Anique, ik vind echt dat je dat je dat mooi gezegd hebt . Ik zit juist nu ik nog niets weet en mijn lichaam vrij weinig tekens van zwangerschap geeft een beetje in angst. De gevoelige borsten zijn flink afgenomen en mijn spastische darmen zorgen voor flinke pijn in de buik.. Ik heb van mijzelf het idee dat het me juist gerust zou stellen als je weet dat het hartje klopt.
hoi allemaal! Hebben jullie nog een plekje voor een nieuwe? Weet sinds een week dat ik zwanger ben, en vind het erg spannend. Hier voor mijn zoontje ook een zwangerschap die misging (kwamen we bij de termijnecho op elf weken achter, hartje was waarschijnlijk bij week 8 ergens al gestopt, uiteindelijk curettage gehad). Behalve erg zware en gevoelige borsten en soms wat moe en misselijk niet heel veel kwaaltjes. Ook hier dus onzekerheid, maar ik vind dat je het hel mooi hebt verwoord Anique, die ga ik onthouden! Heb voor volgende week donderdag een afspraak staan bij mijn ha (die ook obstetrician is; ik woon in Canada) en dan ga ik horen hoe het hier zit met echo's enzo.
Oh voor het lijstje: ben 34, dit is ons tweede kindje. Uitgerekende datum: ergens tussen de 21ste (als ik uitga van mijn ovulatie volgens fertility friend; vandaar dat mijn ticker op 5 weken staat) en de 25ste (als ik uitga van de eerste dag van mijn laatste menstruatie). Zal volgende week eens bij de ha vragen.
In Nederland wordt de uitgerekende datum 'officieel' vastgesteld met de echo rond 12 wkn. Maar de datum van je eisprong is een hele betrouwbare indicatie hoor! Meer dan je laatste menstruatie. Wat betreft echo's: bij onze vk ipzit die tegenwoordig standaard bij de intake. Ik zorg er wel bewust voor dat ik pas na 7,5 week een afspraak plan. Dan moet het hartje gewoon kloppen. Als je eerder komt en het klopt nog niet, zit je zo in onzekerheid. Dan kan het nog alle kanten op. Door onze vorige ervaring ben ik wel weer met de neus op de feiten gedrukt dat een goede echo geen garantie is. Maar die heb je natuurlijk nooit. De kans dat het misgaat is wel een heel stuk kleiner als je het hartje hebt zien kloppen. Dus ik ga me toch maa vasthouden aan de statistieken en hoop dat ok iets geruster ben als ik een eerste echo heb gehad. Bovendien wil ik nu gewoon weten of het er één is of meer. Als ik weer uitga van de statistiek is de kans dat het er weer meer zijn erg klein. Maar ik ben alweer zo snel misselijk en ik had twee dagen voor nod echt sl een donkere test. Dus er zit toch een klein 'wat als-je' in mijn hoofd.
@tupp: ja, ik geef je helemaal gelijk wat betreft de 1e echo. Heb nog geen afspraak maar wil ook richting de 8 weken er pas 1 hebben . Word nu wel erg nieuwsgierig of het bij jou misschien weer 2 mogen zijn !
@mcm: gefeliciteerd met je zwangerschap! ..tjonge woon jij in canada, gaaf zeg! Ben heel benieuwd of het daar anders gaat betreft verloskundige/echos dan hier in nederland
In het eerste berichtje van Lies kun je dat lezen: Ik had zelf ook al wel meegelezen in eht andere topic, maar daar wordt zoveel geschreven dat ik het niet bij kan houden....
Ik had niet eens gezien dat er nog een andere was. En om heel eerlijk te zijn, kan ik hem nu nog net vinden. En ach, het maakt ook niet uit toch. Misschien juist wel lekker, twee wat kleinere clubjes in plaats van één zo'n grote bups. Dat is amper bij te houden. Enne; gefeliciteerd. Ik had bij de nod-lijst je naam ook al in roze zien staan. Gaat het goed?
@combinatie test: Hier heel veel twijfel, we zijn er nog niet uit. Ik ga ervan uit dat het bij ons ook vergoed wordt, aangezien we een zoon* met trisomie 13 hebben gehad. Het was niet erfelijk, maar we hebben een verhoogde kans op herhaling (1% meer kans, dus het valt wel mee). Ondanks dat we bij Sam* bij 7, 9, 11 en 15 weken een echo hebben gehad zijn de alarmbelletjes pas gaan rinkelen bij de 20 weken echo. We hadden toen expres geen combinatietest gedaan omdat ik de vervolgonderzoeken (vlokkentest of vwp) toch niet wilde, ivm verhoogde kans op miskraam. Nu denk ik dat ik sowieso erg gespannen ben of het wel goed gaat en dat een goede combi-test uitslag misschien wat opluchting kan geven. Maar als het een slechte uitslag zou zijn weten we nog niet wat we doen. Vervolgonderzoek zou dan misschien ook uit meer echo-controle kunnen bestaan. 5 april maar eens overleggen met gyn. Dan krijg ik ook de eerste echo (bij 8 weken).
Wij doen geen combinatietest omdat het uiteindelijk "maar" statistiek is. Het geeft aksnog geen zekerheid. Ik weet nie of ik de vervolgonderzoeken zou willen, zou ik niet voor een keuze gesteld willen worden m.b.t. tot eventueel afbreken van een zwangerschap. Ik weet dat ik eigenlijk mijn kop in het zand steek, wat dat betreft. Maar het is zo vreselijk als je zulk slecht nieuws krijgt, dat ik het niet goed aandurf. Als ik jullie goed begrepen heb, Alice en Lopi, hebben jullie wel meegemaakt dat jullie dit soort nieuws hebben gekregen. Hoe ervaren jullie deze nieuwe zwangerschap nu. Hebben jullie het verlies van jullie kindjes een beeje een plek kunnen geven?
Hoi allemaal, Ik lees net wat trieste berichtjes hier... Wat naar... Fijn dat iedereen alles hier kan delen, ik hoop dat de meiden daardoor een dergelijke gebeurtenis een plekje kunnen geven. Daarnet heb ik een zwangerschapstest gedaan en ik ben zwanger! Ik stond helemaal te trillen, haha! Ik ben uitgerekend op 29 november, heb net snel even gekeken op een site. Ik zou me graag aansluiten bij deze club, gezellig! We hebben al een dochtertje van 2 en zijn dus nu gezegend met een tweede zwangerschap! Groetjes, Marlous
Sam* is pas 2,5 maand geleden geboren, dus nee, dat heeft nog geen plekje. Deze nieuwe zwangerschap is erg welkom, maar eerder dan verwacht. Bij ons bleek dus pas bij de 20 weken echo dat het mis was. Achteraf hadden ze het bij de 15 wkeen echo ook moeten zien (Sam* had geen neusje), maar ik vind het niet erg dat het uiteindelijk zo gelopen is. Sam* heeft ons papa en mama gemaakt. Ik heb hem gevoeld, en zelfs mijn man heeft hem nog voelen schoppen (toen we het slechte nieuws inmiddels gehoord hadden). Voor mijn gevoel was het bij ons heel zwart-wit: Sam* had een ernstige afwijking aan zijn hersenen (en een groot waterhoofd). Gemiddelde levensverwachting van hem was ongeveer 1 dag, als hij de geboorte al zou halen...wij hebben er dus voor "gekozen" om de zwangerschap af te breken. En voor Sam* heb ik een miskraam bij 15 weken gehad. Spontaan, zonder waarschuwingstekenen (ja, een beetje bruin verlies). Ik ga er dus niet vanuit dat het nu allemaal goed gaat. Maar ook niet dat het verkeerd gaat. Ik probeer met de dag te leven en niet te veel verwachtingen te hebben (positief of negatief). Het kindje is in ieder geval heel erg welkom, maar het verdriet van Sam* speelt zeker nog een rol. Maar dat kan naast elkaar bestaan. Net als dat ik 3 weken geleden op kraamvisite ben geweest bij een goede vriendin: ik was blij voor hen. Natuurlijk ben je dan ook verdrietig, maar het is goed, dat mag allemaal, en dat kan ook allemaal naast elkaar bestaan.
2e helft november as mama's lijst 15/11 - LoPi, 34 jaar, 2e kindje (al mama van Sam*) 19/11 - pepe, ## jaar, 1e kindje 19/11 - Dinges1989, 23 jaar, 1e kindje 20/11 - linda109, 27 jaar, 1e kindje 21/11 - Lies1988, 24 jaar, 1e kindje 21/11 - guusje27, ## jaar, 2e (en 3e?) kindje 21/11 - mcm78, 34 jaar, 2e kindje 22/11 - tupp, 31 jaar, 2e kindje (***) 23/11 - kriti81, 31 jaar, 1e kindje 24/11 - wynie, ## jaar, 3e kindje 24/11 - MamaSandra, 27 jaar, 2e kindje 26/11 - Trine, ## jaar, 2e kindje 26/11 - Princess79, 33 jaar, 2e kindje 26/11 - babsy78, 35 jaar, 5e kindje 28/11 - Anique, 36 jaar, 4e kindje (draagmoeder) 29/11 - Desstiiny, ## jaar, 1e kindje (**) 29/11 - Lous1982, 30 jaar, 2e kindje nog niet bekend: karinikke87, ## jaar, 1e kindje Afspraken 28/03 - linda109 - 1e echo 05/04 - Lopi - 1e echo 05/04 - pepe - 1e echo 11/04 - Lies1988 - intake vk 23/04 - princess79 - intake vk 24/04 - linda109 - intake vk 26/04 - Lies1988 - termijnecho
Fijn dat je er zo mee om kunt gaan. Ik was tegelijk uitgerekend met de vriendin van mijn mans beste vriend. (7 april) We hebben door de afstand niet meer wekelijks contact ofzo. We zijn wel pas bij ze geweest en gelukkig kon ik gewoon met haar meegenieten van het zwanger zijn en de babyshower die ze pas heeft gehad. Ik zie ook niet op tegen de kraamvisite straks. Wat niet wegneemt dat ik erg blij ben dat ik dan mag vertellen dat ik ook weer zwanger ben. Maar ik geloof niet dat het anders moeilijker zou zijn geweest. Zoals je zegt: verdriet en blijdschap kunnen naast elkaar bestaan. Fijn dat jouw man S.am ook nog heeft kunnen voelen. Hij heeft inderdaad ouders van jullie gemaakt. Al moet het erg verdrietig zijn om ouders te zijn zonder kind. Ik hoop van harte dat jullie eind november een gezond tweede kindje in jullie armen mogen houden!
Wat een verhaal... Knap dat je het hier komt vertellen. En 2,5 maand geleden, dat is inderdaad nog erg kort. Heel bijzonder om weer zwanger te zijn, lijkt me. En ik kan me voorstellen dat het erg onwerkelijk is...
Ik denk dat Cygnet de bevallingslijst (16-30 november) bedoelt want ik zie er bij de clubs ook geen. Maar dat topic is echt superdruk, en voor mij inderdaad amper bij te houden.
LoPi: jeetje meid wat een heftige tijd hebben jullie zeg! Lijkt me erg heftig, het verdriet over S.am* die jullie zo kort geleden hebben moeten laten gaan, en dan nu de blijdschap met een nieuwe zwangerschap. Vind het heel knap dat je probeert met de dag te leven! Tupp: Bedankt voor je antwoord op mijn uitgerekende datum twijfel. Ik dacht ook dat de o-date best betrouwbaar was, maar durf er niet zo goed vanuit te gaan dat de ha dat ook vind, en dan zou ik het zo vervelend vinden om ineens weer drie dagen achteruit gezet te worden (vooral omdat ik met smart aftel naar de 12 weken na de ervaring voor mijn zoontje). Snap heel goed dat je de echo probeert een beetje uit te stellen, na je ervaring met de tweeling. Maar jeetje wat doen ze de eerste echo vroeg dan tegenwoordig! Ik zat me bij dat bevallijst forum al af te vragen waarom iedereen van die vroege echo's kreeg. Bij mijn eerste zwangerschap en die van mijn zoontje was de termijnecho echt pas de eerste, tenzij je eerder een miskraam had gehad of zo. Hier in Canada zit dat er denk ik echt niet in, volgens mij (wat ik lees op internet) doen ze zelfs alleen als ze niet zeker zijn van de termijn een termijnecho. Zou dus kunnen dat ik moet wachten tot 20 weken... Maar goed, zal ik donderdag wel horen.
@LoPi, wat een heftig verhaal zeg. Wel heel bijzonder dat je weer zwanger bent. Blijdschap en verdriet kunnen inderdaad langs elkaar bestaan. Maar ik kan me voorstellen dat al die nare ervaringen je behoorlijk onzeker kunnen maken wat betreft de nieuwe zwangerschap. En dat geldt eigenlijk ook voor alle anderen. Ik heb zelf nog nooit zoiets meegemaakt - even afkloppen - maar ben er wel heel erg van bewust dat alles niet zo vanzelfsprekend is dat alles altijd goed gaat. Ik neem het ook maar van dag tot dag, maar sta er wel positief in. Ik kan me nog herinneren van mijn vorige zwangerschap dat ik pas vanaf de 20 weken echo een beetje vertrouwen kreeg en dat dat ook groeide naarmate ik verder in de zwangerschap kwam. @nieuwe zwangere dames, welkom bij het clubje en gefeliciteerd met jullie zwangerschap @hier, gisteren een afspraak gemaakt bij de vk. Op 11 april mijn intake en de eerste echo. Het wordt zo allemaal steeds echter.