De titel zegt het eigenlijk al Wij hebben sinds kort een broodbakmachine en willen ons eigen brood gaan bakken. Maar ik kan wel wat tips gebruiken.. Soms is het resultaat geen brood maar een baksteen namelijk (jum ) en het wordt ook zó snel droog en oud! Vroeg me af of er meer broodbakdames waren om recepten en tips uit te wisselen
Bak wel eens brood in de broodbakmachine maar volg eigenlijk gewoon de instructies op de verpakking en is altijd goed gegaan, heerlijk vers brood...wat inderdaad wel sneller oud wordt dan gekocht brood.
wij doen het weleens, niet heel vaak hoor! tot nu toe is het bij ons altijd goed gelukt heb een keer broodbakmix van de xenos gehad was italiaanse met tomaat enz. hmmmmmmm erg lekker!
Ja, ik bak ook (bijna dagelijks) zelf brood. In vergelijking met fabrieksbrood wordt een zelfgebakken brood inderdaad sneller droog en oud. Dat komt omdat er geen conserveringsmiddelen in zitten. Je kunt er evt. een scheutje olijfolie aan toevoegen om het brood iets smeuïger te maken. Maar je kunt het sowieso niet lang bewaren.
wij verpakken het trouwens altijd goed in vershoudfolie en dan is het de dag erop nog goed te eten, daarna is het wel echt oud
Ik bak ook graag brood in de broodbakmachine, je brengt me op een idee voor morgenochtend . Ik vind het brood heerlijk, maar je kan er maar 1 dag van eten, de 2e dag is het droog. Wat ik doe: ik laat het brood een half uur korter in de broodbakmachine, stel de korst in op licht en doe de helft melk en de helft water en wat extra margarine. Ik gebruik altijd koopmans, geen huismerk. Ooo krijg er honger van, heerlijk! Ik ben een echte broodeter.
Ohja, nog een tip. Laat het brood eerst (minimaal) een uur afkoelen voordat je het gaat snijden. Als je het snijdt terwijl het nog warm is, verdampt er te veel vocht (water) en dan droogt het brood sneller uit.
Ik koop eigenlijk altijd kant-en-klaar broodmixen, en heb wel eens broodmix gekregen via een collega, die het zelf 'bij de molen' kocht. Allemaal lekker, het is echt nog nooit mislukt. Als ik een middelgroot broodje bak, eten we dat met z'n viertjes met gemak op in een dag. En ik neem aan dat je het ook kunt invriezen. (wel eerst laten afkoelen, en dan goed verpakken)
Wij zetten hier de machine juist vaak een tintje donkerder, ligt ook een beetje aan de machine denk ik en aan je persoonlijke smaak,
hier ook een bbm. af en toe bak ik ook brood. Het was de bedoeling om geen brood meer te kopen, maar zelf te maken. Maar omdat mijn vriend geen echte broodeter is, vindt hij het brood veelste droog denk dat ik zaterdag maar weer eens een rozijnenbroodje ga maken. heb er nu al zin in
ik maak ook wel eens brood maar gewoon met de hand en de oven, en hoe sneller brood droog en oud wordt hoe gezonder haha. Er zit tenminste geen rommel in wat het allemaal goed moet houden. Als je het niet op krijgt snel genoeg gewoon de helft in de diepvries doen
Ja en juist om die rommel willen we het zelf bakken haha Ik had gisteren mix van de lidl gekocht en die was helemaal ingezakt (baksteen) maar net toch even geproeft en oeh heel erg lekker! Wij bakken altijd 's ochtends dus nog een uur na laten koelen is dan wat lang. Maar gewoon de helft invriezen kan natuurlijk altijd. Ik heb gisteren worteltjes-suikerbrood gemaakt en och wat is het dan een straf dat het snel op moet voordat het oud wordt haha! Jullie gebruiken dus meestal de kant en klare mixen? Ik wissel nog wat af. Mix is wel makkelijk maar eigenlijk is zelf met meel enzo aan de gang ook niet erg lastig. Wat ruikt het lekker he 's ochtends!
ik vries het hier altijd in (gesneden en al) en dan haal ik het er per sneetje uit. Ben absoluut geen broodeter dus ik amak moeilijk brood met spekjes en kaas en gedroogde tomaatjes enzo
De laatste tijd wordt de bbm hier wat minder gebruikt, maar het was altijd erg lekker. Alleen om de geur al, zou ik het wat vaker willen doen. De mixen van koopmans waren altijd goed, maar het liefst gebruikte ik de soezie mixen. Ze hebben ook een site met veel recepten.
Ik heb alles al geprobeerd, de ene keer hoog brood, dan weer droog brood......maar.......hier komt mijn tip: Ingrediënten in de machine, programma op kneden. Altijd een Theelepel boter erbij. Cakeblik invetten, bloem erin tegen het plakken en dan de gerezen broodmix erin. Even op en neer , en naar links en rechts schudden zodat je brood een mooie vorm krijgt. Oven op 175 graden en in 40-45 min afbakken. Zo krijg je echt een gezellige boterhammenvorm. Ik zet onder in de oven een schaaltje water tegen het uitdrogen. Als het brood gaar en klaar is dan uit de oven halen. Ik dek hem nog even af met een vochtige theedoek.na een tijdje het brood uit de vorm en smullen maar! Oja, de krentenbroodmix v Albert Heijn is Ook heerlijk. Beetje kaneel, zakje vanillesuiker, boter,evt wat koekkruiden en gedroogde vruchten/abrikozen erbij! Smakelijk!
Mijn brood is al wel eens ingezakt, of de bovenkant was helemaal plat --> water te koud, of teveel water. Ik gebruik meestal de bakmix van de aldi, maar ik doe er wel nog steeds gist, melkpoeder, boter, zout en suiker bij. Op d verpakking staat dat het klaar is om zo te bakken, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik mix ook meestal de verschillende bakmixen onder elkaar. Zo maak ik het brood donkerder, lichter, meer of minder granen,... Er staat er trouwens nu eentje op. Nog een uurtje en dan nomnomnom, mmmh