Lactatiedeskundige zou inderdaad een optie zijn. Ik ga nu eerst proberen om mijn productie op te oeren met het kolfapparaat. (ik zit nu op ongeveer 60cc per kolfbeurt, beide borsten gestimuleerd). Jasmijn drinkt ook ongeveer 60 op dit moment, dus ze heeft vandaag maar 1 kunstvoeding gehad en de rest op mijn kolfvoeding. Als ik meer kan kolven kan ik misschien later weer proberen om haar aan te leggen. Maar eerst eens kijken hoe haar gewicht morgen is en wat vk zegt. Maargoed, we zijn nu pas een dikke week verder. Dus het is ook nog gewoon aftasten. Hopelijk krijg ik weer vertrouwen in het voeden wanneer ik zie dat ze aankomt. In ieder geval weet ik ook dat kunstvoeding tegenwoordig ook goed is, maar het leek me zo fijn om een kindje aan de borst te hebben... Maar ik heb echt nog hoop dat dat gaat gebeuren.
miepens, heerlijk is dat he, voor het eerst achter de kinderwagen lopen Ik ben vanmiddag voo rhet eerst om boodschappen geweest. Was echt genieten, zowel voor mij als voor Siem! Wel balen dat Jasmijn niet goed drinkt en dat ze is afgevallen... Hopelijk komt ze snel aan en kun jij gewoon lekker borstvoeding geven. Dat is zo bijzonder! Ik merk trouwens wel dat ze overal iets anders beweren tov borstvoeding en veiligheid enzo. Eerst werd me verteld absoluut geen fopspeen te gebruiken, nu zeiden ze dat ik dat juist wel moet doen. Ook mag ik niet te snel(nu nog niet) gaan kolven, maar jullie doen het juist wel, op advies zelfs! Ik mocht ook nog niet naar buiten voordat Siem op geboortegewicht was maar de kraamverzorgsters/vk's van jullie adviseren dat helemaal niet Beetje verwarrend vind ik, wat is wijsheid??? Wie van jullie geeft er op dit moment enkel en alleen 'live' borstvoeding? En hoe bevalt dit? Ik vind het zelf redelijk zwaar om steeds degene te zijn die de voeding moet geven. En het is ook best jammer dat mijn man nu minder een band heeft met het kindje omdat hij gewoon die momenten niet met hem heeft. Buitenom dat vind ik het echt geweldig dat het mogelijk is, echt knap van moeder natuur! En ik ben natuurlijk superblij dat het bij mij wel lukt als ik die verhalen van sommigen van jullie lees... Het is echt jammer als de BV niet lukt. Mijn gewicht was trouwens al de vierde dag terug op het oude gewicht van voor de zwangerschap. Ik was ook maar 6 kilo aangekomen. Ben nu nog een klein beetje aan het afvallen maar dat zal wel snel stoppen. Ik heb ook steeds verschrikkelijke honger en dorst, zou wel de hele dag door kunnen eten
Ik vond het bij bv ook zwaar dat ik altijd degene was die moest voeden, soms dus ieder uur als zij dat wou... Maar nu ik telkens moet kolven, flesjes moet klaar maken, bv moet invrIezen, alles weer moet omspoelen... pff, ik verlang terug naar het ontbloten van een borst en klaar Mijn man geeft ook flesjes, dat is wel erg leuk, maar op zich kun je natuurlijk ook kolven en dan je man een keer een flesje laten geven. Ik heb net weer gekolfd en kwam nu uit op 90cc, terwijl ik normaal rond de 140cc zat... Hopelijk krijg ik het snel weer op dat niveau!
Ik zit momenteel ook lekker in bed, met de ipad te kolven. Ons meisje heeft heerlijk bijna 7uur geslapen. Die heb ik net een voeding gegeven en ik dacht 'als ik nu eens meteen ga kolven, kan ik daarna nog heel even lekker liggen' Hier loopt de vriezer ook al verschrikkelijk vol met moedermelk. Geen idee waar ik het dadelijk allemaal moet gaan laten... @miepens Ja een lactatiekundige zou je misschien nog kunnen helpen. En verder kun je bv cashewnoten eten (als je niet een bepaald dieet volgt) die zijn goed voor melkproductie. En je moet bij elke kolfbeurt extra drinken. Het is toch vocht dat je onttrekt uit je lichaam. Dus veel drinken bij borstvoeding/kolven! @adriana Gek he, al die tegenstrijdige adviezen. Ik snap dat ook nooit zo goed. Maar weet wel dat je je(moeder)gevoel moet volgen. Qua naar buiten gaan denk ik dat er best een ommetje gemaakt moet kunnen worden ook al is je kindje niet op geboortegewicht. Wel moet je even de kinderwagenbak voorverwarmen dmv een kruikje en zorgen dat je kindje niet te veel afkoelt. Dan kunnen ze die energie dus gebruiken om te groeien. Wij geven Lynn in de nacht nog steeds lekker een kruikje mee. Een warm bedje is heerlijk toch voor zo'n kleine kruimel?! @andrea Kan zomaar een eenmalige productiedip zijn hoor. Afgelopen zondag dacht ik ook dat mijn productie over was, maar het is er nu weer in overvloed...
Ik geef volledig BV en het bevalt super . Het is zo heerlijk om dat kleine mannetje aan de borst te kunnen hebben en hem te geven wat hij nodig heeft. De nachten vind ik wel super zwaar. Onze dochter sliep bij 2 weken door, maar heb geen enkele illusie dat onze kleine man dat ook gaat doen. Sep weegt nu ook al 4 kilo en doet het dus prima op de BV. Probeer er nu ook echt van te genieten. Moet nl vrij snel aan het werk en dan begint het kolven enzo. Het klopt dat je het niet uit handen kunt geven als je BV geeft, maar manlief is overdag werken en als hij uit zijn werk komt ontfermt hij zich over onze oudste. In ons geval zou het alleen om de nachten gaan en dan vind ik dat hij mag doorslapen aangezien hij ook 2 uur per dag op de weg zit en het belangrijk is dat hij niet oververmoeid raakt.
succes met de borstvoeding Miepens! Hier trouwens het tegenovergestelde probleem, ik heb overproductie. Manneke verslikt zich continue tijdens voedingen, krijgt erg veel extra lucht mee en ik heb continue harde plekken. Vanaf vandaag maar eens blokvoeden, hopen dat dat helpt. Hij geeft 's avonds vaak ook hele voedingen terug omdat hij toch probeert te clusteren... zo zielig! Ik ben ook al voor dat hij op geboorte gewicht was naar buiten gegaan. Hij hield zich eigenlijk al de hele week zonder mutsje of kruik op temperatuur en was goed aan het aankomen dus dan mocht het. Ik kon toch maar een klein ommetje. Ik doe hier de voedingen, mijn man doet alle luiers als hij thuis is (en dat zijn er veel omdat mini een verschrikkelijk gevoelig huidje heeft... Elke voeding dus, ook 's nachts) en ik ga nu voeden
Jacky, ik denk ook dat je als moeder instinctief toch weet wat het beste is voor je kindje. Maandag wordt Siem nog een keer gewogen, hij moet dan 200 gram zijn aangekomen. Ben er van overtuigd dat we dat wel halen! Dan ga ik vragen of ik mag kolven want ik heb volgende week zaterdag een etentje waar ik evt wel naartoe zou willen. (kijken met welk advies ze nu weer komen ) Dan kan de oppas een flesje geven en de rest van de dag geef ik gewoon bv. Oja en vanaf 4 kilo mag hij om de 4 uur ipv om de 3 uur voeding. Dus dat scheelt ook weer. Madeliefke, het is indd belangrijk dat de mannen aan hun slaap komen, vind ik ook hoor, want die werken de hele dag en dan vind ik het ook zo zonde als ze steeds wakker worden van een huilende baby. Nu heb ik het geluk dat Siem al redelijk doorslaapt. Wanneer moet jij weer aan het werk dan? Andrea, ik lees het al;kolven is ook niet alles, maar soms wel handig, toch? Alleen de reden van het kolven is bij jou wat minder leuk... Ik ga nog even een eindje wandelen. het is niet echt lekker weer maar voor vanmiddag geven ze regen af en ik wil toch nog even naar buiten.
Ook even ego: Pff, hier ook een meisje wat niet zoveel aankomt... Volgens kraamverzorgster hoef ik me niet druk te maken als plas en poepluiers goed zijn, maar natuurlijk doe ik dat wel. Ze was maar 140 gram afgevallen (laagste gewicht op dag 3) dus dat is goed, maar de laatste 3 dagen is ze maar weinig gegroeid... En zelfs weer een beetje afgevallen. Op dag 8 was ze nog niet over haar geboortegewicht, zit er wel tegenaan hoor. Ik ging denken wat we nu anders doen dan met Jen, en we kleden Charlie minder warm, althans een dekentje minder en ook geen mutsje. Haar temp is oké, maar wel aan de lage kant (onder de 37, maar boven 36,5). Dus ik ga Charlie maar warmer toedekken en kijken of dit helpt. Ook laat ze met regelmaat 4 uur tussen de voedingen, dus ga haar nu na 3 uur voorzichtig wakker laten worden, zodat we net een extra voeding per 24 uur erin kunnen krijgen. Wat kun je toch onzeker worden als je kindje niet groeit zoals je verwacht!
INderdaad lekker warm aankleden en eventueel nog een kruikje voor de nacht meegeven. Dan hoeven ze de energie niet in het warm houden te steken, maar kunnen ze lekker groeien! Onze Lynn heeft ook een lage temperatuur, zo gemiddeld 36.7. Op een gegeven moment kan het ook gewoon DE temperatuur van je kindje zijn hoor! En een xtra voeding als ze niet lekker groeit kan natuurlijk nooit kwaad. Onze Lynn mag juist wat langer tussen de voedingen laten zitten (we kijken nu een beetje en zo om de 4 uur krijgt ze een voeding, 's nachts kijken we wanneer ze zich meldt). Ze was namelijk in 11 dagen al zo'n 500 gram aangekomen. Mijn slagroom doet het goed. Volgende week woensdag moet ik naar het CB, ben wel benieuwd hoe goed ze dan gegroeit is en of het om de 4uur voeden wel juist is. Niet te onzeker worden hoor! Je doet het hartstikke goed. Je geeft zelf al aan haar extra te gaan voeden en warmer te gaan kleden. Dat doe je dus goed. Moederinstinct?!
@Adriana; ik vind kolven op zich echt goed te doen, maar het is voor mij nu allemaal erg druk. Voor af en toe is kolven echt wel handig, bv 1x per dag om een voorraadje aan te leggen. En ik hoorde net mijn dochter wakker worden, dus meteen een flesje gemaakt... Ligt ze gewoon weer te slapen als een marmotje
Heel herkenbaar die onzekerheid. Ik ben ook nog steeds een emotioneel wrak en ik kan elke keer als ik aan het woord borstvoeding denk al huilen. Toch ben ik wel trots op mezelf dat ik me niet zo gemakkelijk gewonnen geef en dat ik door blijf zetten. Jasmijn is vandaag voor het laatst door de VK gewogen en ze was in 2 dagen al bijna 120 gram aangekomen door het nieuwe voedingspatroon. d.w.z. kolven en dan elke voeding 60cc geven en heb ik te weinig moedermelk, dan een flesje kunstvoeding. Toch was het gisteren vaak stoeien om de melk in haar te krijgen. Het was bijna dwangvoeding en dat was ook zooo zielig. Nu ben ik alweer wat rustiger en is er in overleg met de vk besloten om haar alleen die 60 cc aan te bieden en dat ze eventueel 's nachts wat langer door mag slapen dan 3 uur. Dus dat geeft weer wat extra rust. Het enige waar ik nu tegenaanloop is dus mijn productie die laag is. Als ik een half uur kolf (beide borsten tegelijkertijd) heb ik iets van 40 tot 60 cc (waarvan 40 in de eerste 5 a 10 minuten) Dus eigenlijk net iets te weinig. Dat wil ik eigenlijk opkrikken. Daar heb ik nu een vraag voor bij de lactatiekundige hier op het forum gesteld en anders bel ik over een dag met een "professionele". Maar aangezien ik pas 1 dag op deze manier bezig ben, wil ik daar nog even mee wachten om te zien wat de tijd gaat doen. Ik wil misschien gewoon te graag en te snel. Morgen intake bij CB en misschien morgen ook even weegmoment zodat we haar gewicht nog beter kunnen bijhouden.
Niemand geschreven gisteren? Iedereen is zeker druk met de baby Hoe is het met Hetlichtje?? We zijn benieuwd hoor!
Janna drinkt nu sinds woensdagavond borstvoeding uit de fles, borstvoeding nog van voor mijn dieet, dus als ze allergisch voor iets is, dan verwachten we dat te gaan merken... Tot nu toe gaat het echt prima!! Ze had door de Nutramigen enorme verstopping waardoor ze heel veel pijn had, maar nu ze weer bv krijgt, heeft ze gisteren een luier enorm goed kunnen vullen en sinds vandaag weer heerlijke bv-spuitluiers Ook geen refluxklachten vooralsnog. Ze is echt heel tevreden, zo fijn! Nog even afwachten of dat zo blijft, natuurlijk. Maar het lijkt dus toch te liggen aan teveel drinken aan de borst, waar ik bang voor was. Dus ik wil over een week met haar gaan oefenen, dan maar op de klok voeden, ook al lees je overal dat je dat niet moet doen. Zo voeden en kolven, daarna een stukje wandelen in het zonnetje
Vond t ook al rustig! Maar ik ben inderdaad druk geweest de laatste paar dagen, dan met name met mezelf.. Maandag weer naar de fysio geweest en toen had ik dus ineens geen kracht meer in mn benen! Dit was al minimaal, maar nu kon ik dus helemaal niet meer staan! Er zit ergens een blokkade in mn zenuwen die mijn benen aansturen. Of dit een 'echte' blokkade is, of dat mijn lichaam zich op het moment een soort 'vanzelf' uitschakeld omdat ik te veel pijn heb, dat weten ze niet. Dit is dus niet echt makkelijk met het verzorgen van onze 2 kids! Gelukkig lijkt het van gisteren in elk geval weer iets beter te gaan en kan ik tenminste weer zelf, staand, een luier verschonen! Verder zit ons manneke nu op 5 voedingen! We zijn wel een beetje aan t zoeken geweest de afgelopen dagen, want X leek niet tevreden met de hoeveelheid voeding die hij kreeg. Nu hadden we zn flesje opgehoogd naar 150cc en sindsdien slaapt hij dus door. Gelukkig mocht hij van het CB over naar 5 voedingen omdat hij nu net boven de 4 kg zal zitten! Ben trouwens ook wel benieuwd, hetlichtje, hoe is t??? Hoe gaat t met de rest van de nieuwbakken mama's en babytjes???
Andrea, niet elk kindje is hetzelfde.. soms is het gewoon even zoeken wat jou ukkie t fijnste vind, dat was hier de afgelopen dagen ook even prioriteit num 1! Nu hpen dat ze in elk geval niet op jou BV reageert, maar dan was dat nu dan toch waarschjnlijk al aan de orde geweest, of niet?
Idd, ze heeft een enorme zuigbehoefte en drinkt erg gulzig, waardoor ze zo heel wat melk op krijgt. Dus haar laten bepalen wanneer ze genoeg heeft, dat werkt niet In geval van een allergie had ik idd nu wel iets verwacht, maar we gaan nog even door op deze manier zodat we het zeker weten. In ieder geval hebben we dus erg goede hoop dat het geen allergie is! In ieder geval erg fijn om weer zo'n tevreden snoetje te zien Geen pijnlijke gezichtjes meer, zo fijn! Ze is nu ook af en toe een beetje aan het lachen, heerlijk!!
Tjee babyliciouss jij loopt nu echt al weken te sukkelen he en de pijn blijft... Lijkt me indd niet echt 'handig' als je twee prutsen hebt rondlopen, maar echt vervelend dat je zelf zo weinig kan door d epijn. Andrea, wat fijn dat Janna nu lekker kan drinken zonder spugen, en gelukkig zijn de vooruitzichten wat betreft een allergie ook gunstig Zo leuk om een tevreden baby te hebben he, hier had ik er vanochtend ook weer een even een foto spammen...
@Andrea, fijn dat ze weer een tevreden snoetje heeft! Dat is het belangrijkste he! @Adriana, wat een heerlijk mannetje! Hij lijkt al zo wijs! Het is wel een beetje balen van mn bekken ja. Heb t na R zn zwangerschap ook gehad, maar niet zo extreem als nu. Ik hoop in elk geval dat er snel vooruitgang in zit, lijkt me heerlijk om weer s ff lekker met de kids te kunnen gaan wandelen, zeker met dit weertje! En lekker naar de stad, shoppen!!! Dat heb ik in geen eeuwigheid meer gedaan, dat was gewoon niet meer mogelijk in mn zwangerschap, ik wil nieuwe kleren!!! Hihi..
Hier heb zit ik gezellig thuis met een ziek kind (de oudste), heeft flinke koorts/verhoging en wil niks... De kleinste, daar ben ik net even mee naar het CB geweest. ZE heeft namelijk een beetje scheve bilnaad. En ik was bang dat hier het huiluurtje misschien vandaan komt. Maar volgens de verpleegkundige is dat het niet. Ze zag een tevreden zuigeling. Alleen rot voor ons dat ze het huiluurtje op het gekozen tijdstip (04:00 - 07:00) heeft.... Woensdag moet ik naar de CB-arts, dan nogmaals navragen, maar waarschijnlijk is het onschuldig. Ze was wel lekker gegroeid. Weegt nu 3250gram, dus dat is mooi!