Twijfels over zaadkwaliteit

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door handbalster, 9 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. handbalster

handbalster Fanatiek lid

7 nov 2009
    1.129
    0
    0
    juf
    Zwolle
    Hoi allemaal,

Mijn vriend heeft de uitslag van zijn zaadonderzoek binnen.

Volgens huisarts (wat hij aan de telefoon zei) was het goed; veel zwemmers en bewegelijk, wel wat afwijkende, maar niks om ons zorgen over te maken.

Nu hebben we ook het resultaat op papier binnen:
    Volume: 2.5 ml
    Concentratie: 75 milj./ ml
    Motiliteit (beweeglijkheid) (A+B): 49 %
    Morfologie (misvorming): 2 %

Conclusie: Teratozoospermie. Dit zal bij de gevonden uitstekende concentratie en motiliteit weinig betekenis hebben.

Ik zie inderdaad dat er heel veel zaadcellen zijn en ook aardig beweeglijk, maar ik schrok wel van de 2% morfologie. Volgens mij betekent dat dat er maar 2 % goedgevormde zaadcellen zijn. Dat is toch hardstikke weinig?

De arts adviseert om over 3 mnden nog eens een onderzoek te doen.

Wat is jullie ervaring hiermee? Graag jullie mening/ ervaringen!

2. Sahi

Sahi VIP lid

4 apr 2010
    5.186
    0
    0
    Dordrecht
    volgens mij betekent het dat er 2% WEL misvormd is en dus 98% NIET. Anders zouden ze je echt niet pas na 3 mnd weer laten terug komen hoor!

3. C78

C78 Niet meer actief

Het gaat er inderdaad om dat 2% misvormd is... Niets om je zorgen over te maken dus voor nu!!

Veel succes verder!

4. MammaJo84

MammaJo84 Niet meer actief

Ik lees het ook zo dat 2% misvormd is. Dat staat toch ook tussen haakjes??

5. ingef

ingef VIP lid

30 aug 2009
    5.619
    1
    0
    NULL
    NULL
    is heel normaal dat er een klein percentage misvormd is meid, niets aan de hand dus!! goed nieuws, hopelijk mag je snel zwanger zijn!!

6. handbalster

handbalster Fanatiek lid

7 nov 2009
    1.129
    0
    0
    juf
    Zwolle
    Bedankt voo jullie reacties!

Dat tussen haakjes had ik er zelf bijgezet.

Als ik zoek op internet op Teratozoospermie, vind ik toch wel dat dat betekend dat de vorm juist niet goed is.
    Dus ik denk zelf dat de 2 % slaat op zaadcellen met een goede vorm.

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    De aantallen achter de verschillende termen worden altijd gegeven in een percentage, dat je overhoudt van de totale 100%. Bij morfologie staat 2%, dus dan is er maar 2% goed van vorm. Maar qua aantallen zit je wel heel erg goed, namelijk 75 miljoen. Alleen als je dan berekent wat je uiteindelijk aan goede zaadcellen overhoudt, is dat maar 1,5 miljoen (2% van 75 milj). En dat is wel heel erg weinig, dat zou een indicatie voor IUI of IVF zijn en misschien de reden dat jullie al wat langer bezig zijn met zwanger worden.

Je kunt het beste over drie maanden nog eens een zaadonderzoek laten doen. Zaadcellen worden elke drie maanden opnieuw aangemaakt, dus eerder onderzoek is niet betrouwbaar.

De kwaliteit kan per keer enorm verschillen. Misschien dat je de volgende keer een andere uitslag hebt. Mocht je wel weer zulke lage aantallen hebben, dan zou je om een doorverwijzing kunnen vragen voor de gyn.

8. handbalster

handbalster Fanatiek lid

7 nov 2009
    1.129
    0
    0
    juf
    Zwolle
    Thanks Jippie voor je reactie,
    Ik had inderdaad dezelfde beredenatie als jij en toen bleven er voor mijn gevoel weinig goede zaadcellen over.

We hebben 17 aug. afspraak bij de gyn.

9. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Heel veel succes alvast!

Deel Deze Pagina