Toevallig was er vandaag ook dezelfde vraag in het forum bij e verloskundige http://www.zwangerschapspagina.nl/stel-vraag-de-verloskundige/311769-terecht-zorgen.html Dus nu ben ik helemaal gerustgesteld. Ik heb mijn meisje alweer een paar keer gevoeld vandaag (niet hard, maar ze is er wel )
zat trouwens net te lezen dat de grens voor levensvatbaarheid bij de 24 weken ligt, dat is ondertussen voor mij al een hele geruststelling
Ha, ik voel d'r nu ineens weer heel goed, maar ze ligt anders dan eerst, volgens mij ligt ze een stuk lagen en trapt ze naar achteren, voelt echt heel gek Ik voel wat hoger ook beweging, maar veeel subtieler, dus denk dat dat haar armpjes/elleboogjes zijn en dat haar voetjes dus laag liggen. Op de 20-weken echo lag ze ook in stuit, maar met d'r gezicht meer naar voren, zodat ze naar voren trapte. Nu dus kennelijk andersom, als ik het goed voel... Klopt ja, ik vind dat een beetje een eng idee eigenlijk, ik hoop echt dat mijn meisje nog heel wat weken blijft zitten!!
Stel je er niet te veel van voor, sorry om te zeggen. Maar ik werk zelf op de neonatologie en het merendeel overlijdt binnen een week. Het is gewoon te klein. Ben je 2 weken verder is het alweer een heel ander verhaal. Maar het beste is gewoon geen prematuur krijgen.
Hier heb ik me vorige week ook al een keer zorgen gemaakt om het niet voelen van ons kindje.. begon echt al te twijfelen. Later kreeg ik een heerlijke bevestiging vanuit mijn buik. En het was compleet gedraaid. Het ligt nu alweer ruim 1 week helemaal dwars, laag in mijn buik. Hier is de pretecho ook besproken. Zaterdag 19 november is het zover! Onze dochter gaat nu een aantal keren per dag naar de WC en meestal doet ze wel een plas. Helaas zegt ze het nog niet uit d'r zelf dat ze moet plassen. Iemand nog suggesties omdat wel voor elkaar te krijgen? Of moeten we dat maar even laten voor wat het is en komt het vanzelf?
Leuk een pret echo! En voor je dochter. Tja toen mijn dochter zindelijkheid aan het trainen was hebben we gewoon haar luier afgedaan. En tegen haar gezegd dat als ze moest plassen dat ze dat moest zeggen. Eerste 2/3 dagen een keer een ongelukje. Maar toen gaf ze het zelf aan. Dus ik zou zeggen uit die luier, potje in de kamer. Zelf om de twee uur vragen of ze moet plassen en dan naar de wc en haar zelf ook vertellen van de mogelijkheid van het potje. En als er een ongelukje gebeurt, er luchtig over doen en schone kleren aandoen.
En weet je nog hoe lang het duurde tot ze zelf aangaf dat ze moest plassen? Tot ze het redelijk door had zeg maar.
Nou, ik hoop toch ook dat onze babietjes allemaal lang in onze buik mogen zitten! Hoe langer hoe beter (althans tot de 40-41 weken). Ik hoop persoonlijk niet dat ze me tot 42 weken laten doorlopen zoals bij mijn zusje. Dan krijg je weer andere risico's. Ik heb stille hoop dat de gyn me dan ook eerder helpt (ipv mijn zusje toen bij de vk). Oja, pipelina, jij vroeg waarom ik bij de gyn loop. (al een paar pagina's terug). Ik heb een tijd geen cyclus gehad en ben toen via de fertiliteitsarts met chlomid en provera aan de slag gegaan. Die bleken geen effect te hebben. Maar op eens had ik weer een cyclus uit mezelf en ben toen gewoon ter controle in het ziekenhuis blijven lopen. Toen ben ik vrij snel (na 5 cycli) zwanger geworden en heb toen al een paar echo's gehad van mijn toenmalige fertiliteitsarts. Helaas zagen we bij ruim 8 weken dat ik te weinig vruchtwater had en dat het waarschijnlijk mis zou gaan. Dat is dus ook gebeurd. Gelukkig op een natuurlijke manier. Daarna ben ik nog onder behandeling van de fertiliteitsarts gebleven om te kijken of mijn PCOS terug zou komen. Gelukkig was dit niet het geval en heb ik gewoon weer cycli gekregen. Maar in de 4de ronde na de miskraam was het weer raak. Helaas was mijn fertiliteitsarts toen vertrokken en die heeft me door gestuurd naar de gyn. Daar mocht ik in de eerste weken zoveel echo's krijgen als ik wilde. Maar toen ik bij 8 weken een goede echo had gehad, begon het vertrouwen te groeien. bij 10 weken zwangerschap vroeg de gyn wat ik wilde. Ik kon of in het ziekenhuis blijven of naar de verloskundige. Ik heb toen voor het eerste gekozen, ondanks dat mijn zwangerschap helemaal op de spontane manier tot stand is gekomen. Ik wil sowieso in het ziekenhuis bevallen en ik heb zo'n gevoel dat de gyn net iets meer weet dan de verloskundige. Oke..ze zijn minder persoonlijk betrokken, maar dat maakt mij persoonlijk niet zoveel uit. Zo, das een heel verhaal! Dus jij werkt op de afdeling neonatologie? Lijkt me (zeker nu) zeer confronterend!
@Jacky, wat goed dat je dochtertje al vaker een plas op de wc doet! Ons zoontje wil bij wijze van wel 30x per dag op de pot zitten, maar een echte plas, ho maar! Hihi...Maar ook dat komt wel! Van de week telefoon gehad van de peuterspeelzaal, vanaf 6 dec gaat onze boef 1x per week ernaartoe en vanaf feb 2x per week een morgen! Zal wel ff wennen zijn, zowel voor zoon als voor mama zelf ben ik bang! @Miepens, wel fijn dat je zelf mocht kiezen of je bij de gyn mocht blijven ja of nee. Ik mocht dat bij mn eerste zwangerschap ook, en ik koos voor de vk om later weer naar de gyn doorgestuurd te worden omdat ik sowieso onderbegeleiding van de gyn moest bevallen. En ja, toen nam de vk me met 24+2 volgens mij niet helemaal serieus en bleek ik dus met 24+5 al 3 dagen met weeën rond te lopen... en ja, wist ik veel... had t wel aangegeven, extra controle gehad zelfs, totdat ik ineens in het ziekenhuis lag voordat ik t wist! Nu dus ook bij de gyn en heb ik natuurlijk niet veel meer te willen, al zou mn keuze nu inderdaad ook uitgaan naar de gyn. Maar onpersoonlijker is t zeker! @Pretecho, wij willen ook een pretecho laten maken rond de 28 weken, ben wel heel benieuwd of ons beebje op ons zoontje lijkt ja of nee! Denk dat je die vergelijkenis natuurlijk heel snel gaat zoeken!
@Miepens: wat een heftig relaas meis! Kan me dan ook helemaaal voorstellen, dat je lekker in het ziekenhuis wilt bevallen onderbegeleiding van de gyn. Je eigen gevoel is altijd het belangrijkst! Ik ben bij de oudste in het ZK bevallen en bij de tweede thuis, maar de hele zwangerschap heb ik toen ook gezegd dat ik in het ziekenhuis wilde bevallen, tot de laatste week, toen bedacht ik me Ja ik werk op de Neo. En ook al is dit mijn 3de zwangerschap, ik zie aardig wat drama en dat kan ik nu moeilijker loslaten. De 20 weken echo is voor mij dan ook echt weer een afvink lijstje geweest. En natuurlijk lagen er op dat moment ook allemaal kinderen met een afwijking. Zul je altijd zien. Maar gelukkig zit er ook een hele dosis realiteitszin in mij, die echt wel snapt dat die het ubertopje van de ijsberg is en dat het in de meeste gevallen gewoon helemaal goed gaat. Gisteren naar de VK geweest, die heeft mij geadviseerd toch nog een tandje terug te nemen. De harde buiken die ik heb geven aan dat het te veel is. Daarna nog naar de fysio en daar kreeg ik weer het zelfde te horen. Vanmiddag heb ik dan ook een afspraak bij de bedrijfsarts. Ik wil zelf ook helemaal niet meer op zaal werken, dat is een te grote belasting. Vanmorgen ook hier heen gefietst (doe er potver bijna een half uur over! ipv een klein kwartietje) en ja dan moet ik echt ff een kwartier uitpuffen van de harde buiken we shall see wat die man heeft te zeggen, mijn man gaat even mee, das wel ff goed. Ik ben iets te emo op het moment. Mijn ton zit vol en loopt me regelmaat over.........
@BabyL: is zooooo leuk de psz, echt ze krijgen er zo'n boost van in hun ontwikkeling. En echt het is heerlijk ff me time en dan straks lekker alleen met de baby Jij ook al voor een pretecho, gezellig nog ff naar je beeb kijken Wij zagen op de 20 weken echo al dat deze kerel absoluut op zijn broer en zus leek. Ze hebben alle drie het zelfde profiel, neus, bovenlip zo schattig. Had jij toen oudste geboren was ook dat je ff moest wennen, van o zo zie je eruit? Dit is de mix van papa en mama. Ik vond mijn dochter prachtig maar ik was zo verbaasd En met de jongste had ik toen die geboren werd, ja jou ken ik, hahahaha
@Pipelina, bij onze zoontje zag ik met de 20 weken echo al aan de profiel foto dat hij erg veel van papa weg had. En toen hij geboren werd... nou, het was precies zn papa en nog steeds overigens! Zo grappig maar wel gelijk heel herkenbaar! Nu weet ik t nog niet, wat ik eruit kan halen van ons beide of van ons zoontje. Dus ik ben wel heel benieuwd naar de 3/4D echo! Gisteravond is een vriend van ons langs geweest om een nis die we hebben op de kamer waar ons zoontje naatoe verhuisd, om te toveren tot een grote kast. In november komt hij dit maken, dan kan ons zoontje eindelijk om naar die kamer en kan ik los op de babykamer. Nu gaan we langzaam aan die werkkamer van manlief dus al leegmaken, gordijnen bestellen enz, eindelijk vooruitgang!!!
hey dames! ik heb me heeeeeeeeeeeeeeel lang geleden hier ook aangemeld.. en nog een keer terug komen omdat ik er weinig was, met het voornemen om vanaf dan vaker mee te komen kletsen, maar ik heb me er weer niet aan gehouden.. maar was wel even benieuwd hoe het met jullie allemaal is?? hb het wel redelijk druk met heel veel (leuke) dingen maar ga nu toch proberen om hier wat vaker mee te komen doen... groetjes, Wendy
@ wendy, dat herken ik. Probeer ook actief te zijn, maar heb zoveel andere dingen nog te doen dat ik wel veel mee lees, maar niet altijd reageer. Maar meiden dat maak ik in mijn verlof vast wel goed
@Wendy: welkom terug! Wij hebben gisteren bedje en box besteld. Bij Babydump, geholpen door een erg aardige man, ik heb blij dat we naar die winkel zijn gegaan. Daarna ook nog even een wasmachine voor ons nieuwe huis... Goed geshopt zeg maar! Iedereen lekker genoten van het "uurtje" extra vannacht?
Lekker geshopt. Maar sorry van mij mogen ze die stomme zomer/ wintertijd afschaffen! Grrrrrrr is niet lollig met kinderen meer. Dus ik zou zeggen heb er acht dubbeldwars van genoten zou ik zeggen.
Wintertijd is heerlijk. Vanochtend rond 8.30 wakker en daarna heerlijk omgedraaid om tot 11 uur (nieuwe tijd) te blijven liggen. Zalig. Dat zal volgend jaar wel anders zijn, dus nu nog lekker genieten. Ook lekker daarna buiten i het zonnetje broodjes gegeten. Ondertussen eepompoensoepje gekookt en straks weten we nog niet wat we gaan doen. Best wel een fijn idee!
oeh lekker hoor miepens, dat je nog kan uitslapen! hier standaard om 9.00 wakker en dan ook echt wakker... gelukkig al een paar dagen het naar bed gaan lopen rekken dus vanmorgen werd ik om 9 uur nieuwe tijd wakker