Dag dames, Ik maak me heel ongerust. Ik zal beginnen bij het begin. Woensdag morgen voelde ik gewoon eventjes aan mijn buik en merkte dat mijn baarmoeder heel hard aanvoelde. Dit duurde een half uur. Ik al helemaal in paniek en ben naar mijn huisarts gegaan. In de wachtzaal had ik dit opnieuw. Hij heeft gevoeld vanbinnen en alles zat daar nog mooi toe. Hij zei dat het wel kan dat je zo vroeg harde buiken hebt, en dat ik me geen zorgen hoef te maken. Ik was nog steeds niet gerust en ik heb naar mijn vroedvrouw gebeld. Zij is jammer genoeg op vakantie maar ik kon terecht bij een collega van haar. Zij heeft mijn baarmoederhals gemeten en die was 4.12 cm en moet minstens 4 cm zijn dus dat zat goed. Ik had ook geen ontsluiting en hij/zij was heel bewegelijk en lag met de voetjes naar onder te stampen. Zij zei dat ik harde buiken kon hebben en dat ze zo fel geprikkeld waren omdat hij/zij daarbinnen geen min stil zat. Ze heeft me magnesium voorgeschreven en ik ben met toch een beetje opluchting naar huis vertrokken. De volgende morgen gewoon de magnesium en laxeermiddel genomen zoals zij gezegd had, maar de harde buiken kwamen feller. Na nog een onrustige dag en nacht heb ik ze vandaag om de minuut. Ze doen geen pijn maar zijn er wel altijd. Ik ben onmiddelijk naar mijn gynaecoloog gegaan en hier was ik op 5 min buiten. Die begreep precies niet goed wat ik kwam doen, echt niet leuk. Hij heeft eens gevoeld en zei alles is goed dus hier nog een voorschriftje magnesium en ga maar naar huis. Ik ben helemaal niet gerust. Ondertussen lig ik hier al een paar uur in de zetel en heb ik ze nog steeds om de minuut en ik ben nog maar 14 weken zwanger!! Ik weet niet wat doen nu en ben helemaal gestressed. Zijn hier mensen die dit nog hebben meegemaakt en wat moet ik nu doen? Ik weet het niet meer.... Groetjes
Ik had met 15 weken ook de eerste harde buiken, maar zeer zeker niet in rust en regelmaat. Zou je adviseren om alle rust te pakken die je pakken kan, niets meer doen, en hopen dat ze afnemen. Ze kunnen nu nog niets doen voor je namelijk... rust rust rust.... En vertrouw je het niet, gewoon opnieuw bellen hoor..daar zijn ze voor. Sterkte.
ja daar dacht ik ook aan, rust rust rust!!! ook ik heb vanaf heel pril begin last van harde buiken dit komt bij mij waarschijnlijk door overprikkelde darmen (bij alle drie zwangerschappen hetzelfde) ik ben vaak in de diarree en de darmen lopen langs je bm hierdoor raakt de bm overprikkelt en reageerd als harde buiken maar als je het niet vertrouwd zeker bellen, daar zijn ze voor hoor!!!!!!!
Is je urine gecontroleerd? Want dit klinkt mij als een blaasontsteking in de oren, ik heb daar zelf ook gigantische buikpijn van en ook harde buiken. Wel gek dat je bij zowel huisarts, verloskundige als gyn onder behandeling bent en dat je ook bij alle 3 zo snel geholpen werd. Toen ik overgedragen werd aan de gyn heb ik halve week lang met harde buiken (kon niet lopen van de pijn ) moeten wachten tot ik een afspraak had en dat was een spoed afspraak. Het lastige is dat je een termijn hebt waarbij ze ook niets kunnen doen. Als je geen ontsluiting hebt, en geen blaasontsteking, dan zal je toch je rust moeten pakken om de harde buiken af te laten zakken!
Bedankt voor jullie antwoorden!! Ik ben pas behandeld voor een blaasontsteking, antibioticakuur is net achter de rug. Ik werk niet voor de moment en heb het helemaal niet druk, dat is het gekke van heel het verhaal. En inderdaad ik heb bij alle 3 snel een afspraak gehad, maar dit was, gelukkig maar, ook de eerste keer hoor. Normaal moet ik ook veel langer wachten. Groetjes
ik dacht idd ook meteen aan een blaasontsteking...als zwangere (en anders ook trouwens) kun je dat rustig zonder pijn doormaken, maar het zorgt wel voor samentrekkingen van de baarmoeder waardoor je harde buiken kunt krijgen... Als het blijft zou ik terugbellen en evt. vragen naar een urineonderzoek.
En fokje: Ik heb van in het begin last van constipatie en prikkelbare darm. Maar net nu ik laxeermiddelen krijg die goed werken, krijg ik deze harde buiken. Ik kan er helemaal niet meer aan uit....
jeetje meid wat onzeker!!! hoop voor je dat het allemaal goed komt, en onschuldig is. ze kunnen helaas nog niets voor je doen (heb bij de eerste met 20 weken vrij veel bloed verloren en kreeg vrij snel opelkaar harde buiken/pijnlijke wat iets op weeën leek, de vk gaf toen aan hoe hard het ook is als het komt komt het ze mogen het niet remmen kei harde wereld!!!!, gelukkig is alles weer over gegaan is kleine uk blijven zitten tot 39+5 en is hij nu alweer dik 4 jaar)
Wat voor laxeermiddelen gebruik je? Is het 1 die de darmen 'activeert' of en als lactulose/movicolon die alleen meer vocht aantrekt? Als het de eerste is kan je daar ook een onrustige buik van krijgen. Helaas kunnen dokters met deze termijn helemaal niets doen. Weeenremming oid werkt nog niet. En met zo'n lange baarmoederhals is er ook nog weinig reden tot paniek. Probeer je rust te vinden Heel veel sterkte en succes!
Het is niet een "mogen" maar het is kunnen. Bij die termijn heeft de baarmoeder nog niet de receptoren die met de weeenremming geblokkeerd worden, dus het helpt helemaal niets.
Op mijn zwangerschapscursus hoorde ik dat je ook plots veel harde buiken kunt krijgen van blaasontsteking. Als je zwanger bent ben je vaak verder symptoomloos met blaasontsteking (ook zoiets geks) anders breng je ff plasje bij de HA? Of nog beter. Lekker blijven liggen en iemand anders laten brengen. Verder adviseerde ze dat als je harde buiken krijgt om heel diep in je buik te ademen, en dan bij het uitademen licht je buikspieren aan te spannen. Zo krijgt je baarmoeder een massage om de afvalstoffen af te voeren. Hoop dat het snel beter gaat met je
Hey, waarschijnlijk blijven ze nu ook wel wat komen omdat je zo in de stress zit;;; kreeg ik ook altijd snel opeenvolgende harde buiken van. Probeer eens echt rustig te worden (is niet gemakkelijk) en bekijk het eens... Als het echt niet voorbij gaat, dan zou ik ook wel bellen, maar ze kunnen denk ik niet meer doen dan jijzelf nu. Aja, en veel drinken!!
hey TS, ik heb ook vanaf ca. 16 weken best vaak harde buiken gehad, voelde wel wat vervelend maar was verder niet erg, gewoon op normale termijn bevallen e.d. die harde buiken deden verder niks
Je hebt net een blaasontsteking gehad maar misschien heb je die alweer??? Heb normaal nooit blaasontsteking.. Maaar in mijn laatste zwangerschap had ik de ene blaasontsteking na de andere blaasontsteking... urine zelfs op kweek gezet maar niks uit gekomen.... heb 4 x een anti biotica gehad...
Dag dames, Ik ben gistere nog naar spoed gegaan en daar hebben ze nog een echo genomen, bloed getrokken, urine gecontroleerd en helemaal niet gevonden. Niet in de urine en niet in het bloed. Op de echo was ook alles normaal. Geen ontsluiting, goede baarmoederhals, heel beweeglijk kindje met goede hartslag, goede placenta en baarmoeder. Ik ben na al de testen gewoon weer naar huis mogen gaan. Maar ondertussen blijf ik al heel de dag harde buiken hebben. Constant gewoon, zonder ophouden. Ik kan er echt niet meer aan uit en weet mezelf geen raad. ik weet het echt niet meer en maak me ontzetten ongerust. Groetjes
Ik weet echt niet hoe ik je kan helpen, maar als je je constant zorgen maakt en stresst (wat normaal is hoor, ik snap het wel), gaan ze zeker niet overgaan... Probeer eens goed rustig te worden... En zijn het zeker harde buiken dat je voelt?
Ik weet dat ik moet proberen ontspannen, ik lig al een hele dag op de bank zn heb nog niets gedaan, ik probeer er niet aan te denken en niets werkt. Ik blijf ze hebben. Ik weet heel zeker dat het harde buiken zijn en ze komen echt om de paar minuten. Ik kan toch niet weer een nacht op spoed gaan zitten. Ik word er gek van. Groetjes
ff lekker doushen of in bad? Kruikje in bed? Relax muziek...ogen dicht en ff een aantal keer rustig en diep ademhalen..?
Allemaal geprobeerd. Ze blijven aanwezig. Wat ik ook doe, rusten, springen, rondlopen, .... Ze zijn er altijd. En dan ook nog eens heel de tijd die onrustige, borrelende darmen. Ik kan me echt niet inbeelden dat ik dit nog zo veel weken moet volhouden. Ik denk zelfs niet dat mijn lijf dat kan!! Laat ons hopen dat alles goed blijft lopen.
Zelf ook bij eerste kind constant harde buiken. Kon vanaf 20 weken niet meer werken omdat het zo'n zeer deed. Maar geen ontsluiting, blaasontsteking oid. Vk en gyn hielden het op extreem prikkelbare baarmoeder. Gewoon pech hebben dus. rustig aan dus en ze hebben niets kunnen vinden toch? Geen stress!. Ben trouwens 'gewoon' bij 37 weken bevallen. En heb van week 20 tot week 37 alleen maar gelegen omdat het anders te pijnlijk was. Was vervelend maar heb het overleefd. Dat kun jij uiteraard ook!