Niet kruipen, wel staan?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Woezel 25, 21 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi,

Onze dochter is 9,5 maand oud. Ze zit al heel goed rechtop, heel lang al eigenlijk. Heel stevig. Zittend is ze nu gaan billenschuiven. Ook wil ze eigenlijk heel veel staan. Als ik haar oppak en weer neer wil zetten (zitten) dan strekt ze dr beentjes zo dat ze gewoon staat, moet dan veel moeite doen om haar te laten zitten. Aan de tafel probeert ze zich op te trekken, ook aan de spijlen van de box etc.
    Natuurlijk leg ik haar ook nog regelmatig op de rug en buik wat ze ook wel even prima vind (zitten houd ze echter veeeeeeeel langer vol). Maar op de buik probeert ze wel te kruipen, probeert de knieen onder zich te trekken maar dit lukt haar niet en ze wordt dan natuurlijk heel pissig.
    maar mijn vraag is eigenlijk wat te doen. Moet ik haar blijven stimuleren om te gaan kruipen of lekker haar gang laten gaan als ze wil gaan staan? Want ben bang dat ze dan het hele stadium van kruipen over gaat slaan en doorgaat naar het staan. Wat zouden jullie doen?

Groetjes!

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik laat haar lekker dr gang gaan, ze kruipt niet op handen en knieen maar trekt zich wel liggend op de grond vooruit. En staan en rond de tafel stappen komt ze ook al heel ver mee.

3. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik zou wel proberen het kruipen te stimuleren. Kan ze al zelf gaan zitten vanuit buiklig? Daarvoor moet ze namelijk op handen en knieën komen en dat is ook het begin van het kruipen. Als ze dat eenmaal doorhebben, kan het snel gaan.
    Kruipen is wel een heel belangrijk onderdeel van de motoriek.

Dus ik zeg: zo min mogelijk zittend neerzetten, maar gewoon op de buik en zelf laten ontdekken.

*mits ze dat nog niet kan natuurlijk :D*

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

kan nog best zijn dat ze gaat kruipen. Ik heb hier een oppaskindje dat ook eerst (zelf) stond en zelfs rondliep, maar niet kroop, ze schoof op haar bips. Ik had ook niet verwacht dat ze nog ging kruipen, maar ineens ging ze het toch doen. Mijn eigen kinderen deden het wel in de "normale" volgorde.

Maar ik lees nu dat jij haar neerzet en haar laat staan, ze doet het dus niet zelf. Dan zou ik haar wel op haar rug of buik leggen, want ze moet het wel zelf leren.

5. levy

levy Lid

29 jan 2010
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter zat eerst ook alleen maar op haar kont. Men zei wel altijd: Laat haar liggen dan gaat ze echt wel vanzelf zitten daarna kruipen etc... Maar als je kind alleen maar ligt te krijsen word je ook niet vrolijk.

Uiteindelijk is zij ook eerst gaan staan en een week later is ze ineens gaan kruipen zo van zittend op haar knietjes... Ze is wel een 'later'. met precies 11 maanden kroop ze..
    Het komt vanzelf.. Je kan niet alles tegelijk leren

6. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik zet haar wel neer (zitten) maar staan niet zo veel, dan doet ze zelf door zich op te trekken. Inderdaad als ik haar op haar buik lig vind ze dat best een tijdje leuk maar uiteindelijk is ze dat zat en krijst ze de boel bij elkaar. Zitten kan ze zich heel erg lang lekker vermaken met haar blokjes. Dus inderdaad, dan zet ik haar zelf zittend neer, want ik laat haar niet krijsen. Wel leg ik haar altijd eerst een tijdje op haar buik tot dat ze het echt niet meer leuk vindt. Dus blijf haar wel stimuleren vanuit die houding iets te gaan doen zeg maar. Maar ze voelt zoch gewoon het lekkerst als ze gewoon rechtop zit. Dan lacht en giert en kletst ze en speelt ze heerlijk. Dat vind ik toch fijner dan dat ze op dr buik ligt te huilen snap je..
    Hoe kan ik haar vanuit buiklig verder stimuleren?

Groetjes!

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Teigert ze al wel een beetje? Je zou bijvoorbeeld met een leuk speeltje, net iets buiten haar bereik, haar kunnen "lokken"?

8. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    ik weet dat ons zoontje met 5 maanden al kon zitten.
    Met 7 maanden stond hij in de box ( kon toen nog niet zelf gaan zitten)
    Denk dat hij met 8 maanden zelf kon gaan zitten. en met 10 maanden kroop hij pas, terwijl hij wel al in de box stond aan de spijlen e.d. zelf

9. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

mijn dochter is nu 13 maanden en kruipt nog steeds niet,

ze ging vanuit lig naar zit, vanuit zit ging ze billenschuiven :p

nooit gekropen en denk ook niet dat het gaat gebeuren .

10. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    mijn zoontje deed het precies zo. met 8 maanden zitten en ook tijgeren. met 9.5 maand aan de tafel staan. met 10 maanden optrekken tot staan en rond de tafel stappen en met ruim 11 manden begon hij ineens te kruipen. hij gaat nu als een speer.

laat haar maar lekker haar eigen volgorde kiezen hoor. misschien gaat ze idd helemaal niet eens kruipen. heb ik zelf ook nooit gedaan, maar nu kan ik het best goed hoor hihi

11. Patjuh2010

Patjuh2010 Actief lid

25 feb 2010
    424
    0
    0
    Mijn zoontje kruipt ook niet, maar schuift vooruit op zn buik of billen. Hij kan ook heel prima staan aan de kast of aan de box ofzo. Sommige kinderen gaan nooit kruipen en slaan dat over.. Ook best toch? ;)

12. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    mijn oudste ging pas kruipen toen ze al kon lopen! kortom maakt echt niets hoe in welke volgorde ze dingen leren, als het initiatief maar wel vanuit hun zelf komt.

Deel Deze Pagina