15, 2015
    103
    23
    18
    NULL
    NULL
    Goh wat vervelend zeg :( Voor jullie allemaal natuurlijk.

Hoe gaan de rest van de slaapjes? Haal je haar er ook echt daadwerkelijk uit haar bedje?

9. jaatje

jaatje Actief lid

Jun 11, 2014
    347
    6
    18
    Enorm vermoeiend voor alle partijen lijkt me!
    Ik weet niet of jullie al geprobeerd hebben om samen in bed te slapen? Dit werkt bij ons wel goed. We willen dat niet elke nacht, maar je kan dat dan weer langzaam afbouwen. Dus eerst bij jullie in bed. Dan een paar nachten op een matras naast bed, dan een paar nachten in een campingbedje bij jullie op de kamer en dan daarna weer in eigen bed laten. Werkt niet voor iedereen maar het heeft ons wel geholpen.

10. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

Jan 24, 2014
    1,689
    110
    63
    Enorm vervelend voor jullie zeg. Jullie hebben er volgens mij echt alles aan gedaan en dingen uitgesloten.

Oorpijn kan ook een oorzaak van het slapen zijn, zowel overdag als 's nachts. Ook omdat je aangeeft dat je met een ab kuur verschil hebt gemerkt. Hoe zijn de oren nu? Is ze vaak verkouden, klinkt ze vol, hoe zijn haar luchtwegen? Welke medicatie geven jullie en is deze goed gedosseerd? Welke voeding geef je? Zit er in de bijvoeding ook geen sporen van melk?

11. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

Apr 23, 2008
    2,758
    1
    36
    Hier ook 11 maanden oud en hij wil ook niet eerder slapen. Als ik hem op tijd in zijn bed leg wordt hij standaard na 10-15 minuten wakker. Wij hebben het voor onze eigen rust geaccepteerd en hij gaat nu na zijn avondeten eventjes slapen en blijft daarna rustig beneden spelen/hangen/knuffelen tot zo'n 21.30-22.00 uur dan krijgt hij een fles en gaat hij na zo'n 10 minuten mauwen lekker slapen in zijn bedje tot de volgende ochtend 08.30.

In verband met verborgen reflux heeft hij heel lang 's middags beneden geslapen maar sinds 2 weken leggen wij hem 's middags op bed en slaapt hij toch wat langer dan eerst (45 min) zo'n uur en een kwartier meestal dus dan heeft hij weer wat energie.

12. Regenboog01

Regenboog01 Bekend lid

Jan 23, 2017
    792
    478
    63
    Bedankt voor al jullie reacties en het meedenken. Ik zal reageren op jullie vragen:

Ze krijgt als bijvoeding fruit, groente, koemelkvrij en glutenvrij brood, beleg is kokosolie of amandelpasta en ze krijgt soepstengels. Alles is vrij van melk en ook van sporen van melk daar letten we heel goed op (lezen altijd de verpakking). De dosering van medicatie is goed. We gaan elke 2 maanden naar de kinderarts en dan wordt alles weer uitvoerig getest. De reflux wordt ook al beduidend minder en lijkt ze steeds minder last van te hebben. Ik denk dus niet dat dat het is. Toen ze jonger was, zag je duidelijk dat ze er last van had en krijste ze de heleboel bij elkaar. Ik heb de eerste 4 maanden haar alleen maar vastgehouden.

Ze was voorheen continu verkouden, elke dag een loopneus, maar sinds de AB kuur is dit over. Geen volle neus meer, niet verkouden, ze heeft wel vaak koorts gehad maar nu de afgelopen 3 weken niet meer (sinds we haar niet meer naar het KDV brengen), oortjes zijn meerdere keren nog getest maar er lijkt echt niets zichtbaars.
    Over 1.5 maand moeten we weer naar de kinderarts en als het dan nog zo is, ga ik toch een verwijzing vragen voor de KNO arts. Ze zit wel met regelmaat aan haar oortje, maar dat doet ze ook als ze moe is.. Ik mag gewoon aan haar oortjes zitten, meerdere keren gecontroleerd en zien er schoon uit volgens de huisarts en de kinderarts? Toen ze last had van haar oortje ging ze al huilen toen ik er naar wees.

Samen in bed slapen hebben we ook geprobeerd, dan wil ze alleen maar spelen en ze wordt net zo vaak wakker 'savonds en 'snachts al dan niet vaker. Alsof ze dan nog lichter slaapt. Dit helpt dus ook niet.

We proberen haar zoveel mogelijk in bed te laten liggen en alleen een aai over de bol. Dit werkt wel voor de nacht, maar niet de avond. Als we haar laten liggen wordt ze helemaal overstuur. We moeten haar dus echt even uit bed pakken, heen en weer lopen in de kamer (wiegen) en dan gaat ze helemaal tegen me aan liggen en wordt ze rustig. Als ik haar dan weer neerleg, gaat ze standaard huilen tot krijsen aan toe. Zodra ik de kamer uit loop, wordt ze de ene keer wel rustig, andere keer niet. Soms valt ze weer eventjes in slaap 10 minuutjes en dan begint het weer opnieuw. Soms blijft ze ook gewoon wakker. Ik snap er echt werkelijk niets van...

Overdag is het vaak 5/10 minuutjes mopperen en dan valt ze in slaap voor 3 kwartier. Het is echt de avond en vaak ook de nacht.

13. Regenboog01

Regenboog01 Bekend lid

Jan 23, 2017
    792
    478
    63
    Ik begrijp je helemaal, hebben wij ook gehad. Het stomme is alleen dat ze wel écht moe is. Ze is dan alleen maar aan het huilen beneden als we haar beneden laten. Niets is dan meer goed, zelfs niet bij papa / mama liggen. Ze moet dus eigenlijk echt naar bed. En we hebben het wel geprobeerd, dan maar de hele avond met haar lopen, kijken of ze dan wel gaat slapen.. maar ook niet. Ik vind het ook zo gek.. Er moet toch iets zijn dat helpt?

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik denk toch aan de oortjes. Omdat ze al gaat huilen als je ernaar wijst en het de ene nacht erger is dan de andere.

De kinderarts en huisarts kunnen niet diep genoeg in de oren kijken. Zij kunnen wel iets schoon zien, maar er kan nog iets onderliggends spelen. Daarvoor moet je bij een KNO-arts zijn. Ik zou dus om een verwijzing vragen. Misschien heeft ze echt veel last van die oren, en speelt dat vooral 's avonds en 's nachts op. Een AB-kuur kan wel verlichting geven maar als het diep/ achter haar trommelvlies zit heeft ze daar echt last van.

Ik zou dus naar de KNO-arts gaan.

15. toetie

toetie Fanatiek lid

Dec 14, 2010
    2,310
    7
    38
    noord brabant
    is ze niet gewoon oververmoeid hier heeft de jongste van 2.5 jaar nog steeds moeite met in slaap vallen als ze te moe is in de avond terwijl ze haar middag dutje zo inslaap valt

16. Zohra

Zohra Fanatiek lid

May 20, 2015
    2,005
    322
    83
    Heb je al eens geprobeerd om haar 's avonds een half uurtje eerder naar bed te doen? Want het patroon van eerst als een blok in slaap vallen en dan na een half uur huilend van moeheid wakker worden doet me denken aan oververmoeid.
    Als ik bij mijn dochter wacht tot zij er 's avonds moe uitziet ben ik te laat, ze moet naar bed op het moment dat ze nog gezellig is.

17. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,023
    10
    38
    Female
    Social worker
    NULL
    Erbij blijven tot ze echt slaapt.
    Hebben wij ook zo gedaan bij mijn zoon.
    Je bouwt dat dan naderhand af door steeds wat verder van het bedje te gaan zitten (of liggen als je ervoor kiest bij haar op de kamer te slapen).
    Ze moet misschien het gevoel hebben dat je in de buurt bent?

18. Roty

Roty Actief lid

Apr 22, 2015
    449
    74
    28
    In slaap wiegen, totdat ze echt goed slaapt. En dan slapend wegleggen.
    Dit doe ik met 16 maanden ook nog weleens. En dat duurt inderdaad soms wel een half uur.
    Met periodes moest het elke avond, nu kan ik haar soms wakker wegleggen met een stoffen boekje in de hand.
    Wat vervelend zeg dat ze niet in slaap komt.

En je kan een co sleeper aanschaffen, van een ledikant de zijkant eruit halen, ook al slaapt ze in de nacht wel weer na een aai over de bol, je hoeft er dan niet perse uit. Zeker als dat 4 of meer keer per nacht is.

19. Lelietje85

Lelietje85 Bekend lid

Aug 25, 2015
    693
    425
    63
    NULL
    NULL
    Accepteren en het loslaten?
    Gewoon even helemaal niks proberen?
    Misschien ervaart ze jullie zorgen of stress erover?

Ik kan makkelijk praten hoor met een superbaby qua slaap, maar we hebben ook nooit iets geprobeerd om dat te bewerkstelligen.

20. Regenboog01

Regenboog01 Bekend lid

Jan 23, 2017
    792
    478
    63
    Bedankt voor al jullie reacties.

Ik ga voor alle zekerheid gewoon een doorverwijzing vragen voor de KNO arts. Baat het niet, schaadt het niet. Dan weten we dat ook maar zeker.

Qua oververmoeidheid: dat zou heel goed kunnen. Het punt is alleen dat ook als ik haar eerder naar bed breng, ze ook niet slaapt. En overdag krijg ik haar dus ook niet langer slapend.. Het valt haast niet op te lossen. 3 slaapjes wil ze ook niet meer..
    Evengoed bedankt voor de tip!

@Lelietje: ik denk inderdaad dat er niets anders opzit dan gewoon accepteren dat het zo is en erop hopen dat het ooit een keer overgaat.

Bij haar bedje zitten heb ik ook al geprobeerd, maar ze blijft dan naar me kijken en 'wachten' tot ik haar oppak en als ik dus niet in beeld ben dan is het ook weer huilen.. Dat geldt ook voor als ik op een matras lig. Ze gaat uiteindelijk wel slapen (rond 22.30 vaak) en de nachten zijn wisselend. Het geeft geen verschil of ik nu wel of niet bij haar slaap, wel of niet in ons bed.

Ik hoopte op nog een briljante tip. Ik ga haar gewoon structureel toch een half uur eerder naar bed proberen te doen en dit ook weer een tijdje volhouden. Misschien dat het nog iets helpt..

Share This Page