Hoi allemaal! Ik heb een klein vraagje. Mijn manneke eet al veel vast voedsel (fruit, groente, brood, yoghurt etc). Ik lees en hoor de laatste tijd steeds meer dat mama's een lepeltje boter door het avondeten doen, i.v.m. de vetten die een kindje nodig heeft. Ik ben daar eigenlijk niet zo van, maar mijn vraag is: heeft hij dat nodig? Dus extra vetten in de vorm van een lik boter door het avondeten? Hij krijgt ook altijd boter op brood en volle yoghurt. Weet iemand dit? Liefs!
Je kindje heeft goede vetten nodig en deze zitten in (voornamelijk vloeibare) olieën en boter. Als hij deze vetten op een andere manier binnenkrijgt is het ook goed. Als ik bijvoorbeeld voor mijn kids alleen op water kook dan doe ik een scheutje zonnebloemolie door het eten. Als ik het (roer)bak dan niet.
Da's in principe genoeg hoor! Roerbak je je groenten weleens of braad je vlees in wat vet? Goede vetten zitten in volle zuivelprodukten. Extra boter door het eten wordt wel geadviseerd aan kindjes die achter blijven in groei, maar is als ze normaal gezond eten niet nodig.
Hoi! Bedankt voor jullie reacties. Lucas eet nog geen vlees (wel vis, kaas, ei) en ik kook eigenlijk altijd zijn groente. Misschien is idd een scheutje olijfolie een goed plan. Dan zou ie naast de boter en volle yoghurt toch wel genoeg moeten krijgen. Zijn groei liep nog niet echt achter, maar hij duikt wel langzaam onder het gemiddelde, terwijl hij altijd boven de middellijn zat. Liefs!
Ben ik niet mee eens. Roomboter kan ook best hoor, dat spreek ik niet tegen, maar plantaardige vetten (liefst onverhit bij het eten voegen) zijn beter dan dierlijke vetten. Olijfolie helpt ook beter vitamines op te nemen. Het verschil in mening zal wel liggen in Nederland versus mediterane landen.
Olijfolie bevat onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten zijn gezond, maar die moet je niet gaan verhitten, want dan worden ze toxisch. Roomboter kan je daarentegen wel goed verhitten. Dat bevat echter wel een verzadigde vetten bevat, maar er zit wel vitamine A en D in die kindjes in de groei goed kunnen gebruiken, maar je hoeft geen hele klonten op een dag te geven. Hier gaat het dun op brood en de andere dag weer plantaardige margarine. Die laatste is weer niet geschikt om in te bakken en braden.
In mediterrane landen schijnt de zon veel meer en dus wordt er meer vitamine D opgenomen door de zon. In Nederland is dat echt te weinig om voldoende vit. D op te nemen, vandaar.
Ik wil dit niet op een discussie over olijfolie laten uitlopen, maar ik had het nu meer over hoe olijfolie gebruikt wordt en omdat de mediterane regio veel olijfproductie heeft. Zodoende wordt het hier ook meer gepromoot. Als je olijfolie tot 160 graden verhit worden er geen toxische stoffen gevormd. Hier wordt olijfolie naderhand in en op producten gedaan of met koken. Frituren en bakken is idd niet aan te raden.
Naast alle genoemde voordelen helpen vetten ook bij de vertering van het eten en zorgen ze voor betere ontlasting. Kaas bevat ook veel vet dus als je kind dagelijks 40+ kaas eet kun je in het andere eten met wat minder toe.
Oke, ik denk dat ik het volgende doe: I.p.v. margarine elke dag roomboter op brood (heel dun). Op de dagen dat hij kaas eet (of op brood, of door het warme eten), geen extra vetten toevoegen, op de dagen dat hij geen kaas eet, dan wel een scheutje olijfolie over zijn eten (na het koken). Volgens mij heb ik dan alle voor/nadelen en verschillende bereidingswijzen zo'n beetje wel gehad en zou hij genoeg binnen moeten krijgen! Liefs!
Is toch prima zo! Mijn zoontje houdt erg van kaas, net als zijn ouders. Hij krijgt jonge kaas, deze bevat minder zout dan oudere. Kaas is erg geconcentreerd en bevat erg veel zout en daarom krijgt hij het niet iedere dag. Met een koude scheut olijfolie over je sla, roerbakgroenten of tomatensaus is niks mis.
Ik roerbak in een echte stalen Chinese wok en daarin wordt het voedsel zeker heter dan 160 graden. Daarom wok ik in pinda-olie, die kan die verhitting wel aan zonder toxisch te worden. (Totdat mijn zoontje 1 jaar was, deed ik dat in palmvet).
Dat is niet helemaal waar: hier schijnt de zon ook ieder dag (anders zou het immers donker zijn). Ook als het licht bewolkt is, maak je vitamine D aan. Als het bewolkt is, kan je ook verkleuren. Dat is de maatstaf: zodra je huid kleurt, maak je vit. D aan. In de wintermaanden is de golflengte te kort en bereiken de UV-stralen de aarde niet. In de landen dichter bij de evenaar maak je wel sneller vit. D aan. In de zomer in Nederland is 2x 15 minuten naar buiten genoeg.
sorry dat ik het weer op olijfolie breng Ik kan dus niet bakken in olijfolie? Geen vleesvervangers, geen groente, geen aardappelen? Kan ik wel in zonnebloemolie bakken? Of waarin kan ik bakken, graag iets vegetarisch? Hoop dat iemand het weet, ik bak al jaaaaaren in olijfolie
Waarom zou je niet kunnen bakken in olijfolie? In de meeste zuideuropese landen wordt geen andere olie gebruikt, en die mensen zijn een stuk gezonder als wij
Alles kan.. Ik zeg verder niet teveel lieve Ireen, want dan word ik weer beticht van het zijn van een betweterige supermama. Hier, linkje, speciaal voor jou: Radio 1 Als je even doorgoogelt kan je er veel over vinden. Olijfolie wordt kankerverwekkend boven de 160 graden. Palmvet en kokosolie zijn erg geschikt om te verhitten. Doei!
Gezonder is niet waar, ze roken immers ook "allemaal". Gelukkiger wel, omdat ze zich minder ergeren, niet zo lopen zeuren en niet zo negatief zijn. Dat werkt ook leeftijdsverhogend.
In zuideuropese landen (in ieder geval Portugal) wordt olijfolie bijna niet gebruikt om in te bakken. Wel bij koken, in ovenschotels en koud over gerechten. Hier wordt meestal zonnebloemolie voor frituren gebruikt, wat ook niet goed is, zie maar het hoge percentage kankerpatienten in noordeuropese landen waar meer gefrituurd wordt (Belgie, Nederland, Engeland). Wat zogelukkig noemde is idd het beste om te bakken. En dat ze hier gezonder zijn is ook weer niet waar. Inderdaad minder kankergevallen, maar deste meer hart- en vaatziekten en CVA´s omdat hier helaas veel vet gegeten wordt en minder groenten (in ieder geval niet vaak geserveerd in restaurants). En.... ze ergeren zich hier in Portugal wel zeker aan van alles en nogwat hoor. Zeuren kunnen ze ook. Misschien is het beter meer in de richting van Spanje 8)