Hee meiden ik zal straks alles even teruglezen heb tijdje niet gekeken, zal even update geven over hoe het gaat! Afgelopen dinsdag stond de afspraak bij de vk, ik was blij dat ik eindelijk mn klachten op tafel kon leggen! Mijn bloed heeft ze gecheckt en ijzergehalte was 8, 1, (zegt mij niks maar ze zei dat dat uitstekend was) ik kreeg telefoonnummer van mensendieck zodat ik afspraak kon maken voor mn bekken maar ze maakte zich nog wel zorgen over het sterretjes zien en het extreme moe zijn, ze wou dat ik mijn suiker liet controleren in het ziekenhuis. Moet 3 dagen een koolhydraatrijk dieet volgen (gister mee begonnen) maandag om 8u nuchter int ziekenhuis zijn en laten prikken, vies drankje drinken, 2 uren wachten en dan weer prikken, ik kijk hier zo tegenop! Ik word beroerd zonder eten.. en heb eeb fobie voor overgeven dus hoop echt dat ik het drankje binnen kan houden! Mn bloeddruk was trouwens ook perfect. . Als laatste ging ze hartje luisteren en baarmoeder voelen, hartje waa super (hij schopte ook enthousiast tegen de doptone) alleen toen ze mn baarmoeder ging voelen en de kleine vond ze hembte groot (wel 2 weken!) Mijn buik is ook enorm gegroeid afgelopen week (kleine striemen ineens zichtbaar uit het niets) heb echt een enorme toeter nu. Dus ze wou dat ik 2 extra echo's kreeg om de groei in de gaten te houden (kan ook met mn suiker te maken hebben dat ie zo snel groeit) dus heb maandag onverwachts weer een echo en met 32 weken weer (vind ik totaal niet erg!) Maar me wel zorgen om Dustin en om mn eigen gezondheid, maandag zullen we duidelijkheid krijgen! Ben woensdag gelijk naar mensendieck gegaan en is me super goed bevallen, oefeningen gekregen en een steunband Ook heb ik me ingeschreven voor de zwangerschap CurZus van KraamZus (ook mn kraamzorg) start op 20 augustus en kijk er echt naar uit! Hoop dat ik leuke vrouwen leer kennen uit mn omgeving en wat ga leren natuurlijk. Pff nou dat waa het wel zo'n beetje, al met al zit ik stuk lekkerder in mn vel nu, ik waggel alleen echt als een pinguin maar ik vind het heerlijk.. lekker op en top zwanger! Even afwachten of Dustin echt veel te groot is en of ik suikerziekte heb, maar als dat zo is dab komt alles ook wel weer goed. . Liever te groot dan te klein zeg ik altijd maar!
Goed dat ze er in ieder geval bovenop zitten wat betreft suiker. Mocht het zo zijn, dan is het meestal zo dat ze na de geboorte de baby standaard willen bijvoeden met een suikerdrankje. Ik weet niet wat je wilt wat betft voeding (borst of fles) maar als je borstvoeding wilt geven, is het handig om daar vooraf even ver na te denken wat je wilt wat betreft bijvoeden. Leuk als de baby zo tegen de doptone schopt he. Volgens mij hebben ze er gewoon een hekel aan, maar voor ons stiekem wel leuk. @Bsotsie: vervelend die klachten! Trek op tijd aan de bel hè.
@mamavanjoshua5109, Dit weekend wel rustiger aan gedaan, voor mijn begrippen...hahaha... Vervelend van de kleren dat je daar niet zwanger in uit ziet...Bah..Zou het ook niet echt wat vinden deze kleren aan te doen. @bdotsie, nee. Ken het niet. Maar zal zeker vandaag even de vk bellen als je het echt niet vertrouwd! @xAnke, veel succes vandaag. Ben benieuwd. En fijn dat je goed onder controle staat
Drankje viel reuze mee, het was de hoeveelheid waar ik meeste moeite mee had, 300ml ( 2 glazen ) op een lege maag pff.. maar had na een uur al super honger en het viel reuze mee! Nu de uitslag afwachten.. en vanmiddag de groei echo dus nog even spannend! En ben idd van plan borstvoeding te gaan geven.. ik lek trouwens al weken vocht en soms kleine beetjes melk, iemand anders hier ook al last van?
hier ook nog geen last van lekkage hihi...enneh fijn Anke dat het drankje meeviel. hoe is de groei echo gegaan?
xAnke: Ik lek niet echt, maar soms wel wat druppels. (En dat maakt dan weer van die fijne korstjes op mijn tepel.)
Hier even een paar drupjes als ik onder de douche onderuit kom. Ik begin weer serieus te twijfelen of ik bv ga geven. Ik wilde dat proberen maar er zijn dingen die mij tegen houden zoals man met drukke baan, voeden op vraag, nooit het eens uit handen kunnen geven, dat de mensen er op staan te zien omdat ze geen begrip opbrengen dat ik het niet fijn vind dat ze kijken, wat met afbouwen en weer zelf gaan werken,.... Gaan jullie bv of fv geven? Hebben jullie er al over nagedacht? De stekende pijn in men rug is weg. Vandaag wel de hele dag in de zetel gelegen omdat ik zo verschrikkelijk moe ben.
Voor ik zwanger was, riep ik altijd dat ik de fles zou geven. Maar de eerste keer dat ik zwanger was wilde ik gewoon borstvoeding gaan geven. Dat voelde voor mij logischer. Maar ik was wel vrij makkelijk: ik verdiep me er wel in en dan begin ik gewoon en kijk ik wel hoe lang ik het volhoud. Toen ok zwanger raakte van onze zoon heb ik inderdaad informatie gezocht over het hoe en wat. En ik nam me voor om het minstens zes weken vol te houden, omdat je toch vaak wel opstartproblemen hebt. Toen ik eenmaal bezig was heb ik het steeds een beetje per periode bekeken. Na 6 maandne begon het inderdaad goed te lopen. Dus ik nam me voor om in ieder geval door te gaan tot ik weer zou gaan werken (4 mnd) en dan even te kijken hoe het dan zou gaan met kolven enzo. Daar was ik niet dol op. Maar met drie dagen werken, ging het maar om 9 voedingen / kolfbeurten per week. En ik vond het toch zonde om voor die paar momenten helemaal af te bouwen. Want het geven van borstvoeding beviel mij gewoon erg goed. Ik kon me niet voorstellen dat ik nog zou voeden aan een kindje dat al kan lopen. Maar ik vond het fijn om zelf bordtvoeding te kunnen geven, onze zoon genoot er van en het ging allemaal gewoon zo goed en makkelijk. Dus er was elke keer geen reden om te stoppen en wel om gewoon lekker door te gaan. Uiteindelijk heeft onze zoon 1,5 jaar borstvoeding gehad. En ik moet zeggen dat ik er naar uitkijk om weer borstvoeding te geven. Dat zou ik een paar jaar geleden nooit verwacht hebben. Maar op de één of andere manier lijkt het geven van flesvoeding nou zo'n gedoe. Terwijl vrouwen die kv geven dat vaak juist lijken te denken over bv. Dus het is denk ik maar net wat je gewend bent en wat voor jou goed voelt.
@bdotsie , ik denk toch echt aan flesvoeding. O.a. Door de door jou genoemde redenen. Ik denk dat ik er niet voldoende achtersta om dit te doen. Dan geef ik liever met liefde de fles. @anke , blij dat alles goed ging! En (nog) geen lekkende tepels hier.
De echo ging super, hij is helemaal niet te groot dus echoscopist dacht dat er waarsch niks mis is met mn suiker! Zn koppie ook even kunnen bewonderen... we hebben nog een groeiecho met 32 weken maar zie het nu gewoon als mooi meegenomen gratis echo's!
@xAnke, wat fijn dat alles goed gaat en de baby niet te groot is. Heel goed en fijn om te horen. Dus inderdaad een mooie gratis echo gehad. En ook een mooie ook. Wat een schatje! @borst/flesvoeding, ik wil ook proberen om borstvoeding te geven. Vind het wel spannend als ik heel eerlijk mag zijn. Ook omdat ik een aantal jaar geleden een borstverkleining heb gehad..Dus kijken of het allemaal nog goed werkt.
Wij zijn er trouwens eindelijk uit wat de jongensnaam wordt! Meisjesnaam wisten we al vrij snel. Ik ben echt opgelucht, want we hadden het er elke dag over en leken niet eens in de buurt te komen! Soms zie je lijstjes voorbij komen waaruit mensen niet kunnen kiezen... Wij hadden niet eens een lijstje. Zondag hoorde ik in de speeltuin een mama haar kind roepen en toen dacht "Ja, dat zou wel eens wat kunnen zijn." Tegen m'n man gezegd "Daar zeg ik nog niet meteen nee tegen." In de loop van de dag de naam nog een paar keer gezegd en nu zijn we het eens. Ik zeg niet dat het niet zou kunnen veranderen, maar dat is niet erg. We hebben in ieder geval iets.
Wat super zeg Tubb. Hier zijn wij er nog laaaaaaaaaaaaaaaang niet uit. Vind het ook zoooooooooo moeilijk. Ik heb een lijstje gemaakt met namen en manlief vind het allemaal wel oké... Maar hij is er nog met geen één fatsoenlijke naam aangekomen.. Grrrrrrrrrrrrrrrrr. Alleen een paardennaam. Tenminste dat vond ik hahahaha... Vind het ook zooooooooo moeilijk! Lees zelfs af en toe de dodenadvertenties en daar haal ik inspiratie uit voor namen...Erg he???? Staan altijd veel namen onder.... Wat moet ik dan later tegen mijn kind zeggen, ja je naam komt uit de dodenadvertentie...hahaha
Hier al een naam van zodra we wisten dat het een jongen ging worden, ondertussen al 11 weken geleden. Wij noemen hem ook al zo, soms wel moeilijk om je niet te verspreken waar andere bij zijn en dan maar hopen dat ze het niet gehoord hebben
Ik lek al wel. Tenminste, ik vind geen nattigheid, maar wel opgedroogde kruimels tussen de kreukeltjes op mijn tepels zeg maar. En ik kan er ook al druppels uit drukken. Voor degene die twijfelen of ze borstvoeding willen geven... Ik vond de eerste poster op deze pagina erg overtuigend: Breastfeeding Posters: Benefits, Whats in Breastmilk vs Formula & The Breastfed Baby & Toddler | paa.la En ik ga dus inderdaad kolven voor minstens 6 maanden. @simoontje1985: hou er rekening mee dat je na een borstverkleining wel het risico loopt op te weinig melk en dat alleen maar vaker aanleggen bij jou niet altijd zal helpen. Je kunt dan overwegen om allebei te geven (aanvullen met poedermelk dus) of met donormelk, maar ik zou het sowieso gewoon proberen, want het is wel een hele mooie ervaring en zeker die eerste colostrum, ook al is het maar een klein beetje, dat spul is zooooo waardevol! Dat is echt een antistoffenBOM! Een paardenfokker kan het je zelfs vertellen: een veulen dat nooit biest (eerste melk) kreeg, zal nooit een kampioen worden. Geldt dus ook voor de andere dames: al geef je maar 4 dagen borstvoeding, dat colostrum is echt onvervangbaar!
@namen , ook hier zijn we er al uit. Voor een jongn hadden we gelijk al een naam. Toen we wisten dat we een meisje kregen hadden we een paar opties. Daarna de twijfel tussen 2, ondanks dat de ene veel mooier klinkt met de 2e naam en de naam van mijn (stief)dochter gaan we toch voor de andere. Die naam past zo bij ons. Kan me niet voorstellen dat er nog een mooiere naam voorbij komt! @borstvoeding , ik heb juist begrepen dat ze geen fan zijn van borst en flesvoeding te samen ? Als dit wel zou kunnen voel ik me er veel beter bij. Ik zie enorm op tegen kolven. Dan zou ik zelf borstvoeding kunnen geven de meeste tijd. En af en toe flesvoeding als paps het overneemt. @babykamer , morgen eindelijk echt beginnen nu de hittegolven geweest zijn. Verheug me er zo op om alles in te richten ! Kan niet wachten.... @hier , ik voel me zo *blegh* de laatste dagen. Heel eg moe , flauw , prikkelbaar , huilerig. Heel gezellig voor mijn omgeving. Morgen een gesprek met mijn leidinggevende om te kijken wat het beste werkt nu. De lange drukke routes kan ik niet meer aan. Ben benieuwd hoe we dit gaan oplossen.
@combinatie borstvoeding & flesvoeding; Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod; hoe meer je baby bij jou drinkt, hoe meer melk je gaat aanmaken. Als je voedingen vervangt door flesvoeding, zeker in die eerste maanden, gaan je borsten te weinig melk aanmaken en loopt het (bij de meeste vrouwen) snel terug. Rond vier maanden hebben veel vrouwen sowieso al een dip in de 'productie'. Dat wordt vanzelf opgevangen, doordat je kind dan meer gaat drinken en zo de aanmaak van voeding stimuleert. Als je ook flesvoeding geeft, worden je borsten niet genoeg gestimuleerd en loopt het vaak zo snel terug dat je niet meer zelf kunt voeden. Als je bv en kv wilt combineren, zou ik daar sowieso een paar weken mee wachten. Dus de eerste twee maanden alleen borst, om de borstvoeding goed op gang te laten komen. En houdt er rekening mee dat zodra je flesvoeding gaat geven, dat je dan in feite bezig bent de borstvoeding af te bouwen. Bij sommige vrouwen gaat dat erg snel en blijkt dat ze een maand later al volledig op de fles over zijn, omdat er geen moedermelk meer is. Prima natuurlijk als je dat wil. Maar wel iets om rekening mee te houden. Het zou zonde zijn als je dat niet weet en daardoor de bv nooit goed op gang komt (terwijl je dat wel had gewild) of het te snel over is. Wat betreft kolven; het leek mij ook niks. En is in het basisonderwijs natuurlijk verschrikkelijk onhandig. Sowieso had ik niet echt een prettige plek. (Deur kon niet op slot, raam waar bijna nooit iemand langs komt. Maar ja, soms dus wel. En omdat vervanging bij ons natuurlijk moodzakelijk (en lastig) is, kolfde ik deels in mijn pauzes. Al hoeft dat officieel niet. Maar ik moet zeggen: op sommige dagen vond ik die half uurtjes verplicht stilzitten ook wel lekker. Soms deed ik ook gewoon wat nakijkwerk tijdens het kolven, terwijl het anders tot na schooltijd (lees: 's avonds thuis) was blijven liggen.. Dus het had ook wel een paar voordeeltjes. En zelfs als het die voordelen niet had gehad, had ik het toch gedaan. Ik voedde toen geloof ik nog zo'n 6 keer per dag. Dat is 42 keer per week. Op mijn drie werkdagen, kolfde ik dan drie keer. Ik vond het zo zonde om voor die 9 voedingstijden die onder mijn werktijd vielen, de andere 33 'in gevaar' te brengen. Toen na 9 mnd mijn kolfrecht afliep, was de productie (rotwoord) stabiel genoeg om die voedingen wel te laten vallen zonder dat de productie terugliep. Als ik al met vier mnd voedingen had laten vallen, had ik niet zo lang gevoed. Een aangezien dat ons prima beviel, ben ik blij dat ik toch gekolfd heb. Voor mij was het een goede keuze. Maar ik moet zeggen: het is ook een keuze die eigenlijk pas gemaakt is toen ik eenmaal een baby had en borstvoeding had. Van te voren kon ik me er niks bij voorstellen en leek het kolven me alleen maar vervelend en lastig. En ook het voeden op zich aan een ouder kindje leek me maar raar. Het is voor mij ook iets geweest waarin ik meegegroeid ben.
@borstvoeding, bedankt voor jullie adviezen allemaal. Ik denk inderdaad dat ik het gewoon rustig moet bekijken tzt. Denk dat ik extra veel aandacht eraan moet geven, maar ga niet voor niets 3x naar informatieavonden. @kinderkamer, gisteravond de kast opgebouwd. Nou in de gebruiksaanwijzing stond dat wij 1 uur nodig hadden. Wij waren na 2,5 uur klaar. En toen had ik de knollen op..hahaha... Vandaag en morgen nog werken en dan EINDELIJK weekend. Ben er echt aan toe!
@Simoontje: Ik vond het boek van Stefan Kleintjes fijn. Daarin wordt heel goed uitgelegd hoe borstvoeding werkt. Dus ook het lichamelijke proces. Dat heeft mij wel geholpen. Ik voelde me er ook sterker door en minder onzeker. Wij waren pas na middernacht thuis uit het ziekenhuis en even geïnstalleerd door de kraamverzorgster. Maar zij zou de andere ochtend (in overleg) pas wat lateer beginnen, zodat we allemaal gewoon een beetje konden uitslapen. Dat betekende dus dat ik de eerste voedingen echt gelijk helemaal zelf moest doen. En doordat ik ook dat boek al had geleze, wist ik gewoon hoe dat moest. Dat vond ik heel fijn. Sommige hoofdstukken vond ik wel wat dwingend overkomen, dat heb ik soms ook wel met artikelen op zijn site. Maar daar lees ik dan maar gewoon overheen. Gewoon alleen de feitelijke nformatie en concrete tips tot je nemen.