14 weken zwanger en harde buiken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Soetkin, 8 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik heb ook al regelmatig harde buiken. Mijn internist (ik heb een darmziekte) gaf aan de baarmoeder onschuldig kan reageren op de darmen omdat die van mij constant bezig zijn (ben ook constant aan de diarree).

Dus misschien heeft het wel met je darmen te maken? Of dat eens navragen?

2. karine26

karine26 Actief lid

7 jan 2009
    283
    1
    0
    onderwijzeres
    Bergen
    ja, misschien zijn het idd je darmen die je baarmoeder z onrustig maken... Even heel goed op je eten letten en goed rusten... En als het niet meer gaat, thuisblijven van het werk en platte rust! je komt er wel hoor... is het al wat beter?

3. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    idd hier heeft het ook met de darmen te maken komt bij mij door b12 tekort waardoor ik b12 niet uit de voeding haal en die gaan eruit dmv diaarree wat bij mij goed helpt is nu kaneel suiker stukjes (die je ook door de stoofpeertjes kunt doen) ben een stuk minder in de diarree

4. Trees

Trees Niet meer actief

Even een geruststellend berichtje. Ik had ook met 14 weken de eerste harde buiken en ook zeer regelmatig en vaak zelfs pijnlijk. Om de minuut is mij helaas ook niet vreemd. Inmiddels 31 weken zwanger en de baby zit nog veilig binnen. Harde buiken zijn vaak onschuldig en meer dan rusten, veel drinken, magnesium gebruiken, goed blijven controleren kun je vaak niet doen. Ik vind/ vond het ook ontzettend eng, maar inmiddels ben ik er wel meer aan gewend. Heel veel sterkte gewenst!

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier ook steeds harde buiken als na een paar dagen verstopping de boel weer even op gang komt.
    Ik zou dus denken dat het goed met je darmen te maken kan hebben... Goed op je voeding letten dus, magnesium lekker blijven gebruiken en voldoende ontspanning zoeken, (niet zozeer rust als in: op de bank gaan liggen, maar ontspanning, waarmee je dus ook afleiding hebt).

6. Soetkin

Soetkin Lid

8 jun 2012
    10
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hey dames,

Wat doet het goed om jullie verhalen te lezen. Ik hoop echt dat het bij mij ook zo goed mag lopen. In het ziekenhuis zeiden ze ook dat het aan mijn darmen kon liggen. Vrijdagnacht kon ik gewoon niet slapen omdat ik zo gestressed was en mijn buik gewoon niet meer ontspande. Die middag was ik ook nog flauwgevallen en ik was helemaal in paniek met de nodige tranen. Ik zat ook nog eens met diarree die gewoon water was ( door de magnesium ). ik ben een nachtje in het ziekenhuis mogen blijven om eindelijk eens te kunnen slapen. Ze hebben mij een spuitje gezet en mijn buik is heel de nacht en voormiddag gewoon ontspannen gebleven. Zalig gewoon. In de middag ben ik dan naar mijn vroedvrouw mogen gaan en zij heeft nog eens een echo gepakt en jawel, madam was nog goed aan het rondspringen en een baarmoederhals van 4.76cm. Ik heb in het ziekenhuis suppos docidium gekregen voor moest het weer fel zijn mag ik er zo eentje gebruiken maar mijn vroedvrouw zegt dat het dagelijks mag. In het ziekenhuis zeiden ze dat ik een hypergevoelige baarmoeder heb die reageert op het minste. Dus door de diarree, door het heel bewegelijk kindje, door mijn blaas, .... gewoon een dagje rusten en wat kalmpjes aan doen want er was niets te vinden :). Mijn vroedvrouw bevestigde nog eens dat mijn ronde banden rond de baarmoeder ook heel erg aan het rekken zijn en die ook reactie van de baarmoeder opwekken, en de lichte pijn die ik ervaarde kwam dus van de ronde banden. Alles helemaal in orde dus. Ze verklaarde de andere vroedvrouw die mij zo schrik had aangejaagd helemaal gek. Ze vond het schandalig. Zeggen dat dit niet kan en dat het heel abnormaal is en dat ze de grootste professoren hiervoor moeten roepen want dat niemand dit zal geloven.... Die is goed zot zei ze. Ik heb die al heel vaak tegen gekomen. Dat stelde me toch wat gerust. Vandaag goed geslapen en nu terug harde buiken, maar ik voel dat mijn darmen vol zijn. Ben wel al kunnen gaan maar ik zie op mijn buik dat mijn darmen gewoon nog gespannen staan. Ik hoop echt dat het dit maar is :) HEEL HEEL HEEL hard bedankt dames voor jullie begripvolle en aanmoedigende woorden :) doet me zo deugd om ook eens positieve verhalen te lezen.

Heel veel groetjes

7. WmvSS

WmvSS Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.160
    0
    0
    Den Haag
    Dames ik lees veelal dat er magnesium geslikt wordt, waar is dat goed voor en mag je dat zomaar nemen? Ik ben nu 12 weken in verwachting en heb vaak ook een hele dikke harde buik en dan met name als ik wat langer op mijn bureaustoel heb gezeten. Heb last van obstipatie, met mazzel ga ik 1x per week .................

8. Trees

Trees Niet meer actief

Soetkin fijn dat je zo serieus wordt genomen in het ziekenhuis en je baarmoederhals is prachtig lang! Dat houdt in dat voor zoverre de harde buiken hierop geen invloed hebben en dat is goed nieuws :)

Magenesium ontspant je spieren. Een harde buik wordt veroorzaakt doordat je baarmoeder zich aanspant en verkrampt. Je baarmoeder is namelijk één grote spier. Een harde buik komt en gaat. Vaak in een soort golfbeweging, net zoals een wee, maar dan zonder de pijn. weet je zeker dat het bij jou al harde buiken zijn en dat het niet 'gewoon' een gespannen buik is door de obstipatie? 12 weken is namelijk wel erg vroeg voor harde buiken, aangezien je baarmoeder dan nog erg klein is?

9. WmvSS

WmvSS Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.160
    0
    0
    Den Haag
    Mijn hele buik is hard, niet alleen de omgeving van mn baarmoeder. Zullen dan toch echt mn darmen wel zijn. Ik doe daar al zoveel aan, eet veel rijp fruit, verse groente en drink rosevisee laxo .............

Is met een harde buik vanwege de zwangerschap alleen het gebied van de baarmoeder hard dan?

10. Soetkin

Soetkin Lid

8 jun 2012
    10
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hey Trees,

Ja ik was ook wel blij dat er eindelijk eens iemand luisterde en het niet weg lachte seg!! Ik hoop dat het zo blijft en dat mijn baarmoederhals mooi lang mag blijven. Laat ons hopen he.
    Ik had ook heel hard last van constipatie. 1 keer in de 4 dagen was al een wonder. Toen ze zeiden pak die magnesium maar maar je kan er wat diarree van krijgen dacht ik, oh geen enkel probleem!! Geef maar die magnesium!! Maar nu ik bijna 2 dagen op het wc gezeten heb met nog ergere harde buiken, hebben ze mij toch afgeraden op te houden met die magnesium. Het hielp trouwens ook geen fluit bij mij :s Ik neem nu sinds gister geen magnesium meer en mijn diarree is over, maar nu begint de moeilijke stoelgang weer. Het zal altijd iets zijn zeker. Je kan altijd eens proberen of het voor jou wel goed is.

Groetjes

11. Soetkin

Soetkin Lid

8 jun 2012
    10
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik had op een dag zo veel buikpijn dat ik krom stond en ben onmiddellijk naar de apotheek gereden ( kiwis, vezels,.... werkten dus ook niets bij mij ). Die heeft me movicol gegeven. Als ik me echt weer zo opgeblazen voelde nam ik hier een zakje van en als het meezat kon ik dan wel naar de wc. Misschien is navragen aan je huisarts. Als je er echt last van hebt moet je er toch iets aan doen he.

12. raspberry

Ja, bij een harde buik krimpt je baarmoeder dus samen. Niet de rest van je buik :)

13. Trees

Trees Niet meer actief

Alleen je baarmoeder wordt keihard. Alsof er een keiharde bal in je buik zit. Binnen een minuut trekken ze weer weg, maar tussendoor kan je buik wel gespannen blijven aanvoelen.

Obstipatie en/of darmkrampen kunnen wel harde buiken veroorzaken. Volle blaas idem dito.

Dit is wel een duidelijk stukje over harde buiken tijdens de zwangerschap.

Wat is een harde buik?

Een harde buik ontstaat doordat de spieren van de baarmoeder zich korte tijd samentrekken, alsof je kramp hebt. Dit doet geen pijn, maar het voelt ook niet prettig.

Harde buiken kunnen al vroeg in de zwangerschap ontstaan. Het zijn oefenweeën, de baarmoeder bereidt zich voor op de bevalling. Een harde buik is niet schadelijk voor jou en de baby.

Als je geen ontsluiting hebt, kunnen harde buiken in principe geen kwaad. Je verloskundige of gynaecoloog kan kijken of je al ontsluiting hebt. Heb je wel ontsluiting, dan is dat een teken dat er grote kans is dat de bevalling te vroeg begint.

14. brenda1987

brenda1987 Fanatiek lid

27 nov 2009
    3.337
    0
    0
    huis mama
    Moerkapelle
    Ik zelf heb bij de eerste vanaf 19 weken thuis gezeten omdat ik continu harde buiken had 3x getest op blaas ontsteking dit was het niet en kreeg bedrust was verschrikkelijk. Ze dachten dat het gewoon bij mij hoort iedere vrouw is anders zwanger zeiden ze.
    Maar achteraf gezien denk ik toch dat het stress was bij mij want deze zwangerschap heb ik er veel minder last van.
    Heb jij toevallig stress/problemen?
    Wij waren banen en huis kwijt en kregen te horen dat een familie lid op sterven lag dus ja ik had behoorlijk wat stress toen.
    Hoop voor je dat het allemaal goed gaat hier kwam meisje pas met 40+2weken zwangerschap terwijl ze dachten dat ze veeelste vroeg zou komen;)

15. raspberry

Hmm, dat ze niet pijnlijk zijn, is niet per definitie waar. Over het algemeen niet hier, maar afgelopen weekend na 3 drukke dagen toch echt wel een aantal hele pijnlijke harde buiken... :(

16. Trees

Trees Niet meer actief

Hier zijn ze ook regelmatig pijnlijk en moet er gepuft worden. Vooral als ik een blaasontsteking heb, maar in principe horen ze niet pijnlijk te zijn. Gewone harde buiken geven hier vooral een erg vervelend gevoel, maar zijn gelukkig geen zware krampen. Als ze echt pijnlijk worden moet ik van de gynaecoloog echt even een paar uur plat en het enige wat dan helpt is een warme douche/ bad. Ik weet niet of je dat al geprobeerd hebt, maar dat helpt hier goed.

17. raspberry

Was hier midden in de nacht, dus maar geen bad aangezet ;)
    Maar 't was gewoon even te druk geweest. Rust pakken en niks doen, was voldoende :)

18. Trees

Trees Niet meer actief

Je bent al wel op een blaasontsteking getest?

Gelukkig dat rust pakken helpt. Vervelend he dat onze baarmoeders zo hypergevoelig zijn! Gaat verder alles goed met je? Je bent ook al lekker op weg :)

19. raspberry

Nee, maar denk niet dat dat aan de hand is: hier niet veelvuldig harde buiken ofzo. Enkel als ik druk heb gedaan of moe ben. Dus dan helpt rust pakken idd afdoende :)

Hier alles goed. Spanning is er sinds de 20-weken-echo wel bijna helemaal vanaf en de kleine dame zorgt voortdurend voor levenstekenen :) Begint al aardig op te schieten dus :)
    Zie dat jij bijna aan je verlof toe bent? Hoe gaat het bij jou? Fijn dat je al zover bent!

Deel Deze Pagina