14 mnd en geen of amper vaste voeding

Discussie in 'Voeding' gestart door sjudith, 15 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

#21 Chantico, 15 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 sep 2009
    Sjudith, volgens mij heb je inderdaad alles al geprobeerd... vervelend dat het nog steeds zo lastig gaat met eten!

Ik denk dat ik toch ook zou proberen langzaam die flessen wat te verdunnen.

Op welke tijden drinkt ze die 4 a 5 flessen? Geeft ze zelf aan dat ze honger heeft, of bieden jullie uit gewoonte aan? Zou het inderdaad kunnen dat ze gewoon ook met 2 flessen genoeg heeft om geen honger te hebben?

Hoe reageert ze als de fles kleiner is dan ze gewend is? Wordt ze dan pissig en blijft ze dan boos? Zo niet, dan kun je op die manier ook nog proberen de hoeveelheid flesvoeding te minderen. Want ik denk inderdaad dat een kleintje dat zo weinig lol heeft in eten er zeker niet meer haar best op gaat doen als ze geen honger heeft.

Ik snap heel goed dat het niet fijn voelt om je kind honger te laten lijden zodat ze eindelijk eens gaat eten. En dat jullie zelfs dat ook al geprobeerd hebben. Toch kan ik me voorstellen dat het minder erg is dan je denkt. Ik merk aan Ise dat ze echt een héél stuk minder eet dan een paar maanden geleden, terwijl ze wel veel actiever is. Maar blijkbaar groeit ze minder hard ofzo, want ze heeft echt geen honger. Drinkt Giulia nu nog net zoveel als een paar maanden geleden, of is bij haar ook een daling te zien?

Wij zijn ook de flessen gaan afbouwen op ons verzoek, als het aan haar had gelegen had ze nog netjes drie volle flessen per dag gehad. Nu krijgt ze er drie 50/50 koemelk/water en dat gaat gelukkig goed. Ze is er trouwens niet echt meer door gaan eten, dat dan weer niet... Ze eet, vind ik, ook weinig: 's ochtends 20 gram Bambix (één portie, volgens de verpakking; uit de fles helaas want van de lepel wil ze m niet meer :(). 's Middags varieert het van een paar hapjes (lees 1 of 2) brood tot bijna een boterham minus de korstjes (ligt aan het beleg ;)), meestal is het minder dan een halve boterham. En 's avonds krap een half bordje vergeleken met wat ze met 11 maanden at, soms is ze na een paar happen al weer klaar. Oh ja, en niet te vergeten de soepstengel 8) en het fruit, dat laatste eet ze gelukkig wel goed. Maar toch: met die waterige flessen en wat sap erbij lijkt ze het er prima op te doen.

Als je Giulia's flessen dus vermindert en er op een dag letterlijk een paar scheppen pap, wat fruit, een paar happen brood, een soepstengel en een paar happen avondeten in weet te krijgen, dan is dat misschien wel genoeg.

Ik wil je niet nogmaals het (ongewenste?) advies geven om haar maar gewoon niet meer zoveel aan te bieden 'want dan gaat ze vanzelf wel eten'. Ik twijfel niet aan haar volhardendheid en aan jullie goede bedoelingen. Maar misschien is het goed om wel mee te nemen in je idee van wat 'genoeg eten' voor zo'n dreumes is dat dat dus aanzienlijk minder kan zijn dan een paar maanden geleden. (Dus zelfs als je niet het doel had om haar aan de vaste voeding te krijgen, zou het misschien goed zijn om wat flesvoeding te minderen. Maar ja, dat terzijde, want ik ben geen diëtiste en jullie krijgen al genoeg adviezen van iedereen ;)).

Tjee, lang verhaal geworden. Sorry. En succes!

2. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    @ Chantico, wow wat een reactie!
    Tsja weet je we hebben geloof ik echt alles al geprobeerd :(
    En vanavond had ze voor haar doen echt goed gegeten, ongeveer 8 a 9 happen burrito (ja die van wereldgerecht hihihi) en een danoontje. Daarna nog een fles van 150 cc.

Maar over de hele dag genomen bieden we constant eten aan, maar ze moet het niet.
    En vandaag heeft ze in de ochtend (7 uur) een fles van 210 op, daarna 1 om 11.30 heeft ze ongeveer 180 op. En daarna niks gegeven tot ongeveer 17 uur, eerst Olvarit a la carte gegeven, 2 happen en klaar...toen niks meer gegeven, en om 18.00 at ze dus die burrito. En daarna had ze toch echt nog honger :( vandaar een fles van 150.

3. Chantico

Chantico Niet meer actief

#23 Chantico, 15 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 sep 2009
    Nou, dat is toch helemaal niet zo'n slechte dag?!

Een goed ontbijt, da's belangrijk! Jammer dat het uit een fles is, maar dat wil Ise de laatste tijd ook weer en dan moet het maar zo...

Als ze geen fruit heeft gegeten 's ochtends, kan ik me voorstellen dat ze een vroege lunch wil. Gaf ze zelf honger aan? Hoe dan? Eerst nog iets anders geprobeerd (fruit, brood)?

Dan lekker lang niets gegeven. Die móést honger hebben 's avonds. En ja hoor: harstikke veel gegeten voor haar doen! Keurig toch?! Zelfs een toetje! Paar slokjes water uit een bekertje erbij misschien, om het af te maken? Dan zou het een 'gewone' maaltijd zijn zoals wel meer mama's met kleine eters gewend zijn, denk ik.

En dan die fles voor het slapen gaan, die mag dan misschien 'officieel' wel niet meer, maar ja, zo erg is het nou ook weer niet.

Hoe merkte je trouwens dat ze echt honger had voor die avondfles? Hebben jullie het wel eens geprobeerd met een kleiner flesje 's avonds, bv 120 of 90 cc? Misschien dat ze dan 's ochtends ook weer meer trek heeft. Ik durfde die avondfles niet te verkleinen (verdunnen) omdat ik bang was voor m'n nachtrust, maar toen ik het er een keer op waagde bleek dat helemaal geen probleem te zijn.

Ik denk dat als jullie zo blijven doorgaan met drie flessen en misschien dus wat ik zei die héél langzaam aan verkleinen of verdunnen, dan moet je dat wel gaan merken in haar overige eetgewoonten. Ik ken het niet, maar ik vind dreumesmelk/buikjespap wel erg voedzaam en lekker klinken. Kan me voorstellen dat Giulia daar geen genoeg van kan krijgen! Is het een idee om toch nog eens te proberen, wat iemand hiervoor ook zei, om telkens 30, 20 of desnoods maar 10 cc te vervangen door koemelk? En dat dan een paar dagen lang en dan weer nog iets meer koemelk? Is nog goedkoper ook, niet onbelangrijk!

Veel verschillende dingen blijven aanbieden lijkt me slim. Misschien juist ook eens niet de hele dag door, maar juist alleen een paar duidelijke eetmomenten. Ik zag eens een tv-pedagoog die over een gezin met een moeilijk etend kind zei dat de hele dag in het teken van eten stond en dat dat niet goed was. Aan tafel mocht het over eten gaan, daar buiten niet. Misschien is het voor Giulia dan ook overzichtelijker wanneer ze iets wil eten en hoeveel, omdat ze dan weet dat het daarna wel weer een tijdje duurt voordat ze wat krijgt. Nu is ze misschien wel zo pienter dat ze bij elk hapje denkt: 'hmm, deze pas ik even, ik ga door voor de volgende ronde' :p

En dus wat ik net ook al zei: misschien is de grootste winst wel te behalen bij jou en Angelo en jullie beeld van wat 'genoeg eten' is. En daar heb je meer invloed op dan op de kaakjes van je kleine meid!

p.s. Ik kan me zó goed voorstellen dat je dat ene dat er wél goed ingaat (die flessen) niet wil afbouwen...

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik denk wel dat je je moet beseffen dat kinderen van die leeftijd met heel weinig eten uit de voeten kunnen. Ik heb me er ook nogal eens over verbaasd hoe weinig mijn broertjes en zusjes aten. Mijn zusje at (en eet nog steeds eigenlijk) heel weinig avondeten. Na 2 of 3 happen was ze klaar. Tsja en je kunt het niet door haar strot duwen natuurlijk... Maar ze doet het goed en groeit ook goed.

Ik zou zoals hierboven gezegd, voorlopig inderdaad in ieder geval 1 fles minder geven en het dus bij 3 flessen houden. En dan kun je straks wellicht over naar 2. Maar ik zou nogmaals een voedingsdeskundige inschakelen via het CB. Ook al hebben zij in het verleden niet echt op je probleem gereageerd, als je het nogmaals aankaart zullen ze daar denk ik wel gehoor aan geven hoor. Ook al is het maar om van de voedingsdeskundige te horen dat jullie je geen zorgen hoeven te maken!

5. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Bedankt alvast voor de tips, we gaan er mee aan de slag. Als iemand nog meer tips heeft? :)

6. Vogeltje

Vogeltje Fanatiek lid

4 jan 2007
    1.263
    0
    0
    Noord-brabant
    Zoals Chantico al zei weet ook ik dat je echt al alles hebt geprobeerd. Maar je zegt dat ze ook niets anders wil drinken zoals water, thee of sap, zou het dan misschien ook zo kunnen zijn dat ze gewoon niets anders wil als het niet uit de fles komt?
    Omdat ze daar misschien meer moeite voor moet doen?
    Heb je al eens geprobeerd om wat thee of wat sap toe te voegen aan wat flesvoeding om zo aan die smaak te kunnen wennen?
    In plaats van een fruit hapje zou je een smoothie kunnen maken en die uit de fles geven.
    Verder zou ik het ook niet weten maar dring echt bij het cb aan om een te gaan praten met een voedingsdeskundige, want zoals je zelf zegt ze lust eigenlijk alles en ze kan ook eten maar om de een of andere reden wil ze niet.

7. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    @ Vogeltje, ander drinken uit de fles wil ze niet....soms een slokje uit een glas/beker/tuitbeker.
    Smoothies of die knijpfruitdingen...wil ze niet...
    We hebben echt alles al geprobeerd!
    Rose vice door de pap etc etc etc, ja zelfs friso over haar eten :p

8. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    Lastig zeg! Veel succes, ik hoop dat ze snel meer gaat eten.
    Hier op het forum zit nu ook een voedingsdeskundige, misschien kun je het ook aan haar vragen?

9. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Hoi hoi

Misschien zul je er niks aan hebben maar ik denk dat je je er minder druk om moet gaan maken ze merkt het hoe meer je gaat aan bieden hoe meer ze gaat weigeren had ook een moeilijke eter en af het moment dat ik me minder druk begon te maken ging het snel beter.

Alles heb je al geprobeert dus miss is dit het laaste red middel ze is niet onder voed en eet af en toe wat mee als je zelf gaat eten bv kan je voor haar ook bordje neer zetten en gewoon zelf gaan eten miss pakt ze het dan uit zich zelf begin met stukjes brood, of iets en s avonds tijdens het avond eten het zelfde zet wat voor en kijk of ze mee wil eten zo ja geluk zo nee volgende dag weer beter, probeer dit een maandje probeer je er minder druk om te maken weet het is moeilijk maar je kan anders in een machtstrijd terecht komen mijn zoon is nu acht en eet alles mee en als baby was het een ramp dus komt van zelf wel goed gaat het over maandje of 3 nog niet beter kan je altijd kijken of er niet wat anders aan de hand is ze drinkt nu haar melkflessen ook nog dus vitamine krijgt ze gelukkig daar door binnen s6 er mee en hou ons op de hoogte;)

10. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    @ Pnirmal, het is ook niet zo dat we heel erg gespannen met het eten om gaan hoor. Wil ze het niet, dan niet!
    Daar zijn we wel makkelijk in, en gaan ook niet dwingen het te laten eten!
    Ik zou het alleen wel prettiger vinden als ze gewoon eet.

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik heb geen idee hoor, maar zou er geen lichamelijke oorzaak kunnen zijn waarom ze eten niet prettig vindt?

12. croky

croky Actief lid

9 aug 2007
    428
    0
    0
    Hier ook een moeilijke eter (13 mnd), en ik weet dat het moeilijk is om je schouders op te halen als er bijna niks in gaat...
    Maar: we proberen wel vast te houden aan een voorspelbaa ritme:
    - 'sochtends: fles pap 150 cc
    - fruithapje
    - lunch (boterham in blokjes zelf laten eten)
    - tussendoortje (cracker, rozijntjes etc)
    - avondeten + yoghurt
    - fles 150 cc

CB vertelde ons dat 300 cc melkproduct op deze leeftijd voldoede is. Dus met jouw flessen zit je daar echt overheen... dat zou ik echt proberen af te bouwen.
    Bij het eten drinken aanbieden in een (tuit)beker, in jouw geval zou ik eerst flessenmelk in de beker doen omdat ze die smaak kent. Vaak vinden ze drinken uit zo'n beker zo leuk, dat je daarna makkelijker over kunt stappen op andere dranken.

Dit toch 2 weken proberen, het kost tijd voor zo'n kleintje om het ritme te ontdekken.

Heel veel succes, weet hoe frusti het is...

Verder: alle maaltijden aan tafel, zoveel mogelijk zelf laten eten en wanneer ze niet meer wil, even wachten, nog 1x proberen en dan van tafel.

13. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Maar hoelang (hoeveel dagen) hebben jullie dit geprobeert?

14. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    @ Loetje, we hebben het iig genoeg dagen geprobeerd om te weten dat het absoluut niet werkt :(

15. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Heej wat vreemd dat hij nu ineens hier staat? Hij stond bij dreumes?

16. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Sjudith, ik zag laatst een filmpje van een (niet) etende guilia waarop de lepel volgens mij 3 keer naar de mond ging terwijl ze niet wou.
    Ik denk dat je dat niet moet doen, gewoon 1 keer aanbieden en wil ze niet dan negeren en het eten weg zetten.
    Een schema maken en je daar aan houden, gewoon aanbieden en draait ze haar hoofd weg of mept ze de lepel/vork weg is het afgelopen.
    Bordje wegpakken en verder gaan met waar je mee bezig was.

Daarnaast zou ik absoluut minimaal 1 fles minder gaan geven.

Deel Deze Pagina