Sanne zit al bijna non stop vanaf 13.30u aan de borst. Is dit normaal? wat is er aan de hand? is mijn productie niet hoog genoeg? ik word hier zo verdrietig en gefrustreerd van.
Regeldagen zijn rond deze termijn erg normaal en veel baby's willen graag clusteren (google maar even). Dus met andere woorden, het is heel normaal! Probeer er zoveel mogelijk aan toe te geven, dan maak je het jezelf wat makkelijker en in geval van regeldagen is je productie zo weer op peil. Clusteren gaat ook weer over maar kan wel eventjes duren. Hier duurde het ongeveer 3 maanden en ik zat elke avond een paar uur op de bank praktisch non stop te voeden.
ik zit idd al 2 avonden een paar uur op de bank met haar. op een gegeven moment viel ze zo in slaap op mijn borst en ben ik maar blijven zitten omdat ik bang was dat ze weer wakker zou worden ik heb zelfs mijn avondeten opgegeten met haar aan de borst. 's middags komt mij eigenlijk niet echt gelegen omdat ik zelf bij wil slapen van de verrotte nachten. Stom he, dat bv je zo onzeker kan maken terwijl het zichzelf eigenlijk hoort te regelen. dat komt omdat onze zoon steeds te weinig kreeg en daardoor eigenlijk stilletjes honger heeft geleden
Probeer anders s middags met haar op bed te gaan liggen, dan rust je zelf ook uit en valt ze misschien ook lekker bij je aan de borst in slaap. Verder zou ik je een draagdoek aanraden. Veel kindjes hebben ook gewoon mamahonger en als je haar na een voeding lekker bij je draagt, slaapt ze misschien wel lekker bij je. Als ze minimaal 6 goede plasluiers heeft per dag, kun je er vanuit gaan dat ze voldoende drinkt. Poepluiers is meestal de eerste tijd 4 per dag maar kan erg verschillen. In elk geval moet de ontlasting geel met stukjes zijn. Schakel op tijd een lactatiekundige in als het toch wat minder goed lijkt te gaan. Groeide ze goed in de kraamweek?
ik rust het beste uit als ik slaap eigenlijk Een draagdoek heb ik nog liggen van tim, maar wou er nog even mee wachten omdat ik vaak rugpijn heb wanneer ik lang sta, loop of gewicht moet dragen. blijkbaar is zij er wel aan toe om al gedragen te worden ze plast idd. genoeg. ik heb elke voeding een goeie luier. Vandaag heeft ze nog niet gepoept. ze woog 3070gr bij de geboorte en woog 2945 op de laatste kraamdag. ik ben benieuwd hoeveel ze vrijdag weegt, want dan komt de wijkverpleegkundige. dat is dan met een andere weegschaal, dus ik hoop dat het allemaal meevalt. het zou jammer zijn wanneer ze bijna niet is aangekomen. dat zou erg demotiverend werken voor mij. Tijdens en na het eten heb ik haar weer gevoed. Omdat ik er nu helemaal hysterisch van word en bij wijze van de haren uit mijn hoofd kan trekken, heb ik haar nu een speentje gegeven. het is eigenlijk tegen mijn gevoel in, maar ik weet mij even geen raad meer. wanneer ze honger heeft, huilt ze nèh-nèh. klinkt mama honger hetzelfde als melkhonger? ik wil je erg bedanken voor de tijd die je neemt om mijn vragen te beantwoorden.
o ja, mijn borsten voelen helemaal niet vol aan of zo, vandaar mijn idee dat mijn productie misschien te laag is.
Het is echt heel normaal hoor op deze leeftijd. Ik heb zeker de eerste 6 weken bijna met haar aan de borst gezeten. Mijn man kookte en ik at idd ook met haar aan de borst.
Mijn oudste dochter was net zo. Het is heel natuurlijk gedrag voor een baby. Aan toegeven is de meest ontspannen manier om hiermee om te gaan. Al hoewel ik absoluut begrijp dat je er als mama flink onzeker van kan worden. Mijn oudste dochter werd rond de 8 weken rustiger. Daarvoor wilde ze iedere dag vanaf 17.00 bij mij aan de borst tot een uur of 21.00 uur. Bij mijn jongste dochter was ik daar helemaal niet op ingesteld, maar zij was een zakelijke drinker . En eigenlijk heb ik die avonden bij haar wel gemist. Probeer mee te gaan in de fasen en het tijdelijke. Deze manier van drinken gaat echt voorbij! Juist door mee te gaan in de vraag van je dochtertje kan je productie er zich op aanpassen. Laat je man een pot thee zetten, zet je favoriete serie aan en plof lekker met Sanne op de bank. Over een paar maanden is het alweer heel anders.
Ik begrijp dat je het beste uitrust als je slaapt maar soms moet je je even schikken naar je kindje. Het beste is om een manier te zoeken waarop het voor jou vol te houden is maar je je kindje wel geeft waar zij op dat moment behoefte aan heeft. Lekker languit op de bank of bed is in elk geval langer vol te houden dan urenlang zitten Als ze dan even slaapt kun je haar ook lekker bij je laten liggen. Hmm.. dochter is hier aan't huilen dus straks even verdere reactie.
Weet je haar laagste gewicht nog? Ze is niet heel groot dus ze wil vast lekker groeien en dat doe je door vaak te drinken. Mocht ze nou vrijdag heel weinig zijn aangekomen, zou ik een lactatiekundige bellen. Anders blijf je misschien aan het aanmodderen en is de kans groter dat je op een gegeven moment op een punt komt dat je stopt. Of het nu honger is of mamahonger maakt ook eigenlijk niet zoveel uit, als ze wil drinken, zou ik haar gewoon aanleggen. Maar als ze bijv. in slaap valt, leg haar dan niet weg en hou haar lekker bij je. De kans is dan groter dat ze lekker blijft slapen en misschien even iets later om een voeding komt, wat voor jou wel prettig is zodat je even op adem kunt komen. Als je het even niet trekt, is het geen ramp als je even een speentje geeft. Natuurlijk zijn er nadelen aan verbonden maar soms moet je keuzes maken en als het jou op zo'n moment even helpt om vervolgens weer door te kunnen gaan, is dat oké. Weet in elk geval dat het normaal is dat je de eerste weken het gevoel hebt de hele dag aan het voeden te zijn, maar het wordt straks echt beter! Net als Line ben ik er nu ook op ingesteld en ben benieuwd hoe het straks zal gaan. Kijk er stiekum ook wel een beetje naar uit hoewel ik daar misschien over 10 weken wel anders over denk Heb nu natuurlijk ook een peuter rondlopen net zoals jou. Slappe borsten hoeft niet per definitie te zeggen dat je productie (te) laag is. Vooral als ze zo vaak drinkt, is dat heel normaal. Als ze een keer wat langer slaapt, zul je het vast wel merken dat ze dan wel vol zitten.
's avonds clusteren vind ik helemaal niet erg. laptop op schoot, tv aan, flesje water naast me. af en toe neemt vriend het over en kan ik even staan want mijn kont wordt er wat vierkantig van na 6 tot 8 weken pas verandering, pfoe, wat een lange weg nog te gaan dan. Het vervelende is dat ze aan de borst in slaap valt, dus ik ben bang dat ze dan niet of niet genoeg achtermelk krijgt en daardoor niet goed gaat groeien. Denken jullie dat het beter is om haar overdag zelf te wekken? Als ze echt van voeding tot voeding slaapt, laat ze er zo 3 uur tussen. Niet bevorderlijk voor mijn productie dan, of wel? o ja, als ik veel drink, is dat ook goed voor mijn productie?
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar als ik het zo lees lijkt mij het dat je dochter aan het clusteren is. Het verstandigst is dan om er aan toe te geven! Misschien kan je met haar op bed gaan liggen, borst bloot zodat zij lekker kan aanhappen als ze wil en jij kan ook een beetje rusten(lichtjes slapen misschien wel) Dit zijn momenten waar je even doorheen moet, maar als je er aan toe gaat geven, is het minder pittig! Tenminste zo heb ik het ervaren!! Succes meid!
Zelf genoeg drinken is sowieso goed voor je productie! Als ze lekker bij je aan de borst in slaap valt, lekker laten slapen! Als ze weer wakker wordt hapt ze waarschijnlijk wel weer aan, waardoor ze gewoon goed de melk krijgt! Achtermelk komt al vrij snel trouwens!
Tim heeft een paar dagen bij oma en opa gelogeerd. het is erg pittig als hij thuis is. ik vind het ook erg sneu voor hem dat ik hem niet mijn volledige aandacht kan geven. Hij trekt nu helemaal naar papa toe Ik hoop zo dat ik niet hoef op te geven omdat ik er helemaal onderdoor ga. Daar heb ik vorige week (en nu nog steeds) te hard voor gewerkt.
fijn te horen dat de achtermelk snel komt @red88 denk dat wanneer het gewicht idd. vrijdag tegenvalt, het idd. een goeie is om een lactatiekundige in te schakelen. @ de overige reageerders: bedankt voor jullie reacties. Mijn kraamverzorgende was een goeie coach, en ik mis haar deze week dan ook erg
voor de geïnteresseerde en voor het volledige plaatje, ik heb bij het lactatiekundige stuk ook een uitgebreidere post ingediend, maar nog geen reactie ontvangen. http://www.zwangerschapspagina.nl/stel-vraag-de-lactatiekundige/357660-waar-doe-goed-honger-zuigbehoefte-slaap-vallen-de-borst.html
Aan de borst in slaap vallen is prima. Je kunt even proberen tussendoor te verschonen, dezelfde borst (als ze nog niet zoveel heeft gedronken) of de andere borst aanbieden. Als ze lekker slaapt, lekker laten slapen. Niet te druk maken om de achtermelk, die komt vrij snel. Om de 3 uur voeden is prima. Ik zou haar na 3 uur wel wakker maken. Maar als ze verder ook nog een tijdje clustert, moet het prima zijn voor je productie. Probeer Tim aandacht te geven als Sanne wel even lekker slaapt. Misschien kun je tijdens het voeden samen een boekje lezen en het is ook niet erg als de tv een keer wat vaker aanstaat. Probeer het jezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken, dan hou je het beter vol. Veel drinken is idd goed voor je productie! Rust ook maar dat valt niet altijd mee Maar probeer wel even te gaan liggen s middags, ook al wil Sanne drinken.
Groei lijkt me prima. Hou er rekening mee dat het een klein meisje is en drinken is vermoeiend. Dus niet zo raar dat ze in slaap valt. Ik zou haar even proberen wakker te maken als je denkt dat ze niet genoeg heeft gedronken en als ze echt slaapt, lekker laten slapen. Ik zou proberen de pink te beperken. Hier wordt ze moe van maar als ze wel honger heeft, zal ze daardoor misschien te moe zijn om goed effectief aan de borst te drinken. Af en toe kolven als je dat ziet zitten, kan in elk geval geen kwaad. Is goed voor je productie en kun je misschien s middags even slapen. Slik je een multivitamine voor zwangeren/borstvoeding? Zou ik je in elk geval wel aanraden. Zeker als je last hebt van koortsblaren. Waarschijnlijk is je weerstand erg laag.