Misschien eigen bijdrage huisartsenpost

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door SeaShell, 20 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

'Patiënt moet eigen bijdrage betalen aan huisarts'
    Driekwart van de huisartsen vindt dat mensen een eigen bijdrage moeten betalen als ze gebruik van een huisartsenpost maken.

Dat blijkt uit een enquête waarover het vakblad Medisch Contact schrijft. In 2010 was 65 procent van de huisartsen voor invoering van een eigen bijdrage, dat is nu gestegen naar 77 procent.
    De artsen hopen dat met een eigen bijdrage hun zorg efficiënter wordt. Zo'n 80 procent van de mensen die 's avonds, 's nachts en in het weekend langs komen blijken geen spoedeisende hulp nodig te hebben. De huisartsen hebben daar handenvol werk aan. Door de eigen bijdrage verwachten de huisartsen dat mensen minder snel naar de huisartsenpost zullen gaan.

2. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Pdima, maar dan wil ik het bedrag graag terug van de verzekering.. als ik al bij de hap kom is het op het advies van hen. ik bel als ik advies nodig ben als het ineens verergert.. ik bel niet als het ook kan wachten tot de volgende ochtend..

Snap dat veel mensen voor niks komen en dat ze daar van balen.. maad het lijkg erop dat je nu extra moet betalen om zorg te krijgen.

3. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Zou balen zijn, door een stelletje hypochonders moet de rest lijden.

4. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

Ze doen toch telefonisch een screening, hier wel hoor!

Het komt op mij over dat de artsen vinden dat ze teveel moeten werken in de avonddiensten en dat ze daarom dit willen.
    maar waar ik wel bang voor ben dat mensen te laat bellen voor zorg, of dat ze naar de eerste hulp gaan.

5. SeaShell

#5 SeaShell, 20 jun 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jun 2012
    Ik denk dat de HAP mensen áchteraf moet beoordelen.( dus de huisarts bij wie je komt op de HAP)

A) was het een terecht bezoek? Zo ja, niks betalen
    B) kon het wachten tot de volgende dag? Zo ja, wel laten betalen

Sommige mensen komen serieus voor elk verkouheidje of ingegroeide teennagel omdat ze bijv overdag moeten werken en de HAP zien als een soort avondhuisarts ofzo :$

6. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.169
    10.678
    113
    Ik vind dat een leek niet moet hoeven inschatten of iets wat "buiten kantoortijd" optreedt of verergert en waar hij zich zorgen over maakt, kan wachten tot de volgende dag. Ja er zijn stapels mensen die t wel makkelijk vinden, zo'n avondhuisarts, maar er zijn ook mensen die voor dat beetje pijn op de borst al niet de huisartsenpost durven bellen, en dat maak je zo alleen nog maar erger!

7. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.528
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    goed idee!Heb veel klasgenootjes die stage lopen bij een huisarts,echt niet te geloven waar mensen soms mee komen ...;)

8. minimuis

minimuis Fanatiek lid

17 aug 2007
    4.066
    5
    38
    Vrouw
    Goed idee. Ik belde een tijdje terug op zaterdag omdat de kat in een speelsebui mijn zijn nagels in mijn oog had gezeten de helft wat binnen zat was een beetje verkouden daar zit je dan zelf tussen een uur te wachten en nog denken van ja moet ik wel op zaterdag gaan.

9. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik vind dat wat Daantje zegt ook wel een goed idee.
    Sommige dingen kunnen niet wachten en sommige dingen wel.

Beoordeel dan als je bij de HA zit en niet van te voren al.

Maar goed het zat er al aan te komen nu de eigen bijdrage van de gewone HA niet door gaat.

10. emje

emje Niet meer actief

wij belde laatst om half 5 de huisarts omdat er iemand met zijn vingers tussen de deur had gezeten. we kregen van de huisarts te horen dat we maar een half uur moesten wachten en dan de huisartsenpost moesten bellen.

11. NoLu

NoLu Niet meer actief

Belachelijk, dan krijg je mensen die wachten tot na het weekend en t dan misschien te laat is.

Want voordat je naar een seh moet, moet je eerst langs de hap.

12. NoLu

NoLu Niet meer actief

Jij kan niet oordelen op wat je daar zie, voor t zelfde geld komen ze niet voor dat verkoudheidje wat jij ziet

13. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Helemaal mee eens!!

Er zijn mensen binnen mijn familie die echt waar voor elk wissenwasje naar de ha/ hap gaan. En ik denk dat ze door een eigen bijdrage wel 10 x nadenken voordat ze weer bellen.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als mensen moeten betalen voor de HAP loop je het risico dat ze veeleisender worden...ze betalen er toch voor? En met alle agressie waarmee je tegenwoordig al te maken kunt hebben op de HAP en SEH...lijkt me niet leuk voor de medewerkers.

Aan de andere kant: het is een duurder soort hulp, dus ik denk dat een triage ter plekke, waar bepaald wordt of je wel of niet terecht gekomen bent eerlijker is. Alhoewel, die triage wordt vaak al aan de telefoon gedaan, niet iedereen die een HAP belt krijgt ook een afspraak...

Lijkt me eerlijker om voor alle huisartsenbezoeken een symbolisch bedrag te vragen en om huisartsen te stimuleren eens per week een avondspreekuur te houden voor mensen die onder werktijd niet naar de huisarts kunnen/willen/durven/mogen. En gewoon voor dat avondspreekuur een kleine toeslag vragen. Die je baas dan maar moet betalen als ie het niet goed vindt dat je naar de huisarts gaat (iets wat nog al eens voorkomt als je in de bouw werkt of zo).

15. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik heb voor de oudste ook wel eens bij de hap gezeten, omdat ze hem graag wilde zien.. Hij had het benauwd (zaterdagavond) en stomen in de douche werkte niet.. Dus moest terugbellen als het niet geholpen had.. Uiteindelijk moest ik langs komen.. Prima, maar achteraf gezien viel het allemaal wel mee, dus geen kuurtje o.i.d. nodig.. Dus had in principe kunnen wachten tot ik die maandag bij de ha terecht kon.. Tja, heb geen zin om een rekening te krijgen terwijl ik heen moest op hun advies..

Aantal weken geleden had de oudste waterpokken. In zn oog gekomen en flink ontstoken.. Weinig prut kwam eruit.. Bij de ha geweest en overleg gehad met de oogarts. Aankijken was het advies. Prima, maar had gevraagd om een zalfje/druppels voor de zekerheid.. Nee was niet nodig, maar als er prut uit kwam moest ik de hap maar bellen.. :( Ook best.. Nu ben ik een krap half uur onderweg naar de hap, maar stond ook binnen 5 minuten weer buiten.. Hij zag direct waar we voor kwamen en kreeg meteen een recept die ik op kon halen in hun apotheek.. En weer een half uur terug..

Hun beleid mag wat dat betreft ook wel aangescherpt worden..

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bereikbaarheid van de HAP zou ook leuk zijn...ik heb geen auto en de HAP is 45 minuten fietsen. En op momenten dat je naar de HAP gaat zijn er meestal ook geen bussen...

17. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

tja dat vind ik ook.
    Als ik naar de hap ga is het voor longontsteking of voor een antibiotica die niet aanslaat voor een longontsteking. (ik heb medicatie waardoor ik snel longontsteking krijg).

Als ik niet snel ingrijp dan loop het uit de hand. Daardoor heeft mijn man een keer snachts de hap gebeld die stuurde gelijk een ambulance, eerste hulp en heb ik een week in het ziekenhuis gelegen, aan de zuurstof, morfine en dubbele antibiotica enz enz

Tja kan mij voorstellen dat veel mensen in de wachtkamer ook denken dat ik er zit voor een verkoudheid. helaas niet!

18. minimuis

minimuis Fanatiek lid

17 aug 2007
    4.066
    5
    38
    Vrouw
    Nou zwaar ziek ben je niet als je daar een beetje zit te hoesten en te lachen en de ha stuur je zo weer weg dan krijg je op zijn minst medicijnen mee de apotheek zit bij ons bij de ha en als een arts zelf al zegt dat ze voor ieder wissenwasje komen en ik me niet hoef te schamen dat ik in het weekend komt dat zegt voor mij al genoeg

19. SeaShell

mensen in mijn familie ( mijn 2 neven van 28,echt serieus) die gaan naar de HAP omdat ze een eigen bedrijf hebben ( bouw) en geen zin en tijd hebben om overdag naar de huisarts te gaan, en gaan dan 's avonds als ze vrij zijn naar de HAP voor een ingegroeide teennagel of aambeien. ze zeggen dan ook echt bloedserieus het te zien als een avondhuisarts voor mensen die overdag geen tijd hebben :$ dat soort mensen mogen ze van mij gerust laten betalen hoor, vind het echt schandalig

iemand met een serieus spoedje moet dan bijv 1,5 uur wachten omdat dit soort ongeleide projectielen geen zin of tijd hebben om overdag te gaan en gaan dan voor een wissewasje naar de HAP waardoor de wachttijden oplopen, en het verpesten voor de gewone burger die WEL voor iets wat niet kan wachten naar de HAP gaan

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije

Zo is het inderdaad echt! Ik vind het eigenlijk wel een goed plan.

Ook van die types die al een week ergens last van hebben en dan toch nog perse in het weekend moeten gaan.

Deel Deze Pagina