Hahaha! Anique die is leuk! Tupp: wat een leuke manieren allemaal om het te vertellen. Maar kan me voorstellen dat je nu nog wel even een beetje 'kop in het zand' hebt. Fijn ook dat het bij je opa goed was. En jummie, lekker uit eten!!! mamavanjoshua: wat goed van de werkcomplimenten!! Super! Babyblues: hier ook ongi-krampjes gehad, een tijd. Nu al weer eventjes niet. Vanavond wel enorm trekkerig gevoel in mijn onderbuik toen ik opstond, bandenpijn in aantocht?? Hier: ben weer thuis, na paasweekend bij zwager en schoonzus, was gezellig, maar ook erg vermoeiend (is 6u rijden verderop). Zoonlief vond het helemaal geweldig, allemaal nieuw speelgoed (van zijn neefje), en zijn kleine neefje van 13 maanden. Hij was heel lief voor hem, erg schattig. Ben sinds een paar dagen wel minder waard, blijf maar zooooo moe, en word nu ook echt misselijk. Gistermorgen wilde ik echt alleen maar heel stil zitten omdat het anders echt te erg werd, bleh! Nog niet gespuugd, hoop dat dat ook zo blijft. Weten jullie al of jullie de combinatietest gaan doen? Is nog wel vroeg, maar kreeg nu van de ha de folder al mee, dus ben er over na aan het denken. Bij mijn zoontje hebben we het niet gedaan, omdat wij zoiets hadden van 'iedereen is welkom, ook een kindje met down syndroom', maar nu twijfel ik. De combitest is hier niet alleen voor down, maar ook voor open rug/schedel, en Edwards syndroom (trisomie 18). Is dat in Nederland ook zo? Nou ja, de reden dat ik nu twijfel: open schedel en trisomie 18 zijn niet met het leven verenigbaar, en dat zou voor mij wel iets zijn dat ik zou willen weten. Tja... misschien dat we het dit keer dus toch doen.
in nl is de comb test voor de trisomieen 13, 18 en 21 (patau, edwards en down). ik ga hem dit keer wel doen, aangezien sam* trisomie 13 had. niet erfelijk, maar we hebben wel een iets grotere kans op herhaling. maar dat ga ik vrijdag ook met de gyn bespreken...
Morgen dames!...zie dat het paasweekend nog aardig druk is geweest ! Ik moest werken, dus eigenlijk niets gedaan. Ben wel sinds 3 dagen ontzettend misselijk... Nu weer, dus ga eerst even kijken wat ik kan doen om het te laten zakken en reageer straks even verder .
Goedemorgen dames! Alles goed hier? Ik heb al eventjes niet meer gereageerd hier. Eerst lag ons internet er uit en vervolgens een druk paasweekend gehad Ik heb net geprobeerd alles bij te lezen, maar het is toch wel veel om op te reageren. Ik zag dat er slecht nieuws is geweest voor een paar dames. Heel veel sterkte gewenst! @combitest, wij gaan het niet doen. Bij onze dochter ook niet gedaan. We hebben er toen goed over nagedacht of we het wel of niet wilden. Om dezelfde redenen als die we toen hadden gaan we het nu ook niet doen. @vertellen, hier weet nog niemand het. De vorige keer hadden we het al wel vrij vroeg aan mijn moeder en een aantal anderen verteld. Nu willen we eigenlijk wachten tot 12 weken voordat we het aan wie dan ook vertellen. Hoewel we het misschien onze vrienden groep iets eerder zullen vertellen. Ik heb al wel besloten dat ik het wil doen door m'n dochter een t-shirt aan wil laten doen met 'ik wordt grote zus' oid. @klachtjes, ook hier krampjes die komen en gaan. Maar vooral de misselijkheid is heel erg. Nu gaat het gelukkig weer een beetje, maar ik ben 1,5 week constant misselijk geweest. De vermoeidheid is het ergste. Kan wel blijven slapen! Fijne dag dames!
zo..ik heb mn misselijkheid redelijk weer onder controle .. - hier sterk aan het twijfelen over een combinatietest..ik zou het niet doen om (als het bijv. een downsyndroom heeft) het dan te laten weghalen. Misschien meer ter voorbereiding zodat je weet wat je te wachten staat...maar ja ik weet het gewoon niet. ga er daarom ook over praten met de Vk (aangezien, zoals ik eerder hier heb gezegd, er bij onze vorige zwangerschap wel een dikke nekplooi was geconstateerd). -vertellen: Hier weten het beide ouders (vinden we toch fijn mocht het niet goed gaan). Mijn manager heb ik het ook verteld, puur vanwege het feit dat zij weet van mijn miskramen en voor het werk wat ik doe. Voor de rest wachten we echt pas met 12 weken (waren daar vorige keer ook heel blij om, want we wilden het eerst al met 11 weken zeggen..maar dat had dan geen leuke situatie opgeleverd...eerst blijde boodschap en dan paar dagen later slecht nieuws..nee, echt pas na 12 weken).
@k1987: welkom en natuurlijk van harte gefeliciteerd ! @babsy: he balen dat je pas morgen kan bellen voor een afspraak, maar misschien dat je dan wel 'voor je gevoel' sneller aan de beurt zal zijn..het is tenslote al april ! @anique; hahahah dat was wel een goeie april grap, vooral als mensen het nog geloven ook hihi @mamavanjoshua: fijn dat je werkweekend goed gegaan is en wat tof dat ze al zo snel tevreden zijn met je ! gaat vast helemaal goed komen..toppie! @lopi: jij dus lekker een geslaagd weekend in zuid-limburg gehad en alweer bijna aan de beurt voor een echo..spannend meis! @Tupp: bizar he wat dementie met een mens kan doen. Wel heel fijn dat hij jullie nog wel herkent, koester die momenten. Werk zelf op een PG afdeling, dus kan mij wel voorstellen wat het met je doet.
@combinatietest: ik wil die niet. Omdat een kindje met Down toch welkom zou zijn en die test heel vaak "false positive" geeft, oftewel, alarm slaat terwijl er niks aan de hand is. Sterker nog, als de test uitslaat, is er meestal nog steeds niks aan de hand, dat vertellen ze je ook. Dan heb je een vlokkentest of vruchtwaterpunctie nodig voor uitsluitsel. Dat geeft risico op miskraam, maar het grootste bezwaar is dat je dan de zorgeloosheid in je zwangerschap kwijt bent. Zelfs als uit vervolgonderzoek blijkt dat er niks mis is, blijf je zitten met de enorme schrik en het besef dat er iets mis kan zijn... @klachten: ik ben niet misselijk, maar sinds vandaag wel weer heel makkelijk wagenziek. Kan tussen mijn oren zitten, trouwens. Want ik had er pas last van nadat mijn vriend er een opmerking over maakte.
Pfff ik heb echt de beroerdste nacht ooit gehad... wat ik ook probeerde ik kwam niet in slaap... ik was wel moe. Nu ben ik kapot... hoop dat ik vannacht een stuk beter slaap, want dit is ook niks. Morgen dan eindelijk dé dag... ik kan tussen half 1 en half 2 bellen... best spannend weer
Ben het met je eens hoor, precies om de redenen die jij geeft hebben wij de combi-test dus ook niet gedaan bij mijn zoontje. Maar ik begin te twijfelen omdat ze nu hier dus naar meer dan alleen down zouden kijken, waaronder naar dingen die niet met het leven verenigbaar zijn, en dat zou ik dan eigenlijk wel weer willen weten. Dus ik denk dat bij ons zo gaat zijn dat we de test doen, als er grotere kans op down uitkomt laten we het verder zo, maar mocht er grotere kans op een andere onleefbare afwijking uitkomen, dan denken we dan verder of we erop verder laten testen. Lopi: kan me goed voorstellen dat je dit met de gyn wil bespreken, zeker in jouw geval. Lijkt me best spannend! Babsy: jeetje wat een rotnacht. Hoe gaat het met je stoppen met roken? Hou vol!! Vind het echt knap dat je het doet!
Stoppen gaat supergoed... 2de dag achter de rug en nog steeds geen frustraties ofzo ... valt me 100% mee!
@babsy: fijn! ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat omdat je het nu voor zoiets concreets doet het minder moeilijk is...je eigen gezondheid is toch maar een ver van je bed show, omdat dat meestal pas over vele jaren gaat spelen.
Ik ben nog eens gaan lezen over de combinatietest. De test kan een verhoogde kans geven op 3 aandoeningen: Downsyndroom (trisomie-21) Patausyndroom (trisomie-13) Edwardssyndroom (trisomie-18) Die laatste twee zijn niet met het leven verenigbaar en de meeste kindjes overlijden al tijdens de zwangerschap of geboorte. Op deze pagina: Prenatale Screening: Meer lezen over de combinatietest staat dat als je test uitslaat, dat er dan een verhoogde kans is van 1 op 200 dat je kind Down heeft. De kans op Patausyndroom en Edwardssyndroom is nog kleiner. Vervolgonderzoek (vlokkentest/vruchtwaterpuntie) moet dan aantonen of dat inderdaad zo is. 1 op 200 = 5 op 1000, toch? Verderop op die pagina staat dat de vlokkentest/vruchtwaterpuntie een kans geeft op miskraam als gevolg van het onderzoek. Die kans is 3 tot 5 op 1000. Ben ik nu gek...? Dan is de kans op miskraam (het verliezen van een gezond kindje!) toch praktisch even groot als de kans dat je kindje inderdaad een trisomie-aandoening heeft?
die kans van 1 op 200 is niet de kans die uit het onderzoek komt! maar het getal waar voor de meesten de grens ligt voor verder onderzoek. bij een kans die kleiner is dan 1 op 200 raden ze niet aan om verder onderzoek te doen, omdat ze dan in verhouding de kans op een miskraam te groot vinden. als de kans groter is, dan kun je het overwegen. overigens is het zo dat hoe ouder je bent hoe nauwkeuriger de kansberekening is, dit omdat ze meer gegevens hebben van de oudere dames, omdat deze de test standaard vergoed krijgen (vanaf 36) en dus vaker doen.
Hi dames, Wat is er alweer veel gebeurt . Hier eveneens update, mvm vloer gehad de eerste plasjes zitten al in een kan. Ik weet het ook nog niet mbt de combinatietest. Aan de ene kant is het een kansberekening en ik vind vwp weer risicovol. Aan de andere kant zou ik het ook wel zeker willen weten. Je kan nu toch ook bloed laten prikken in Duitsland? Hebben jullie daar al iets over gelezen?
De bloedtest in Duitsland en Belgie is geloof ik voor 98 of 99% betrouwbaar voor Downsyndroom en wat minder betrouwbaar voor die andere. Wij hebben bij onze zoon geen onderzoek laten doen, omdat een kindje met Down bij ons welkom zou zijn. Al onderschat ik het zeker niet. Maar ik moet zeggen dat ik het nu toch moeilijker zou vinden. Omdat een broertje of zusje met een handicap ook best 'belastend' kan zijn voor het andere kind. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe je hier als ouders mee omgaat hoor! Maar het is wel een extra factor om rekening mee te houden. Zeker toen we vorige keer twee kindjes verwachten. Toen heb ik toch erg getwijfeld. Wat zou het voor onze zoon betekenen als er ineens twee kindjes met Down in het gezin zouden komen?? Toch hebben we toen besloten om geen onderzoek te laten doen. Ik geloof namelijk dat ik niet in staat zou zijn om een zwangerschap te laten afbreken. Ook niet bij één van de aandoeningen die niet verenigbaar zijn met het leven. Ik geloof dat ik persoonlijk dan liever zou laten gebeuren wat er gebeurt. Hoewel het me ook vreselijk moeilijk lijkt om een zwangerschap te voldragen waarvan je weet dat je uiteindelijk toch 'met lege handen' achterblijft. Ik weet het niet en ik hoop het nooit te weten, want dat betekent dat ik nooit voor de vreselijke keuze kom te staan! Maar voor mezelf zou ik denk ik liever afwachten. (Als het in ieder geval voor het kindje zelf niet een te grote lijdensweg wordt dan.) Maar ik heb ook alle begrip voor mensen die dit niet willen. Dus ja... ik geloof niet dat wij echt goede kandidaten zouden zijn voor de combinatietest. De 20-weken echo laten we wel doen. Daar kunnen natuurlijk ook dingen ontdekt worden die aanleiding kunnen zijn de zwangerschap niet te voldragen. Maar er kunnen daar ook dingen uit kunnen komen die snel na de geboorte kunnen behandelen (soms al tijdens de zwangerschap, geloof ik). En dan wil ik een kindje toch de beste kans geven op een goede start. Dat vind ik dan belangrijker dan het risico dat we iets horen dat we liever niet tijdens de zwangerschap hadden geweten.
Hoi meiden, Wat Anique zegt hadden wij bij mijn vorige zwangerschap ook door: de kans dat je kindje het inderdaad heeft, is bij het ingeschatte risico even groot als de kans dat het misgaat bij de test. Daarom hebben wij het niet gedaan. Nu doen we het wederom niet. Als er op de 20-weken-echo iets vreemds te zien is, dan kijken we verder (alhoewel ik ook weet dat deze echo niet alles kan vinden). Bleeeegh.... over 5 minuten begint mijn dag vol met literatuurmondelingen en ik ben zo misselijk....
@babsy: Harstikke goed van je meid dat je probeert te stoppen !..en het gaat je echt wel lukken hoor ! @lous: o bah, heel de dag mondelingen en dat terwijl je zo misselijk bent!..heel veel succes ! @pepe: yeaahh goed gedaan met je eerste plasjes hihi ! heb jij ook zo'n leuk fleecewikkeldekentje gehad? @hier: weer lekker misselijk ! MvM is net geweest en ben weer goedgekeurd...mogen weer hormoontjes plassen voor het goede doel !
goedemorgen! voor mij ook geen extra onderzoeken. dat is iets waar ik eigelijk niets eens bij stil sta. de echo, en de 20 weken echo is heel fijn, daarbij zien ze al veel, verder ben ik jong (30) dat zegt natuurlijk niets, maar een gehandicapt kindje is ook hier heel welkom, ik ben niet supergelovig, wel gelovig, en ik denk dat als dit op je pad komt, je er zeker weer de kracht voor krijgt die je nodig hebt. daarbij onderschat ik zoiets niet hoor. momenteel 2 lieve kinderen met gezondheidsklachten, ernstige voedselallergie en astma, daar waar dit voor ons heel normaal is, krijgen anderen het al benauwd bij de beperkingen en de hindernissen die je tegenkomt, ik bedoel te zeggen, je groeid in alles mee. daarbij snap ik ook heel goed dat andere hier wel onderzoek laten doen. het zijn keuzes en beslissingen waar je van te voren nooit weet hoe je er in staat en ermee omgaat, meiden succes met de keuze! hier wel veel onzerheid, zo voel ik me zwanger, en zo weer niet. ben blij als de eerste 3 maanden achter de rug zijn! kijken jullie ook al stiekem naar nieuwe spullentjes en kleertjes? zijn er al die van die leuke pakketten hebben aangevraagd!???!! en wat te doen met de vakantie?? vertellen aan ouders hoor ik jullie wel over, maar hoe en wanneer vertellen jullie dit nieuws tegen een broertje of zusje?!!! wat heb ik weer een vragen he! dames fijne dag, en geniet van het beginnende zonnetje!!!
@Wynie: kan me zeker vinden in jouw verhaal ! Ik zou het om die reden ook niet kunnen weghalen ongeacht wat er mee zou kunnen zijn. Hier ook erg blij als we de 3 maanden voorbij zijn! Hihi jaaaaa ik kijk stiekem zeker al naar spulletjes en kleertjes...zelfs al babykamers, kan het gewoon niet laten ! die pakketten ga ik pas aanvragen nadat ik 12 weken voorbij ben. tja vakantie hahaha...het wordt geen vliegreis dit jaar, want hebben pas eind september vakantie aangevraagd (voordat ik wist dat ik zwanger ben). De 1e keer hadden we het heel snel al verteld aan broertjes en zusjes (geloof bij 6 weken). Bij de 2e keer, gewacht tot 1e echo(8 weken)...en nu willen we het hun pas vertellen tussen de 11 a 12 weken (ligt eraan hoe vaak ik echo's krijg dit keer)...maar goed de keuze ligt natuurlijk bij jezelf en waar je je goed bij voelt !
Jaahhh super lief he? Dit is het eerste kadootje dat we dan hebben gehad. Ik ben gisteravond begonnen en ik had met vannacht erbij al bijna een fles vol hoor....Wel ff een gedoe met die kan maar het is voor een goed doel.